Kerk moet op privacy letten

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Kerk moet op privacy letten

Bericht door Mara »

Bedrijven, overheden, scholen, kerken: vrijwel elke organisatie krijgt met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) te maken. De AVG versterkt de privacyrechten van burgers. En organisaties krijgen te maken met nieuwe verplichtingen. De Europese verordening wordt vanaf 25 mei in alle Europese lidstaten gehandhaafd en vervangt in Nederland de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP). Ter voorbereiding heeft de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) een werkgroep ingesteld. Kerkenraden en gemeenteleden kunnen terecht op de website protestantsekerk.nl/privacy.
https://www.rd.nl/kerk-religie/kerk-moe ... -1.1470485

Er staan nog steeds kerkboekjes online, die je kunt lezen ook als je niet ingelogd bent. Dan verbaas ik me er wel eens dat er namen en adressen genoemd worden en de bijzondere omstandigheden. Dus ook langdurige opname, zodat een kwaadwillend persoon weet dat het huis onbewoond is voor een tijd.

Maar hoe zit het dan met de kerkdiensten die online te beluisteren zijn? Er wordt vaak voor mensen gebeden, valt dit dan niet onder die privacy wet?
En rouw- en trouwdiensten?
De mededelingen van de kerkenraad, vóór de dienst?
Ook gesprekken voor en na de dienst, als het orgel niet speelt, kunnen gehoord worden.

Hoe wordt dit gecontroleerd en door wie?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk moet op privacy letten

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Bedrijven, overheden, scholen, kerken: vrijwel elke organisatie krijgt met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) te maken. De AVG versterkt de privacyrechten van burgers. En organisaties krijgen te maken met nieuwe verplichtingen. De Europese verordening wordt vanaf 25 mei in alle Europese lidstaten gehandhaafd en vervangt in Nederland de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP). Ter voorbereiding heeft de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) een werkgroep ingesteld. Kerkenraden en gemeenteleden kunnen terecht op de website protestantsekerk.nl/privacy.
https://www.rd.nl/kerk-religie/kerk-moe ... -1.1470485

Er staan nog steeds kerkboekjes online, die je kunt lezen ook als je niet ingelogd bent. Dan verbaas ik me er wel eens dat er namen en adressen genoemd worden en de bijzondere omstandigheden. Dus ook langdurige opname, zodat een kwaadwillend persoon weet dat het huis onbewoond is voor een tijd.

Maar hoe zit het dan met de kerkdiensten die online te beluisteren zijn? Er wordt vaak voor mensen gebeden, valt dit dan niet onder die privacy wet?
En rouw- en trouwdiensten?
De mededelingen van de kerkenraad, vóór de dienst?
Ook gesprekken voor en na de dienst, als het orgel niet speelt, kunnen gehoord worden.

Hoe wordt dit gecontroleerd en door wie?
Zouden persoonlijk gevoelig liggende zaken 'er uitgeknipt' kunnen worden? Zoiets werd vroeger ook op cassettebandjes en cd's wel gedaan. Live zal dat wel moeilijk zijn, maar als de persoonlijke zaken er na de uitzending zouden worden uitgeknipt zou het volgens mij ook beter zijn. Of dat technisch mogelijk is weet ik niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerk moet op privacy letten

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Zouden persoonlijk gevoelig liggende zaken 'er uitgeknipt' kunnen worden? Zoiets werd vroeger ook op cassettebandjes en cd's wel gedaan. Live zal dat wel moeilijk zijn, maar als de persoonlijke zaken er na de uitzending zouden worden uitgeknipt zou het volgens mij ook beter zijn. Of dat technisch mogelijk is weet ik niet.
Je kunt gewoon een schakelaar op de 'kerktelefoon' zetten en die bij gevoelige zaken even uitzetten.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk moet op privacy letten

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
-DIA- schreef:Zouden persoonlijk gevoelig liggende zaken 'er uitgeknipt' kunnen worden? Zoiets werd vroeger ook op cassettebandjes en cd's wel gedaan. Live zal dat wel moeilijk zijn, maar als de persoonlijke zaken er na de uitzending zouden worden uitgeknipt zou het volgens mij ook beter zijn. Of dat technisch mogelijk is weet ik niet.
Je kunt gewoon een schakelaar op de 'kerktelefoon' zetten en die bij gevoelige zaken even uitzetten.
Dat lijkt me niet praktisch.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerk moet op privacy letten

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Zouden persoonlijk gevoelig liggende zaken 'er uitgeknipt' kunnen worden? Zoiets werd vroeger ook op cassettebandjes en cd's wel gedaan. Live zal dat wel moeilijk zijn, maar als de persoonlijke zaken er na de uitzending zouden worden uitgeknipt zou het volgens mij ook beter zijn. Of dat technisch mogelijk is weet ik niet.
Sommige kerken laten hun dienst ong. een uur na opname online staan en verwijderen hem dan.
Herman schreef:Je kunt gewoon een schakelaar op de 'kerktelefoon' zetten en die bij gevoelige zaken even uitzetten.
Jij zet kerktelefoon tussen ' en dat is nu het verschil!
Zo'n kastje stond alleen bij leden in huis, Alleen bezoek kon meeluisteren.
Nu gaat het de hele wereld over bij wijze van spreken.
Een paar jaar geleden is de diaken die verantwoordelijk was voor de collecte, overvallen, omdat boeven op hem stonden te wachten.
Gelukkig zijn er nu de muntjes, dus het loont niet meer. Maar dat is nog niet overal begreep ik en ook zijn er mensen (gasten of meelevende leden) die geen kerkmunten hebben dus contant geld in het zakje doen.
Je kunt dus via de website van de kerk soms achterhalen wie in de k.r. zit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerk moet op privacy letten

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Dat lijkt me niet praktisch.
Dat snap ik niet. Als ik het woord letterlijk neemt, dan is er niets praktischer dan de uitzending even uit te zetten en daarna weer aan.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kerk moet op privacy letten

Bericht door Dodo »

Dat gebeurt bij ons soms wel, bijvoorbeeld als een zendeling uit een gesloten land over zijn werk vertelt. Dan gaat de kerkradio even uit.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Kerk moet op privacy letten

Bericht door Jeremiah »

Ik luisterde vanmorgen een preek van Ds. J. W. Kersten, en die vroeg de gemeente bij de aankondiging van de collecte, die en die te gedenken.. Met naam en toenaam genoemd. Maar ds. J. W. Kersten was dan ook vrij direct..
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerk moet op privacy letten

Bericht door Ambtenaar »

Jeremiah schreef:Ik luisterde vanmorgen een preek van Ds. J. W. Kersten, en die vroeg de gemeente bij de aankondiging van de collecte, die en die te gedenken.. Met naam en toenaam genoemd. Maar ds. J. W. Kersten was dan ook vrij direct..
Dat was vroeger, nu leven we in een andere tijd.
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Kerk moet op privacy letten

Bericht door RotterS »

-DIA- schreef:
Herman schreef:
-DIA- schreef:Zouden persoonlijk gevoelig liggende zaken 'er uitgeknipt' kunnen worden? Zoiets werd vroeger ook op cassettebandjes en cd's wel gedaan. Live zal dat wel moeilijk zijn, maar als de persoonlijke zaken er na de uitzending zouden worden uitgeknipt zou het volgens mij ook beter zijn. Of dat technisch mogelijk is weet ik niet.
Je kunt gewoon een schakelaar op de 'kerktelefoon' zetten en die bij gevoelige zaken even uitzetten.
Dat lijkt me niet praktisch.
O ja hoor, dat werkt best: bij ons hebben de kosters een app op hun telefoon waarmee ze de opname van de kerkdienst even onderbreken. In de directe uitzending via de kerktelefoon/website etc. wordt er uiteraard niet geknipt (bijzondere situaties daar gelaten).
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk moet op privacy letten

Bericht door -DIA- »

RotterS schreef:
-DIA- schreef:
Herman schreef:
-DIA- schreef:Zouden persoonlijk gevoelig liggende zaken 'er uitgeknipt' kunnen worden? Zoiets werd vroeger ook op cassettebandjes en cd's wel gedaan. Live zal dat wel moeilijk zijn, maar als de persoonlijke zaken er na de uitzending zouden worden uitgeknipt zou het volgens mij ook beter zijn. Of dat technisch mogelijk is weet ik niet.
Je kunt gewoon een schakelaar op de 'kerktelefoon' zetten en die bij gevoelige zaken even uitzetten.
Dat lijkt me niet praktisch.
O ja hoor, dat werkt best: bij ons hebben de kosters een app op hun telefoon waarmee ze de opname van de kerkdienst even onderbreken. In de directe uitzending via de kerktelefoon/website etc. wordt er uiteraard niet geknipt (bijzondere situaties daar gelaten).
Dat weet ik ook wel. Ik heb vroeger, heel vroeger, nogal wat preek-cd's gekocht. Daar werd soms wel iets "uitgeknipt", maar dat gebeurde dan achteraf. Soms werd ook het hele gebed weggelaten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerk moet op privacy letten

Bericht door Wandelende »

Voor wat betreft de kerkdiensten en de mededelingen in de kerk betekent het dat er geen namen meer genoemd kunnen worden zonder dat daar een wettige grondslag voor is. De meest gebruikte grondslag zal in dit geval 'toestemming' zijn. Wanneer die toestemming is gevraagd en gegeven is er dus niets aan de hand.

Daarnaast gaat het vooral om doorzoekbare bestanden, een geluidsopname is niet doorzoekbaar op bijv. een naam of gezondheidsreden. In dat kader zal er dus moeilijk een overtreden van de AVG kunnen zijn.

Iets anders is het met de opslag en bewaartermijnen van persoonsgegevens. De kerkenraad zal heel goed na moeten gaan denken over de persoonsgegevens die zij in bezit hebben, denk aan algemene gegevens maar ook aan gegevens rondom gezondheid. Voor ieder gegeven zal een grondslag en doeleinde moeten zijn. Daarnaast moet het correct beveiligd zijn en niet meer en langer dan noodzakelijk.

Ik denk dat de kerken met veel 'papieren leden' nog een aardige klus te doen hebben.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerk moet op privacy letten

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:Zouden persoonlijk gevoelig liggende zaken 'er uitgeknipt' kunnen worden? Zoiets werd vroeger ook op cassettebandjes en cd's wel gedaan. Live zal dat wel moeilijk zijn, maar als de persoonlijke zaken er na de uitzending zouden worden uitgeknipt zou het volgens mij ook beter zijn. Of dat technisch mogelijk is weet ik niet.
-DIA- schreef:
RotterS schreef:
-DIA- schreef:
Herman schreef: Je kunt gewoon een schakelaar op de 'kerktelefoon' zetten en die bij gevoelige zaken even uitzetten.
Dat lijkt me niet praktisch.
O ja hoor, dat werkt best: bij ons hebben de kosters een app op hun telefoon waarmee ze de opname van de kerkdienst even onderbreken. In de directe uitzending via de kerktelefoon/website etc. wordt er uiteraard niet geknipt (bijzondere situaties daar gelaten).
Dat weet ik ook wel. Ik heb vroeger, heel vroeger, nogal wat preek-cd's gekocht. Daar werd soms wel iets "uitgeknipt", maar dat gebeurde dan achteraf. Soms werd ook het hele gebed weggelaten.
Een recent voorbeeld is de VGG in Kruiningen. In het begin kon je (live én achteraf) de afkondigingen terugluisteren. Nu is dit (live én achteraf) niet meer mogelijk. Zelfs als je live luistert, is er een geruis tijdens de afkondigingen zelf. Zodra die voorbij zijn, wordt de slot-Psalm aangevangen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk moet op privacy letten

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Een recent voorbeeld is de VGG in Kruiningen. In het begin kon je (live én achteraf) de afkondigingen terugluisteren. Nu is dit (live én achteraf) niet meer mogelijk. Zelfs als je live luistert, is er een geruis tijdens de afkondigingen zelf. Zodra die voorbij zijn, wordt de slot-Psalm aangevangen.
Dat vind ik dan wel een goede actie. Wel jammer voor sommige mensen die er niet naar binnen willen, maar tóch alles willen weten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerk moet op privacy letten

Bericht door Mara »

Van mijn zusje begreep ik dat ook in hun kerk (GG) de micro op ruis overgaat bij bepaalde mededelingen.
Zoals bij overtreding van de zonden tegen het 7e gebod.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie