Kwestie Opheusden

DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door DDD »

Ze kunnen dan toch niet worden bevestigd?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door eilander »

Paal schreef:Kerkespraeck nogmaals de vraag: waarom zou een kerkenraad niet herkiesbaar mogen worden gesteld als er een appelzaak tegen hen loopt? Kun je dit onderbouwen vanuit DKO oid?
Dat lijkt me in elk geval niet verstandig.
Paal
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:08

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Paal »

eilander schreef:
Paal schreef:Kerkespraeck nogmaals de vraag: waarom zou een kerkenraad niet herkiesbaar mogen worden gesteld als er een appelzaak tegen hen loopt? Kun je dit onderbouwen vanuit DKO oid?
Dat lijkt me in elk geval niet verstandig.
Nee lijkt me ook niet, maar als het kerkordelijk niet te onderbouwen is, kan een kerkenraad gewoon doorgaan en herbevestigen.
In de kwestie opheusden blijkt "het lijkt me verstandiger" niet meer te kunnen dienen vanwege allerlei emotionele aspecten van 2 kanten, daarom lijkt het mij verstandig om de kerkorde aan te houden.
Daarom mijn vraag: kan dit onderbouwd worden?
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Zeemeeuw »

Als er onder normale omstandigheden bezwaren ingediend worden tegen gekozen ambtsdragers beslist de kerkenraad (na onderzoek) of deze bezwaren wettig zijn. De bevestiging vindt pas plaats als er voldoende duidelijkheid is of vindt niet plaats. In Opheusden is sprake van een volledig afgetreden en herkozen (te herkiezen) kerkenraad, het lijkt me logisch om dan het oordeel van de classis te vragen of er bevestigd kan worden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door refo »

Kan een afgetreden kerkenraad überhaupt mensen kandidaat stellen?
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Wet en Evangelie »

refo schreef:Kan een afgetreden kerkenraad überhaupt mensen kandidaat stellen?
Wanneer kun je spreken van een afgetreden kerkenraad?
Is dit op het moment dat er een nieuwe kerkenraad herkozen/gekozen wordt?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door eilander »

Wet en Evangelie schreef:
refo schreef:Kan een afgetreden kerkenraad überhaupt mensen kandidaat stellen?
Wanneer kun je spreken van een afgetreden kerkenraad?
Is dit op het moment dat er een nieuwe kerkenraad herkozen/gekozen wordt?
Als ik het bericht in het RD lees, interpreteer ik dat als: normaal gesproken treedt een deel van de kerkenraad periodiek af, en stelt zich al dan niet herkiesbaar. Dat alles conform een schema van aftreden. Nu doet de gehele kerkenraad dat.
Als er één broeder aftredend is, blijft hij wel gewoon in functie. Zo zal dat hier ook zijn.
Of het verstandig is om in zo'n situatie zelfstandig dingen te doen, vraag ik me af.
Denk
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 apr 2018, 13:44

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Denk »

Fiene schreef:het verwerken van de stemmingsuitslag en gang van zaken doet opgeld voor het spreekwoord:"waar rook is, is vuur" , helaas, dit had inderdaad voorkomen kunnen worden door echt alle mogelijk vorm van twijfel te vermijden door zorgvuldigheid. Daar nu satan als een briesende leeuw bij te halen, is m.i. een groot woord: dit is slechts te wijten aan onverstandig menselijk handelen.
Met de uitspraak dat Satan als een briesende leeuw rondgaat, doelde ik feitelijk op de hele situatie en alle gevolgen ervan. Dit ging niet alleen over de stemming.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

refo schreef:Kan een afgetreden kerkenraad überhaupt mensen kandidaat stellen?
Ik vraag me af of de kerkenraad kandidaten heeft gesteld in de kerkenraadsvergadering, waarin daarna ook besloten is terug te treden. Dan lijkt het mij feitelijk dat dit kan.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

Ter verduidelijking van het voorgaande: heeft de kerkenraad in functie kandidaten gesteld en zijn ze daarna terug getreden, waarvan de gemeente daarna in kennis is gesteld.

En de volgende vraag: wie neemt nu het kerkbestuur over?

Nu een 2e stemronde nodig is, moet dan de eerder gehouden stemronde over worden gedaan of mag mogelijk de commissie nieuwe kandidaten stellen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door eilander »

Piet Puk schreef:Ter verduidelijking van het voorgaande: heeft de kerkenraad in functie kandidaten gesteld en zijn ze daarna terug getreden, waarvan de gemeente daarna in kennis is gesteld.

En de volgende vraag: wie neemt nu het kerkbestuur over?
Is de kerkenraad per direct afgetreden dan? De kerkenraad is in z'n geheel aftredend, dat is iets anders. Of ik moet het niet goed begrepen hebben.
Fiene
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 apr 2018, 09:47
Locatie: NOV

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Fiene »

@Denk:
Ook hier geldt m.i. dat menselijk handelen en arrogantie debet is aan de hele situatie ( die wel eens jaren onderhuids heeft kunnen woekeren).
Dit lijkt meer op " kerkje spelen" dan Kerk zijn. "Kerk" komt van (Gr.) " Kureaqe" dit betekent: dat wat van de Heer is.....
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Herman »

eilander schreef:
Piet Puk schreef:Ter verduidelijking van het voorgaande: heeft de kerkenraad in functie kandidaten gesteld en zijn ze daarna terug getreden, waarvan de gemeente daarna in kennis is gesteld.

En de volgende vraag: wie neemt nu het kerkbestuur over?
Is de kerkenraad per direct afgetreden dan? De kerkenraad is in z'n geheel aftredend, dat is iets anders. Of ik moet het niet goed begrepen hebben.
Ik denk dat je dan het begrip 'ambt neerlegggen' moet gebruiken. Nu is het aftreden alleen als middel ingezet om de draagkracht met een stemming te peilen.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

eilander schreef:
Piet Puk schreef:Ter verduidelijking van het voorgaande: heeft de kerkenraad in functie kandidaten gesteld en zijn ze daarna terug getreden, waarvan de gemeente daarna in kennis is gesteld.

En de volgende vraag: wie neemt nu het kerkbestuur over?
Is de kerkenraad per direct afgetreden dan? De kerkenraad is in z'n geheel aftredend, dat is iets anders. Of ik moet het niet goed begrepen hebben.
Wat ik begrepen heb is er in de week voorafgaand aan het bekendmaken in de gemeente van het aftreden nog een kerkenraadsvergadering geweest. Wanneer je het agendapunt kandidaatstelling kerkenraad plaatst voor het bespreekpunt om af te treden, heeft de kerkenraad formeel gezien nog een legitieme handeling gedaan alvorens af te treden. Het is vrij technisch
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door eilander »

Piet Puk schreef:
eilander schreef:
Piet Puk schreef:Ter verduidelijking van het voorgaande: heeft de kerkenraad in functie kandidaten gesteld en zijn ze daarna terug getreden, waarvan de gemeente daarna in kennis is gesteld.

En de volgende vraag: wie neemt nu het kerkbestuur over?
Is de kerkenraad per direct afgetreden dan? De kerkenraad is in z'n geheel aftredend, dat is iets anders. Of ik moet het niet goed begrepen hebben.
Wat ik begrepen heb is er in de week voorafgaand aan het bekendmaken in de gemeente van het aftreden nog een kerkenraadsvergadering geweest. Wanneer je het agendapunt kandidaatstelling kerkenraad plaatst voor het bespreekpunt om af te treden, heeft de kerkenraad formeel gezien nog een legitieme handeling gedaan alvorens af te treden. Het is vrij technisch
Dan begrijp je mijn punt niet. Als mijn visie juist is, is de kerkenraad nog steeds in functie.
Gesloten