Kwestie Opheusden

Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Bruna »

Herman schreef:Zolang we de inhoud van de verklaring niet weten hoeven we daar ook geen mening over te vormen.

Ook de vraag of en hoe er druk is uitgeoefend kunnen we niet positief beantwoorden. Als we in termen van voor en tegenstanders denken dan kan ds. Van Voorden kerkbreed op behoorlijk wat steun rekenen.
Voor of tegenstander komt wat vreemd over inderdaad, maar hoe kan dat dan als men in ander gemeenten totaal niet weet wat er aan de hand is. Dan kun je toch geen afweging maken of je voor of tegenstander bent.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Laag »

Bruna schreef:
Herman schreef:Zolang we de inhoud van de verklaring niet weten hoeven we daar ook geen mening over te vormen.

Ook de vraag of en hoe er druk is uitgeoefend kunnen we niet positief beantwoorden. Als we in termen van voor en tegenstanders denken dan kan ds. Van Voorden kerkbreed op behoorlijk wat steun rekenen.
Voor of tegenstander komt wat vreemd over inderdaad, maar hoe kan dat dan als men in ander gemeenten totaal niet weet wat er aan de hand is. Dan kun je toch geen afweging maken of je voor of tegenstander bent.
Wat voor nut heeft het om te weten wat daar aan de hand was? Om voor of tegenstander te zijn?

Ik ben blij dat er een oplossing is, dat er gewerkt wordt aan herstel.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Ambtenaar »

Laag schreef:
Wat voor nut heeft het om te weten wat daar aan de hand was? Om voor of tegenstander te zijn?

Ik ben blij dat er een oplossing is, dat er gewerkt wordt aan herstel.
Ik kan me zo voorstellen dat er gemeentes zijn die graag willen weten waarom deze predikant is losgemaakt voordat ze een beroep uit brengen.

- Is er sprake van verstoorde interpersoonlijke verhoudingen?
- Is er een afwijking van de leer?
- Is er sprake van een bepaalde zonde?
- Is er .....?

Niet dat dit publiek hoeft te worden gemaakt, maar de reden van de losmaking kan natuurlijk binnen dit kerkverband niet onvermeld blijven.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Bruna »

Laag schreef:
Bruna schreef:
Herman schreef:Zolang we de inhoud van de verklaring niet weten hoeven we daar ook geen mening over te vormen.

Ook de vraag of en hoe er druk is uitgeoefend kunnen we niet positief beantwoorden. Als we in termen van voor en tegenstanders denken dan kan ds. Van Voorden kerkbreed op behoorlijk wat steun rekenen.
Voor of tegenstander komt wat vreemd over inderdaad, maar hoe kan dat dan als men in ander gemeenten totaal niet weet wat er aan de hand is. Dan kun je toch geen afweging maken of je voor of tegenstander bent.
Wat voor nut heeft het om te weten wat daar aan de hand was? Om voor of tegenstander te zijn?

Ik ben blij dat er een oplossing is, dat er gewerkt wordt aan herstel.
Met je eens, maar ik reageer ook op het gestelde feit dat er veel steun of voorstanders zijn door @herman.
Hoe kun je iets bepalen zonder enige info.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door refo »

Misschien moeten dominees zich maar niet meer aan een gemeente binden. Gewoon preken en verder niets.
kerkespraek
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 feb 2018, 15:48

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door kerkespraek »

---knip--- Modaanwijzingen alleen door mods
Laatst gewijzigd door kerkespraek op 24 mar 2018, 14:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Adagio »

Gezien eerdere besluiten van de kerkenraad en de reacties van de classis daarop, is er geen afwijking in de leer. Alles wat er vervolgens meer van gezegd wordt, geeft slechts gekrakeel wegens de pikorde.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door -DIA- »

Ik weet niet of ik het zeggen mag, maar het grijpt me diep aan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Tom »

Dat snap ik. Het is natuurlijk droevig. Maar je mag ook vooruitkijken: ds. kan blijven dienen in een andere gemeente.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Marion »

Tom schreef:Dat snap ik. Het is natuurlijk droevig. Maar je mag ook vooruitkijken: ds. kan blijven dienen in een andere gemeente.
Gelukkig wel! Laten we hopen dat hij een nieuwe standplaats mag ontvangen waar hij met zegen mag dienen.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Ambtenaar »

Adagio schreef:Gezien eerdere besluiten van de kerkenraad en de reacties van de classis daarop, is er geen afwijking in de leer. Alles wat er vervolgens meer van gezegd wordt, geeft slechts gekrakeel wegens de pikorde.
Dat laatste begrijp ik niet.
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Bijdrager »

-DIA- schreef:Ik weet niet of ik het zeggen mag, maar het grijpt me diep aan.
Is dat emotie of realiteit?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Piet Puk
Berichten: 5456
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

Mag de dominee nu wel tot losmaking blijven preken in Opheusden? Lijkt me niet, maar is hierover besloten?
Ik ben een hyperdortiaan blijkbaar!
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11417
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Mister »

Gelieve geen speculaties en persoonsgegevens te plaatsen. Houd de discussie waardig.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door -DIA- »

Bijdrager schreef:
-DIA- schreef:Ik weet niet of ik het zeggen mag, maar het grijpt me diep aan.
Is dat emotie of realiteit?
Ik kan me dit gewoon niet voorstellen. Met oudjaar nog een ernstige preek gedaan, en dan plotseling dit. Het was, toen ik het hoorde en las of er een bom ontplofte. Zo verwoestende kwam dat over. En nog steeds weten we niet waar het nu allemaal om gaat. Hoe is het mogelijk dat dit gebeurde?! Je kunt het je duizendmaal afvragen en alleen maar denken: het is de tijd. De tijdgeest die alles stuk probeert te maken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten