Kwestie Opheusden

Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

Pietje schreef:Inderdaad al met al een hele rare gang van zaken! Je zou denken omdat de kerkenraad op non-actief staat, ze eerst de appèlzaak afwacht zoals volgens de DKO. Dit gebeurt echter niet. De classicale commissie neemt vervolgens de verantwoordelijkheid op zich en in plaats van op te treden en volgens de DKO te handelen, scharen ze zich achter de kerkenraad.

Zijn er overigens Kerkrechtdeskundigen bij de ger.gem. in ned.?
Er wordt genoemd dat 1 diaken docent Kerkrecht is en daarin les geeft aan de predikantenopleiding!? Maakt deze diaken onderdeel uit van de gemeente Opheusden dan of heeft hij zitting in de classicale commissie?
De docent kerkrecht is/was diaken in Opheusden en maakt geen deel uit van classicale commissie.

Vind ik trouwens manco van GGiN, dat kerkrecht nu bij 1 persoon ligt
Pietje
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2018, 20:45

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Pietje »

Piet Puk schreef:
Pietje schreef:Inderdaad al met al een hele rare gang van zaken! Je zou denken omdat de kerkenraad op non-actief staat, ze eerst de appèlzaak afwacht zoals volgens de DKO. Dit gebeurt echter niet. De classicale commissie neemt vervolgens de verantwoordelijkheid op zich en in plaats van op te treden en volgens de DKO te handelen, scharen ze zich achter de kerkenraad.

Zijn er overigens Kerkrechtdeskundigen bij de ger.gem. in ned.?
Er wordt genoemd dat 1 diaken docent Kerkrecht is en daarin les geeft aan de predikantenopleiding!? Maakt deze diaken onderdeel uit van de gemeente Opheusden dan of heeft hij zitting in de classicale commissie?
De docent kerkrecht is/was diaken in Opheusden en maakt geen deel uit van classicale commissie.

Vind ik trouwens manco van GGiN, dat kerkrecht nu bij 1 persoon ligt
Dus met andere woorden: De GGiN in Opheusden had/heeft de kennis gewoon in huis?!? Dit is toch te triest voor woorden? Sorry dat ik het zo zeg...
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Refoforum2017 »

Zullen we de discussie even stilleggen, gelet op het bericht in 'In memoriam'?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Panny »

Ik snap echt niet dat dit topic nog open is.
Allerlei meningen worden als feiten gepresenteerd, er worden allerlei schuldigen aangewezen... sommige mensen denken precies te weten hoe het zit.
Dit dient toch geen enkel doel? Het heeft met christen zijn allemaal weinig te maken.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

Dus met andere woorden: De GGiN in Opheusden had/heeft de kennis gewoon in huis?!? Dit is toch te triest voor woorden? Sorry dat ik het zo zeg...[/quote]

Dat klopt, maar die kon natuurlijk in dit geval de classis niet gaan adviseren
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Roos2017 »

Panny schreef:Ik snap echt niet dat dit topic nog open is.
Allerlei meningen worden als feiten gepresenteerd, er worden allerlei schuldigen aangewezen... sommige mensen denken precies te weten hoe het zit.
Dit dient toch geen enkel doel? Het heeft met christen zijn allemaal weinig te maken.
Ik snap het ook niet.
Discussiëren om te discussiëren, zo lijkt het, echter zonder enige toegevoegde waarde. Gaat beslist geen goede reuk vanuit.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

Refoforum2017 schreef:Zullen we de discussie even stilleggen, gelet op het bericht in 'In memoriam'?
Goed voorstel
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Laag »

Lieve broeders en zusters,

Moet dit echt?

* Er ligt een appèlzaak.
* De verkiezingen zijn niet goed verlopen.
* Een gemeente in verwarring.
* Een kerkenraad in verwarring.
* Een kerkverband in verwarring.
* Dominees in verwarring.

En dan gaan we hier alle functies neerklatsen van ambtsdragers, en nu?
Nu wijzen? Hoe kunnen zulke mannen dat toch doen? Waar zijn de deskundigen?

Laten we toch de rust bewaren, en de commissie het vertrouwen geven, in hun zeer moeilijke en zware taak. En laten wij voor hen bidden! Gedurig, aanhoudend!
Ik probeer er voorlopig het zwijgen toe te doen. We moeten er voor waken om alles en iedereen verdacht te maken, of te insinueren.
kerkespraek
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 feb 2018, 15:48

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door kerkespraek »

Laag schreef:Lieve broeders en zusters,

Moet dit echt?

* Er ligt een appèlzaak.
* De verkiezingen zijn niet goed verlopen.

* Een gemeente in verwarring.
* Een kerkenraad in verwarring.
* Een kerkverband in verwarring.
* Dominees in verwarring.

