Kwestie Opheusden

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

Wie zijn secundi bij de GGiN?
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Wet en Evangelie »

Zegge schreef:
Objectief schreef:
Jantje schreef:
Objectief schreef:
Twee diakenen zijn niet herkozen. Verder hebben één herkozen ouderling en diaken bedenktijd gevraagd. Ook heeft één niet zittende gekozen kandidaat voor ouderling het ambt niet aangenomen.
Begrijp ik dan goed dat er al reeds één ouderling zijn ambt heeft neergelegd? Want er is een ouderling gekozen die niet in de kerkenraad zat, terwijl er geen ouderling waren die niet herkozen zijn.

Ik hoop dat de gekozen ambtsdragers een ruime meerderheid mochten ontvangen.
Wat ik me echter afvraag, je moet minimale de helft + 1 der stemmen hebben om gekozen te worden. Soms zijn er meerdere rondes nodig hiervoor. Dat gebeurt soms al als er maar enkele ambtsdragers aftredend zijn. Hoe is dit nu gebeurd?
Dat heb je inderdaad goed begrepen.

Er was één stemmingsronde en er was in veel gevallen geen "ruime" meerderheid. Herstel van vertrouwen wordt nog een lange weg!
Dat is maar de vraag, Objectief.
Ik heb persoonlijk altijd erg veel vertrouwen gehad in onze kerkenraad en dat is alleen maar gegroeid afgelopen periode. Gelukkig velen met mij, getuige het feit dat vrijwel de gehele kerkenraad in 1 ronde een meerderheid heeft gekregen.
Gebrek aan vertrouwen in deze case komt voort uit een interpretatie van de aanleiding en die interpretatie verschilt per persoon.
In deze fase is het goed om te herijken of die interpretaties wel juist zijn geweest (zeker ook na al het gesprokene gisteren) en vergevingsgezind en met ootmoed met elkaar de toekomst in te (willen) gaan.


Herstel van vertrouwen zal inderdaad een heel lange, lange weg te gaan hebben. Hoewel vrijwel alle zittende kerkenraadsleden een meerderheid aan stemmen had is de verhouding nog maar zeer zwak. ca. 60% van de stemmen werd uitgebracht op de huidige kerkenraad en ca. 40% op de nieuwe kandidaten. Daarom: het vertrouwen winnen van deze 40% zal zeer moeizaam verlopen!
Zegge
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 mar 2018, 17:34

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Zegge »

Wet en Evangelie schreef: Herstel van vertrouwen zal inderdaad een heel lange, lange weg te gaan hebben. Hoewel vrijwel alle zittende kerkenraadsleden een meerderheid aan stemmen had is de verhouding nog maar zeer zwak. ca. 60% van de stemmen werd uitgebracht op de huidige kerkenraad en ca. 40% op de nieuwe kandidaten. Daarom: het vertrouwen winnen van deze 40% zal zeer moeizaam verlopen!
'

Wat ik dus bedoel te zeggen is dat het erg afhankelijk zal zijn hoe deze groep zich zal opstellen en in hoeverre zij zich aantrekken wat ds Weststrate en ds Van Voorden gisteren de gemeente hebben meegegeven. Als je begrijpt wat ik bedoel, zal het dan niet een lange weg hoeven te zijn.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Framboos »

Mischien een domme vraag: Moet een lid van het curatorium per definitie ook ambtsdrager zijn?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door -DIA- »

Framboos schreef:Mischien een domme vraag: Moet een lid van het curatorium per definitie ook ambtsdrager zijn?
Dat denk ik wel: Het curatorium bestaat uit een vast getal ambtsdragers, verdeeld over de verschillende ambten. Ik weet allen hun aantallen niet meer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door gallio »

Framboos schreef:Mischien een domme vraag: Moet een lid van het curatorium per definitie ook ambtsdrager zijn?
Nee, dat hoeft volgens mij niet.

De GGiN had vroeger een gemeente in Leiden. Een ouderling van die gemeente was lid van het curatorium. Toen de gemeente opgeheven werdt bleef deze man gewoon lid van het curatorium, als ik het goed herinner.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Jantje »

gallio schreef:
Framboos schreef:Mischien een domme vraag: Moet een lid van het curatorium per definitie ook ambtsdrager zijn?
Nee, dat hoeft volgens mij niet.

