Kwestie Opheusden

heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door heusden-op »

curatoren blijven gewoon op hun plek, zoals het er nu uitziet. Inside information.
dam-leer
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Herman »

Zozo. Lijntje met ds. J. Roos?
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Kwestie Opheusden

Bericht door Tom »

Hoeveel curatoren van het totaal komen uit Opheusden?
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door heusden-op »

de boekhouder uit KadIJ/G mag wel alles eten, maar niet alles weten
dam-leer
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Herman »

Tom schreef:Hoeveel curatoren van het totaal komen uit Opheusden?
1
anti-synodaal
Verbannen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17 okt 2016, 16:58

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door anti-synodaal »

Tom schreef:Hoeveel curatoren van het totaal komen uit Opheusden?
3
Geloof jij het van mij , dan geloof ik het van jou.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

Wet en Evangelie schreef:[]

Alsof curatoren niet uit de kerkenraad kunnen gaan


Kerkrechtelijk is dit geen probleem maar er doet zich wel een ander probleem op.
Op de eerstvolgende vergadering van het curatorium waarop beslist wordt of er een of
meerdere nieuwe student(en) wordt (worden) toegelaten is er geen volledig curatorium.
Dit geldt eveneens voor de examinering van student Van der Kieft. Nieuwe leden van het
curatorium zouden pas benoemd kunnen worden op de Synode in juni D.V.[/quote]

Dus als een van de curatoren overlijdt is het curatorium onvolledig en is toelating van studenten helaas niet mogelijk?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Herman »

Piet Puk schreef:Dus als een van de curatoren overlijdt is het curatorium onvolledig en is toelating van studenten helaas niet mogelijk?
Doorgaans wijst de kerk een vaste vervanger aan. Ben je dus verhinderd de vergadering te bezoeken (door ziekte, begrafenis of andersinds) dat gaat je eerste vervanger. In kerkelijke termen heet zo iemand 'secundus'. Auto noemde dat al.
Dat is in ieder geval zo voor de synode wel geregeld binnen de GgiN. Of dat ook voor het curatorium geld, dat weet ik niet.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

Herman schreef:
Piet Puk schreef:Dus als een van de curatoren overlijdt is het curatorium onvolledig en is toelating van studenten helaas niet mogelijk?
Doorgaans wijst de kerk een vaste vervanger aan. Ben je dus verhinderd de vergadering te bezoeken (door ziekte, begrafenis of andersinds) dat gaat je eerste vervanger. In kerkelijke termen heet zo iemand 'secundus'. Auto noemde dat al.
Dat is in ieder geval zo voor de synode wel geregeld binnen de GgiN. Of dat ook voor het curatorium geld, dat weet ik niet.
Dit is enkel voor de synode zo. Bij het curatorium is het simpelweg zo dat degenen die er zijn het curatorium vormen. Zo was het dat ds. Schultink per ongeluk een huwelijksbevestiging had gepland op de dag van examinatie, die niet kon worden verzet. Ds. Westrate heeft toen als 2e voorzitter dit gedaan met de overige curatoren
Toeschouwer314
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 mar 2018, 12:53

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Toeschouwer314 »

Droevig dat een kerkenraad, ondanks de grote onrust en verwarring in de gemeente, gewoon blijft zitten.
Het getuigt van een erge vorm van zelfingenomenheid en hoogmoed.
Jammer dat men niet inziet dat zo de gemeente te gronde gaat.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Zita »

Toeschouwer314 schreef:Droevig dat een kerkenraad, ondanks de grote onrust en verwarring in de gemeente, gewoon blijft zitten.
Het getuigt van een erge vorm van zelfingenomenheid en hoogmoed.
Jammer dat men niet inziet dat zo de gemeente te gronde gaat.
Volgens mij is de vraag die nog open ligt, of de kerkenraad in zijn geheel gefaseerd aftreedt. Of niet. Daar wordt op een classisvergadering in mei verder over nagedacht.
Dat de kerkenraad niet zou aftreden, is onbewezen inside-information van heusden-op. Zolang daar geen bewijs voor is geleverd, geloof ik daar niks van.
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Wet en Evangelie »

Toeschouwer314 schreef:Droevig dat een kerkenraad, ondanks de grote onrust en verwarring in de gemeente, gewoon blijft zitten.
Het getuigt van een erge vorm van zelfingenomenheid en hoogmoed.
Jammer dat men niet inziet dat zo de gemeente te gronde gaat.
Het is ook kortzichtigheid om zo te handelen als verschillende leden al thuisblijven of elders kerken.
Toeschouwer314
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 mar 2018, 12:53

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Toeschouwer314 »

Feit is dat de kerkenraad op dit moment, di. av. 27 maart, 22.50 u. , nog niet is afgetreden. Ik weet ook dat sommigen van de kerkenraad inzien dat gefaseerd aftreden de enige optie is, maar ook dat dit door andere kerkenraadsleden wordt geblokkeerd.
Gefaseerd aftreden lijkt mij een goed plan. Elk kwartaal treden 5 leden af. Zij stellen zich eventueel herkiesbaar, maar stellen er ook volwaardige, tweede kandidaten tegenover. Zodoende kan de gemeente een gewenste persoon kiezen. Dit gehele proces kost ca. 12 maanden.
Lukt het niet om voldoende geschikte personen te vinden, dan is een kerkenraad van 10 leden met rust in de gemeente en onderling vertrouwen toch veel beter dan een kerkenraad van 20 leden met veel onrust, verwarring en boosheid onder de kudde.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Zita »

Toeschouwer314 schreef:Feit is dat de kerkenraad op dit moment, di. av. 27 maart, 22.50 u. , nog niet is afgetreden. Ik weet ook dat sommigen van de kerkenraad inzien dat gefaseerd aftreden de enige optie is, maar ook dat dit door andere kerkenraadsleden wordt geblokkeerd.
Gefaseerd aftreden lijkt mij een goed plan. Elk kwartaal treden 5 leden af. Zij stellen zich eventueel herkiesbaar, maar stellen er ook volwaardige, tweede kandidaten tegenover. Zodoende kan de gemeente een gewenste persoon kiezen. Dit gehele proces kost ca. 12 maanden.
Lukt het niet om voldoende geschikte personen te vinden, dan is een kerkenraad van 10 leden met rust in de gemeente en onderling vertrouwen toch veel beter dan een kerkenraad van 20 leden met veel onrust, verwarring en boosheid onder de kudde.
Is het werkelijk onmogelijk om even rust te laten weerkeren? Het is nogal wat voor een gemeente als de predikant wordt losgemaakt. Moet de gemeente dan tijdelijk zonder predikant èn zonder kerkenraad verder? Verder is het volgens mij wel goed om het stof een beetje te laten neerdalen, voordat er vanuit emotie ondoordachte beslissingen worden genomen. Men kan tot mei de voors en tegens afwegen, en dan tot een goede beslissing komen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door refo »

Toeschouwer314 schreef:Feit is dat de kerkenraad op dit moment, di. av. 27 maart, 22.50 u. , nog niet is afgetreden. Ik weet ook dat sommigen van de kerkenraad inzien dat gefaseerd aftreden de enige optie is, maar ook dat dit door andere kerkenraadsleden wordt geblokkeerd.
Gefaseerd aftreden lijkt mij een goed plan. Elk kwartaal treden 5 leden af. Zij stellen zich eventueel herkiesbaar, maar stellen er ook volwaardige, tweede kandidaten tegenover. Zodoende kan de gemeente een gewenste persoon kiezen. Dit gehele proces kost ca. 12 maanden.
Lukt het niet om voldoende geschikte personen te vinden, dan is een kerkenraad van 10 leden met rust in de gemeente en onderling vertrouwen toch veel beter dan een kerkenraad van 20 leden met veel onrust, verwarring en boosheid onder de kudde.
Als de kerkenraad aftreedt, hadden ze de dominee niet hoeven laten gaan. Wat een gedoe.
Gesloten