Kwestie Opheusden

Objectief
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 apr 2018, 10:54

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Objectief »

Laten we er vooral voor waken in onze postings uiterst gevoelige onderwerpen aan te snijden, zoals een vermeende breuklijn in de GGiN, een afwijkende preekvoordracht, opsomming van aantallen beroepen, waarom een bepaalde gemeente geen beroep heeft uitgebracht, enz.

Hoe bijzonder is het dat een dominee die zichzelf (meer dan eens) een afgekeurde dominee heeft genoemd, nu in relatief korte tijd - na het bekend worden van de gerezen problemen - 8 beroepen heeft mogen ontvangen. Laat ons dit tot verwondering zijn!

Verder moeten we nadere mededelingen van de kerkenraad afwachten. Door een groep bezwaarden en vele individuele leden zijn bezwaarschriften bij de kerkenraad en de classicale commissie ingediend, mede naar aanleiding van de mislukte verkiezingen van ambtsdragers. Het is niet meer dan logisch dat het tijd kost de juiste beslissing te nemen om hierin de juiste kerkelijke weg te bewandelen.
Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Sven »

ik denk dat ds Van Voorden veel beroepen krijgt omdat je nu als gemeente meer kans hebt op een ds als je hem beroept (hij moet voor/op 1 juni per se één v/d beroepen aangenomen hebben)
en inderdaad ... wellicht beroepen alleen bepaalde gemeenten ds Van Voorden en hebben die gemeenten hem op tweetal hebben staan.

maar je weet het niet zeker, want: de gemeenten die hem beroepen hebben, Hendrik-Ido-Ambacht - Rijssen - Groot-Ammers - Elst (Utr) - Utrecht De Bilt - Leerdam - 's-Gravendeel - Gouda-Stationsplein, verschillen ook nogal van mekaar. dus ze willen [behalve kerkenraad v Opheusden dan, t gaat dan nog niet eens es om de leden!] ds Van Voorden misschien gewoon wel in het hele kerkverband behouden.
De waarheid is hard
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Thuisvrouw »

Mee eens. Laat ik als lid van de ger gem in Ned blij zijn dat er soms mooie nuchtere posts op staan van bv Objectief en kerkespraek. Dank. Het doet mij goed. Vooral na het lezen van de brief op pagina 15, welke mijn inziens bol stond van eigen waarneming, suggesties en verkeerde interpretatie. Het heeft mij bijzonder aangegrepen de passage dat ds van voorden 'onder ede moest durven verklaren over zijn ervaringen op 17 december en naar ik meen 23 december. Waar blijven wij dan als er eedzweringen verlangt worden over geestelijke gebeurtenissen.? Diep triest. Ook de beschuldigingen aangaande zijn preken /prekenboeken zijn meer dan treurig te noemen,. Verder heb ik het gevoel dat gezien de datum van de brief (te lezen op pagina 15 op dit forum) men het blijkbaar niet genoeg vind dat ds van voorden losgemaakt is. De pek en veren moeten er ook nog op. Ik leef mee met de gemeente leden, kerkenraadleden en anderen van de Gemeente Opheusden die hier verdriet van omdragen en dit nooit bedoeld hebben. Want dat die er zeker zijn zowel in de gemeente als kerkenraad daar ga ik vanuit. Ik wens iedereen toe om te beginnen bij mezelf "de een de ander uitnemender als zichzelf te achtten".
kerkespraek
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 feb 2018, 15:48

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door kerkespraek »

Thuisvrouw schreef:Mee eens. Laat ik als lid van de ger gem in Ned blij zijn dat er soms mooie nuchtere posts op staan van bv Objectief en kerkespraek. Dank. Het doet mij goed. Vooral na het lezen van de brief op pagina 15, welke mijn inziens bol stond van eigen waarneming, suggesties en verkeerde interpretatie. Het heeft mij bijzonder aangegrepen de passage dat ds van voorden 'onder ede moest durven verklaren over zijn ervaringen op 17 december en naar ik meen 23 december. Waar blijven wij dan als er eedzweringen verlangt worden over geestelijke gebeurtenissen.? Diep triest. Ook de beschuldigingen aangaande zijn preken /prekenboeken zijn meer dan treurig te noemen,. Verder heb ik het gevoel dat gezien de datum van de brief (te lezen op pagina 15 op dit forum) men het blijkbaar niet genoeg vind dat ds van voorden losgemaakt is. De pek en veren moeten er ook nog op. Ik leef mee met de gemeente leden, kerkenraadleden en anderen van de Gemeente Opheusden die hier verdriet van omdragen en dit nooit bedoeld hebben. Want dat die er zeker zijn zowel in de gemeente als kerkenraad daar ga ik vanuit. Ik wens iedereen toe om te beginnen bij mezelf "de een de ander uitnemender als zichzelf te achtten".
Dank u voor het bericht, we sluiten ons er graag bij aan.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

Sven schreef:ik denk dat ds Van Voorden veel beroepen krijgt omdat je nu als gemeente meer kans hebt op een ds als je hem beroept (hij moet voor/op 1 juni per se één v/d beroepen aangenomen hebben)
en inderdaad ... wellicht beroepen alleen bepaalde gemeenten ds Van Voorden en hebben die gemeenten hem op tweetal hebben staan.

maar je weet het niet zeker, want: de gemeenten die hem beroepen hebben, Hendrik-Ido-Ambacht - Rijssen - Groot-Ammers - Elst (Utr) - Utrecht De Bilt - Leerdam - 's-Gravendeel - Gouda-Stationsplein, verschillen ook nogal van mekaar. dus ze willen [behalve kerkenraad v Opheusden dan, t gaat dan nog niet eens es om de leden!] ds Van Voorden misschien gewoon wel in het hele kerkverband behouden.
Hij moet niet perse een beroep aannemen voor D.V. 1 juni 2018. Daarna wordt de situatie nader bekeken hoe ds. Van Voorden in zijn levensonderhoud kan worden voorzien.
Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Sven »

Piet Puk schreef:
Sven schreef:ik denk dat ds Van Voorden veel beroepen krijgt omdat je nu als gemeente meer kans hebt op een ds als je hem beroept (hij moet voor/op 1 juni per se één v/d beroepen aangenomen hebben)
en inderdaad ... wellicht beroepen alleen bepaalde gemeenten ds Van Voorden en hebben die gemeenten hem op tweetal hebben staan.

maar je weet het niet zeker, want: de gemeenten die hem beroepen hebben, Hendrik-Ido-Ambacht - Rijssen - Groot-Ammers - Elst (Utr) - Utrecht De Bilt - Leerdam - 's-Gravendeel - Gouda-Stationsplein, verschillen ook nogal van mekaar. dus ze willen [behalve kerkenraad v Opheusden dan, t gaat dan nog niet eens es om de leden!] ds Van Voorden misschien gewoon wel in het hele kerkverband behouden.
Hij moet niet perse een beroep aannemen voor D.V. 1 juni 2018. Daarna wordt de situatie nader bekeken hoe ds. Van Voorden in zijn levensonderhoud kan worden voorzien.
ja en dan nog steeds in GGiN gemeenten ronddolen ??
Dat zou voor die ds toch niet gelukkig zijn. denk ik.
ik dacht trouwens wel dat het de bedoeling was voor 1 juni een beroep aan te nemen. echter is het dan alleen geen verplichting
De waarheid is hard
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Gerson »

Laag schreef:
Gerson schreef:


Op mijn eigen waarneming.
Mijn waarneming is het niet. Laten we ons verre houden van dingen die men meent te zien of te horen, en die er niet zijn.
Er is al genoeg verdeeldheid, onrust, en wat al niet meer. En wat is de toegevoegde waarde van allerlei waarnemingen die gebaseerd zijn op....? Wat??
Het valt mij wel op dat als er geschreven wordt over verschillen binnen de GGN,
de GG in Ned-ers op dit forum gelijk in de kramp schieten . Blijkbaar mag dat niet gevonden worden. Wat dat betreft mogen ze wel wat meer van de GG-ers alhier hebben.

Maar toch ik geef toe, eigen waarneming heeft altijd iets subjectiefs, ik vind het wel u vindt het niet.

Maar waarnemingen zijn natuurlijk wel ergens op gebaseerd . Er zijn binnen de GG in Ned genoeg boeken en preken bundels verschenen van inmiddels overleden predikanten waarin je kunt onderzoeken hoe er altijd gedacht werd over de prediking, de leer en daaruitvoortvloeiend de waarachtige bekering.
Tot voor een jaar of twintig terug werd binnen de GGin Ned vrij eenduidig gedacht over de bekering. Maar de bekering die men voorstond, werd steeds minder gevonden. Het oude volk viel meer en meer weg, de avondmaaltafels bleven steeds leger, de ambten konden daardoor steeds moeilijker worden vervuld. Weinig predikanten weinig ouderlingen, die dan ook nog regelmatig de klacht uitten dat het zo ‘dun’ of ‘leeg’ werd op de aarde. Dat was de tijd van de predikanten Mallan,Verhoeks, Van Beek, Pannekoek en van Straalen.

Inmiddels is er een nieuwe generatie predikanten er wordt door hen anders gedacht gepreekt en geschreven . De avondmaaltafels blijven echt niet meer leeg en ouderlingen zijn er inmiddels ook weer makkelijker te verkrijgen. Er is binnen de GG in Ned nog nooit zo veel leven geweest.
Maar, ik heb het op dit forum al meer geschreven, lees eens een preek van bijv. Ds van Straalen, kijk daarin welke gronden hij legt. En lees daarna eens een preek van ds Krijgsman ds Weststrate of ds Roos . Miscchien kunt u dan snappen wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
Hermanus
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 apr 2018, 17:27
Locatie: Van Verre

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Hermanus »

Hier wordt een teer punt aangeroerd. Maar ik geloof dat het heel dicht bij de waarheid komt. De bevindelijke waarheid van deze vroegere predikanten wordt bijna niet meer gehoord.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

Piet Puk schreef:
Sven schreef:ik denk dat ds Van Voorden veel beroepen krijgt omdat je nu als gemeente meer kans hebt op een ds als je hem beroept (hij moet voor/op 1 juni per se één v/d beroepen aangenomen hebben)
en inderdaad ... wellicht beroepen alleen bepaalde gemeenten ds Van Voorden en hebben die gemeenten hem op tweetal hebben staan.

maar je weet het niet zeker, want: de gemeenten die hem beroepen hebben, Hendrik-Ido-Ambacht - Rijssen - Groot-Ammers - Elst (Utr) - Utrecht De Bilt - Leerdam - 's-Gravendeel - Gouda-Stationsplein, verschillen ook nogal van mekaar. dus ze willen [behalve kerkenraad v Opheusden dan, t gaat dan nog niet eens es om de leden!] ds Van Voorden misschien gewoon wel in het hele kerkverband behouden.
Hij moet niet perse een beroep aannemen voor D.V. 1 juni 2018. Daarna wordt de situatie nader bekeken hoe ds. Van Voorden in zijn levensonderhoud kan worden voorzien.
ja en dan nog steeds in GGiN gemeenten ronddolen ??
Dat zou voor die ds toch niet gelukkig zijn. denk ik.
ik dacht trouwens wel dat het de bedoeling was voor 1 juni een beroep aan te nemen. echter is het dan alleen geen verplichting[/quote]

Ik zeg niet dat dit wenselijk is, maar wanneer de gemeente niet wordt aangewezen kan er moeilijk een verplichting zijn een beroep aan te nemen naar een gemeente waar een predikant niet naar toe moet
Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Sven »

Piet Puk schreef:
Sven schreef:
Piet Puk schreef:
Sven schreef:ik denk dat ds Van Voorden veel beroepen krijgt omdat je nu als gemeente meer kans hebt op een ds als je hem beroept (hij moet voor/op 1 juni per se één v/d beroepen aangenomen hebben)
en inderdaad ... wellicht beroepen alleen bepaalde gemeenten ds Van Voorden en hebben die gemeenten hem op tweetal hebben staan.

maar je weet het niet zeker, want: de gemeenten die hem beroepen hebben, Hendrik-Ido-Ambacht - Rijssen - Groot-Ammers - Elst (Utr) - Utrecht De Bilt - Leerdam - 's-Gravendeel - Gouda-Stationsplein, verschillen ook nogal van mekaar. dus ze willen [behalve kerkenraad v Opheusden dan, t gaat dan nog niet eens es om de leden!] ds Van Voorden misschien gewoon wel in het hele kerkverband behouden.
Hij moet niet perse een beroep aannemen voor D.V. 1 juni 2018. Daarna wordt de situatie nader bekeken hoe ds. Van Voorden in zijn levensonderhoud kan worden voorzien.
ja en dan nog steeds in GGiN gemeenten ronddolen ??
Dat zou voor die ds toch niet gelukkig zijn. denk ik.
ik dacht trouwens wel dat het de bedoeling was voor 1 juni een beroep aan te nemen. echter is het dan alleen geen verplichting
Ik zeg niet dat dit wenselijk is, maar wanneer de gemeente niet wordt aangewezen kan er moeilijk een verplichting zijn een beroep aan te nemen naar een gemeente waar een predikant niet naar toe moet
dan hoop ik voor ds v Voorden dat hij spoedig een beroep aan mag nemen
De waarheid is hard
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

[knip] Goed quoten aub!
kerkespraek
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 feb 2018, 15:48

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door kerkespraek »

We lazen in het kerkelijk orgaan van de Gereformeerde Gemeente in Nederland 'De Wachter Sions' en in het Mbuma-Zendingsblad dat ds. A. van Voorden als eerste voorzitter van het bestuur de Nederlandse Stichting Mbuma-Zending de zendingsdag gehouden in Gorinchem a.s. vrijdag hoopt te openen. Het bestuur van deze stichting bestaat uit predikanten en leden uit drie kerkverbanden: de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland en de Hersteld Hervormde Kerk.
Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Sven »

Piet Puk schreef: Dat hoop ik ook. Waarschijnlijk zijn er ook gemeenten die wachten met beroepen tot de beroepbaarstelling van kand. Van der Kieft en tegelijk ds. Van Voorden op tweetal staat
tweetal dhr Van de Kieft en ds Van Voorden lijkt me ook apart.
kan wel natuurlijk, maar ik denk dat gemeenten ds Van Voorden beroepen met idee dat ze meer kans maken en dat geldt straks ook voor dhr Van de Kieft, aangezien hij ook zeker een gemeenteberoep moet aannemen net als ds Van Voorden nu.

dus ik denk dat ze dhr Van de Kieft eerder tegenover een bestaande ds zetten en die bestaande ds alleen kiezen als er gegronde bezwaren zijn tegen dhr Van de Kieft (maar bij de vorige kandidaten OM vd Tang, M Krijgsman, JA Weststrate, A Geuze etc. in Ger Gem in Ned zijn die er dacht ik niet geweest).
De waarheid is hard
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1242
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Klavart »

kerkespraek schreef:We lazen in het kerkelijk orgaan van de Gereformeerde Gemeente in Nederland 'De Wachter Sions' en in het Mbuma-Zendingsblad dat ds. A. van Voorden als eerste voorzitter van het bestuur de Nederlandse Stichting Mbuma-Zending de zendingsdag gehouden in Gorinchem a.s. vrijdag hoopt te openen. Het bestuur van deze stichting bestaat uit predikanten en leden uit drie kerkverbanden: de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland en de Hersteld Hervormde Kerk.
Wat wilt u hiermee zeggen?
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Laag »

Gerson schreef:
Laag schreef:
Gerson schreef:


Op mijn eigen waarneming.
Mijn waarneming is het niet. Laten we ons verre houden van dingen die men meent te zien of te horen, en die er niet zijn.
Er is al genoeg verdeeldheid, onrust, en wat al niet meer. En wat is de toegevoegde waarde van allerlei waarnemingen die gebaseerd zijn op....? Wat??
Het valt mij wel op dat als er geschreven wordt over verschillen binnen de GGN,
de GG in Ned-ers op dit forum gelijk in de kramp schieten . Blijkbaar mag dat niet gevonden worden. Wat dat betreft mogen ze wel wat meer van de GG-ers alhier hebben.

Maar toch ik geef toe, eigen waarneming heeft altijd iets subjectiefs, ik vind het wel u vindt het niet.

Maar waarnemingen zijn natuurlijk wel ergens op gebaseerd . Er zijn binnen de GG in Ned genoeg boeken en preken bundels verschenen van inmiddels overleden predikanten waarin je kunt onderzoeken hoe er altijd gedacht werd over de prediking, de leer en daaruitvoortvloeiend de waarachtige bekering.
Tot voor een jaar of twintig terug werd binnen de GGin Ned vrij eenduidig gedacht over de bekering. Maar de bekering die men voorstond, werd steeds minder gevonden. Het oude volk viel meer en meer weg, de avondmaaltafels bleven steeds leger, de ambten konden daardoor steeds moeilijker worden vervuld. Weinig predikanten weinig ouderlingen, die dan ook nog regelmatig de klacht uitten dat het zo ‘dun’ of ‘leeg’ werd op de aarde. Dat was de tijd van de predikanten Mallan,Verhoeks, Van Beek, Pannekoek en van Straalen.

Inmiddels is er een nieuwe generatie predikanten er wordt door hen anders gedacht gepreekt en geschreven . De avondmaaltafels blijven echt niet meer leeg en ouderlingen zijn er inmiddels ook weer makkelijker te verkrijgen. Er is binnen de GG in Ned nog nooit zo veel leven geweest.
Maar, ik heb het op dit forum al meer geschreven, lees eens een preek van bijv. Ds van Straalen, kijk daarin welke gronden hij legt. En lees daarna eens een preek van ds Krijgsman ds Weststrate of ds Roos . Miscchien kunt u dan snappen wat ik bedoel.
Ds van Straalen zei dikwijls: Sion zal door recht verlost worden. Dat was kort samengevat de prediking van hem. Ds Roos, Krijgsman, Westrate, van Voorden, enz. hebben hetzelfde aambeeld. Wel ligt bij sommigen de nadruk meer op Christus.

En over ouderlingen en avondmaalstafels ga ik niet in discussie. Als er 20, 30, 40, of 1 zitten, dan ben ik meer druk met de vraag: waarom jij niet?
Gesloten