De Heere Jezus word genderneutraal betiteld in Zweedse kerk

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

De Heere Jezus word genderneutraal betiteld in Zweedse kerk

Bericht door Van Ewijk »

Een kerk in Zweden, om precies te zijn in Västerås, gaat De Heere voortaan niet meer als mannelijk of vrouwelijk benoemen, maar als genderneutraal. In Zweden kent men sinds kort behalve mannelijke en vrouwelijke voornaamwoorden (hij = han) (zij = hon), maar ook een genderneutraal voornaamwoord, hen.

https://www.thelocal.se/20171229/swedis ... al-pronoun

De predikant is er verbaasd over dat men de verandering als provocerend ziet. Tegenover de Zweede krant vertelt ze dat binnen de kerk uitgebreid discussie is gevoerd over de wijziging van een mannelijke naar een genderneutrale Messias. Volgens hen was ''het'' historische figuur De Heere Jezus, waarvan ook historici het bestaan doorgaans wel erkennen, wel degelijk een man, maar maakt dat voor het geloof weinig uit: "Jezus is God en mens en stijgt uit boven 'hem' of haar'", zo vertelt Senter.

De bisschop van Västerås, Mikael Mogren, heeft zich achter de beslissing geschaard. Hij (of hen) ziet graag dat transseksuelen en travestieten zich welkomer voelen in zijn kerk. "Ik heb allerlei zeer kwalijke zaken over hen gelezen, dus ik wil graag duidelijk maken dat dergelijke personen óók door God geschapen zijn. Ook hun lichamen vallen onder God's unieke schepsels", klinkt het.

Voor alle duidelijkheid. Ikzelf word hier onpasselijk van.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 03 jan 2018, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Heere Jezus word genderneutraal betiteld in Zweedse kerk

Bericht door -DIA- »

Ik las het. Ik vind het schokkend, en godslasterend.
Zou de mensheid niet bezig zijn de maat vol te maken?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De Heere Jezus word genderneutraal betiteld in Zweedse kerk

Bericht door Van Ewijk »

-DIA- schreef:Zou de mensheid niet bezig zijn de maat vol te maken?
Zo niet vind ik dit wel een uiterste poging.
Ter verduidelijking nog, ik vermelde al dat ik onpasselijk werd van dit bericht, dit heeft geen betrekking op de vraag of sommige personen nu wel of niet welkom zijn in de kerk zoals in dit artikel genoemd word, maar is dus rechtstreeks terug te voeren op de hoofdmoot, hoe men in deze met de naam van de Heere Jezus om gaat.
Ik walg.

Mocht dit een trend worden in de Nederlandse kerken, en dan noem ik in mijn geval zelf dan maar de PKN, dan ben ik daar weg.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: De Heere Jezus word genderneutraal betiteld in Zweedse kerk

Bericht door Wandelende »

En God de Vader?
(~)
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De Heere Jezus word genderneutraal betiteld in Zweedse kerk

Bericht door Van Ewijk »

Wandelende schreef:En God de Vader?
Ik lees alleen nog dit in het verdere artikel.
In late November this year, news reports around the world claimed the Swedish Church had decided to stop calling God 'he' in favour of gender neutral terms. A spokesperson from the church said this was "fake news" when contacted by The Local, explaining that the changes simply replaced the word 'he' with 'God' in one instance, while other variations had been introduced to bring the language more in line with the most recent Swedish translation of the Bible.

The word 'hen' does not appear at all in the Church's new handbook.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De Heere Jezus word genderneutraal betiteld in Zweedse kerk

Bericht door Ditbenik »

Van Ewijk schreef:Een kerk in Zweden, om precies te zijn in Västerås, gaat De Heere voortaan niet meer als mannelijk of vrouwelijk benoemen, maar als genderneutraal. In Zweden kent men sinds kort behalve mannelijke en vrouwelijke voornaamwoorden (hij = han) (zij = hon), maar ook een genderneutraal voornaamwoord, hen.

https://www.thelocal.se/20171229/swedis ... al-pronoun

De predikant is er verbaasd over dat men de verandering als provocerend ziet. Tegenover de Zweede krant vertelt ze dat binnen de kerk uitgebreid discussie is gevoerd over de wijziging van een mannelijke naar een genderneutrale Messias. Volgens hen was ''het'' historische figuur De Heere Jezus, waarvan ook historici het bestaan doorgaans wel erkennen, wel degelijk een man, maar maakt dat voor het geloof weinig uit: "Jezus is God en mens en stijgt uit boven 'hem' of haar'", zo vertelt Senter.

De bisschop van Västerås, Mikael Mogren, heeft zich achter de beslissing geschaard. Hij (of hen) ziet graag dat transseksuelen en travestieten zich welkomer voelen in zijn kerk. "Ik heb allerlei zeer kwalijke zaken over hen gelezen, dus ik wil graag duidelijk maken dat dergelijke personen óók door God geschapen zijn. Ook hun lichamen vallen onder God's unieke schepsels", klinkt het.

