Ontwikkelingen HHK

Fransman
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2018, 15:19

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Fransman »

Katwijk mag ook een kandidaat beroepen, ondanks dat wij 2 predikant plaatsen hebben
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Paul »

JCRyle schreef:
Jantje schreef:
Mannetje schreef:Ds. Boiten in GG Bodegraven was een reguliere dienst.
Binnenkort gaat ds. Kater uit Driebruggen (HHK) ook voor in een reguliere dienst in de GG.
...ook dat is in de Gereformeerde Gemeente van Bodegraven. Er is dus welgeteld één gemeente die dit doet.
In de CGK van Nieuwkoop zijn onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad predikanten voorgegaan uit de GGiN (ds. Weststrate), GG (ds. Silfhout), HHK en PKN (ds. Breure). In de CGK van Vianen onder meer ds. Van de Veen (OGGiN) en binnenkort ds. A.T. Huijser en later dit jaar ds. Verschuure (GBS).
Ds R. van Kooten (hhk) gaat in 2019 in Brandwijk voor (hervormd).
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tom »

verkeerde topic
Laatst gewijzigd door Tom op 26 sep 2018, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

-----Geknipt naar een ander topic----------
Laatst gewijzigd door Herman op 26 sep 2018, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Jantje »

Herman schreef:
JCRyle schreef:Verliezen we dan niet uit het oog dat preeklezen een nooddienst is?
Op zich heb je gelijk.

Maar je opmerking staat vrij ver af van de praktijk dat bijvoorbeeld 6 of 7 van de 8 diensten preek wordt gelezen. Dan kan je van die nood maar beter een deugd maken en de ouderling bevoegdheid geven een vrij woord te spreken. Daarmee ga ik nog een stap verder dan DDD.
Deze discussie is nu in twee draadjes gaande...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ouddorp »

Gisteravond bad onze dominee naar aanleiding van de generale synode van de HHK voor verschillende gemeenten waarin grote onderlinge spanningen. Helaas gaat dit soort gedoe geen enkel kerkverband voorbij, heel treurig om te horen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Moeilijke kwesties.
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door johannes »

Geen idee Ouddorp wat je bedoelt. Spanningen over de prediking of instroom van andere kerken?
Of juist weer een uitstroom terug naar PKN?
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ouddorp »

Ik begreep het zo dat in diverse gemeenten behoorlijke spanningen bestaan, zelfs zo dat een predikant nauwelijks kon voorgaan. Het viel me op en hoewel ik twijfelde om te posten heb ik het toch gedaan. Er is hier op het forum veel gesproken over Kruiningen of Opheusden en ik wil hiermee aangeven dat dergelijke problematiek ook de HHK niet voorbijgaat. En wellicht geen enkel kerkverband.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

Ouddorp schreef:Ik begreep het zo dat in diverse gemeenten behoorlijke spanningen bestaan, zelfs zo dat een predikant nauwelijks kon voorgaan. Het viel me op en hoewel ik twijfelde om te posten heb ik het toch gedaan. Er is hier op het forum veel gesproken over Kruiningen of Opheusden en ik wil hiermee aangeven dat dergelijke problematiek ook de HHK niet voorbijgaat. En wellicht geen enkel kerkverband.
M.a.w.: 'veel geschreeuw maar weinig wol' of 'de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt'. Als ik jou was zou ik er nog wat speculaties bij zetten. Dat helpt om het vuurtje wat op te stoken..... Mensen houden daar van en jij groeit er door. En de gemeente van Christus wordt er door aangetast.
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Goudleus »

Ditbenik schreef:
Ouddorp schreef:Ik begreep het zo dat in diverse gemeenten behoorlijke spanningen bestaan, zelfs zo dat een predikant nauwelijks kon voorgaan. Het viel me op en hoewel ik twijfelde om te posten heb ik het toch gedaan. Er is hier op het forum veel gesproken over Kruiningen of Opheusden en ik wil hiermee aangeven dat dergelijke problematiek ook de HHK niet voorbijgaat. En wellicht geen enkel kerkverband.
M.a.w.: 'veel geschreeuw maar weinig wol' of 'de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt'. Als ik jou was zou ik er nog wat speculaties bij zetten. Dat helpt om het vuurtje wat op te stoken..... Mensen houden daar van en jij groeit er door. En de gemeente van Christus wordt er door aangetast.
Er wordt niet gespeculeerd, maar blijkbaar zijn er problemen. Je zou het ook kunnen zien als een oproep tot gebed. Ik weet in ieder geval dat een dominee uit de HHK met zijn gezin iedere zondag bij ons in de kerk zit. Dat zal niet voor zn zweetvoeten zijn. Gebed dus.
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door aline1984 »

Ds. Van de Brink uit Rotterdam preekt ook heel weinig in zijn eigen kerk. Is hij weer aan het studeren, zijn er gezondheidsproblemen of andere zorgen?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

Goudleus schreef:
Ditbenik schreef:
Ouddorp schreef:Ik begreep het zo dat in diverse gemeenten behoorlijke spanningen bestaan, zelfs zo dat een predikant nauwelijks kon voorgaan. Het viel me op en hoewel ik twijfelde om te posten heb ik het toch gedaan. Er is hier op het forum veel gesproken over Kruiningen of Opheusden en ik wil hiermee aangeven dat dergelijke problematiek ook de HHK niet voorbijgaat. En wellicht geen enkel kerkverband.
M.a.w.: 'veel geschreeuw maar weinig wol' of 'de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt'. Als ik jou was zou ik er nog wat speculaties bij zetten. Dat helpt om het vuurtje wat op te stoken..... Mensen houden daar van en jij groeit er door. En de gemeente van Christus wordt er door aangetast.
Er wordt niet gespeculeerd, maar blijkbaar zijn er problemen. Je zou het ook kunnen zien als een oproep tot gebed. Ik weet in ieder geval dat een dominee uit de HHK met zijn gezin iedere zondag bij ons in de kerk zit. Dat zal niet voor zn zweetvoeten zijn. Gebed dus.
Als je voor iemand bidt, kun je niet over 'm kletsen. Hierboven werd trouwens geen oproep tot gebed gedaan. Er wordt alleen gemeld dat er gisteren gebeden werd voor spanningen in gemeenten. Dat gebed wordt gebruikt om het speculatiecircuit in werking te stellen. Ga dan bidden en niet roddelen.
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door aline1984 »

Zelf zie ik een onderscheid tussen roddelen en nieuws delen. Aan het begin van dit topic is te lezen: hhg Ouderkerk is ogg geworden. Dat vind ik een grensgeval. Maar er kunnen toch ook objectieve feiten zijn? Ik zie de tegenstelling met bidden dan niet zo. Juist feiten kunnen stof zijn voor gebed; met geruchten vind ik dat lastiger.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door pierre27 »

Ditbenik schreef:
Ouddorp schreef:Ik begreep het zo dat in diverse gemeenten behoorlijke spanningen bestaan, zelfs zo dat een predikant nauwelijks kon voorgaan. Het viel me op en hoewel ik twijfelde om te posten heb ik het toch gedaan. Er is hier op het forum veel gesproken over Kruiningen of Opheusden en ik wil hiermee aangeven dat dergelijke problematiek ook de HHK niet voorbijgaat. En wellicht geen enkel kerkverband.
M.a.w.: 'veel geschreeuw maar weinig wol' of 'de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt'. Als ik jou was zou ik er nog wat speculaties bij zetten. Dat helpt om het vuurtje wat op te stoken..... Mensen houden daar van en jij groeit er door. En de gemeente van Christus wordt er door aangetast.

Ik snap deze allergische reactie niet zo goed. Kijk even goed naar dergelijke topics over andere kerkverbanden en je zult zien dat de posting van Ouddorp een heel vriendelijke posting is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie