Thuislezers

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Thuislezers

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:
eilander schreef:
Orchidee schreef:Precies, is ook mijn ervaring!
Geen verdriet maar wel verhevenheid bemerk ikAfbeelding
Mijn ervaring is toch weer anders: weinig verdriet, wel gewenning. Degenen die ik ken, gaan al verschillende generaties niet ter kerke. Ik ken er overigens ook wel, van de jongere generaties, die zich hebben aangesloten bij een kerk.
Die ken ik ook maar de kerkgaande kinderen en kleinkinderen worden/werden uit de familie verstotenAfbeelding
In de gevallen die ik ken, is daar gelukkig in het geheel geen sprake van. Het wordt wel moeilijk gevonden door ouders, dat wel.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Thuislezers

Bericht door Orchidee »

Ik vind het wel erg hoor als ouders hun kinderen de deur wijzen omdat ze naar een gewone kerkelijke gemeente gaan en deel nemen aan het gemeenteleven.
Naar mijn idee toch echt niet bijbels.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Thuislezers

Bericht door Bruna »

margrietha schreef:
CvdW schreef:
Calvijn1988 schreef:Zijn er nog thuislezers en/of gezelschappen in zuid west Nederland
Ja, thuislezers. Daar is verdriet dat ze niet op kunnen gaan.
Ik ken er verschillende uit ZW Nederland. Ik merk weinig verdriet, meer een houding van : het is overal wat, zien van iedereen fouten, dus dan kan je beter zelf maar gaan lezen..

Als je in Zuid West Nederland niet op kan gaan? Nergens zoveel kerken! Ik begrijp dat echt niet.
Wat wordt met ZuidWest Nederland bedoeld?
Gedeelte dat ik een beetje ken (Flakkee, Tholen, Schouwen-Duiveland, Noord / Zuid Beveland) ken ik er hoegenaamd niet en hoor er ook niet echt van. Maar ik pretendeer ook niet iedereen te kennen.
En qua kerken heb je alle smaken dus het zou wat mij betreft niet hoeven thuislezen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Thuislezers

Bericht door Mara »

Bruna schreef:
Wat wordt met ZuidWest Nederland bedoeld?
Gedeelte dat ik een beetje ken (Flakkee, Tholen, Schouwen-Duiveland, Noord / Zuid Beveland) ken ik er hoegenaamd niet en hoor er ook niet echt van. Maar ik pretendeer ook niet iedereen te kennen.
En qua kerken heb je alle smaken dus het zou wat mij betreft niet hoeven thuislezen.
Er gebeurt best veel in diverse kerken he. En er is een groep bekommerden die dan zeggen dat er een donkere wolk boven kerkelijk Nederland hangt, God Zijn knechten thuishaalt.
Ik sprak een man die vrijwel geen doorzicht meer zag. Hij ging doordeweeks dan nog weleens hier en daar luisteren.
Maar in zijn eigen gemeente kon hij het niet meer vinden.
Toen ik vroeg waar hij dan lid was, dacht ik: huh :oO
Veel mensen blijven in een gemeente op hun post zitten, terwijl ze soms zelfs lijden aan de kerk.
Maar er is ook een groep die dat niet wil of kan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 907
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Thuislezers

Bericht door Adagio »

Veel thuislezers hebben een achtenswaardig voorbeeld, die om huns persoons wil wordt nagevolgd (zie kanttekening op Zefanja 3:3, bedroefden om der bijeenkomst wil). Hetzij in de voorbije kerkelijke omgeving, hetzij in de (voor)ouderlijke familie. Daar zijn zeker lieve kinderen van God onder geweest. Maar op deze wereld zal het niet volmaakt zijn, ook niet in kerken waar het Woord, de sacramenten en de tucht nog wel hoog worden gehouden. De kerk als zodanig is ingesteld, anders verwatert de waarheid nog sneller (Hebr. 10: 25: En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert)
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Thuislezers

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Ik sprak een man die vrijwel geen doorzicht meer zag.
Wat is dat, doorzicht zien?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Thuislezers

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Ik sprak een man die vrijwel geen doorzicht meer zag.
Wat is dat, doorzicht zien?
Doorzicht — begrip — bevatting. Doorzicht is het vermogen om door de schors of het uiterlijk van iets heen, het oog te vestigen op de kern of het innerlijk; vervolgens het helder en grondig inzien van ingewikkelde zaken; het is dus meestal de vrucht van lange ervaring. Voor begrip en bevatting zie men onder Begrijpen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Thuislezers

Bericht door margrietha »

Bruna schreef:
margrietha schreef:
CvdW schreef:
Calvijn1988 schreef:Zijn er nog thuislezers en/of gezelschappen in zuid west Nederland
Ja, thuislezers. Daar is verdriet dat ze niet op kunnen gaan.
Ik ken er verschillende uit ZW Nederland. Ik merk weinig verdriet, meer een houding van : het is overal wat, zien van iedereen fouten, dus dan kan je beter zelf maar gaan lezen..

Als je in Zuid West Nederland niet op kan gaan? Nergens zoveel kerken! Ik begrijp dat echt niet.
Wat wordt met ZuidWest Nederland bedoeld?
Gedeelte dat ik een beetje ken (Flakkee, Tholen, Schouwen-Duiveland, Noord / Zuid Beveland) ken ik er hoegenaamd niet en hoor er ook niet echt van. Maar ik pretendeer ook niet iedereen te kennen.
En qua kerken heb je alle smaken dus het zou wat mij betreft niet hoeven thuislezen.
Je hebt ook nog omgeving rond Rotterdam, Dordrecht , Hoekse Waard e.d.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Thuislezers

Bericht door Mara »

THUISLEZER BLIKT TERUG
Ik las in dit artikel:
Een kleine groep is gegrepen door de vrije predikers Dirk Rustige (1889-1963) en Teunis Cabaret (1918-1985) en leest of beluistert op zondag preken van deze voorgangers.
Wat bijzonder dat deze beide voorgangers nog gelezen en beluisterd worden.

Ik vind het fascinerend om te lezen dat er nog steeds zoveel mensen zijn die geen lid zijn van een kerk, omdat de Geest Gods geweken zou zijn en dat zelfs iemand alle predikanten piassen noemt.
Dit artikel plaatst je terug in de tijd, maar het blijkt toch hedendaags te zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Thuislezers

Bericht door Van Ewijk »

Ik heb een vraag.
Als iemand het weet.
Hoe doen thuislezers het met het heilig avondmaal?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Thuislezers

Bericht door Jantje »

Van Ewijk schreef:Ik heb een vraag.
Als iemand het weet.
Hoe doen thuislezers het met het heilig avondmaal?
Ik denk dat ze dat niet vieren. Dat zou ik zelf in ieder geval niet doen (durven).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23814
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Thuislezers

Bericht door refo »

Jantje schreef:
Van Ewijk schreef:Ik heb een vraag.
Als iemand het weet.
Hoe doen thuislezers het met het heilig avondmaal?
Ik denk dat ze dat niet vieren. Dat zou ik zelf in ieder geval niet doen (durven).
En er wordt ook niet gedoopt.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Thuislezers

Bericht door liz boer »

Adagio schreef:Veel thuislezers hebben een achtenswaardig voorbeeld, die om huns persoons wil wordt nagevolgd (zie kanttekening op Zefanja 3:3, bedroefden om der bijeenkomst wil). Hetzij in de voorbije kerkelijke omgeving, hetzij in de (voor)ouderlijke familie. Daar zijn zeker lieve kinderen van God onder geweest. Maar op deze wereld zal het niet volmaakt zijn, ook niet in kerken waar het Woord, de sacramenten en de tucht nog wel hoog worden gehouden. De kerk als zodanig is ingesteld, anders verwatert de waarheid nog sneller (Hebr. 10: 25: En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert)
Is het geen andere tekst ik kan het niet vinden... wil je nog even kijken?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Thuislezers

Bericht door -DIA- »

Adagio schreef:Veel thuislezers hebben een achtenswaardig voorbeeld, die om huns persoons wil wordt nagevolgd (zie kanttekening op Zefanja 3:3, bedroefden om der bijeenkomst wil). Hetzij in de voorbije kerkelijke omgeving, hetzij in de (voor)ouderlijke familie. Daar zijn zeker lieve kinderen van God onder geweest. Maar op deze wereld zal het niet volmaakt zijn, ook niet in kerken waar het Woord, de sacramenten en de tucht nog wel hoog worden gehouden. De kerk als zodanig is ingesteld, anders verwatert de waarheid nog sneller (Hebr. 10: 25: En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert)
We zien het ook met onze ogen... Maar er is geen opmerken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Thuislezers

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:THUISLEZER BLIKT TERUG
Ik las in dit artikel:
Een kleine groep is gegrepen door de vrije predikers Dirk Rustige (1889-1963) en Teunis Cabaret (1918-1985) en leest of beluistert op zondag preken van deze voorgangers.
Wat bijzonder dat deze beide voorgangers nog gelezen en beluisterd worden.

Ik vind het fascinerend om te lezen dat er nog steeds zoveel mensen zijn die geen lid zijn van een kerk, omdat de Geest Gods geweken zou zijn en dat zelfs iemand alle predikanten piassen noemt.
Dit artikel plaatst je terug in de tijd, maar het blijkt toch hedendaags te zijn.
Ik vond het vooral ontluisterend en bedroevend om te lezen wat de predikantsvrouw schreef.
(~)
Plaats reactie