Ontwikkelingen HHK

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door eilander »

Mannetje schreef:@Eilander: hoe had je je georienteerd op je nieuwe gemeente, als je er op zondag niet naar de kerk was geweest? (Als deze vraag te persoonlijk is, laat je hem maar onbeantwoord, maar ik vraag me dit gewoon af nu.)
Familie/doordeweekse diensten/zondagse diensten terugluisteren/contact dominee.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Adagio »

Ik ben benieuwd naar statistieken van nieuwe leden - welke redenen voeren zij aan? Als het overgrote deel een andere reden is dan een simpele verhuizing van woning, welke ingrepen kan een kerkenraad dan eventueel toepassen om het dreigend consumentisme een halt toe te roepen?
merel
Berichten: 9774
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door merel »

eilander schreef:
Mannetje schreef:
eilander schreef:Begrijp ik het dan goed dat je dus nog maandenlang lid blijft van je oude gemeente, terwijl je in je eventuele nieuwe gemeente naar de kerk gaat?
Ja, want men wilde dat mensen welbewust een keuze maakte voor de nieuwe gemeente, in plaats van tegen hun oude gemeente.
Ik vind dat wel een heel bijzonder ontmoedigingsbeleid. Eigenlijk bevind je je in die tijd in niemandsland: bij je eigen gemeente, waar je lid bent ga je niet meer naar de kerk, in je mogelijke nieuwe gemeente hoor je er nog niet bij. Aan sacramenten kun je dus op beide plaatsen niet deelnemen. Dat dit een korte tijd zo is, snap ik nog wel. Maar het moet toch geen jaar gaan duren, vind ik. Dat lijkt me niet gezond.
Bij ons was ik al lid vóór ik de eerste zondag in de kerk zat...
Helaas kan het soms anders lopen. Wij zitten momenteel in die situatie. Ideaal is het, met kinderen, inderdaad niet. Soms is het niet anders.

Voordat wij lid werden van onze huidige kerk zijn wij in twee jaar tijd 3 keer verhuisd. Ook toen waren wij'geen lid van de kerken waar wij die periode kerkten. Eerlijk gezegd vond ik het toen wel prettig om overal eens te luisteren/kijken. Nu met kinderen is dat lastiger.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Hendrien »

eilander schreef:
Mannetje schreef:
eilander schreef:Begrijp ik het dan goed dat je dus nog maandenlang lid blijft van je oude gemeente, terwijl je in je eventuele nieuwe gemeente naar de kerk gaat?
Ja, want men wilde dat mensen welbewust een keuze maakte voor de nieuwe gemeente, in plaats van tegen hun oude gemeente.
Ik vind dat wel een heel bijzonder ontmoedigingsbeleid. Eigenlijk bevind je je in die tijd in niemandsland: bij je eigen gemeente, waar je lid bent ga je niet meer naar de kerk, in je mogelijke nieuwe gemeente hoor je er nog niet bij. Aan sacramenten kun je dus op beide plaatsen niet deelnemen. Dat dit een korte tijd zo is, snap ik nog wel. Maar het moet toch geen jaar gaan duren, vind ik. Dat lijkt me niet gezond.
Bij ons was ik al lid vóór ik de eerste zondag in de kerk zat...
Toen we het zelf meemaakten, ongeveer 10 maanden, vond ik het heel naar. Onze jongste was 8 maanden toen hij pas gedoopt kon worden.
Het was nou eenmaal niet anders...
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Nasrani »

Mannetje schreef:Tja, het had in Kruiningen wel een bepaalde reden...
Heel de situatie was ongezond, in ieder geval.
Dat men hier niet meteen zei: "Kom er maar bij, kom er maar bij," dat kan ik goed begrijpen. Of dit de goede oplossing was, ik weet het niet, ik heb het slechts gelezen in de hersteld hervormde kerkbode die ook voor Kruiningen geldt, met toelichting van een HHK-er uit de buurt.

@Eilander: hoe had je je georienteerd op je nieuwe gemeente, als je er op zondag niet naar de kerk was geweest? (Als deze vraag te persoonlijk is, laat je hem maar onbeantwoord, maar ik vraag me dit gewoon af nu.)
Ik denk dat je doelt op de situatie in de GG van Kruiningen? Voor zover ik het kan zien valt het mee met de overkomsten vanuit die gemeente. Zeker in verhouding met bijvoorbeeld Krabbendijke. Daarvandaan zijn er bijna 40 leden en doopleden afgelopen jaar overgegaan.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Op het grensverkeer van verschillende gemeenten zijn er genoeg problemen te verzinnen waarbij je op voorhand voorzichtig moet zijn.
- Als iemand in zijn oude gemeente bonje maakt. Kan je zo iemand dan zonder meer aannemen als lid? Laat hij eerst verzoening zoeken.
- Een stapje erger is de controle of iemand onder censuur staat, maar in dat geval zal de attestatie niet worden afgegeven.
- Hoe is de band met de oude gemeente en hoe is daar mee omgegaan. Als er bezwaren leven tegen de leer van de oude gemeente, zijn dat legitieme bezwaren of niet?
- Wat is de visie op de sacramenten, en heeft het intredende lid wel kennis van het leerstellige onderscheid wat daar ligt?
- In afgescheiden kringen wordt zonder meer de attestatie meegegeven, terwijl leden nog niet eens weten waar zij naar toe willen. Ze vallen dus een tijd onder niemands pastorale verantwoordelijkheid.
- Hoe denken nieuwe leden over de levensheiliging?
- Zijn nieuwe leden trouw in het kerkbezoek? Dat is pas te volgen nadat ze in de gemeente kerken.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zeemeeuw »

@Herman. Hoe het in andere kerverbanden geregeld is weet ik niet, maar bij vertrek uit de Ger. Gem. naar de HHK krijg je volgens mij nooit een attestatie maar hooguit een bewijs dat je je lidmaatschap hebt opgezegd. Een attestatie krijg je alleen bij vertrek naar een andere Ger. Gem. of (onder voorwaarden) naar een Oud-Ger. Gem., waarmee de Ger. Gem. een correspondentieband heeft.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Zeemeeuw schreef:@Herman. Hoe het in andere kerverbanden geregeld is weet ik niet, maar bij vertrek uit de Ger. Gem. naar de HHK krijg je volgens mij nooit een attestatie maar hooguit een bewijs dat je je lidmaatschap hebt opgezegd. Een attestatie krijg je alleen bij vertrek naar een andere Ger. Gem. of (onder voorwaarden) naar een Oud-Ger. Gem., waarmee de Ger. Gem. een correspondentieband heeft.
Ik ben daar niet zo bekend mee en gooi dat allemaal op één hoop. Dank voor de info
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

eilander schreef:
Mannetje schreef:
eilander schreef:Begrijp ik het dan goed dat je dus nog maandenlang lid blijft van je oude gemeente, terwijl je in je eventuele nieuwe gemeente naar de kerk gaat?
Ja, want men wilde dat mensen welbewust een keuze maakte voor de nieuwe gemeente, in plaats van tegen hun oude gemeente.
Ik vind dat wel een heel bijzonder ontmoedigingsbeleid. Eigenlijk bevind je je in die tijd in niemandsland: bij je eigen gemeente, waar je lid bent ga je niet meer naar de kerk, in je mogelijke nieuwe gemeente hoor je er nog niet bij. Aan sacramenten kun je dus op beide plaatsen niet deelnemen. Dat dit een korte tijd zo is, snap ik nog wel. Maar het moet toch geen jaar gaan duren, vind ik. Dat lijkt me niet gezond.
Bij ons was ik al lid vóór ik de eerste zondag in de kerk zat...
Ik vind de bedoeling van zo'n ontmoedigingsbeleid juist heel goed. Al die kerkverhuizingen zijn nergens goed voor, en voor zover nodig, kan ik me voorstellen dat een kerk daar voorzichtig in is. Het nadeel is wel dat randkerkelijken eerder helemaal uitgeschreven raken. Dat is dan weer erg jammer.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Sheba »

DDD schreef:
eilander schreef:
Mannetje schreef:
eilander schreef:Begrijp ik het dan goed dat je dus nog maandenlang lid blijft van je oude gemeente, terwijl je in je eventuele nieuwe gemeente naar de kerk gaat?
Ja, want men wilde dat mensen welbewust een keuze maakte voor de nieuwe gemeente, in plaats van tegen hun oude gemeente.
Ik vind dat wel een heel bijzonder ontmoedigingsbeleid. Eigenlijk bevind je je in die tijd in niemandsland: bij je eigen gemeente, waar je lid bent ga je niet meer naar de kerk, in je mogelijke nieuwe gemeente hoor je er nog niet bij. Aan sacramenten kun je dus op beide plaatsen niet deelnemen. Dat dit een korte tijd zo is, snap ik nog wel. Maar het moet toch geen jaar gaan duren, vind ik. Dat lijkt me niet gezond.
Bij ons was ik al lid vóór ik de eerste zondag in de kerk zat...
Ik vind de bedoeling van zo'n ontmoedigingsbeleid juist heel goed. Al die kerkverhuizingen zijn nergens goed voor, en voor zover nodig, kan ik me voorstellen dat een kerk daar voorzichtig in is. Het nadeel is wel dat randkerkelijken eerder helemaal uitgeschreven raken. Dat is dan weer erg jammer.
@DDD
Randkerkelijken worden pas ergens uitgeschreven als ze daar zelf om vragen. De praktijk in de hervormde kerk die ik ken, is/was dat die randkerkelijken dat zelden deden. Dus gewoon nog in de kaartenbak zaten. En nog steeds onder de pastorale zorg van die gemeente vielen. Neem aan dat dat nog steeds zo is?

Meestal zijn zij ook niet van de ene dag op de andere ineens randkerkelijk. En zou je al verl eerder pastorale bezoeken en gesprekken verwachten. En stel dat zo’n iemand zich daadwerkelijk uitschrijft? Zien wij die persoon dan nooit meer? En kan er dan nooit eens met zo’n iemand gesproken worden? Of is het uit de kaartenbak, uit het oog en uit het hart?
Soms
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 feb 2018, 22:13

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Soms »

Paul schreef:
Wandelende schreef:
Paul schreef:
Wandelende schreef: @Paul, je gebruikt best vaak de woorden "veel mensen", nu noem je het drie keer en één keer incl. getallen. Wat je noemt over Ermelo kan ik niet verifiëren, alleen wanneer ik de groeicijfers van Ermelo (gergeminfo.nl) bekijk, dan vraag ik mij werkelijk af hoeveel die "veel mensen" in werkelijkheid zijn.
In Ermelo gaat het niet om hele grote aantallen, maar de stap van ger gem naar pkn wordt daar wel regematig gemaakt, maar waarschijnlijk niet opvallend veel. Mijn familie zat/zit in de gereformeerde gemeente daar. Het grootste gedeelte van mijn familie is nu pkn.
Dus als ik het goed begrijp zijn het enkele situaties in de afgelopen jaren waarin mensen de overstap maakten van GG Ermelo naar de PKN? Dan vind ik de woorden “veel mensen” en “regelmatig” een andere weergave van een en ander. Dat er ‘verkeer’ is, dan zal ongetwijfeld zo zijn. In onze gemeente (GG) zijn de achterliggende jaren enkele personen van CGK en PKN overgekomen. Ik vind dat niet vreemd, net zoals ik niet alle redenen van ‘omgekeerd verkeer’ vreemd vind.
Als ik mijn familie moet geloven ongeveer 50/60 mensen per jaar. De gereformeerde gemeente is groot, dus het valt heel erg mee. Ook krijgen ze gemiddeld meer kinderen dan in de hervormde gemeente.
In GG Ermelo zijn er de afgelopen 10 jaren meer mensen overgekomen dan vertrokken om naar een andere kerk te gaan door ontevredenheid.

Rond 1995 zijn er enkele gezinnen Hervormd geworden.

Rond 2006 zijn er ongeveer!! 120 mensen HHK geworden. Als er 1 gaat volgen er meer...

In de statistieken op gergeminfo.nl worden er sprongen gemaakt van 5 jaar... Daar tussen kan er van alles gebeuren.
GG Ermelo groeit op dit moment behoorlijk door.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Sheba schreef:
DDD schreef:
Ik vind de bedoeling van zo'n ontmoedigingsbeleid juist heel goed. Al die kerkverhuizingen zijn nergens goed voor, en voor zover nodig, kan ik me voorstellen dat een kerk daar voorzichtig in is. Het nadeel is wel dat randkerkelijken eerder helemaal uitgeschreven raken. Dat is dan weer erg jammer.
@DDD
Randkerkelijken worden pas ergens uitgeschreven als ze daar zelf om vragen. De praktijk in de hervormde kerk die ik ken, is/was dat die randkerkelijken dat zelden deden. Dus gewoon nog in de kaartenbak zaten. En nog steeds onder de pastorale zorg van die gemeente vielen. Neem aan dat dat nog steeds zo is?

Meestal zijn zij ook niet van de ene dag op de andere ineens randkerkelijk. En zou je al verl eerder pastorale bezoeken en gesprekken verwachten. En stel dat zo’n iemand zich daadwerkelijk uitschrijft? Zien wij die persoon dan nooit meer? En kan er dan nooit eens met zo’n iemand gesproken worden? Of is het uit de kaartenbak, uit het oog en uit het hart?
Je moet mijn opmerking wel in zijn verband lezen. Het gaat hier om mensen die overgaan naar een andere kerk. Bovendien is de praktijk in de GG hierin anders. Daar nodigen kerkenraden soms leden uit om hun lidmaatschap op te zeggen. Dat scheelt soms gedoe en zeker als de kerk anders uitgebreid moet worden kun je ook een aantal leden die niet helemaal in het plaatje passen, vragen om hervormd te worden.

Overigens heb ik maar één keer gehoord dat een kerkenraad dat zo deed, voordat de gebroeders Anker en Huisman beweren dat ik overdrijf.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Ik ben eigenlijk benieuwd wat je moet doen met je randleden als straks de nieuwe AVG in werking treed. Moet je dan toestemming vragen aan hen of ze nog wel in de ledenlijst willen blijven staan?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:Ik ben eigenlijk benieuwd wat je moet doen met je randleden als straks de nieuwe AVG in werking treed. Moet je dan toestemming vragen aan hen of ze nog wel in de ledenlijst willen blijven staan?
Hoeft niet, de grondslag is m.i. gerechtvaardigd belang.
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Mannetje »

Nasrani schreef:
Mannetje schreef:Tja, het had in Kruiningen wel een bepaalde reden...
Heel de situatie was ongezond, in ieder geval.
Dat men hier niet meteen zei: "Kom er maar bij, kom er maar bij," dat kan ik goed begrijpen. Of dit de goede oplossing was, ik weet het niet, ik heb het slechts gelezen in de hersteld hervormde kerkbode die ook voor Kruiningen geldt, met toelichting van een HHK-er uit de buurt.

@Eilander: hoe had je je georienteerd op je nieuwe gemeente, als je er op zondag niet naar de kerk was geweest? (Als deze vraag te persoonlijk is, laat je hem maar onbeantwoord, maar ik vraag me dit gewoon af nu.)
Ik denk dat je doelt op de situatie in de GG van Kruiningen? Voor zover ik het kan zien valt het mee met de overkomsten vanuit die gemeente. Zeker in verhouding met bijvoorbeeld Krabbendijke. Daarvandaan zijn er bijna 40 leden en doopleden afgelopen jaar overgegaan.
Viel me gisteren ook op toen ik het Hersteld Hervormd kerkblad van regio Kruiningen las.
Gevolg van de verplichte kringen is dat mensen nu in groepen tegelijk overkomen. Volgende lichting komt pas over ongeveer een half jaar.
-
Plaats reactie