Kwestie Opheusden

Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Laag »

Je zult maar moderator zijn......

Kan dit alstublieft op slot! Dat bespaart veel mensen ergernis.....
Gebruikersavatar
Hermanus
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 apr 2018, 17:27
Locatie: Van Verre

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Hermanus »

Simon0612 schreef:
Hermanus schreef:
De praktijk wijst toch uit hoe alles verdeeld ligt? En mensen weglopen uit de gemeente Opheusden. En lees dit topic op refoforum. Jammer dat je altijd zo persoonlijk wordt Simon.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Beste Hermanus, persoonlijk? Jij stelt zaken voor die geen onderbouwing hebben. En als ik jou dan vraag naar je bronnen word ik persoonlijk?
Die volg ik even niet.

Volgens mij heb ik enkele posts terug juist aangegeven dat het niet persoonlijk aan jou gericht was maar aan iedere poster op dit forum, waaronder ik toen ook mezelf geschaard heb.
En weetje beste Hermanus en alle anderen, we mogen wel zeer opletten wat we wegschrijven, want eenmaal zal ook over deze posts onze verantwoordelijkheid geeist worden.

We (inclusief mij zelf) kunnen nu wel vingerwijzen en veroordelen en roepen om verantwoordelijkheid van Opheusden. Maar eenmaal zal Hij ons ter verantwoording roepen, over al ons doen en laten en ook met betrekking tot alles wat hier geschreven staat. Zou het ons dan niet met schrik en beven moeten vervullen??
Helmaal mee eens!
Objectief
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 apr 2018, 10:54

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Objectief »

Opstandig Ggin lid schreef:Gister aan het einde van de dienst is bekend gemaakt dat de ouderling waarin de meeste mensen nog vertrouwen hadden(gezien het aantal stemmen wat hij op de laatste vergadering kreeg) zijn ambt heeft neergelegd en niet herkiesbaar is.
Een zeer verontrustende ontwikkeling en een groot verlies voor de gemeente!
Objectief
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 apr 2018, 10:54

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Objectief »

Thuisvrouw schreef:Eigenlijk begrijp ik niet waarom mensen die geen lid zijn van de ger gem in Ned überhaupt hun mening geven op een topic over een ger gem in Ned gemeente. Veruit de meest rancuneuze posts kwamen mijn inziens van niet ger gem in Ned leden....

Zij nemen vaak de 'vrijheid' om meningen neer te zetten waar niemand op zit te wachten
Helaas: verharding, doorgaande verharding. Arme GGiN! Arm Opheusden!
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Thuisvrouw »

Jantje schreef:
Thuisvrouw schreef: Als u goed leest, ziet u dat ik schreef: veruit de meest RANCUNEUZE posts kwamen van niet ger gem in Ned leden... U weet wel die posts die altijd persoonlijk worden over dominees ea..

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een ger gem in Ned zo over zijn voorgangers praat, en als dat wel zo is, zal hij/zij dat wellicht niet lang blijven.

Ik heb het hier vanzelfsprekend niet over belangstellenden buiten het kerk verband die meeleven, maar die zullen dergelijke posts ook niet plaatsen
Als u dat niet begrijpt (of wil begrijpen) sluit u zich af van de ernst van de situatie.
Iedereen heeft in de achterliggende maanden kunnen lezen dat de voorstanders en tegenstanders van ds. Van Voorden dusdanig verdeeld zijn dat dit gebeurt. Ik vind het lasterlijk dat u dan andere kerkverbanden daarom gaat uitmaken. De meeste reacties komen van leden van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland zelf. Dat is gewoon zo. Vergeet daarbij ook niet dat men juist op dit forum dit in alle anonimiteit kan doen. Dat is in het normale dagelijkse leven niet zo. Ik denk dat ook wel een belangrijke rol speelt.
Wederom: lees goed!! Ik heb niemand buitengesloten of uitgemaakt. Ik kan mijn conclusie alleen al baseren op de geplaatste posts op pagina 69 en 70.

Als u deze post van mij al 'lasterlijk' noemt, had ik van u wel een reactie verwacht op de voornoemde pagina's 69 en 70.....

Ik wil iedereen en ook mijzelf oproepen om u te onthouden van krenkende uitspraken over God's knechten enz. Schrijf uw posts met psalm 102 vers 7 en 8 in uw achterhoofd. Laat de 'deernis' er door heen klinken. Bid voor ons.. Haal eerst de balk uit eigen oog want met welk oordeel gij oordeelt word uzelf weder geoordeeld.

Dat is tevens de remedie tegen de verharding die inderdaad overal te zien is...
anti-synodaal
Verbannen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17 okt 2016, 16:58

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door anti-synodaal »

Laag schreef:Je zult maar moderator zijn......

Kan dit alstublieft op slot! Dat bespaart veel mensen ergernis.....
Je hoeft het niet te lezen hoor.
Geloof jij het van mij , dan geloof ik het van jou.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Laag »

anti-synodaal schreef:
Laag schreef:Je zult maar moderator zijn......

Kan dit alstublieft op slot! Dat bespaart veel mensen ergernis.....
Je hoeft het niet te lezen hoor.
Troost je, ik lees ook niet alles....
Daarnaast worden er uitingen gedaan, die mij diep raken.... ik hoop uit onwetendheid...
Info-feitenkenner
Verbannen
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 apr 2018, 11:48

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Info-feitenkenner »

Wat betreft de opnieuw te houden verkiezing enkele punten:
-Een notariskantoor de telling van de stemmen te laten verzorgen is wel onafhankelijk, maar geeft ook aan de andere kant wat te zeggen over het vertrouwen wat er is tussen kerkenraad en gemeente en andersom.
-Er liggen diverse appelzaken te wachten en dezelfde kandidaten zijn weer gesteld, als er een appelzaak ligt op een persoon is het niet gebruikelijk (naar kerkorde) om zo een persoon te kandidateren.
-Waarom wordt niet de eerstvolgende classis afgewacht en daar op de classis advies gevraagd voor een nieuw te houden verkiezing (gezien de vele bezwaarschriften)
-Een deel van de leden (die zich met de handelswijze van de kerkenraad niet kan verenigen) is onder censuur geplaatst. Dit deel is uitgesloten van stemming en geeft al licht over de uitslag. (In hoeverre de censuur gewettigd laat ik hier buiten beschouwing, maar dient wel afgewogen te worden in de te houden verkiezing).

Het ziet er donker uit, donker voor Opheusden, de gemeente ligt meer en meer verdeelt en die verdeling gaat de hele GGiN aan. Waar gaat dat heen?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Luther »

Info-feitenkenner schreef:Wat betreft de opnieuw te houden verkiezing enkele punten:
-Een notariskantoor de telling van de stemmen te laten verzorgen is wel onafhankelijk, maar geeft ook aan de andere kant wat te zeggen over het vertrouwen wat er is tussen kerkenraad en gemeente en andersom.
-Er liggen diverse appelzaken te wachten en dezelfde kandidaten zijn weer gesteld, als er een appelzaak ligt op een persoon is het niet gebruikelijk (naar kerkorde) om zo een persoon te kandidateren.
-Waarom wordt niet de eerstvolgende classis afgewacht en daar op de classis advies gevraagd voor een nieuw te houden verkiezing (gezien de vele bezwaarschriften)
-Een deel van de leden (die zich met de handelswijze van de kerkenraad niet kan verenigen) is onder censuur geplaatst. Dit deel is uitgesloten van stemming en geeft al licht over de uitslag. (In hoeverre de censuur gewettigd laat ik hier buiten beschouwing, maar dient wel afgewogen te worden in de te houden verkiezing).

Het ziet er donker uit, donker voor Opheusden, de gemeente ligt meer en meer verdeelt en die verdeling gaat de hele GGiN aan. Waar gaat dat heen?
In dit soort situaties mensen onder censuur zetten, is niet anders dan geestelijke machtspolitiek.
Je ziet dat de standpunten van beide partijen zich verharden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Bezorgd »

Luther schreef:
Info-feitenkenner schreef:Wat betreft de opnieuw te houden verkiezing enkele punten:
-Een notariskantoor de telling van de stemmen te laten verzorgen is wel onafhankelijk, maar geeft ook aan de andere kant wat te zeggen over het vertrouwen wat er is tussen kerkenraad en gemeente en andersom.
-Er liggen diverse appelzaken te wachten en dezelfde kandidaten zijn weer gesteld, als er een appelzaak ligt op een persoon is het niet gebruikelijk (naar kerkorde) om zo een persoon te kandidateren.
-Waarom wordt niet de eerstvolgende classis afgewacht en daar op de classis advies gevraagd voor een nieuw te houden verkiezing (gezien de vele bezwaarschriften)
-Een deel van de leden (die zich met de handelswijze van de kerkenraad niet kan verenigen) is onder censuur geplaatst. Dit deel is uitgesloten van stemming en geeft al licht over de uitslag. (In hoeverre de censuur gewettigd laat ik hier buiten beschouwing, maar dient wel afgewogen te worden in de te houden verkiezing).

Het ziet er donker uit, donker voor Opheusden, de gemeente ligt meer en meer verdeelt en die verdeling gaat de hele GGiN aan. Waar gaat dat heen?
In dit soort situaties mensen onder censuur zetten, is niet anders dan geestelijke machtspolitiek.
Je ziet dat de standpunten van beide partijen zich verharden.

Leden onder censuur plaatsen terwijl er appelzaken lopen tegen de kerkenraad, mag dat kerkordelijk wel?
En wat voor reden kan men dan aanvoeren voor censuur?
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 12 mei 2018, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

@Bezorgd Dit mag m.i. niet om diverse redenen.
1. Heeft de kerkenraad volle rechten?
2. Is er liefdevol vermaand vraag ik me af?
3. Gaan leden over de schreef en blijken zij bij andere kerkenraad wel getrouw te zijn? Dat is kerkordelijk geen reden voor censuur.
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 12 mei 2018, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door GGBeroopingswerk »

Piet Puk schreef:@Bezorgd Dit mag m.i. niet. Is er liefdevol vermaand vraag ik me af?
Kan er zonder liefde vanuit een medisch oogpunt gehandeld worden? Of is de tucht dan al snel juridisch?

Lijkt me heel lastig. Sterkte voor de betrokkenen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Info-feitenkenner schreef:Wat betreft de opnieuw te houden verkiezing enkele punten:
-Een notariskantoor de telling van de stemmen te laten verzorgen is wel onafhankelijk, maar geeft ook aan de andere kant wat te zeggen over het vertrouwen wat er is tussen kerkenraad en gemeente en andersom.
-Er liggen diverse appelzaken te wachten en dezelfde kandidaten zijn weer gesteld, als er een appelzaak ligt op een persoon is het niet gebruikelijk (naar kerkorde) om zo een persoon te kandidateren.
-Waarom wordt niet de eerstvolgende classis afgewacht en daar op de classis advies gevraagd voor een nieuw te houden verkiezing (gezien de vele bezwaarschriften)
-Een deel van de leden (die zich met de handelswijze van de kerkenraad niet kan verenigen) is onder censuur geplaatst. Dit deel is uitgesloten van stemming en geeft al licht over de uitslag. (In hoeverre de censuur gewettigd laat ik hier buiten beschouwing, maar dient wel afgewogen te worden in de te houden verkiezing).

Het ziet er donker uit, donker voor Opheusden, de gemeente ligt meer en meer verdeelt en die verdeling gaat de hele GGiN aan. Waar gaat dat heen?
In dit soort situaties mensen onder censuur zetten, is niet anders dan geestelijke machtspolitiek.
Je ziet dat de standpunten van beide partijen zich verharden.
Zeker. Het onder censuur zetten van gemeenteleden is onacceptabel en we zien wat er in Kruiningen door is gebeurd. Ik vrees met grote vreze over de zorgelijke ontwikkeling. Dit bevestigt mijns inziens steeds meer dat de kerkenraad met harde hand geesteloos regeert in plaats van de gemeente te leiden zoals het God betaamt. Men leze hiertoe nog eens het bevestigingsformulier om de ouderlingen en diakenen der gemeente te bevestigen.

Psalm 82:
1. In d' achtb're Godsvergaderingen
Staat God, als Richter der gedingen;
Hij oordeelt over goed en kwaad,
In 't midden van der goden raad:
"Hoe lang zult gij van 't richtsnoer wijken,
Een onrechtvaardig vonnis strijken,
En acht slaan op het aangezicht
Der goddelozen in 't gericht?"

2.Toont aller goden God te vrezen;
Doet recht aan armen en aan wezen;
Rechtvaardigt hem, die billijk klaagt,
Verdrukt of arm uw hulpe vraagt;
Verlost geringen uit hun lijden,
En wilt behoeftigen bevrijden;
Rukt z' uit der goddelozen hand;
Gerechtigheid verhoogt een land.

3. Maar ach, hier is het recht vergeten;
Men heeft noch kennis noch geweten;
Men wandelt in de duisternis;
Het wankelt al, wat zeker is;
Dies ziet men 's aardrijks grondvest beven.
'k Heb wel voorheen u d' eer gegeven,
Dat Ik u goden heb genoemd,
En als Gods kinderen geroemd!

4. Gij zult nochtans het leven derven,
En als gemene mensen sterven;
Eens storten van den stoel der eer
In 't graf, als elk der vorsten, neer.
Sta op, o God, en wil ontwaken;
Ai, oordeel 't aardrijk, richt de zaken;
Want Gij bezit op aard' alom
De volkeren in eigendom.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Mister »

Dit topic gaat voorlopig op slot. Mocht er nieuws zijn kunnen we dit topic heropenen
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Mister »

Mister schreef:Dit topic gaat voorlopig op slot. Mocht er nieuws zijn kunnen we dit topic heropenen
Topic is nu weer open. Gelieve ook hier met verstand en fatsoen te reageren.
Gesloten