Thuislezers

Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Thuislezers

Bericht door Bruna »

Het boek ‘eredienst aan huis ‘ van huib de vries geeft ook een inkijk in diverse soorten thuislezers. Van dr. P de vries, pauwianen, schippers, fam Luiten etc.
Maar ook Henk Koelewijn uit Spakenburg.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Thuislezers

Bericht door J.C. Philpot »

Bruna schreef:Het boek ‘eredienst aan huis ‘ van huib de vries geeft ook een inkijk in diverse soorten thuislezers. Van dr. P de vries, pauwianen, schippers, fam Luiten etc.
Maar ook Henk Koelewijn uit Spakenburg.
Ik heb het boek met smaak gelezen.

Er waren er bij waar ik vermoed dat het karakter een zeer grote rol speelde.

Maar van anderen waar ik veel hoogachting voor heb stonden er roerende getuigenissen. Het kost ook wel veel dicipline om consequent zo voor te gaan in je gezin. Sommige jongelui verwereldlijkten, maar andere jongelui werden onderwezen met een diepte waar je als kerkmens jaloers op kunt zijn.

Maar inderdaad is het de vraag of het de juiste weg is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Thuislezers

Bericht door Boertje »

Ik heb het boek gelijk besteld op boekwinkeltjes. :livre
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Thuislezers

Bericht door Jantje »

Bruna schreef:Het boek ‘eredienst aan huis ‘ van huib de vries geeft ook een inkijk in diverse soorten thuislezers. Van dr. P de vries, pauwianen, schippers, fam Luiten etc.
Maar ook Henk Koelewijn uit Spakenburg.
Het zal vast interessant zijn. Maar op basis van deze post kan ik al reeds vaststellen dat het bij de één vanuit een ware nood is en bij de ander vanuit een vrome godsdienstigheid.

Mede daarom vind ik het heel lastig om over thuislezers als geheel wat te zeggen. Ik geloof echter zeker dat ook daar door Gods Geest nog wordt gewerkt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Thuislezers

Bericht door Bruna »

J.C. Philpot schreef:
Bruna schreef:Het boek ‘eredienst aan huis ‘ van huib de vries geeft ook een inkijk in diverse soorten thuislezers. Van dr. P de vries, pauwianen, schippers, fam Luiten etc.
Maar ook Henk Koelewijn uit Spakenburg.
Ik heb het boek met smaak gelezen.

Er waren er bij waar ik vermoed dat het karakter een zeer grote rol speelde.

Maar van anderen waar ik veel hoogachting voor heb stonden er roerende getuigenissen. Het kost ook wel veel dicipline om consequent zo voor te gaan in je gezin. Sommige jongelui verwereldlijkten, maar andere jongelui werden onderwezen met een diepte waar je als kerkmens jaloers op kunt zijn.

Maar inderdaad is het de vraag of het de juiste weg is.
Inderdaad, mooi boek dat las als een trein.
Ben het met je reactie of analyse eens. Karakter speelt mee, maar heb ook wel respect voor de discipline en tijdsbesteding aan het onderwijs voor hun gezin. Voor mezelf ten voorbeeld.
Maar aan de andere kant kan het ook teveel zijn en per kind verschillend. Niet het vele is goed maar het goede is veel.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Thuislezers

Bericht door Bruna »

Jantje schreef:
Bruna schreef:Het boek ‘eredienst aan huis ‘ van huib de vries geeft ook een inkijk in diverse soorten thuislezers. Van dr. P de vries, pauwianen, schippers, fam Luiten etc.
Maar ook Henk Koelewijn uit Spakenburg.
Het zal vast interessant zijn. Maar op basis van deze post kan ik al reeds vaststellen dat het bij de één vanuit een ware nood is en bij de ander vanuit een vrome godsdienstigheid.

Mede daarom vind ik het heel lastig om over thuislezers als geheel wat te zeggen. Ik geloof echter zeker dat ook daar door Gods Geest nog wordt gewerkt.
Thuislezers zijn net mensen, net als kerkmensen.
Net zoals je over het geheel van kerkmensen wat kan zeggen kan dat evenmin over de thuislezers. Er zijn binnen thuislezers ook veel verschillen, net als kerkverbanden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Thuislezers

Bericht door Mara »

[quote="J.C. Philpot"]Het kost ook wel veel dicipline om consequent zo voor te gaan in je gezin. Sommige jongelui verwereldlijkten, maar andere jongelui werden onderwezen met een diepte waar je als kerkmens jaloers op kunt zijn.
/quote]

Wij hebben ook een tijdje thuisgelezen/geluisterd en mijn vader hanteerde daar een strakke lijn in.
Op de reguliere kerktijden moesten wij klaarzitten. Niet eten of drinken tijdens het luisteren.
(ik doe dit nog steeds niet, las hier op het forum dat sommigen luisteren tijdens autorijden, strijken of afwas, maar ik kan dat nog steeds niet) Het voelt als oneerbiedig of zo.
Uiteindelijk waren ze toch dankbaar dat ze weer een kerkelijk dak konden vinden, op loopafstand.
Mijn ouders zagen het thuislezen als noodoplossing. Ik weet zeker dat ze er een gebedszaak van gemaakt hebben om toch weer een gemeente te vinden.
Ik miste wel de catechisatie en jv avonden. Als kind van thuislezers raak je wel geïsoleerd als het lang duurt.
En omdat veel thuislezers streng in de leer zijn, kan ik me voorstellen dat de kinderen later afhaken vanwege die regels.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Thuislezers

Bericht door Boertje »

Weet je Mara, ik ben ergens jaloers op je. Ik had dat best mee willen maken een periode in mijn leven thuislezer zijn. Ik denk dat zoiets in positieve zin bijdraagt aan je geloofsleven.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Thuislezers

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:
J.C. Philpot schreef:Het kost ook wel veel dicipline om consequent zo voor te gaan in je gezin. Sommige jongelui verwereldlijkten, maar andere jongelui werden onderwezen met een diepte waar je als kerkmens jaloers op kunt zijn.
/quote]

Wij hebben ook een tijdje thuisgelezen/geluisterd en mijn vader hanteerde daar een strakke lijn in.
Op de reguliere kerktijden moesten wij klaarzitten. Niet eten of drinken tijdens het luisteren.
(ik doe dit nog steeds niet, las hier op het forum dat sommigen luisteren tijdens autorijden, strijken of afwas, maar ik kan dat nog steeds niet) Het voelt als oneerbiedig of zo.
Uiteindelijk waren ze toch dankbaar dat ze weer een kerkelijk dak konden vinden, op loopafstand.
Mijn ouders zagen het thuislezen als noodoplossing. Ik weet zeker dat ze er een gebedszaak van gemaakt hebben om toch weer een gemeente te vinden.
Ik miste wel de catechisatie en jv avonden. Als kind van thuislezers raak je wel geïsoleerd als het lang duurt.
En omdat veel thuislezers streng in de leer zijn, kan ik me voorstellen dat de kinderen later afhaken vanwege die regels.
Dat klinkt alsof je in alle gebrek toch veel goeds hebt meegekregen van huis, Mara. Als je broers en zussen hebt, kijken die er op dezelfe manier op terug?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Thuislezers

Bericht door Maanenschijn »

Ik moet zeggen dat dit onderwerp mij intrigeert. Mijn moeder is afkomstig uit een thuislezende familie. Destijds zijn haar ouders en grootouders niet meer naar de plaatselijke Hervormde Kerk gegaan, maar thuis gaan lezen. Naar ik weet is mijn moeder op 24 jarige leeftijd gedoopt en heeft belijdenis gedaan, mijn opa op zijn toen zes en vijftigste jaar. Ik meen destijds toen ds. Van Gilst predikant werd van de Gereformeerde Gemeente te Tricht. Maar dat was in 1963, dat klopt weer niet met de leeftijd van mijn moeder in dat jaar.

Ik weet dat de vader van mij opa de preek doorgaans las. Hij was een bekende 'onder het volk', sprak op begrafenissen. Mijn moeder spreekt met grote achting over hem. Toch is het onderwerp nooit ter sprake gebracht of gekomen. Ik denk dat er ook pijn zit. Van vaders zijde is de familie afkomstig uit een midden-bonds gemeente, in het zelfde dorp. Vanuit die heb ik wel eens wat onbegrip geproefd richting de thuislezers. Dat was inmiddels een hele groep geworden, bestaande uit diverse families. Deze families hebben alle kerkelijk onderdak gevonden bij de GG (voor 1953, later is dat weer gesplitst) en de OGG in Tricht en Geldermalsen.

Mijn moeder is inmiddels al in de 80, maar nog helder van geest. Ik zal eens voorzichtig navraag doen. Dit stukje familiegeschiedenis maakt me altijd wat mild naar thuislezers en de gezelschappen. En de mengelmoes thuislezers-hervormd het heeft waarschijnlijk geresulteerd in een opvoeding die wat minder regeltjes kende en een zekere nuchterheid in kerk en kerkmuren. Dat is dan weer positief te duiden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Thuislezers

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:Ik moet zeggen dat dit onderwerp mij intrigeert. Mijn moeder is afkomstig uit een thuislezende familie. Destijds zijn haar ouders en grootouders niet meer naar de plaatselijke Hervormde Kerk gegaan, maar thuis gaan lezen. Naar ik weet is mijn moeder op 24 jarige leeftijd gedoopt en heeft belijdenis gedaan, mijn opa op zijn toen zes en vijftigste jaar. Ik meen destijds toen ds. Van Gilst predikant werd van de Gereformeerde Gemeente te Tricht. Maar dat was in 1963, dat klopt weer niet met de leeftijd van mijn moeder in dat jaar.

Ik weet dat de vader van mij opa de preek doorgaans las. Hij was een bekende 'onder het volk', sprak op begrafenissen. Mijn moeder spreekt met grote achting over hem. Toch is het onderwerp nooit ter sprake gebracht of gekomen. Ik denk dat er ook pijn zit. Van vaders zijde is de familie afkomstig uit een midden-bonds gemeente, in het zelfde dorp. Vanuit die heb ik wel eens wat onbegrip geproefd richting de thuislezers. Dat was inmiddels een hele groep geworden, bestaande uit diverse families. Deze families hebben alle kerkelijk onderdak gevonden bij de GG (voor 1953, later is dat weer gesplitst) en de OGG in Tricht en Geldermalsen.

Mijn moeder is inmiddels al in de 80, maar nog helder van geest. Ik zal eens voorzichtig navraag doen. Dit stukje familiegeschiedenis maakt me altijd wat mild naar thuislezers en de gezelschappen. En de mengelmoes thuislezers-hervormd het heeft waarschijnlijk geresulteerd in een opvoeding die wat minder regeltjes kende en een zekere nuchterheid in kerk en kerkmuren. Dat is dan weer positief te duiden.
Hoi Maaneschijn,
Uit puur belangstelling: behoorde je opa tot de in 1962 opgerichte evangelisatie ("de Greefa"), de nu buitengewone Wijkgemeente, of tot de toen nog enigzins confessionele Hervormde Gemeente?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Thuislezers

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:
Maanenschijn schreef:Ik moet zeggen dat dit onderwerp mij intrigeert. Mijn moeder is afkomstig uit een thuislezende familie. Destijds zijn haar ouders en grootouders niet meer naar de plaatselijke Hervormde Kerk gegaan, maar thuis gaan lezen. Naar ik weet is mijn moeder op 24 jarige leeftijd gedoopt en heeft belijdenis gedaan, mijn opa op zijn toen zes en vijftigste jaar. Ik meen destijds toen ds. Van Gilst predikant werd van de Gereformeerde Gemeente te Tricht. Maar dat was in 1963, dat klopt weer niet met de leeftijd van mijn moeder in dat jaar.

Ik weet dat de vader van mij opa de preek doorgaans las. Hij was een bekende 'onder het volk', sprak op begrafenissen. Mijn moeder spreekt met grote achting over hem. Toch is het onderwerp nooit ter sprake gebracht of gekomen. Ik denk dat er ook pijn zit. Van vaders zijde is de familie afkomstig uit een midden-bonds gemeente, in het zelfde dorp. Vanuit die heb ik wel eens wat onbegrip geproefd richting de thuislezers. Dat was inmiddels een hele groep geworden, bestaande uit diverse families. Deze families hebben alle kerkelijk onderdak gevonden bij de GG (voor 1953, later is dat weer gesplitst) en de OGG in Tricht en Geldermalsen.

