Kwestie Opheusden

Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

Zonder persoonsgegevens te plaatsen: wie wil weten wat er speelt, bel de kerk op, zou ik zeggen. Of gaat dit ook te ver?
Mister schreef:Gelieve geen speculaties en persoonsgegevens te plaatsen. Houd de discussie waardig.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door pierre27 »

Piet Puk schreef:Mag de dominee nu wel tot losmaking blijven preken in Opheusden? Lijkt me niet, maar is hierover besloten?
Hoe is het in Keteldorp?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

Inhoudloze reactie
pierre27 schreef:
Piet Puk schreef:Mag de dominee nu wel tot losmaking blijven preken in Opheusden? Lijkt me niet, maar is hierover besloten?
Hoe is het in Keteldorp?
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Moderamen »

Piet Puk schreef:Mag de dominee nu wel tot losmaking blijven preken in Opheusden? Lijkt me niet, maar is hierover besloten?
Als een kerkenraad verzoekt tot losmaking zal het de predikant niet laten preken in de eigen gemeente lijkt me. Maar daar zullen vast afspraken over gemaakt zijn.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door pierre27 »

Piet Puk schreef:Inhoudloze reactie
pierre27 schreef:
Piet Puk schreef:Mag de dominee nu wel tot losmaking blijven preken in Opheusden? Lijkt me niet, maar is hierover besloten?
Hoe is het in Keteldorp?
Hij komt er toch echt vandaan, vandaar mijn vraag beste Piet Puk

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pietje_Puk
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

pierre27 schreef:
Piet Puk schreef:Inhoudloze reactie
pierre27 schreef:
Piet Puk schreef:Mag de dominee nu wel tot losmaking blijven preken in Opheusden? Lijkt me niet, maar is hierover besloten?
Hoe is het in Keteldorp?
Hij komt er toch echt vandaan, vandaar mijn vraag beste Piet Puk

Rustiger dan in Opheusden, om bij het onderwerp te blijven

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pietje_Puk
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Laag »

-DIA- schreef:
Bijdrager schreef:
-DIA- schreef:Ik weet niet of ik het zeggen mag, maar het grijpt me diep aan.
Is dat emotie of realiteit?
Ik kan me dit gewoon niet voorstellen. Met oudjaar nog een ernstige preek gedaan, en dan plotseling dit. Het was, toen ik het hoorde en las of er een bom ontplofte. Zo verwoestende kwam dat over. En nog steeds weten we niet waar het nu allemaal om gaat. Hoe is het mogelijk dat dit gebeurde?! Je kunt het je duizendmaal afvragen en alleen maar denken: het is de tijd. De tijdgeest die alles stuk probeert te maken.
Ik denk dat het voor de meeste als een complete verrassing kwam, althans voor mij wel, daarom ben ik ook blij met deze oplossing, men kan er van alles van vinden, maar ik denk dat zo én het behoud van de gemeente, én het behoud van ds van Voorden is gezocht.
We moeten maar hoger opzien naar de Koning. Wie weet waartoe dit nodig is, wij mensen kunnen de boel goed in het honderd draaien, maar Hij zegt: Mijn raad zal bestaan, en Ik zal al Mijn welbehagen doen, dan kunnen kromme wegen, een goede uitkomst hebben, tot Gods eer, en tot zaligheid.
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Jeschurun »

Met je laatste alinea helemaal eens. Het begin van je eerste alinea is toch bezijden de waarheid, vooral ingewijden en betrokkenen hadden dit verwacht, (deze oplossing valt zelfs nog mee).
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Bijdrager schreef:
-DIA- schreef:Ik weet niet of ik het zeggen mag, maar het grijpt me diep aan.
Is dat emotie of realiteit?
Ik kan me dit gewoon niet voorstellen. Met oudjaar nog een ernstige preek gedaan, en dan plotseling dit. Het was, toen ik het hoorde en las of er een bom ontplofte. Zo verwoestende kwam dat over. En nog steeds weten we niet waar het nu allemaal om gaat. Hoe is het mogelijk dat dit gebeurde?! Je kunt het je duizendmaal afvragen en alleen maar denken: het is de tijd. De tijdgeest die alles stuk probeert te maken.
Ik ben van mening dat iets meer nuchterheid niet zou misstaan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Kwestie Opheusden

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik ben van mening dat iets meer nuchterheid niet zou misstaan.
Inderdaad, en minder zien op mensen, hoe menselijk dat ook is.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: RE: Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Roos2017 »

eilander schreef:
DDD schreef:Ik ben van mening dat iets meer nuchterheid niet zou misstaan.
Inderdaad, en minder zien op mensen, hoe menselijk dat ook is.
En meer verwachting hebben van God dan van de mensen en de tijd waarin we leven.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door eilander »

Feiten, beste mensen. Geen geruchten, zelfs niet met een 'excuses-op-voorhand-disclaimer'. Van 'horen zeggen' liegt men veel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Herman »

Een van de belangrijkste feiten is dat de kerkenraad en de dominee met elkaar verzoend zijn. Maar die verzoening reikt niet zover dat hij zijn ambt in Opheusden kan blijven behouden.

Omdat er nu verzoening tot stand is komen, wordt met erkenning van elkaars fouten, geen enkele mededeling meer gedaan over de bron van de breuk. Zowel de dominee als de kerkenraad zwijgen daarover. Het gevolg is dat de gemeente wel in de breuk is betrokken geraakt, haar predikant is haar ontnomen, maar verder heeft zij geen inspraak of gelegenheid om dit bijbels te toetsen. Omdat de dominee en de kerkenraad beiden hebben verzocht tot losmaking, ontbreekt ook de appélmogelijkheid bij de classis.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

Herman schreef:Een van de belangrijkste feiten is dat de kerkenraad en de dominee met elkaar verzoend zijn. Maar die verzoening reikt niet zover dat hij zijn ambt in Opheusden kan blijven behouden.

Omdat er nu verzoening tot stand is komen, wordt met erkenning van elkaars fouten, geen enkele mededeling meer gedaan over de bron van de breuk. Zowel de dominee als de kerkenraad zwijgen daarover. Het gevolg is dat de gemeente wel in de breuk is betrokken geraakt, haar predikant is haar ontnomen, maar verder heeft zij geen inspraak of gelegenheid om dit bijbels te toetsen. Omdat de dominee en de kerkenraad beiden hebben verzocht tot losmaking, ontbreekt ook de appélmogelijkheid bij de classis.
Duidelijk verhaal.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

Herman schreef:Een van de belangrijkste feiten is dat de kerkenraad en de dominee met elkaar verzoend zijn. Maar die verzoening reikt niet zover dat hij zijn ambt in Opheusden kan blijven behouden.

Omdat er nu verzoening tot stand is komen, wordt met erkenning van elkaars fouten, geen enkele mededeling meer gedaan over de bron van de breuk. Zowel de dominee als de kerkenraad zwijgen daarover. Het gevolg is dat de gemeente wel in de breuk is betrokken geraakt, haar predikant is haar ontnomen, maar verder heeft zij geen inspraak of gelegenheid om dit bijbels te toetsen. Omdat de dominee en de kerkenraad beiden hebben verzocht tot losmaking, ontbreekt ook de appélmogelijkheid bij de classis.
Treedt de kerkenraad nu ook af, zoals eerder gemeld?
Gesloten