De GGiN had vroeger een gemeente in Leiden. Een ouderling van die gemeente was lid van het curatorium. Toen de gemeente opgeheven werdt bleef deze man gewoon lid van het curatorium, als ik het goed herinner.
Wellicht zijn de overgebleven leden (inclusief de ouderling) naar een naburige gemeente vertrokken en is de ouderling daar ouderling gebleven. Dat gebeurde bij de opheffing van de Gereformeerde Gemeente van Axel namelijk ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Jantje »

Zegge schreef:
Wet en Evangelie schreef: Herstel van vertrouwen zal inderdaad een heel lange, lange weg te gaan hebben. Hoewel vrijwel alle zittende kerkenraadsleden een meerderheid aan stemmen had is de verhouding nog maar zeer zwak. ca. 60% van de stemmen werd uitgebracht op de huidige kerkenraad en ca. 40% op de nieuwe kandidaten. Daarom: het vertrouwen winnen van deze 40% zal zeer moeizaam verlopen!
'

Wat ik dus bedoel te zeggen is dat het erg afhankelijk zal zijn hoe deze groep zich zal opstellen en in hoeverre zij zich aantrekken wat ds Weststrate en ds Van Voorden gisteren de gemeente hebben meegegeven. Als je begrijpt wat ik bedoel, zal het dan niet een lange weg hoeven te zijn.
Was ds. Van Voorden er gisteren? Ds. Weststrate ging toch voor? Het was toch een doopdienst?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
gallio schreef:
Framboos schreef:Mischien een domme vraag: Moet een lid van het curatorium per definitie ook ambtsdrager zijn?
Nee, dat hoeft volgens mij niet.

De GGiN had vroeger een gemeente in Leiden. Een ouderling van die gemeente was lid van het curatorium. Toen de gemeente opgeheven werdt bleef deze man gewoon lid van het curatorium, als ik het goed herinner.
Wellicht zijn de overgebleven leden (inclusief de ouderling) naar een naburige gemeente vertrokken en is de ouderling daar ouderling gebleven. Dat gebeurde bij de opheffing van de Gereformeerde Gemeente van Axel namelijk ook.
Nee, hij werdt natuurlijk wel lid van een andere GGiN maar werdt daar niet opnieuw ouderling.
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Gerson »

gallio schreef:
Jantje schreef:
gallio schreef:
Framboos schreef:Mischien een domme vraag: Moet een lid van het curatorium per definitie ook ambtsdrager zijn?
Nee, dat hoeft volgens mij niet.

De GGiN had vroeger een gemeente in Leiden. Een ouderling van die gemeente was lid van het curatorium. Toen de gemeente opgeheven werdt bleef deze man gewoon lid van het curatorium, als ik het goed herinner.
Wellicht zijn de overgebleven leden (inclusief de ouderling) naar een naburige gemeente vertrokken en is de ouderling daar ouderling gebleven. Dat gebeurde bij de opheffing van de Gereformeerde Gemeente van Axel namelijk ook.
Nee, hij werdt natuurlijk wel lid van een andere GGiN maar werdt daar niet opnieuw ouderling.
Ging naar Huize Winterdijk in Gouda, werd lid aan de Gerbrandyweg en gezien zijn leeftijd daar geen ouderling meer.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

Het voornaamste zal zijn dat je onderscheidingsvermogen en een leven met de Heere kent. De meesten hiervan zullen ambtsdrager zijn, gezien de nood in de GGiN-gemeenten. M.i. kan een gewoon gemeentelid ook lid van curatorium zijn met zwijgplicht
Toeschouwer314
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 mar 2018, 12:53

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Toeschouwer314 »

Dat is maar de vraag, Objectief.
Ik heb persoonlijk altijd erg veel vertrouwen gehad in onze kerkenraad en dat is alleen maar gegroeid afgelopen periode. Gelukkig velen met mij, getuige het feit dat vrijwel de gehele kerkenraad in 1 ronde een meerderheid heeft gekregen.
Gebrek aan vertrouwen in deze case komt voort uit een interpretatie van de aanleiding en die interpretatie verschilt per persoon.
In deze fase is het goed om te herijken of die interpretaties wel juist zijn geweest (zeker ook na al het gesprokene gisteren) en vergevingsgezind en met ootmoed met elkaar de toekomst in te (willen) gaan.[/quote]