Mijn moeder is inmiddels al in de 80, maar nog helder van geest. Ik zal eens voorzichtig navraag doen. Dit stukje familiegeschiedenis maakt me altijd wat mild naar thuislezers en de gezelschappen. En de mengelmoes thuislezers-hervormd het heeft waarschijnlijk geresulteerd in een opvoeding die wat minder regeltjes kende en een zekere nuchterheid in kerk en kerkmuren. Dat is dan weer positief te duiden.
Hoi Maaneschijn,
Uit puur belangstelling: behoorde je opa tot de in 1962 opgerichte evangelisatie ("de Greefa"), de nu buitengewone Wijkgemeente, of tot de toen nog enigzins confessionele Hervormde Gemeente?
Nee, die gingen niet naar 'de Greefa'. De enige relatie met Tricht is de daar destijds gevestigde GG, waar het gezin van mijn moeder terecht kwam.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Thuislezers

Bericht door J.C. Philpot »

Begin van de 20e eeuw zijn was de situatie minder strak als nu. Ik weet bijvoorbeeld van de OGG in Geldermalsen, dat die uit een gezelschap ontstaan is in het gehucht Snelleveld.

Vanuit onze strakke kerkelijke lijnen kunnen we de situatie zoals die was denk ik niet zo goed meer voorstellen. Met gezelschappen, oefenaars, thuislezers, enz, een uniek stukje kleine kerkgeschiedenis. De thuislezers van nu zijn daar nog een heel klein overblijfsel van.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Thuislezers

Bericht door Mara »

Boertje schreef:Weet je Mara, ik ben ergens jaloers op je. Ik had dat best mee willen maken een periode in mijn leven thuislezer zijn. Ik denk dat zoiets in positieve zin bijdraagt aan je geloofsleven.
Het heeft me mede gevormd ja. I.t.t. veel anderen - leeftijdsgenoten - kijk ik niet met bitterheid terug, omdat het allemaal zo streng of wettisch was.
Vele jaren later hoorde ik van een buurvrouw dat ze vaak heeft staan luisteren. Wij luisteren toen naar een band, en dan hoorde zij soms heel zacht het orgel en de Psalmen zingen.
Wat bijzonder dat dit kon, zei ze. Ik wist dat echt niet.
Mijn vader was ook echt de priester in ons gezin. Dus vond ik het niet raar dat hij ook een preek ging lezen. Ik begreep niet zo goed waarom we niet meer naar de kerk gingen.
Nu zouden de kinderen van de hoed en de rand willen weten, maar dat deden wij toen niet.
Toen ik iets ouder was wilde ik me toch weer bij een kerk aansluiten, waarin veel jongeren zaten en dat vonden mijn ouders prima.
Het ging dus niet echt onder een bepaalde druk of dwang.
Later kreeg ik verkering met een jongen wiens ouders ook thuislezers geweest waren (ze lazen o.m. ds Rustige) maar toen ik in het gezin kwam waren ze inmiddels OGG geworden.
J.C. Philpot schreef:at klinkt alsof je in alle gebrek toch veel goeds hebt meegekregen van huis, Mara. Als je broers en zussen hebt, kijken die er op dezelfe manier op terug?
Zoals ik zei, ik bewaar warme herinneringen aan mijn geestelijke opvoeding. Mijn zussen waren toen het huis al uit, getrouwd en mijn broers waren er soms wel, soms niet bij.
Omdat zij al ouder waren, maakten zij hun eigen keuzes en ik denk niet dat zij mijn ouders echt begrepen hierin.
Geen van de kinderen wilde later ook de prekenbanden en - cassettes hebben.
Ik heb als enige in ons gezin wat meer hang naar het "mystieke en het bijzondere" denk ik.
Ik ben als enige ook meegegaan naar een vrije gemeente (doordeweeks) en de zgn. evangelisatieavonden in scholen en schuren.
Als jongere voelde ik haarfijn de honger naar het Woord, mensen reden soms honderden kilometers op een avond. Veelal mensen zonder kerkelijk dak.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Thuislezers

Bericht door Boertje »

@mara
Je zou er eigenlijk een boek over moeten schrijven.
Plaats reactie