Ontwikkelingen HHK

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
@DDD, ik lees ook graag van ds. Doornebal 'Overpeinzingen van een pelgrim'. Dat is het enige boek dat ik van hem heb.
Dat is te weinig eilander. :) Ik heb echt alles van wat hij geschreven heeft en lees en herlees het. Prachtig! Hij heeft mooie prekenbundels, moet je toch echt eens lezen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:
eilander schreef:
@DDD, ik lees ook graag van ds. Doornebal 'Overpeinzingen van een pelgrim'. Dat is het enige boek dat ik van hem heb.
Dat is te weinig eilander. :) Ik heb echt alles van wat hij geschreven heeft en lees en herlees het. Prachtig! Hij heeft mooie prekenbundels, moet je toch echt eens lezen.
Hoop ik zeker te doen. Bedankt voor de tip!
wilhelmus
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jan 2017, 12:38

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door wilhelmus »

eilander schreef:
Ad Anker schreef:
eilander schreef:
@DDD, ik lees ook graag van ds. Doornebal 'Overpeinzingen van een pelgrim'. Dat is het enige boek dat ik van hem heb.
Dat is te weinig eilander. :) Ik heb echt alles van wat hij geschreven heeft en lees en herlees het. Prachtig! Hij heeft mooie prekenbundels, moet je toch echt eens lezen.
Hoop ik zeker te doen. Bedankt voor de tip!
Een aardige anekdote gehoord van een ooggetuige. Ds. Doornebal had niet zo'n luide stem, een ouderling kon hem niet verstaan en riep, Dominee praat eens wat harder ik kan u niet verstaan. Dit werd door Ds. Doornebal niet in dank afgenomen, en wat hij terug zij is mij niet bekent maar het klonk verre van vriendelijk, hij was ook van plan deze ouderling na de dienst eens danig de les te lezen. Maar voordat Ds. Doornebal de kerk verliet was het weer vrede tussen Ds. en de ouderling. Misschien iets waar ruziënd kerkelijk Nederland iets van kan leren.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Paul »

Luther schreef:Het is in ieder geval duidelijk geworden in de afgelopen 13 jaar, dat de HHK een 'gewoon' afgescheiden kerkverband is (geworden) en niet de voortzetting van de vaderlandse kerk. Deze heel discussie gaat namelijk over zaken die in meerdere afgescheiden kerken een rol spelen / speelden. Een echte hervormde (van voor 2004) zal er voor het grootste deel niets van begrijpen., en het is ook bepaald niet hervormd om over genoemde zaken stellige standpunten in te nemen. Dus eens met hen die op diverse plaatsen de HHK van karakter zien veranderen, vanwege de instroom van vele afgescheidenen uit (O)GG(iN). Ik spreek nogal eens HHK'ers die zich vreemden voelen in hun eigen gemeente vanwege bovenstaande zaken en eigenlijk maar één ding willen: Gewoon hervormd zijn/blijven, net als vroeger.

Probleem is dat 'vroeger' niet meer bestaat, ook niet in de plaatselijke hervormde gemeente binnen de PKN. Juist door de scheuring van 2004 zijn op diverse plaatsen die gemeenten ook van karakter veranderd. En daar waar dat niet het geval is, zie je weer een terugkeer van de HHK naar de Gereformeerde Bondsgemeente. Het is ook verblijdend om te zien dat er ook nu nog steeds weer nieuwe, jonge predikanten binnen de PKN (GB) zijn, waar het oude hervormde geluid gewoon (weer) klinkt.
Klopt! Er zijn meerdere 'goede' jonge predikanten of proponenten in de gb binnen de pkn. Dat is iets om dankbaar voor te zijn!
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Paul »

Sheba schreef:
Herman schreef:
Het typische hervormde gevoel wordt inderdaad nog al eens aangevoerd. Eerlijk gezegd kan ik er niet zoveel mee.
Je spendeert al drie postings lang tekst aan het hervormde gevoel, om nu te beweren dat je er niets mee kan. Dat vraagt om uitleg.

Voor het overige heb ik niet veel op te merken, omdat je ofwel andere (tegengestelde) voorbeelden inbrengt ofwel alles bagatelliseert. Mijn opvatting is dat het hele plaatje leidt tot een andere gemeente en niet hier of daar een hoed of een opmerking. Door mij met detailvragen te bestoken ga je in op de rand- en bijzaken (typisch afgescheiden - vergun me het grapje) en laat je de hoofdlijn liggen. En die hoofdlijn is het hervormde gevoel, dat kwijt is.
Eerlijk blijven graag...

Ik kan veel met het hervormde gevoel in de lijn van ds Boer, Kieviet etc. Maar velen bedoelen met het hervormde gevoel iets anders, nl wat ik in mijn eerdere post schreef. En daar kan ik niets mee. Zelfs het ritmisch zingen, koffiedrinken etc. is geen hervormd gevoel hoor...
En als je zegt het hervormde gevoel is de prediking zoals de klonk onder Boer, Kieviet etc. Dan klinkt dat nog wel degelijk in de HHK. En is er geen sprake van verrechtsing. Of dat dat kwijt is. Waar onder andere jij over begon. Anders had ik niet gereageerd. ;)
Het kan wel zijn dat je ziet dat de rechterkant tot iets minder rechterkant van de oude situatie ruim vertegenwoordigd is in de HHK. En dat de eerder linkse GB gemeenten ontbreken. Maar dat heeft niets met verrechtsing te maken, van in de loop van de tijd dat de HHK bestaat. Dat is namelijk al vanaf het begin in 2004 zo.

En meerdere malen heb ik gezegd dat een plaatselijke gemeente zeker kan verrechtsen. (Zoals gemeenten waarschijnlijk ook kunnen verlinksen) Maar dat het niets zegt over de landelijke HHK. Of dat dat een landelijke trent is. En dat het dingen zijn van alle tijden in alle kerkverbanden. En ook zei ik daarbij dat als er iets gebeurd wat tegen de Bijbelse leer ingaat, de kerkelijke weg bewandeld dient te worden, en niet bij voorbaat naar een ander kerkverband overgestapt moet worden...en eerlijk gezegd gebeurd dat zelden.
Men heeft de keus allang gemaakt. En misschien dat er nog een gesprekje met de kerkenraad plaats zal vinden, maar dan stopt het.
Verder begon niet ik over de randzaken. Maar gaf jij aan dat dat de zaken zijn waarom mensen vervreemden van hun gemeente. Daar heb ik op gereageerd. En ja dan zitten daar redenen bij waarvan ik achter mijn oren krab en denk, is dat dan een reden om een principiële keus naast je neer te leggen die je in 2004 hebt gemaakt?

Als je dat bagataliseren noemt ....
Ik zie wel degelijk verechtsing. In de hhk Barneveld voelen de gewone hervormden zich niet meer thuis...elke verschijning vd kerkbode gaat er minimaal 1 gezin naar de hervormde gemeente te Barneveld. Ik ben zelf ook vertrokken. Er komen in de hhk Barneveld juist mensen bij uit de gereformeerde gemeenten!
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door DDD »

samanthi schreef:
Sheba schreef:
DDD schreef:Nou ik lees wel regelmatig iets van Doornenbal. Ik lees hem graag. Hij had zelfspot. Hij was echt hervormd, mild, bescheiden en open (althans op onderdelen, niet over alles, maar dat hoeft ook niet).

Maar de HHK is wel het andere uiterste. Niet mild en ook niet open, in mijn beleving. Al kom ik er niet heel vaak.
Dan moet je er maar niet te veel over zeggen ;)
Verder nodig ok je van harte uit eens een dienst te bezoeken. :)
Of bij ons
Ik ken deels uitzonderingen. Er zullen er zeker meer zijn. Maar in het algemeen genomen zijn mensen niet uit mildheid een nieuwe kerk begonnen. Maar dat is een eindeloze discussie.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door DDD »

Augustienus schreef:
DDD schreef:Ik ben er een aantal keren geweest. En ik lees zo nu en dan het kerkblad. Heel veel zeg ik er toch ook niet over?
Ik erger me aan hoe jij een heel kerkverband wegzet. En ik begrijp dat je zelf uit de GG komt? In de meeste HHG's klinkt een evenwichtige prediking en een ruim aanbod van genade. Wellicht heb jij een wat zwaardere gemeente hebt getroffen, die soms idd niet onderdoen voor een rechtse GG. Daarnaast hoor ik GGers die het altijd hebben over de enorme diversiteit in de Gereformeerde gemeenten, maar die is in de Hhk niet kleiner. Alleen worden de verschillen niet op de spits gedreven. Hier zie je iets terug van dat 'Hervormde'.

Tip: Als je een indruk wilt hebben van de prediking binnen de Hhk is het goed om preken te luisteren van de voormannen, dwz degenen die les geven aan het seminarium: prof. Dr. W van Vlastuin, dr. P. C. Hoek, dr. P. de Vries en dr. R. Van Kooten.
Zeker. Ik heb nooit gezegd dat de prediking in de HHK geen aanbod van genade kent of wat dan ook. Dat heeft niets met mild en open te maken. Wel stel ik dat dr. P. de Vries en dr. R. van Kooten mijns inziens allebei geen toonbeelden van 'mild en open' zijn. Daarvoor hoef je echt geen grondige studie te doen. Maar dat mag ik niet bespreken. En daarmee zeg ik niet dat hun prediking dogmatisch niet zou deugen, maar dat is een heel andere kwestie.

In de GG zijn overigens in het licht van de wereldkerk maar marginale verschillen hoor. Je zult mij niet horen zeggen dat de GG enorm divers zijn.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door Augustienus »

DDD schreef:
Augustienus schreef:
DDD schreef:Ik ben er een aantal keren geweest. En ik lees zo nu en dan het kerkblad. Heel veel zeg ik er toch ook niet over?
Ik erger me aan hoe jij een heel kerkverband wegzet. En ik begrijp dat je zelf uit de GG komt? In de meeste HHG's klinkt een evenwichtige prediking en een ruim aanbod van genade. Wellicht heb jij een wat zwaardere gemeente hebt getroffen, die soms idd niet onderdoen voor een rechtse GG. Daarnaast hoor ik GGers die het altijd hebben over de enorme diversiteit in de Gereformeerde gemeenten, maar die is in de Hhk niet kleiner. Alleen worden de verschillen niet op de spits gedreven. Hier zie je iets terug van dat 'Hervormde'.

Tip: Als je een indruk wilt hebben van de prediking binnen de Hhk is het goed om preken te luisteren van de voormannen, dwz degenen die les geven aan het seminarium: prof. Dr. W van Vlastuin, dr. P. C. Hoek, dr. P. de Vries en dr. R. Van Kooten.
Zeker. Ik heb nooit gezegd dat de prediking in de HHK geen aanbod van genade kent of wat dan ook. Dat heeft niets met mild en open te maken. Wel stel ik dat dr. P. de Vries en dr. R. van Kooten mijns inziens allebei geen toonbeelden van 'mild en open' zijn. Daarvoor hoef je echt geen grondige studie te doen. Maar dat mag ik niet bespreken. En daarmee zeg ik niet dat hun prediking dogmatisch niet zou deugen, maar dat is een heel andere kwestie.

In de GG zijn overigens in het licht van de wereldkerk maar marginale verschillen hoor. Je zult mij niet horen zeggen dat de GG enorm divers zijn.
Aha, je bedoelt qua persoon en karakter. Dan begrijp ik je wat beter. Wel is er binnen de Hhk naar mijn idee openheid naar elkaar toe. Een predikant met een andere prediking of dogmatische standpunten zal geen controverse om ontstaan. Ook scheelt het dat er geen leer uitspraken zijn of er wordt gehamerd op het eigene van het kerkverband. De houding naar de pkn en met name hervormd gereformeerde predikanten die daarbinnen zijn gebleven mag wel milder inderdaad.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door Sheba »

Die mildheid wordt wel degelijk gevonden...
Heus er zijn contacten over en weer. En heus, niet iedereen heeft binnen de HHK met de knuppel bij de buurman gestaan die PKN bleef.
Net zo min andersom. En ja aan beiden kanten zijn er ook grote en verdrietige dingen gezegd en gedaan.

En wat je er ook van mag en kan denken...
Ds v Kooten heeft meerdere predikanten tijdens kerkediensten laten voorgaan uit andere kerkverbanden, ook de PKN.
Dus misschien is hij toch iets milder dan DDD nu suggereert?

Staan voor een belijdenis gegrond op de Bijbelse leer heeft m.i. niet te maken met niet mild zijn qua persoon. Dat even geheel terzijde... ;)
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door Augustienus »

Gelukkig komen er in onze hhg regelmatig voorgangers uit de pkn. Omdat ze voor 2004 ook al kwamen en onze gemeente niet is gescheurd.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door DDD »

Sheba schreef: En wat je er ook van mag en kan denken...
Ds v Kooten heeft meerdere predikanten tijdens kerkediensten laten voorgaan uit andere kerkverbanden, ook de PKN.
Dus misschien is hij toch iets milder dan DDD nu suggereert?
Ik weet niet waarom dat mild zou zijn. Gemeenteleden denken daar in ieder geval heel anders over, soms nog jaren later.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door samanthi »

DDD schreef:
Augustienus schreef:
DDD schreef:Ik ben er een aantal keren geweest. En ik lees zo nu en dan het kerkblad. Heel veel zeg ik er toch ook niet over?
Ik erger me aan hoe jij een heel kerkverband wegzet. En ik begrijp dat je zelf uit de GG komt? In de meeste HHG's klinkt een evenwichtige prediking en een ruim aanbod van genade. Wellicht heb jij een wat zwaardere gemeente hebt getroffen, die soms idd niet onderdoen voor een rechtse GG. Daarnaast hoor ik GGers die het altijd hebben over de enorme diversiteit in de Gereformeerde gemeenten, maar die is in de Hhk niet kleiner. Alleen worden de verschillen niet op de spits gedreven. Hier zie je iets terug van dat 'Hervormde'.

Tip: Als je een indruk wilt hebben van de prediking binnen de Hhk is het goed om preken te luisteren van de voormannen, dwz degenen die les geven aan het seminarium: prof. Dr. W van Vlastuin, dr. P. C. Hoek, dr. P. de Vries en dr. R. Van Kooten.
Zeker. Ik heb nooit gezegd dat de prediking in de HHK geen aanbod van genade kent of wat dan ook. Dat heeft niets met mild en open te maken. Wel stel ik dat dr. P. de Vries en dr. R. van Kooten mijns inziens allebei geen toonbeelden van 'mild en open' zijn. Daarvoor hoef je echt geen grondige studie te doen. Maar dat mag ik niet bespreken. En daarmee zeg ik niet dat hun prediking dogmatisch niet zou deugen, maar dat is een heel andere kwestie.

In de GG zijn overigens in het licht van de wereldkerk maar marginale verschillen hoor. Je zult mij niet horen zeggen dat de GG enorm divers zijn.
Ik begrijp je, je bedoeld ten opzichte van de pkn
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:
Sheba schreef: En wat je er ook van mag en kan denken...
Ds v Kooten heeft meerdere predikanten tijdens kerkediensten laten voorgaan uit andere kerkverbanden, ook de PKN.
Dus misschien is hij toch iets milder dan DDD nu suggereert?
Ik weet niet waarom dat mild zou zijn. Gemeenteleden denken daar in ieder geval heel anders over, soms nog jaren later.
Toch frappant dat de gemeente die hij als laatste diende in die periode groeide ongeveer 100 leden tot ongeveer 500 leden. Dat een aantal ex gergemmers die gemeente als tussenstap gebruikte om door te schuiven naar de PKN staat daar los van. Dat zie je in heel veel plaatsen gebeuren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door eilander »

Spreken over predikers als 'beunhazen' en nog erger, is hier niet toegestaan. Die berichten en de aanleiding daartoe heb ik geknipt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door samanthi »

Ditbenik schreef:
DDD schreef:
Sheba schreef: En wat je er ook van mag en kan denken...
Ds v Kooten heeft meerdere predikanten tijdens kerkediensten laten voorgaan uit andere kerkverbanden, ook de PKN.
Dus misschien is hij toch iets milder dan DDD nu suggereert?
Ik weet niet waarom dat mild zou zijn. Gemeenteleden denken daar in ieder geval heel anders over, soms nog jaren later.
Toch frappant dat de gemeente die hij als laatste diende in die periode groeide ongeveer 100 leden tot ongeveer 500 leden. Dat een aantal ex gergemmers die gemeente als tussenstap gebruikte om door te schuiven naar de PKN staat daar los van. Dat zie je in heel veel plaatsen gebeuren.
ik vind het niet kunnen om zo over mensen te spreken, om door te schuiven naar... je weet niet hoeveel strijd sommige mensen ervaren.
Ons komt het oordeel niet toe!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie