Thuislezers

Calvijn1988
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 okt 2012, 18:29

Re: Thuislezers

Bericht door Calvijn1988 »

Toch zijn er ook wel eens samenkomsten in de zin van ontmoetingsdagen?

Wellicht dat vrije groepen ook wat meer mogelijkheden tot aansluiting geven.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Thuislezers

Bericht door Orchidee »

Ik ken best nog wel wat thuislezers:
Zgn "Pauweanen".
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Pianoman
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 jan 2018, 20:27

Re: Thuislezers

Bericht door Pianoman »

De Vrije Evangelisatie van Twijzelerheide kent al meer dan 30 jaar geen ambtelijke bediening meer, en noemt zich tegenwoordig "Leesgezelschap". Het is een kleine groep, bestaande uit 2 of 3 gezinnen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Thuislezers

Bericht door Maanenschijn »

Pianoman schreef:De Vrije Evangelisatie van Twijzelerheide kent al meer dan 30 jaar geen ambtelijke bediening meer, en noemt zich tegenwoordig "Leesgezelschap". Het is een kleine groep, bestaande uit 2 of 3 gezinnen.
Ik ben benieuwd naar dit kerkje, mijn zus woont er tegenover. Wat is dit voor gezelschap, waar kan ik het plaatsen in het kerkelijk spectrum?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Thuislezers

Bericht door eilander »

Ik ken diverse thuislezers, in verschillende delen van ons land. Drie verschillende woonplaatsen, waar op elk van die plaatsen één of meerdere reformatorische kerken staan.
Pianoman
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 jan 2018, 20:27

Re: Thuislezers

Bericht door Pianoman »

De gemeente in Twijzelerheide is ontstaan uit de Ger. Gem. van Drachten toen dit nog een Chr. Ger. Gemeente was. In 1958 werd men zelfstandig en ging men zich Vrije Evangelisatie noemen. In 1959 wilde men zich aansluiten bij de GGiN, maar dat ging niet door. Oefenaar G.J. van Holland uit Ede ging er van 1963-1984 voor.
Het kerkgebouwtje is in 1966 in gebruik genomen, daarvoor was het een garage.
Na 1984 worden er uitsluitend leesdiensten gehouden, waarin alleen preken van oudvaders worden gelezen; doop en avondmaal worden niet bediend, er wordt wél catechisatie gegeven. En zoals ik al zei, men noemt zich tegenwoordig Leesgezelschap.
Een paar jaar geleden waren twee gezinnen nog goed voor ruim 30 kerkgangers, nu zijn het er nog maar een handjevol.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Thuislezers

Bericht door Maanenschijn »

Dank @pianoman.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Calvijn1988
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 okt 2012, 18:29

Re: Thuislezers

Bericht door Calvijn1988 »

Dank pianoman, ik had van deze groep nog nooit gehoord
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Thuislezers

Bericht door Volontair »

Pianoman schreef:De gemeente in Twijzelerheide is ontstaan uit de Ger. Gem. van Drachten toen dit nog een Chr. Ger. Gemeente was. In 1958 werd men zelfstandig en ging men zich Vrije Evangelisatie noemen. In 1959 wilde men zich aansluiten bij de GGiN, maar dat ging niet door. Oefenaar G.J. van Holland uit Ede ging er van 1963-1984 voor.
Het kerkgebouwtje is in 1966 in gebruik genomen, daarvoor was het een garage.
Na 1984 worden er uitsluitend leesdiensten gehouden, waarin alleen preken van oudvaders worden gelezen; doop en avondmaal worden niet bediend, er wordt wél catechisatie gegeven. En zoals ik al zei, men noemt zich tegenwoordig Leesgezelschap.
Een paar jaar geleden waren twee gezinnen nog goed voor ruim 30 kerkgangers, nu zijn het er nog maar een handjevol.
Wijlen hr. Oosten uit Staphorst is hier ook een poosje voorgegaan en alleen oude schrijvers worden er niet gelezen.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Thuislezers

Bericht door CvdW »

Calvijn1988 schreef:Zijn er nog thuislezers en/of gezelschappen in zuid west Nederland
Ja, thuislezers. Daar is verdriet dat ze niet op kunnen gaan.
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Thuislezers

Bericht door margrietha »

CvdW schreef:
Calvijn1988 schreef:Zijn er nog thuislezers en/of gezelschappen in zuid west Nederland
Ja, thuislezers. Daar is verdriet dat ze niet op kunnen gaan.
Ik ken er verschillende uit ZW Nederland. Ik merk weinig verdriet, meer een houding van : het is overal wat, zien van iedereen fouten, dus dan kan je beter zelf maar gaan lezen..

Als je in Zuid West Nederland niet op kan gaan? Nergens zoveel kerken! Ik begrijp dat echt niet.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Thuislezers

Bericht door Orchidee »

Precies, is ook mijn ervaring!
Geen verdriet maar wel verhevenheid bemerk ik
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Thuislezers

Bericht door CvdW »

Orchidee schreef:Precies, is ook mijn ervaring!
Geen verdriet maar wel verhevenheid bemerk ikAfbeelding
Dat is niet mijn ervaring, maar dat komt wellicht doordat wij ook thuis lezend zijn.
er is wel een verschil: er zijn thuislezers die niet in de kerk komen en thuislezers die af en toe gesignaleerd worden onder een prediking.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Thuislezers

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Precies, is ook mijn ervaring!
Geen verdriet maar wel verhevenheid bemerk ikAfbeelding
Mijn ervaring is toch weer anders: weinig verdriet, wel gewenning. Degenen die ik ken, gaan al verschillende generaties niet ter kerke. Ik ken er overigens ook wel, van de jongere generaties, die zich hebben aangesloten bij een kerk.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Thuislezers

Bericht door Orchidee »

eilander schreef:
Orchidee schreef:Precies, is ook mijn ervaring!
Geen verdriet maar wel verhevenheid bemerk ikAfbeelding
Mijn ervaring is toch weer anders: weinig verdriet, wel gewenning. Degenen die ik ken, gaan al verschillende generaties niet ter kerke. Ik ken er overigens ook wel, van de jongere generaties, die zich hebben aangesloten bij een kerk.
Die ken ik ook maar de kerkgaande kinderen en kleinkinderen worden/werden uit de familie verstotenAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie