Jubileum kerkelijke gemeente

Plaats reactie
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Jubileum kerkelijke gemeente

Bericht door Jan Vogel »

In de bijlage "Kruispunt" (donderdag bij het Refdag) staan nogal eens artikelen over jubilea van kerkelijke gemeenten. Het valt mij daarbij wel eens op dat er jubilea worden herdacht van gemeentes die ontstaan zijn uit afscheidingen of zgn. voortzetting in een ander kerkverband. De jaren die de gemeente dan in een ander kerkverband heeft gehad worden gerekend bij het jubileum. Ik vind dit vreemd.

Voorbeeld is het 100 jarig bestaan van de Ger.Gem. in Zwijndrecht. Voor 1965 was deze gemeente in zijn geheel CGK. Na 1965 is een groot deel van deze gemeente GG geworden en een kleine kudde is CGK gebleven. 100 jaar GG in Zwijndrecht?
Stel dat alle HHK's straks hun jubilea gaan herdenken als voortzetting van de plaatselijke Hervormde gemeente of de VGG in Kruiningen als...

Jubilea dienen m.i. in soberheid herdacht te worden, in schuld over de kerkelijke verdeeldheid van de kerk des Heeren, in dankbaarheid naar de Heere voor Zijn lankmoedigheid en onverdiende Zegen in het kerkelijk leven.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Jubileum kerkelijke gemeente

Bericht door Herman »

Jan Vogel schreef:Jubilea dienen m.i. in soberheid herdacht te worden, in schuld over de kerkelijke verdeeldheid van de kerk des Heeren, in dankbaarheid naar de Heere voor Zijn lankmoedigheid en onverdiende Zegen in het kerkelijk leven.
Het is tevens een mooi ijkpunt om de leiding van de Heere met betrekking tot het stichten van de gemeente onder de aandacht te brengen. Als ik het negatief formuleer: om je eigen gelijk nog eens te halen.

De eerste reden is wel waar, maar schrijf dan een boetedag uit en geen jubileumherdenking.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Jubileum kerkelijke gemeente

Bericht door emigrant »

wat herdacht wordt is de institutie. De eerste instelling van de kerkenraad.

als bij een scheuring in de gemeente een kerkenraadslid meegaat met de vorming van een nieuwe gemeente, telt de oude institutie datum.

Bijvoorbeeld Gouda, de GG, GGiN en GGiN b.v. houden alle drie 1908 als datum aan.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Jubileum kerkelijke gemeente

Bericht door Terri »

Jan Vogel schreef:In de bijlage "Kruispunt" (donderdag bij het Refdag) staan nogal eens artikelen over jubilea van kerkelijke gemeenten. Het valt mij daarbij wel eens op dat er jubilea worden herdacht van gemeentes die ontstaan zijn uit afscheidingen of zgn. voortzetting in een ander kerkverband. De jaren die de gemeente dan in een ander kerkverband heeft gehad worden gerekend bij het jubileum. Ik vind dit vreemd.

Voorbeeld is het 100 jarig bestaan van de Ger.Gem. in Zwijndrecht. Voor 1965 was deze gemeente in zijn geheel CGK. Na 1965 is een groot deel van deze gemeente GG geworden en een kleine kudde is CGK gebleven. 100 jaar GG in Zwijndrecht?
Stel dat alle HHK's straks hun jubilea gaan herdenken als voortzetting van de plaatselijke Hervormde gemeente of de VGG in Kruiningen als...

Jubilea dienen m.i. in soberheid herdacht te worden, in schuld over de kerkelijke verdeeldheid van de kerk des Heeren, in dankbaarheid naar de Heere voor Zijn lankmoedigheid en onverdiende Zegen in het kerkelijk leven.
Ze zullen dit toch niet 100 jaar GG Zwijndrecht noemen? Dat klopt toch niet?
Wel 100 jaar 'kerk', zonder titel, zou ik het noemen of zo :huhu
wfloor
Berichten: 142
Lid geworden op: 18 aug 2014, 17:49

Re: Jubileum kerkelijke gemeente

Bericht door wfloor »

Jan Vogel schreef:In de bijlage "Kruispunt" (donderdag bij het Refdag) staan nogal eens artikelen over jubilea van kerkelijke gemeenten. Het valt mij daarbij wel eens op dat er jubilea worden herdacht van gemeentes die ontstaan zijn uit afscheidingen of zgn. voortzetting in een ander kerkverband. De jaren die de gemeente dan in een ander kerkverband heeft gehad worden gerekend bij het jubileum. Ik vind dit vreemd.

Voorbeeld is het 100 jarig bestaan van de Ger.Gem. in Zwijndrecht. Voor 1965 was deze gemeente in zijn geheel CGK. Na 1965 is een groot deel van deze gemeente GG geworden en een kleine kudde is CGK gebleven. 100 jaar GG in Zwijndrecht?
Stel dat alle HHK's straks hun jubilea gaan herdenken als voortzetting van de plaatselijke Hervormde gemeente of de VGG in Kruiningen als...

Jubilea dienen m.i. in soberheid herdacht te worden, in schuld over de kerkelijke verdeeldheid van de kerk des Heeren, in dankbaarheid naar de Heere voor Zijn lankmoedigheid en onverdiende Zegen in het kerkelijk leven.

Wat betreft de HHK: In de PKN is in 2014 landelijk het 10 jarig bestaan gevierd. Daarmee aangevend dat zij dus in 2004 nieuw zijn gekomen. Dus klopt daarmee dat de HHK de voortzetting is van de Hervormde Kerk en is het dus gerechtvaardigd als zij bij een mijlpaal stilstaan. O.a. in Harskamp is enkele jaren geleden het 50 of 75 (aantal weet ik niet meer precies) jarig bestaan herdacht in de HHK. De PKN gemeente heeft daar toen geen aandacht aan besteed. Daarmee gaven zij dus aan dat zij pas sinds 2004 bestaan.
Ik ben niet zo thuis in de situatie GG en GGIN, maar ik kan mij voorstellen dat daar eenzelfde situatie voordoet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jubileum kerkelijke gemeente

Bericht door -DIA- »

wfloor schreef:
Jan Vogel schreef:In de bijlage "Kruispunt" (donderdag bij het Refdag) staan nogal eens artikelen over jubilea van kerkelijke gemeenten. Het valt mij daarbij wel eens op dat er jubilea worden herdacht van gemeentes die ontstaan zijn uit afscheidingen of zgn. voortzetting in een ander kerkverband. De jaren die de gemeente dan in een ander kerkverband heeft gehad worden gerekend bij het jubileum. Ik vind dit vreemd.

Voorbeeld is het 100 jarig bestaan van de Ger.Gem. in Zwijndrecht. Voor 1965 was deze gemeente in zijn geheel CGK. Na 1965 is een groot deel van deze gemeente GG geworden en een kleine kudde is CGK gebleven. 100 jaar GG in Zwijndrecht?
Stel dat alle HHK's straks hun jubilea gaan herdenken als voortzetting van de plaatselijke Hervormde gemeente of de VGG in Kruiningen als...

Jubilea dienen m.i. in soberheid herdacht te worden, in schuld over de kerkelijke verdeeldheid van de kerk des Heeren, in dankbaarheid naar de Heere voor Zijn lankmoedigheid en onverdiende Zegen in het kerkelijk leven.

Wat betreft de HHK: In de PKN is in 2014 landelijk het 10 jarig bestaan gevierd. Daarmee aangevend dat zij dus in 2004 nieuw zijn gekomen. Dus klopt daarmee dat de HHK de voortzetting is van de Hervormde Kerk en is het dus gerechtvaardigd als zij bij een mijlpaal stilstaan. O.a. in Harskamp is enkele jaren geleden het 50 of 75 (aantal weet ik niet meer precies) jarig bestaan herdacht in de HHK. De PKN gemeente heeft daar toen geen aandacht aan besteed. Daarmee gaven zij dus aan dat zij pas sinds 2004 bestaan.
Ik ben niet zo thuis in de situatie GG en GGIN, maar ik kan mij voorstellen dat daar eenzelfde situatie voordoet.
In het Jaarboek van de GGiN zie je ook vaak dezelfde institueringsdatum als in het Jaarboek van de GG.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Jubileum kerkelijke gemeente

Bericht door eilander »

wfloor schreef:Wat betreft de HHK: In de PKN is in 2014 landelijk het 10 jarig bestaan gevierd. Daarmee aangevend dat zij dus in 2004 nieuw zijn gekomen. Dus klopt daarmee dat de HHK de voortzetting is van de Hervormde Kerk en is het dus gerechtvaardigd als zij bij een mijlpaal stilstaan. O.a. in Harskamp is enkele jaren geleden het 50 of 75 (aantal weet ik niet meer precies) jarig bestaan herdacht in de HHK. De PKN gemeente heeft daar toen geen aandacht aan besteed. Daarmee gaven zij dus aan dat zij pas sinds 2004 bestaan.
Dit is wel een wat vereenvoudigde voorstelling van zaken, als ik dat zo zeggen mag.
Van een hervormde gemeente die in 2004 niet gesplitst is, zou ik wel durven beweren dat die ook al vóór 2004 bestond, afgezien van de vraag waartoe deze gemeente is gaan behoren.
Als kerkgenootschap kun je moeilijk stellen dat de HHK al vóór 2004 bestond. Evenals de PKN. Voor plaatselijke gemeenten ligt dat toch wat anders.
Over gesplitste gemeenten, zoals in Harskamp durf ik geen uitspraak te doen.
Reforok
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 feb 2018, 15:31

Re: Jubileum kerkelijke gemeente

Bericht door Reforok »

Zoek op Google op ""
wfloor schreef:
Jan Vogel schreef:In de bijlage "Kruispunt" (donderdag bij het Refdag) staan nogal eens artikelen over jubilea van kerkelijke gemeenten. Het valt mij daarbij wel eens op dat er jubilea worden herdacht van gemeentes die ontstaan zijn uit afscheidingen of zgn. voortzetting in een ander kerkverband. De jaren die de gemeente dan in een ander kerkverband heeft gehad worden gerekend bij het jubileum. Ik vind dit vreemd.

Voorbeeld is het 100 jarig bestaan van de Ger.Gem. in Zwijndrecht. Voor 1965 was deze gemeente in zijn geheel CGK. Na 1965 is een groot deel van deze gemeente GG geworden en een kleine kudde is CGK gebleven. 100 jaar GG in Zwijndrecht?
Stel dat alle HHK's straks hun jubilea gaan herdenken als voortzetting van de plaatselijke Hervormde gemeente of de VGG in Kruiningen als...

Jubilea dienen m.i. in soberheid herdacht te worden, in schuld over de kerkelijke verdeeldheid van de kerk des Heeren, in dankbaarheid naar de Heere voor Zijn lankmoedigheid en onverdiende Zegen in het kerkelijk leven.

Wat betreft de HHK: In de PKN is in 2014 landelijk het 10 jarig bestaan gevierd. Daarmee aangevend dat zij dus in 2004 nieuw zijn gekomen. Dus klopt daarmee dat de HHK de voortzetting is van de Hervormde Kerk en is het dus gerechtvaardigd als zij bij een mijlpaal stilstaan. O.a. in Harskamp is enkele jaren geleden het 50 of 75 (aantal weet ik niet meer precies) jarig bestaan herdacht in de HHK. De PKN gemeente heeft daar toen geen aandacht aan besteed. Daarmee gaven zij dus aan dat zij pas sinds 2004 bestaan.
Ik ben niet zo thuis in de situatie GG en GGIN, maar ik kan mij voorstellen dat daar eenzelfde situatie voordoet.
De hervormde synodes hebben nooit een HHK geïnstitutionaliseerd. De Nederlandse Hervormde gemeenten zijn verder gegaan in de PKN.

Ikzelf vind het stuitend als gemeenten bijvoorbeeld in overlijdens advertenties met termijnen knutselen. ( Enige tijd geleden bijvoorbeeld bij een PKN predikant die in verleden een NH gemeente diende, vervolgens zie je rouwadvertentie van HHK over de predikant die voor 2004 daar de NH gemeente diende)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Jubileum kerkelijke gemeente

Bericht door eilander »

Reforok schreef:Ikzelf vind het stuitend als gemeenten bijvoorbeeld in overlijdens advertenties met termijnen knutselen. ( Enige tijd geleden bijvoorbeeld bij een PKN predikant die in verleden een NH gemeente diende, vervolgens zie je rouwadvertentie van HHK over de predikant die voor 2004 daar de NH gemeente diende)
Daarvoor geldt hetzelfde als wat ik zojuist schreef: bij gemeenten die (vrijwel) geheel overgegaan zijn - of gebleven zijn, kan ik dat nog wel billijken. Het gaat dan gewoon om de Hervormde gemeente te X (voor 2004 in de NHK, na 2004 in de PKN, of in de HHK - al naar gelang je focus hier nu is).
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Jubileum kerkelijke gemeente

Bericht door Herman »

Reforok schreef: Ikzelf vind het stuitend als gemeenten bijvoorbeeld in overlijdens advertenties met termijnen knutselen. ( Enige tijd geleden bijvoorbeeld bij een PKN predikant die in verleden een NH gemeente diende, vervolgens zie je rouwadvertentie van HHK over de predikant die voor 2004 daar de NH gemeente diende)
Dat noem je geen knutselen, het is gewoon respectvol omdat hij een belangrijk deel van de HHK als gemeente heeft gediend, weliswaar niet in het kerkgenootschap zelf, maar wel binnen die plaatselijke NHK gemeente.
Reforok
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 feb 2018, 15:31

Re: Jubileum kerkelijke gemeente

Bericht door Reforok »

Herman schreef:
Reforok schreef: Ikzelf vind het stuitend als gemeenten bijvoorbeeld in overlijdens advertenties met termijnen knutselen. ( Enige tijd geleden bijvoorbeeld bij een PKN predikant die in verleden een NH gemeente diende, vervolgens zie je rouwadvertentie van HHK over de predikant die voor 2004 daar de NH gemeente diende)
Dat noem je geen knutselen, het is gewoon respectvol omdat hij een belangrijk deel van de HHK als gemeente heeft gediend, weliswaar niet in het kerkgenootschap zelf, maar wel binnen die plaatselijke NHK gemeente.
Je moet gewoon nooit de suggestie wekken dat iemand een kerkverband heeft gediend als dat nooit gebeurd is. Ongeacht welk kerkverband dat is, zet dan in onze toenmalige .............. gemeente.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Jubileum kerkelijke gemeente

Bericht door Herman »

Reforok schreef:Je moet gewoon nooit de suggestie wekken dat iemand een kerkverband heeft gediend als dat nooit gebeurd is. Ongeacht welk kerkverband dat is, zet dan in onze toenmalige .............. gemeente.
Je kunt ook een suggestie ergens in lezen, die er niet staat. Als iemand van 1982-1986 een gemeente geeft gediend, kan iedereen de juiste conclusie trekken. We hoeven de geschiedenis niet te herschrijven.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Jubileum kerkelijke gemeente

Bericht door refo »

emigrant schreef:wat herdacht wordt is de institutie. De eerste instelling van de kerkenraad.

als bij een scheuring in de gemeente een kerkenraadslid meegaat met de vorming van een nieuwe gemeente, telt de oude institutie datum.

Bijvoorbeeld Gouda, de GG, GGiN en GGiN b.v. houden alle drie 1908 als datum aan.
Eén van die kerkverbanden bestond in 1977 70 jaar en in 1978 25 jaar.
Reforok
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 feb 2018, 15:31

Re: Jubileum kerkelijke gemeente

Bericht door Reforok »

Herman schreef:
Reforok schreef:Je moet gewoon nooit de suggestie wekken dat iemand een kerkverband heeft gediend als dat nooit gebeurd is. Ongeacht welk kerkverband dat is, zet dan in onze toenmalige .............. gemeente.
Je kunt ook een suggestie ergens in lezen, die er niet staat. Als iemand van 1982-1986 een gemeente geeft gediend, kan iedereen de juiste conclusie trekken. We hoeven de geschiedenis niet te herschrijven.
Dan nog dien je zorgvuldig en waarheidsgetrouw te formuleren.
Plaats reactie