Onbegrijpelijk dat u zoveel vertrouwen heeft in de kerkenraad van O. Sommige KKR-leden zitten qua aantal stemmen nauwelijks boven de kiesdrempel. Maar men heeft het ambt wel direct weer aanvaard. Een duidelijk signaal dat men het gewicht en de verantwoordelijkheid van het ambt niet gevoelt. Men is echter zeer gehecht aan het pluche van de kerkenraadszetel. Men dient niet de gemeente, maar zichzelf.
Helaas. Mocht de Heere genoemde kerkenraadsleden en ons eens werkelijk in de schuld brengen voor zijn aangezicht. Het verbaast mij steeds weer dat de kerkenraad zich totaal niet schuldig voelt over het een en ander. Wat moet dat worden....?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door -DIA- »

Gerson schreef: Ging naar Huize Winterdijk in Gouda, werd lid aan de Gerbrandyweg en gezien zijn leeftijd daar geen ouderling meer.
Ik weet dat er gemeenten zijn waar een ouderling, ook al kan hij niet meer dienen, toch ouderling blijft. Het komt tegenwoordig niet veel meer voor, maar vroeger meer algemener. Ik heb persoonlijk nog een ouderling gekend op hoge leeftijd, die ook begrafenissen leidde en zelf eens (door onverwacht uitvallen van een predikant) een huwelijk bevestigde. Hij was min of meer een lerend ouderling. Detail: Hij heeft mijn opa nog begraven, in de vacante periode toen ds. P. Honkoop hier weg was, en net voordat ds. M. Blok hier werd bevestigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
Gerson schreef: Ging naar Huize Winterdijk in Gouda, werd lid aan de Gerbrandyweg en gezien zijn leeftijd daar geen ouderling meer.
Ik weet dat er gemeenten zijn waar een ouderling, ook al kan hij niet meer dienen, toch ouderling blijft. Het komt tegenwoordig niet veel meer voor, maar vroeger meer algemener. Ik heb persoonlijk nog een ouderling gekend op hoge leeftijd, die ook begrafenissen leidde en zelf eens (door onverwacht uitvallen van een predikant) een huwelijk bevestigde. Hij was min of meer een lerend ouderling. Detail: Hij heeft mijn opa nog begraven, in de vacante periode toen ds. P. Honkoop hier weg was, en net voordat ds. M. Blok hier werd bevestigd.
Dat kan zo gebeurd zijn. Maar in het geval wat ik noemde werdt een gemeente opgeheven en de ouderlingen en diakenen zijn in zo'n geval van af dat moment geen ambtsdrager meer.
Zegge
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 mar 2018, 17:34

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Zegge »

Toeschouwer314 schreef:

Onbegrijpelijk dat u zoveel vertrouwen heeft in de kerkenraad van O. Sommige KKR-leden zitten qua aantal stemmen nauwelijks boven de kiesdrempel. Maar men heeft het ambt wel direct weer aanvaard. Een duidelijk signaal dat men het gewicht en de verantwoordelijkheid van het ambt niet gevoelt. Men is echter zeer gehecht aan het pluche van de kerkenraadszetel. Men dient niet de gemeente, maar zichzelf.
Helaas. Mocht de Heere genoemde kerkenraadsleden en ons eens werkelijk in de schuld brengen voor zijn aangezicht. Het verbaast mij steeds weer dat de kerkenraad zich totaal niet schuldig voelt over het een en ander. Wat moet dat worden....?
Bent u erbij aanwezig geweest? Zo ja, dan begrijp ik niet hoe u de rol van toeschouwer vervuld. Ik heb grote worsteling gehoord, twijfel, onwaardig in zichzelf, afhankelijkheid en besef van de omstandigheden. Menselijk gesproken wil men het liever niet meer, maar ze kunnen er niet onderuit omdat het ambt door God is opgelegd. Denkt u dat het een erebaantje is? Wordt men er rijker van? Machtiger? Verwerft men eer en aanzien? Niets van dat alles. Ik vind uw zienswijze werkelijk onbegrijpelijk. En bent u dan doof en blind om niet te zien en horen hoe men ook als kerkenraad de schuld inleeft?
Besef dat men eens heeft 'ja' gezegd er in het hart van overtuigd te zijn dat men eerder en opnieuw wettig door Gods gemeente en daarom door God zelf tot deze heilige dienst geroepen zijn. Ze kunnen eenvoudigweg niet zomaar bedanken.
Gesloten