Ontwikkelingen HHK

Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Goudleus »

@Ditbenik: Ik zei dat je het zo zou kunnen zien.

Het is lastig als je van moeilijkheden weet, want het is niet fair om plaats te noemen. Maar zover ik het kan beoordelen, voelen veel oude Hervormden zich niet echt thuis. Dat komt door veranderende ligging, veel instroom vanuit GG e.d. mijns inziens.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Nasrani »

aline1984 schreef:Ds. Van de Brink uit Rotterdam preekt ook heel weinig in zijn eigen kerk. Is hij weer aan het studeren, zijn er gezondheidsproblemen of andere zorgen?
Is nog herstellende van een hartstilstand.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bruna »

Goudleus schreef:
Ditbenik schreef:
Ouddorp schreef:Ik begreep het zo dat in diverse gemeenten behoorlijke spanningen bestaan, zelfs zo dat een predikant nauwelijks kon voorgaan. Het viel me op en hoewel ik twijfelde om te posten heb ik het toch gedaan. Er is hier op het forum veel gesproken over Kruiningen of Opheusden en ik wil hiermee aangeven dat dergelijke problematiek ook de HHK niet voorbijgaat. En wellicht geen enkel kerkverband.
M.a.w.: 'veel geschreeuw maar weinig wol' of 'de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt'. Als ik jou was zou ik er nog wat speculaties bij zetten. Dat helpt om het vuurtje wat op te stoken..... Mensen houden daar van en jij groeit er door. En de gemeente van Christus wordt er door aangetast.
Er wordt niet gespeculeerd, maar blijkbaar zijn er problemen. Je zou het ook kunnen zien als een oproep tot gebed. Ik weet in ieder geval dat een dominee uit de HHK met zijn gezin iedere zondag bij ons in de kerk zit. Dat zal niet voor zn zweetvoeten zijn. Gebed dus.
Kijk ik weet niet precies in welke kerk jij zit. Als dat HHK is dan is het nog niet heel bijzonder. Ben je van een andere kerk dan wordt het anders.
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Goudleus »

Bruna schreef:
Goudleus schreef:
Ditbenik schreef:
Ouddorp schreef:Ik begreep het zo dat in diverse gemeenten behoorlijke spanningen bestaan, zelfs zo dat een predikant nauwelijks kon voorgaan. Het viel me op en hoewel ik twijfelde om te posten heb ik het toch gedaan. Er is hier op het forum veel gesproken over Kruiningen of Opheusden en ik wil hiermee aangeven dat dergelijke problematiek ook de HHK niet voorbijgaat. En wellicht geen enkel kerkverband.
M.a.w.: 'veel geschreeuw maar weinig wol' of 'de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt'. Als ik jou was zou ik er nog wat speculaties bij zetten. Dat helpt om het vuurtje wat op te stoken..... Mensen houden daar van en jij groeit er door. En de gemeente van Christus wordt er door aangetast.
Er wordt niet gespeculeerd, maar blijkbaar zijn er problemen. Je zou het ook kunnen zien als een oproep tot gebed. Ik weet in ieder geval dat een dominee uit de HHK met zijn gezin iedere zondag bij ons in de kerk zit. Dat zal niet voor zn zweetvoeten zijn. Gebed dus.
Kijk ik weet niet precies in welke kerk jij zit. Als dat HHK is dan is het nog niet heel bijzonder. Ben je van een andere kerk dan wordt het anders.
Protestantse Gemeente
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Gritje »

Ouddorp schreef:Gisteravond bad onze dominee naar aanleiding van de generale synode van de HHK voor verschillende gemeenten waarin grote onderlinge spanningen. Helaas gaat dit soort gedoe geen enkel kerkverband voorbij, heel treurig om te horen.
Ik weet niet waar je nu op doelt maar dat er ook in de HHK niet alles goed gaat is al langer bekend. 4 jaar geleden waren er 9 dominees die afgezet, van de gemeente losgemaakt of met "heibel" vertrokken en dat iedereen blij was dat er een beroep kwam wat aangenomen kon worden.
Zo is overal wat, alleen wordt het een meer besproken dan het ander, denk ik.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ouddorp »

https://www.rd.nl/kerk-religie/subscrip ... =1.1551507

Eervol ontheven lees ik, was deze dominee ziek?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Lilian1975 »

Ouddorp schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/subscrip ... =1.1551507

Eervol ontheven lees ik, was deze dominee ziek?

Bel hem even op en deel je zorgen. ::please
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ouddorp »

Ik heb geen nummer ;)
Wijk
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 okt 2018, 22:08

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Wijk »

Ouddorp schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/subscrip ... =1.1551507

Eervol ontheven lees ik, was deze dominee ziek?
Nee, niet ziek
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bezorgd »

Wijk schreef:
Ouddorp schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/subscrip ... =1.1551507

Eervol ontheven lees ik, was deze dominee ziek?
Nee, niet ziek

En blijft ook nog beroepbaar, lees ik.
Dit komt niet zo vaak voor , toch?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bertiel »

Bezorgd schreef:

En blijft ook nog beroepbaar, lees ik.
Dit komt niet zo vaak voor , toch?
niet heel vaak, maar wel eerder gebeurd, ds. Reinders in Staphorst. En ik denk ds van den Andel in Montvoort ook, hoewel die enkel buiten de HHK beroepen krijgt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Gritje »

Bertiel schreef:
Bezorgd schreef:

En blijft ook nog beroepbaar, lees ik.
Dit komt niet zo vaak voor , toch?
niet heel vaak, maar wel eerder gebeurd, ds. Reinders in Staphorst. En ik denk ds van den Andel in Montvoort ook, hoewel die enkel buiten de HHK beroepen krijgt
Ds van Andel is ontheven van het predikantschap en heeft dezelfde rechten als een emeritus predikant. Ik denk dat hij binnen de HHK niet meer beroepen kan worden.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Erskinees »

Kan beroepbaarstelling niet weer gewoon aangevraagd worden?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

Gritje schreef:
Bertiel schreef:
Bezorgd schreef:

En blijft ook nog beroepbaar, lees ik.
Dit komt niet zo vaak voor , toch?
niet heel vaak, maar wel eerder gebeurd, ds. Reinders in Staphorst. En ik denk ds van den Andel in Montvoort ook, hoewel die enkel buiten de HHK beroepen krijgt
Ds van Andel is ontheven van het predikantschap en heeft dezelfde rechten als een emeritus predikant. Ik denk dat hij binnen de HHK niet meer beroepen kan worden.
Jawel hoor. Is gewoon beroepbaar. Hij heeft rechten van een emeritus. Dat betekent dat er een vorm van uitkering is maar hij is geen emeritus en gewoon beroepbaar.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bona Fide »

Ditbenik schreef:
Gritje schreef:
Bertiel schreef:
Bezorgd schreef:

En blijft ook nog beroepbaar, lees ik.
Dit komt niet zo vaak voor , toch?
niet heel vaak, maar wel eerder gebeurd, ds. Reinders in Staphorst. En ik denk ds van den Andel in Montvoort ook, hoewel die enkel buiten de HHK beroepen krijgt
Ds van Andel is ontheven van het predikantschap en heeft dezelfde rechten als een emeritus predikant. Ik denk dat hij binnen de HHK niet meer beroepen kan worden.
Jawel hoor. Is gewoon beroepbaar. Hij heeft rechten van een emeritus. Dat betekent dat er een vorm van uitkering is maar hij is geen emeritus en gewoon beroepbaar.
Geldt hetzelfde ook voor ds. G.J. Blankers te Bruchem?
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Plaats reactie