Kwestie Opheusden

Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Thuisvrouw »

Laag schreef:
-DIA- schreef:
Laag schreef:
bcbroek schreef:Ik kan nou ook niet echt merken dat er een onderlinge band is tussen de dominees van ons kerkverbandje.
Ds. Roos prijst wel ds. van de Synodale . Hij kan beter wat beter spreken over zijn medebroeder ds. A. van Voorden.
Een beetje onfris vind ik deze uitspraak. Van alles wordt gesuggereerd, en het maakt meer kapot, dan dat men denkt. Ik hoop dat u deze uitspraken voor eigen rekening neemt.
Het lijkt er ieder geval nog niet op wat het moest zijn: Opdat zij allen een zijn... en: Ziet, hoe lief zij elkander hebben. Hieruit kunnen we opmerken dat de Kerk niet op de plaats is.
Hier zal géén eenheid gevonden worden, in de tijd niet, de eeuwigheid zal alle banden helen, daar is de volmaaktheid.
Maar, hier hebben we er naar te staan, en dan vind ik het kwalijk om dingen te suggereren die er misschien geen eens zijn.
Ik zelf zit onder het gehoor van ds Roos, en óók hij lijdt onder deze situatie, en om dan op een forum allerlei dingen over hem te zeggen, te suggereren, waar hij zich niet tegen kan verdedigen, dat is kwalijk.
Inderdaad, helemaal mee eens. Op een forum suggesties uiten is levensgevaarlijk. Wij hebben en vooral in gevoelige kwesties des naasten goed gerucht te bevorderen. Het is zo jammer dat mensen niet onderbouwde argumenten, zienswijzen en interpretaties online slingeren. Het wordt te vaak voor waar aangenomen en de schade is aangericht. Heel betreurenswaardig
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Thuisvrouw »

anti-synodaal schreef:Ja omdat Ds roos er achter is gekomen dat hij niet alles kan doen wat hij wil.
Dit is wat ik bedoel. Suggestie. Waarom en hoe hoor je nooit. De bron is vaak die en die zei dat. En die heeft het weer van zus. En anders had hij vast wel.. Enz. Enz.

Behalve als je dominee Roos zelf gesproken hebt, of ds Roos via een officeel kanaal iets heeft laten weten zou ik zoiets nog begrijpen.

En dan nog moet je jezelf afvragen of je dat openbaar moet maken.

Met alle respect : doe maar niet : :lock
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Laag »

Thuisvrouw schreef:
anti-synodaal schreef:Ja omdat Ds roos er achter is gekomen dat hij niet alles kan doen wat hij wil.
Dit is wat ik bedoel. Suggestie. Waarom en hoe hoor je nooit. De bron is vaak die en die zei dat. En die heeft het weer van zus. En anders had hij vast wel.. Enz. Enz.

Behalve als je dominee Roos zelf gesproken hebt, of ds Roos via een officeel kanaal iets heeft laten weten zou ik zoiets nog begrijpen.

En dan nog moet je jezelf afvragen of je dat openbaar moet maken.

Met alle respect : doe maar niet : :lock
Deze had ik ook gelezen, een hele reactie had ik al klaar, ik heb het maar weggegooid.
Meestal heeft zo'n reactie een achtergrond.

Een slotje zou wel goed staan bij dit topic.
Leon
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 aug 2017, 12:44

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Leon »

Zucht. Een slotje zou inderdaad goed zijn, aangezien er al 67 pagina’s volgekalkt zijn. En wat er de laatste dagen op geplaatst wordt is vooral wrok, suggesties, aannames en verdenkingen. Er is momenteel geen nieuws en als dat er niet is gaan mensen het zelf verzinnen, met alle gevolgen van dien.
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Wet en Evangelie »

Leon schreef:Zucht. Een slotje zou inderdaad goed zijn, aangezien er al 67 pagina’s volgekalkt zijn. En wat er de laatste dagen op geplaatst wordt is vooral wrok, suggesties, aannames en verdenkingen. Er is momenteel geen nieuws en als dat er niet is gaan mensen het zelf verzinnen, met alle gevolgen van dien.
Of het onder echt nieuws is te rangschikken weet ik niet maar D.V, volgende week is er weer een ledenvergadering uitgeschreven door de kerkenraad van Opheusden.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Mannes »

Moderamen schreef:Wat ik me afvraag: hoe zou je als klein kerkverband met weinig predikanten zulke situaties kunnen voorkomen? Kerkrechtelijk ligt er nou eenmaal veel macht bij ambtsdragers.
Een predikant is natuurlijk een zeer groot voorrecht. Zeker in de GGiN vanwege het geringe aantal. Als je dan als gemeente het voorrecht hebt om een eigen predikant te hebben zal je hem zeker niet tegen de schenen schoppen. Als men dan een zwakke kerkenraad heeft die het moeilijk vind om kritiek te geven zal de machtsverhouding scheef gaan groeien, zeker omdat een predikant in bijna alle gevallen voorzitter van het gremium kerkenraad is.

Beter zou zijn om een predikant geen deel uit te laten maken van welk bestuur of overleg orgaan dan ook.

Gezien het commissie rapport en begeleidend schrijven was de invloed van enkele predikanten in deze veel te groot!
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Wet en Evangelie »

Mannes schreef:
Moderamen schreef:Wat ik me afvraag: hoe zou je als klein kerkverband met weinig predikanten zulke situaties kunnen voorkomen? Kerkrechtelijk ligt er nou eenmaal veel macht bij ambtsdragers.
Beter zou zijn om een predikant geen deel uit te laten maken van welk bestuur of overleg orgaan dan ook.

Gezien het commissie rapport en begeleidend schrijven was de invloed van enkele predikanten in deze veel te groot!
Hoe wordt het voorzitterschap van de kerkenraad geregeld binnen de DKO?
Objectief
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 apr 2018, 10:54

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Objectief »

Moderamen schreef:Wat ik me afvraag: hoe zou je als klein kerkverband met weinig predikanten zulke situaties kunnen voorkomen? Kerkrechtelijk ligt er nou eenmaal veel macht bij ambtsdragers.
Dat kun je alleen voorkomen door je in je ambt verre te houden van heerszucht, waanwijsheid, formalisme, zelfrechtvaardiging en pluche kleven. Verder is het noodzakelijk om zelfreflectie toe te passen, empathie te tonen aan hen die aan je zorg zijn toevertrouwd, pal te staan voor de kerkelijke tucht en je integriteit, procedures niet te frustreren en volledige transparantie te hanteren.
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Wet en Evangelie »

Objectief schreef:
Moderamen schreef:Wat ik me afvraag: hoe zou je als klein kerkverband met weinig predikanten zulke situaties kunnen voorkomen? Kerkrechtelijk ligt er nou eenmaal veel macht bij ambtsdragers.
Dat kun je alleen voorkomen door je in je ambt verre te houden van heerszucht, waanwijsheid, formalisme, zelfrechtvaardiging en pluche kleven. Verder is het noodzakelijk om zelfreflectie toe te passen, empathie te tonen aan hen die aan je zorg zijn toevertrouwd, pal te staan voor de kerkelijke tucht en je integriteit, procedures niet te frustreren en volledige transparantie te hanteren.
Geldt dit de predikant, de kerkenraad of beiden?
Objectief
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 apr 2018, 10:54

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Objectief »

Wet en Evangelie schreef:
Objectief schreef:
Moderamen schreef:Wat ik me afvraag: hoe zou je als klein kerkverband met weinig predikanten zulke situaties kunnen voorkomen? Kerkrechtelijk ligt er nou eenmaal veel macht bij ambtsdragers.
Dat kun je alleen voorkomen door je in je ambt verre te houden van heerszucht, waanwijsheid, formalisme, zelfrechtvaardiging en pluche kleven. Verder is het noodzakelijk om zelfreflectie toe te passen, empathie te tonen aan hen die aan je zorg zijn toevertrouwd, pal te staan voor de kerkelijke tucht en je integriteit, procedures niet te frustreren en volledige transparantie te hanteren.
Geldt dit de predikant, de kerkenraad of beiden?
Dit geldt voor zowel predikant als ouderling of diaken.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Mannes »

Wet en Evangelie schreef:
Mannes schreef:
Moderamen schreef:Wat ik me afvraag: hoe zou je als klein kerkverband met weinig predikanten zulke situaties kunnen voorkomen? Kerkrechtelijk ligt er nou eenmaal veel macht bij ambtsdragers.
Beter zou zijn om een predikant geen deel uit te laten maken van welk bestuur of overleg orgaan dan ook.

Gezien het commissie rapport en begeleidend schrijven was de invloed van enkele predikanten in deze veel te groot!
Hoe wordt het voorzitterschap van de kerkenraad geregeld binnen de DKO?
Volgens DKO behoort er gestemd te worden wie er 1e voorzitter is maar zodra er een predikant komt is deze voorzitter....
Eigenlijk bedoelde ik de figuurlijke voorzitter, als iedere ambtsdrager zich zou gedragen zoals beschreven in ''In goede orde'' H.2.6, dan was deze situatie niet zo uit de hand gelopen...
Piet Puk
Berichten: 5450
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

@Wet en Evangelie Waarom volgende week een ledenvergadering, wanneer er een appelzaak ligt? Classis vergadert D.V. 22 mei 2018 toch? Ik vrees met grote vreze. Hopelijk is er nu wel nagedacht over consequenties wat te doen
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Laag schreef:
bcbroek schreef:Ik kan nou ook niet echt merken dat er een onderlinge band is tussen de dominees van ons kerkverbandje.
Ds. Roos prijst wel ds. van de Synodale . Hij kan beter wat beter spreken over zijn medebroeder ds. A. van Voorden.
Een beetje onfris vind ik deze uitspraak. Van alles wordt gesuggereerd, en het maakt meer kapot, dan dat men denkt. Ik hoop dat u deze uitspraken voor eigen rekening neemt.
Het lijkt er ieder geval nog niet op wat het moest zijn: Opdat zij allen een zijn... en: Ziet, hoe lief zij elkander hebben. Hieruit kunnen we opmerken dat de Kerk niet op de plaats is.
De Kerk of de kerk?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:
Laag schreef:
bcbroek schreef:Ik kan nou ook niet echt merken dat er een onderlinge band is tussen de dominees van ons kerkverbandje.
Ds. Roos prijst wel ds. van de Synodale . Hij kan beter wat beter spreken over zijn medebroeder ds. A. van Voorden.
Een beetje onfris vind ik deze uitspraak. Van alles wordt gesuggereerd, en het maakt meer kapot, dan dat men denkt. Ik hoop dat u deze uitspraken voor eigen rekening neemt.
Het lijkt er ieder geval nog niet op wat het moest zijn: Opdat zij allen een zijn... en: Ziet, hoe lief zij elkander hebben. Hieruit kunnen we opmerken dat de Kerk niet op de plaats is.
De Kerk of de kerk?
De Kerk, die is een in hun Hoofd, maar op deze aarde zal het nooit volmaakt worden. Dat sluit niet uit dat ook de zichtbare kerk, in welk kerkverband ook, een zou behoren te zijn. En dan bedoel ik geen valse oecumene. Maar dat wat een is, zoals hier elke zondag word gebeden, bijeen mag worden gebracht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Wet en Evangelie »

Piet Puk schreef:@Wet en Evangelie Waarom volgende week een ledenvergadering, wanneer er een appelzaak ligt? Classis vergadert D.V. 22 mei 2018 toch? Ik vrees met grote vreze. Hopelijk is er nu wel nagedacht over consequenties wat te doen
Ik snap het ook niet. Misschien denkt men dat die appelzaak niet van zoveel betekenis is.
Gesloten