Kerk moet op privacy letten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerk moet op privacy letten

Bericht door Tiberius »

Wandelende schreef:Voor wat betreft de kerkdiensten en de mededelingen in de kerk betekent het dat er geen namen meer genoemd kunnen worden zonder dat daar een wettige grondslag voor is. De meest gebruikte grondslag zal in dit geval 'toestemming' zijn. Wanneer die toestemming is gevraagd en gegeven is er dus niets aan de hand.
Zoals je zelf in de alinea daarna al schrijft, vallen geluidsopnames niet onder de AVG. Dus is er ook geen rechtsgrond etc. nodig.
Wandelende schreef:Iets anders is het met de opslag en bewaartermijnen van persoonsgegevens. De kerkenraad zal heel goed na moeten gaan denken over de persoonsgegevens die zij in bezit hebben, denk aan algemene gegevens maar ook aan gegevens rondom gezondheid. Voor ieder gegeven zal een grondslag en doeleinde moeten zijn. Daarnaast moet het correct beveiligd zijn en niet meer en langer dan noodzakelijk.

Ik denk dat de kerken met veel 'papieren leden' nog een aardige klus te doen hebben.
Het is sowieso verstandig om in beeld te hebben wat voor persoonsgegevens je verwerkt. Rechtsgrond voor een kerkelijke gemeente is volgens mij gerechtvaardigd belang: het belang van de kerk weegt zwaarder dan het individuele belang van een lid, zelfs bij papieren leden, uitzonderingen daargelaten. Verder heeft iedere betrokken het recht om bezwaar te maken tegen bijvoorbeeld publicatie van (een deel van) zijn adresgegevens in de gemeentegids.
Doelen per verwerking kunnen zijn: ledenadministratie, abonnement kerkblad, verjaardagsbezoek, oproep (doop-)leden voor deelname aan een vereniging.

Of zie jij het anders?
Ik ben zeer geïnteresseerd in dit onderwerp, omdat ik er zowel voor mijn werk én in de kerk bij betrokken ben.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerk moet op privacy letten

Bericht door Wandelende »

Tiberius schreef:
Wandelende schreef:Voor wat betreft de kerkdiensten en de mededelingen in de kerk betekent het dat er geen namen meer genoemd kunnen worden zonder dat daar een wettige grondslag voor is. De meest gebruikte grondslag zal in dit geval 'toestemming' zijn. Wanneer die toestemming is gevraagd en gegeven is er dus niets aan de hand.
Zoals je zelf in de alinea daarna al schrijft, vallen geluidsopnames niet onder de AVG. Dus is er ook geen rechtsgrond etc. nodig.
Dat klopt, ik doelde met de rechtsgrond ook meer op de mededelingen. Maar geluidsbestanden zijn niet doorzoekbaar en voor een onbekende niet eenvoudig te herleiden naar personen. Ik denk wel dat sommige gemeenten met enige voorzichtigheid adressen in het openbaar moeten gaan noemen, dat komt namelijk ook nog weleens voor.
Tiberius schreef:
Wandelende schreef:Iets anders is het met de opslag en bewaartermijnen van persoonsgegevens. De kerkenraad zal heel goed na moeten gaan denken over de persoonsgegevens die zij in bezit hebben, denk aan algemene gegevens maar ook aan gegevens rondom gezondheid. Voor ieder gegeven zal een grondslag en doeleinde moeten zijn. Daarnaast moet het correct beveiligd zijn en niet meer en langer dan noodzakelijk.

Ik denk dat de kerken met veel 'papieren leden' nog een aardige klus te doen hebben.
Het is sowieso verstandig om in beeld te hebben wat voor persoonsgegevens je verwerkt. Rechtsgrond voor een kerkelijke gemeente is volgens mij gerechtvaardigd belang: het belang van de kerk weegt zwaarder dan het individuele belang van een lid, zelfs bij papieren leden, uitzonderingen daargelaten. Verder heeft iedere betrokken het recht om bezwaar te maken tegen bijvoorbeeld publicatie van (een deel van) zijn adresgegevens in de gemeentegids.
Doelen per verwerking kunnen zijn: ledenadministratie, abonnement kerkblad, verjaardagsbezoek, oproep (doop-)leden voor deelname aan een vereniging.

Of zie jij het anders?
Ik ben zeer geïnteresseerd in dit onderwerp, omdat ik er zowel voor mijn werk én in de kerk bij betrokken ben.
Dat vraag ik mij ten zeerste af of het belang van de kerk ook in het licht van de AVG zwaarder weegt. Juist de bescherming van het individu komt heel zwaarwegend naar voren. Bij de grondslag 'gerechtvaardigd belang' denk ik veel meer aan bijv. cameratoezicht. Overheidsinstellingen mogen deze grondslag niet meer zomaar aandragen voor het uitoefenen van hun taak. Ik zie zelf daarom weinig ruimte voor kerken om dit wel te mogen doen. Maar wellicht zie ik het verkeerd.

Het recht van bezwaar staat inderdaad hoog in het vaandel. Maar bij publicatie moet er wel een grondslag zijn. De adresgegevens in een gemeentegids zijn een interessante. Het hoort namelijk bij de meeste kerken automatisch bij het lidmaatschap, echter is het maar zeer de vraag of dit ook van ieder lid verwacht mag worden. Ik geloof namelijk niet dat er enige wettige grondslag voor is en dat men terug zal moeten vallen op 'toestemming'. En die toestemming moet expliciet gegeven worden, via opt-in en niet via een opt-out methode. Ik ben oprecht benieuwd hoe kerken hier mee om zullen gaan.

Interessante materie. Leuk om te horen dat jij er ook voor je werk bij betrokken bent. Voor mij geldt hetzelfde. Kerkelijk niet overigens.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerk moet op privacy letten

Bericht door Jantje »

Mara schreef:Van mijn zusje begreep ik dat ook in hun kerk (GG) de micro op ruis overgaat bij bepaalde mededelingen.
Zoals bij overtreding van de zonden tegen het 7e gebod.
Ik mag aannemen dat zo'n afkondiging toch een uitzondering is?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerk moet op privacy letten

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef: Ik denk wel dat sommige gemeenten met enige voorzichtigheid adressen in het openbaar moeten gaan noemen, dat komt namelijk ook nog weleens voor.
In sommige gemeenten heet iedereen hetzelfde..., dus dan wordt dat wel heel lastig...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerk moet op privacy letten

Bericht door Luther »

Jantje schreef:
Wandelende schreef: Ik denk wel dat sommige gemeenten met enige voorzichtigheid adressen in het openbaar moeten gaan noemen, dat komt namelijk ook nog weleens voor.
In sommige gemeenten heet iedereen hetzelfde..., dus dan wordt dat wel heel lastig...
Volgens mij is het volgens de AVG helemaal niet toegestaan om adresgegevens via een uitzending openbaar te maken. En al helemaal niet op een website, tenzij met expliciete toestemming van betrokkene.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Kerk moet op privacy letten

Bericht door Moderamen »

Zover ik weet vallen audiobestanden helemaal niet onder de AVG. Afkondigen mogen dus gewoon openbaar via kerkomroep of kerkdienstgemist uitgezonden worden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerk moet op privacy letten

Bericht door Luther »

Moderamen schreef:Zover ik weet vallen audiobestanden helemaal niet onder de AVG. Afkondigen mogen dus gewoon openbaar via kerkomroep of kerkdienstgemist uitgezonden worden.
Bron?
Als er iets de privacy raakt, zijn het wel kanselmededelingen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerk moet op privacy letten

Bericht door Mara »

Jantje schreef:
Mara schreef:Van mijn zusje begreep ik dat ook in hun kerk (GG) de micro op ruis overgaat bij bepaalde mededelingen.
Zoals bij overtreding van de zonden tegen het 7e gebod.
Ik mag aannemen dat zo'n afkondiging toch een uitzondering is?
Waarschijnlijk wel. Maar het is EEN voorbeeld he. Overtreding van ander gebod is net zo erg.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerk moet op privacy letten

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Moderamen schreef:Zover ik weet vallen audiobestanden helemaal niet onder de AVG. Afkondigen mogen dus gewoon openbaar via kerkomroep of kerkdienstgemist uitgezonden worden.
Bron?
Als er iets de privacy raakt, zijn het wel kanselmededelingen.
Het klopt wat Moderamen zegt, zie artikel 2 van de AVG: het is geen geheel of gedeeltelijke geautomatiseerde verwerking.
Wat jij zegt klopt ook, namelijk dat het de privacy raakt. Maar privacy is niet één op één gelijk aan bescherming van persoonsgegevens.
De afkondigingen vallen m.i. onder de bescherming van de persoonlijke levenssfeer (art. 10 van de grondwet).
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerk moet op privacy letten

Bericht door Herman »

Ik kan me overigens niet indenken dat het in 2018 technisch nog niet mogelijk is om audiobestanden te doorzoeken.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerk moet op privacy letten

Bericht door Wandelende »

Luther schreef:
Moderamen schreef:Zover ik weet vallen audiobestanden helemaal niet onder de AVG. Afkondigen mogen dus gewoon openbaar via kerkomroep of kerkdienstgemist uitgezonden worden.
Bron?
Als er iets de privacy raakt, zijn het wel kanselmededelingen.
AVG is van toepassing op:​
Verwerkingsverantwoordelijken​
Verwerkers​

…als:​
Er sprake is van een (gedeeltelijk) geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens van betrokkenen​
De verwerking van de persoonsgegevens in een bestand zijn opgenomen.
(~)
Plaats reactie