Thuislezers

DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Thuislezers

Bericht door DDD »

Wijk schreef:
DDD schreef:Ik zou werkelijk geen situatie weten waarin het niet anders kan.
Als mensen gemoedsbezwaar zijn om op zondag te reizen? Of zegt u dan: verhuis maar ofzo?
Ik vind dat geen situatie waarin het niet anders kan. Maar goed. Als iemand werkelijk gemoedsbezwaard is om op zondag te reizen, dan zou je je kunnen voorstellen dat hij dat belangrijker vindt dan de opdracht om naar de kerk te gaan.

In zo'n geval is dat geen situatie waarin het niet anders kan, omdat je dan nog steeds mee kunt luisteren/leven met een gereformeerde kerk in de buurt. In het artikel stond trouwens dat deze reden nauwelijks meer voorkomt.

Verder is het gebrek aan onderlinge correctie in het geval van thuislezers een groot gevaar. Mensen kunnen daarin veel eenvoudiger vervallen tot extremisme en verabsolutering van de inzichten van een of enkele personen. In de gereformeerde kerkregering is niet voor niets geregeld dat de leiding van de kerk niet bij een persoon, of bij zeer weinigen staat, maar bij velen die daartoe gesteld zijn. Zodra dat niet het geval is, gaat er vanuit gereformeerd perspectief al iets mis.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Thuislezers

Bericht door Erasmiaan »

Bezorgd schreef:
Wijk schreef:
DDD schreef:Ik zou werkelijk geen situatie weten waarin het niet anders kan.
Als mensen gemoedsbezwaar zijn om op zondag te reizen? Of zegt u dan: verhuis maar ofzo?
Ik denk inderdaad dat dit soort bezwaren minder zwaar behoren te wegen dan de opdracht de onderlingen bijeenkomsten niet na te laten.
Maar in tegenstelling tot DDD kan ik thuislzers wel (steeds beter) begrijpen.
Natuurlijk heb je genoeg aan je zelf. Maar tegelijkertijd, als we zien wat er in de kerk omgaat. En dan heb ik het niet in de eerste plaats over de leer, hoewel dat van links tot rechts ook in veel gemeenten zorgen geeft( hoeveel reactieprediking is er niet, van Arminiaans tot hypercalvinistisch) , maar vooral machten en krachten die koers bepalen, over kerkpolitiek, elkaar pijn doen, verdachtmakingen en onbegrip. en momenteel zie je dit werkelijk in alle kerkverbanden in diverse gemeenten. Dan is thuislezen wel degelijk een optie die rust geeft.
Toch niet.

Dat is nooit anders geweest en zal nooit anders zijn. Hooguit is het nu, door onze informatiesamenleving en de netwerken die mensen nu op kunnen bouwen door middel van de nieuwe technologie, breder bekend wat er achter de schermen speelt.

De vraag is wat je allemaal moet willen weten. De vraag is ook of wij onze bronnen kunnen/willen/durven filteren. Zelfs mensen, waar wij bij wijze van spreken onze handen voor in het vuur durven steken, kunnen doordat ze aan een bepaalde kant van de zaak staan een minder objectief verslag van iets doen. Daarmee kan iets erger lijken, of toch anders in elkaar zitten. Dé waarheid bestaat in kerkpolitiek ook niet.

Maar beter en heilzamer is nog om je er vanaf te wenden en te proberen onbevooroordeeld in de kerk te gaan zitten.

De ambten in kerken worden ingevuld door mensen. Mensen zijn uit het stof en hebben ALLEMAAL fouten en gebreken. Toch behaagt het de Heere middellijk door hen de kerken te regeren. In het nieuwe testament was het ook niet anders (verschillende teksten zouden aan te halen zijn, ik ben van Paulus, ik ben van Apollos, enz.). In de vroege kerk was het niet anders. In de katholieke kerk was het niet anders. In de kerk van de reformatie was het niet anders. Het wordt ook nooit anders. En toch gebiedt God ons de onderlinge bijeenkomst niet na te laten. Nergens wordt aan ons gevraagd om thuis te gaan lezen vanwege de hardigheid onzes harten.

Het zou toch verschrikkelijk zijn, als we alleen Christus kunnen volgen door allemaal thuis te gaan lezen. Dat die gedachte ons bekruipt is eigenlijk al heel erg. Want juist thuislezen is niet het navolgen van Christus. Het navolgen van Christus is verdragen (toen Hem leed niet dreigde, maar gaf het over aan Dien die rechtvaardig oordeelt), de minste zijn, minder worden, voeten wassen. Ook, nee júíst, in het kerkelijk leven. Ondanks alle onrecht die we voor onze waarneming zien (...overgeven aan Dien die rechtvaardig oordeelt... God is geen ledig aanschouwer).
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Thuislezers

Bericht door TSD »

Helemaal eens met deze uitvoerige reactie, Erasmiaan!
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Thuislezers

Bericht door Jongere »

Bezorgd schreef:
Wijk schreef:
DDD schreef:Ik zou werkelijk geen situatie weten waarin het niet anders kan.
Als mensen gemoedsbezwaar zijn om op zondag te reizen? Of zegt u dan: verhuis maar ofzo?
Ik denk inderdaad dat dit soort bezwaren minder zwaar behoren te wegen dan de opdracht de onderlingen bijeenkomsten niet na te laten.
Maar in tegenstelling tot DDD kan ik thuislzers wel (steeds beter) begrijpen.
Natuurlijk heb je genoeg aan je zelf. Maar tegelijkertijd, als we zien wat er in de kerk omgaat. En dan heb ik het niet in de eerste plaats over de leer, hoewel dat van links tot rechts ook in veel gemeenten zorgen geeft( hoeveel reactieprediking is er niet, van Arminiaans tot hypercalvinistisch) , maar vooral machten en krachten die koers bepalen, over kerkpolitiek, elkaar pijn doen, verdachtmakingen en onbegrip. en momenteel zie je dit werkelijk in alle kerkverbanden in diverse gemeenten. Dan is thuislezen wel degelijk een optie die rust geeft.
Weet je hoe lelijk het er aan toeging tussen de discipelen vlak voor het 'laatste avondmaal'? Partijschappen, "politiek" (proberen om het beste plaatsje in het koninkrijk te bemachtigen), hoogmoed. Je was voor je eigen hart -zou je denken- beter uitgeweest als je rustig naar huis ging om een preek te lezen.
Maar Christus boog Zich dáár neer, waste voeten en deelde brood en wijn rond. En heeft Zich, in al die verdeeldheid, niet laten weerhouden Zich te geven tot in de dood.
Bij die gemeenschap moeten we zijn, woont Hij zelf en wordt Zijn heil verkregen.
Laten we nooit weglopen van de ellende, maar er middenin blijven staan, op onze plek, met een gebed in ons hart of de Heere door alle ongerechtigheid heen wil werken.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Thuislezers

Bericht door Bezorgd »

Dank voor de mooie reacties Jongere en Erasmiaan. Eens ook. Maar dat neemt niet weg dat ik me voor kan stellen dat het voor sommigen te veel wordt. Dat ze niet meer kunnen. Het ene karakter is het andere niet. Die gedachte zat ook achter mijn post. Ik zou tegen zo iemand niet teveel durven zeggen..
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Thuislezers

Bericht door Mara »

liz boer schreef: Deze ds T Cabaret?
Teunis Cabaret, 28 december 1918 te Rotterdam, overleden 17 juni 1985 te Harderwijk.
Ja. Ik heb ook nog bij hem gekerkt.
Ik heb een paar jaar geleden nog een cassettebandje beluisterd van een preek uit 1968.
En daar voorzei hij bepaalde dingen die jaren later - na zijn overlijden - pas zijn gebeurd.
Ik kwam in mijn jeugd bij mensen die midden uit de wereld gegrepen waren, en bij een gezelschap terecht kwamen die preken lazen van ds Rustige.
En dit "patroon" zie je vaker.
Wijk schreef:Als mensen gemoedsbezwaar zijn om op zondag te reizen? Of zegt u dan: verhuis maar ofzo?
Ik ben zelf dochter van een gemoedsbezwaarde.
En die mensen waren er toen - ook in onze gemeente - volop.
Het wettische ervan wordt nu benadrukt en dus niet begrepen.
Maar er zit meer achter dit bezwaar, nl. het hellend vlak.
Vroeger zei men: de ene zonde zet de deur naar de andere zonde open.
Dus toen de predikanten op zondag in de auto stapten, volgden de gemeenteleden ook, dat bezwaar viel dus weg.
Maar.... alleen naar de kerk en weer naar huis he.
Maar dat breidde zich uit, op ziekenhuisbezoek, op visite, en later naar een andere kerk, het relishoppen was een feit.
Zelfs tanken op zondag wordt normaal gevonden.

Als de gemoedsbezwaarden van toen in het nu konden kijken, zouden ze bevestigd worden in hun angst voor afglijding.
De thuislezers doen het niet uit luiheid, of hoogmoed, of om dwars te liggen, of betweterigheid - uitzonderingen daar gelaten - maar omdat ze geen vrijmoedigheid meer hebben om in hun gemeente te blijven. Ook anno 2019 zijn er mensen die lijden aan hun kerk.
Omdat ze geen kant opkunnen en niet thuis durven gaan lezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Thuislezers

Bericht door Jongere »

TSD schreef:Helemaal eens met deze uitvoerige reactie, Erasmiaan!
Die las ik wat te laat (anders had ik mijn bijdrage achterwege kunnen laten), maar inderdaad, mee eens.
Ook de kanttekening van Bezorgd kan ik overigens wel meevoelen. Spreken vanuit hoe het zou moeten zijn (wat ik deed) is toch altijd makkelijker dan de weerbarstige, pijnlijke, moeizame en soms heel verdrietige praktijk.
En laten we dat laatste ook maar eerlijk tegen elkaar blijven benoemen. Helpt juist die herkenning ook niet om samen te blijven in een kerk ver van haar plaats?
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Thuislezers

Bericht door Boertje »

Ik ken nog een groep die volgens mij gerekend kunnen worden tot de thuislezers, namelijk doven en slechthorenden. Voor hen is het allemaal moeilijk te volgen. Dan maar een goede preek thuis lezen. Ik weet ook van ouderen voor wie het moeilijker wordt gezien de gezondheid. Soms biedt internet of kerkradio daar een uitkomst, maar ook niet altijd.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Thuislezers

Bericht door CvdW »

Wat is een bijeenkomst? Het bij elkaar komen van een groep van personen.
Wanneer vader en moeder met (getrouwde) kinderen samenkomen is er ook sprake van een bijeenkomst.
Punt van aandacht is wel de sacramenten. Daar ligt wel verdriet.
Ik praat vanuit de andere kant.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Thuislezers

Bericht door Mara »

Boertje schreef:Ik ken nog een groep die volgens mij gerekend kunnen worden tot de thuislezers, namelijk doven en slechthorenden. Voor hen is het allemaal moeilijk te volgen. Dan maar een goede preek thuis lezen. Ik weet ook van ouderen voor wie het moeilijker wordt gezien de gezondheid. Soms biedt internet of kerkradio daar een uitkomst, maar ook niet altijd.
Voor sommige mensen met een stoornis in het autismespectrum kan een kerkdienst teveel prikkels hebben.
Of mensen met ecclesiofobie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Thuislezers

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:(...) het relishoppen was een feit.(...)
Kerkshoppen wordt door (sommige) predikanten zelf in de hand gewerkt. Kanselruil is in de kern een nobel streven, maar zorgt ook voor een vrijbrief voor gemeenteleden. Als de dominee op zondag buiten de kerkmuur mag gaan, dan toch ook het gemeentelid? Dit even terzijde.

Terug naar het onderwerp. Voor thuislezers heb ik enigszins een zwak. Al onderscheid ik het tussen "het nieuwe" en "het oude" thuislezen. Het "nieuwe" thuislezen is veelal een noodoplossing, vanwege de droevige situatie in kerkelijk Nederland. Het is niet alleen crisis in de CGK, maar in heel kerkelijk Nederland. De toenemende secularisatie, de kerkverlating, de liefdeloosheid, het over een ander heersen, het veroordelende, de verduisterde prediking en de kerkelijke conflicten. De redenen voor het "nieuwe" thuislezen zijn velerlei en daar kan ik in mee komen. Ik heb daar een zeker begrip voor. Daarmee wil ik het niet goedkeuren en geenszins aanbevelen, maar het heeft wel oorzaken die nauw met elkaar samenhangen. Hebben wij als kerk in Nederland God niet massaal verlaten? Dat lijkt mij een terechte vraag. En ik vrees het antwoord. Het is tijd dat op dit punt bezinning plaatsvindt. Want het "nieuwe" thuislezen komt niet uit de lucht vallen, evenmin de huidige kerkverlating.

Het "oude" thuislezen was veelal het navolgen van een bepaalde predikant. Ik kan met de laatste vorm niet veel. 'Hoogmoed' durf ik het niet te noemen, maar het navolgen van een dominee (wat overigens ook in een kerkelijke omgeving plaatsvindt) is in strijd met de Bijbel. Het is ten diepste een "motie van wantrouwen" jegens God. Alsof God maar door een enkeling Zijn Woord wilt verkondigen. Alsof God niet meer door de prediking van het Woord werken wilt. Alsof God daadwerkelijk maar aan een geroepen enkeling Zijn Geest heeft gegeven. Ik vind dat van een zekere "engte" getuigen, waar wij als mensen verre van moeten blijven. God is groter dan een enkele dominee.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Thuislezers

Bericht door freek »

Werkendam heeft nog wel een stel thuislezers. Voornamelijk ouderen. Hardnekkige volhouders vanuit een periode waarin er een grote gemeenschap van thuislezers was, gegroepeerd rondom ene Kieboom, een nazaat van Johannes Groenewegen. Ze vergaderden met elkaar in een speciale ruimte, dus de term 'thuislezer' dekt de lading niet helemaal. Dat schijnt in het begin best allemaal oprecht geweest te zijn; later werd het wettisch. In elk geval was het extreem bevindelijk/piëtistisch.
De laatste generatie die daarbinnen als jongeren opgroeide is nu zo'n beetje 50 à 60. Die herinneren zich vooral de strakke regels. De meesten van hen zijn helemaal gestopt met het geloof; een deel heeft zich aangesloten bij een kerk, meerderen van hen zijn door de jaren heen gedoopt. Fascinerend stukje geschiedenis.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Thuislezers

Bericht door Herman »

Jongere schreef:Weet je hoe lelijk het er aan toeging tussen de discipelen vlak voor het 'laatste avondmaal'? Partijschappen, "politiek" (proberen om het beste plaatsje in het koninkrijk te bemachtigen), hoogmoed. Je was voor je eigen hart -zou je denken- beter uitgeweest als je rustig naar huis ging om een preek te lezen.
De kerkelijke verdeeldheid en de partijschappen gaan momenteel wel een stap verder dan 'het beste plaatsje in het koninkrijk'. Een plekje -zelfs de achterste- wordt je namelijk ontzegd als je niet voldoet aan de juiste geestelijke kenmerken die in de basis de voedingsbodem vormen van de partijschappen. Volgens mij komt er dan een fase, dat je daar niet meer bij hoeft te horen (vgl Mattheus 10:14)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Thuislezers

Bericht door Wandelende »

CvdW schreef:Wat is een bijeenkomst? Het bij elkaar komen van een groep van personen.
Wanneer vader en moeder met (getrouwde) kinderen samenkomen is er ook sprake van een bijeenkomst.
Punt van aandacht is wel de sacramenten. Daar ligt wel verdriet.
Ik praat vanuit de andere kant.
Een zelfgeorganiseerde bijeenkomst zonder kerkenraad is iets anders dan een eredienst.
Het gemis van de twee sacramenten is niet slechts een verdrietig punt van aandacht. Het is het weigeren van Gods eigen bevel. En daarmee een kenmerk van kwalijke onzuiverheid.
Laatst gewijzigd door Wandelende op 03 apr 2019, 16:44, 2 keer totaal gewijzigd.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Thuislezers

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:
Boertje schreef:Ik ken nog een groep die volgens mij gerekend kunnen worden tot de thuislezers, namelijk doven en slechthorenden. Voor hen is het allemaal moeilijk te volgen. Dan maar een goede preek thuis lezen. Ik weet ook van ouderen voor wie het moeilijker wordt gezien de gezondheid. Soms biedt internet of kerkradio daar een uitkomst, maar ook niet altijd.
Voor sommige mensen met een stoornis in het autismespectrum kan een kerkdienst teveel prikkels hebben.
(...)
De genoemde groepen mensen zijn natuurlijk van heel andere orde. De meeste mensen die vanwege (geestelijke) gezondheidsproblemen niet in de kerk kunnen (!) komen, zijn wel lid van de kerk/gemeente. Zij vallen zodoende onder het Bijbelse gezag van een kerkenraad. Dat zij thuis lezen of luisteren is van andere orde dan de groep(en) thuislezers die bij geen enkele kerk zijn aangesloten.
(~)
Plaats reactie