Voor alle duidelijkheid. Ikzelf word hier onpasselijk van.
.
In Nederland is dit in een aantal (vrijzinninge) kerken/gemeente binnen PKN en RKK al jaren gebruik. God wordt 'het' of 'zij' genoemd. Inderdaad zeer schokkend.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De Heere Jezus word genderneutraal betiteld in Zweedse kerk

Bericht door Van Ewijk »

Ditbenik schreef:In Nederland is dit in een aantal (vrijzinninge) kerken/gemeente binnen PKN en RKK al jaren gebruik. God wordt 'het' of 'zij' genoemd. Inderdaad zeer schokkend.
Hoe walgelijk ik dus ook vind, het gaat hier dus om beslissingen van lokaal niveau als ik dat goed begrijp.
Ik hoop dat het bij mijn gemeente dan bespaard blijft, zo niet ben ik weg.
Deze Godslastering in het jasje van conformering aan de ''moderne tolerante maatschappij'' is een verminking van het Godsbeeld en volledig onverteerbaar.
Verder heb ik niks tegen Zweden, maar mijn geloof komt niet van Ikea. (inruilbaar en aanpasbaar.)
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De Heere Jezus word genderneutraal betiteld in Zweedse kerk

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:Ik las het. Ik vind het schokkend, en godslasterend.
Zou de mensheid niet bezig zijn de maat vol te maken?
Ik las het gisteren ook, en vind het ook erg bevreemdend.

Ik vraag me enkel af of het essentieel is dat Jezus een man is. Je ontkent de geschiedenis, maar of je daarmee gelijk de heilsgeschiedenis aantast, dat weet ik niet.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De Heere Jezus word genderneutraal betiteld in Zweedse kerk

Bericht door Van Ewijk »

Ambtenaar schreef:Je ontkent de geschiedenis, maar of je daarmee gelijk de heilsgeschiedenis aantast, dat weet ik niet.
De Heere Jezus is geen Sinterklaas of Zwarte Piet figuur die we kunnen en mogen aanpassen naar ons believen.
Ik neem aan dat als ik u een brief schrijf met ''geacht persoon'' in plaats van met ''geachte heer'' dat u ten minste vreemd zult opkijken? Des te meer een belediging aan het adres van de allerhoogste wiens naam heilig is.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De Heere Jezus word genderneutraal betiteld in Zweedse kerk

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:Ik las het. Ik vind het schokkend, en godslasterend.
Zou de mensheid niet bezig zijn de maat vol te maken?
Ik las het gisteren ook, en vind het ook erg bevreemdend.

Ik vraag me enkel af of het essentieel is dat Jezus een man is. Je ontkent de geschiedenis, maar of je daarmee gelijk de heilsgeschiedenis aantast, dat weet ik niet.
Wat schrijft Paulus over de eerste en de Tweede Adam? Hoewel Eva eerst at, wordt de eerste zonde Adam, de man, aangerekend. De tweede Adam, ook een man, blijft staande.

Wat wil je met het Bijbelse beeld van Christus, de Bruidegom, en Zijn gemeente, de bruid?
-
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De Heere Jezus word genderneutraal betiteld in Zweedse kerk

Bericht door refo »

Beelden, ja, daar gaat het om.
We maken allemaal een beeld van God, naar onze gelijkenis en onze denkbeelden.
Daarin zijn die Zweden echt niet erger dan wij.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De Heere Jezus word genderneutraal betiteld in Zweedse kerk

Bericht door Mannetje »

refo schreef:Beelden, ja, daar gaat het om.
We maken allemaal een beeld van God, naar onze gelijkenis en onze denkbeelden.
Daarin zijn die Zweden echt niet erger dan wij.
Ja en nee. Wie kan zeggen dit niet te doen?
Maar wat hier gebeurt is toch veel ernstiger. Het Bijbels spreken, waardoor de Heere ons een beeld van Hem wil geven, wordt geloochend, verwrongen. Niet door een individu, maar door een kerk.
-
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: De Heere Jezus word genderneutraal betiteld in Zweedse kerk

Bericht door Wandelende »

refo schreef:Beelden, ja, daar gaat het om.
We maken allemaal een beeld van God, naar onze gelijkenis en onze denkbeelden.
Daarin zijn die Zweden echt niet erger dan wij.
Is dit bedoeld als argument om aan de ‘genderneutraliteit’ maar niet te zwaar te tillen?
(~)
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De Heere Jezus word genderneutraal betiteld in Zweedse kerk

Bericht door Isala »

De nieuwste uitgave van de NIV Bijbel is ook genderneutraal.

In 2011 heeft men in Amerika God al 'genderneutraal' gemaakt.
De United Church of Christ, één van de grootste kerkgenootschappen, wil God niet meer aanspreken als Vader, maar ook als Schepper of als Moeder.
https://www.rd.nl/kerk-religie/kerk-vs- ... m-1.621487
Mannetje schreef:Het Bijbels spreken, waardoor de Heere ons een beeld van Hem wil geven, wordt geloochend, verwrongen. Niet door een individu, maar door een kerk.
Ja dat is het ergst.
Hora est!
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: De Heere Jezus word genderneutraal betiteld in Zweedse kerk

Bericht door emigrant »

volgens het ND is dit fake nieuws!
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Plaats reactie