En dan gaan we hier alle functies neerklatsen van ambtsdragers, en nu?
Nu wijzen? Hoe kunnen zulke mannen dat toch doen? Waar zijn de deskundigen?

Laten we toch de rust bewaren, en de commissie het vertrouwen geven, in hun zeer moeilijke en zware taak. En laten wij voor hen bidden! Gedurig, aanhoudend!
Ik probeer er voorlopig het zwijgen toe te doen. We moeten er voor waken om alles en iedereen verdacht te maken, of te insinueren.
Laten we inderdaad voorzichtig blijven. Maar punt 1 en 2 geven enigszins te denken, toch? Daar mogen we toch het één en ander van zeggen; uiteraard met voorzichtigheid? Maar de zwartgemaakte punten 1 en 2 zijn feiten. M.b.t. de commissie: inderdaad, laten we de commissie hun werk doen. M.i. is het niet goed om een bericht te plaatsen waarin we dit betwisten, wel ben ik van mening dat in dit geval beter is dat de kerkenraad niet herkiesbaar gesteld wordt. Dit is een persoonlijke mening, Laag, dat mag toch? Bericht met functies van ambtsdragers heb ik verwijdert, ik realiseerde me dat dit niet van toepassing is. Laten we voorzichtig blijven op dit forum en waardige berichten plaatsen.
Toeschouwer314
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 mar 2018, 12:53

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Toeschouwer314 »

De kerkenraadsleden (19 van de 20) konden echter niet herkiesbaar gesteld worden, omdat zij op grond van de lopende appélzaak (die gaat over de overtreding van één van de Tien Geboden) niet onberispelijk zijn te noemen. Dat ze zichzelf toch herkiesbaar hebben gesteld is, naar mijn mening, te verklaren uit het feit dat ze opgesloten zitten in een tunnelvisie van zelfrechtvaardiging.[/quote]

Je hebt helemaal gelijk.
hoogmoed
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2018, 22:32

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door hoogmoed »

goedenacht,,
het is al laat maar dit wou ik nog even kwijt,mensen kijk uit raak je de oogappel van de Heere aan dan raak je de Heere aan. buig je knieen , vraag vergeving. Ik geloof niet dat dit een juiste weg is, om deze dominee op zo:n manier weg te werken. Hij krijgt al verschillende beroepen dus jullie hoeven m niet te onderhouden, de Heere zelf zal voor hem zorgen, dragen en bewaren.[knip]
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door GGBeroopingswerk »

Zijn de nieuwe kerkenraadsverkiezingen al geweest? Zo ja, wat was de uitkomst? Zo nee: Wanneer staat dat op de 'rol'?
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Wet en Evangelie »

GGBeroopingswerk schreef:Zijn de nieuwe kerkenraadsverkiezingen al geweest? Zo ja, wat was de uitkomst? Zo nee: Wanneer staat dat op de 'rol'?
Ik heb een half uur geleden iemand uit Opheusden gesproken. Er is nog geen ledenvergadering geweest. Wel is er D.V. vanavond kerkenraadsvergadering en tegelijk doopaangifte. D.V. zondag 29 april preekt Ds. O.M. v.d. Tang in Opheusden en is het dopen. Ds. A. van Voorden is dan in de gemeente van Ds. O.M.v.d.Tang, Alblasserdam. Meer nieuws uit Opheusden had deze persoon niet.
Homework
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 apr 2018, 12:32

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Homework »

hoogmoed schreef:goedenacht,,
het is al laat maar dit wou ik nog even kwijt,mensen kijk uit raak je de oogappel van de Heere aan dan raak je de Heere aan. buig je knieen , vraag vergeving. Ik geloof niet dat dit een juiste weg is, om deze dominee op zo:n manier weg te werken. Hij krijgt al verschillende beroepen dus jullie hoeven m niet te onderhouden, de Heere zelf zal voor hem zorgen, dragen en bewaren.[knip]
Ik begrijp je reactie Hoogmoed, maar wil je daar ook mee zeggen dat er in de kerkenraad van Opheusden geen `oogappels´ van God zitten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door eilander »

Homework schreef:
hoogmoed schreef:goedenacht,,
het is al laat maar dit wou ik nog even kwijt,mensen kijk uit raak je de oogappel van de Heere aan dan raak je de Heere aan. buig je knieen , vraag vergeving. Ik geloof niet dat dit een juiste weg is, om deze dominee op zo:n manier weg te werken. Hij krijgt al verschillende beroepen dus jullie hoeven m niet te onderhouden, de Heere zelf zal voor hem zorgen, dragen en bewaren.[knip]
Ik begrijp je reactie Hoogmoed, maar wil je daar ook mee zeggen dat er in de kerkenraad van Opheusden geen `oogappels´ van God zitten.
Uiteraard gaan we dit soort vragen hier NIET behandelen. Niet mee verder gaan dus!
Gesloten