Ontwikkelingen HHK

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door eilander »

Sheba schreef:
eilander schreef:Nog een verzoek aan @Sheba dat niks met dit topic te maken heeft. Ik zie heel vaak dat je een posting eerst plaatst en daarna aanvult of aanpast. Dat werkt enorm onhandig als je direct wilt reageren. Wil je hiermee rekening houden?
@ eilander dat wil ik zeker doen

@Eilander en Luther... die kruistocht tegen welke kerk dan ook, valt wel mee.

Maar er zijn een aantal dingen die ik niet begrijp...

Op dit forum wordt de NGB terecht te vuur en te zwaard verdedigd...
Maar als het op een onderdeel als tucht aankomt en de combinatie openstellen van elkaars kansels blijft het angstwekkend stil. (Is het een verborgen pijnlijk punt?)

Verder begrijp ik gewoon niet dat men blijft zeggen te zijn gebleven en ondertussen onderdeel uitmakend van de PKN, blijft ontkennen onderdeel uit te maken van PKN.... Anders had men net zo goed kunnen achterblijven...


1) dat doet geen recht aan de duscussie.
2) door te erkennen onderdeel uit te maken van de PKN, is niemand (voor mij althans) minder. Maar wees wel eerlijk in de feiten...
3) maar door te erkennen dat je deel uitmaakt van de PKN, zal je ook moeten erkennen dat tucht een wat lastige kwestie is. Wat inderdaad ook in de NHK niet functioneerde.

Verder is het gewoon niet eerlijk om me van hoog van de toren blazen te beschuldigen...
1 )ik heb al veel eerder in dit draadje gezegd inderdaad onderdeel uitgemaakt te hebben van de NHK. En ben er dus bewust naast gaan staan ipv erboven...
Ook heb ik duidelijk gemaakt dat de pijn van de scheuring er is.
2 ) dat ik ook het tucht verhaal van toenmalige NHK een lastige kwestie vond.
( en nog steeds vind)

Waarom toen geen stappen?
De NHK had toen nog alleen de gereformeerde belijdenis in haar grondslag. Dat is na 2004 in de PKN zoals we allemaal weten anders geworden....en dat is de reden van het achterblijven...

En ik was de jaren voor 2004 nog zo jong dat ik dat toen nog niet helemaal overzag/doorzag en consequenties uit trok. ( dat heeft te maken ook met de kerkelijke achtergrond waar ik van huis uit uitkom... weliswaar Hervormd...)
Nl.: Opgegroeid in een middenorthodox gezin ,met een hoog liturgisch gehalte in de kerkelijke gemeente en een vrouwelijke predikant met een zeer moderne theologie, die bijv. de schepping alleen symbolisch zag...

... was het geenszins vanzelfsprekend onder gereformeerde prediking te komen. Laat staan een beeld van de hele kerk te kunnen vormen.
Als je dan ( achteraf door de Heere zo geleid op een ref. School met ruim toelatingsbeleid hoort dat de Bijbel anders leert en de Heere je laat zien dat Zijn Woord Waarheid is, ligt je wereld wel op zijn kop hoor...) hoe dat allemaal is gegaan vind ik te persoonlijk voor een forum als dit...

In mijn pubertijd begon het SoW een beetje meer en meer toespelen... ondertussen maakte ik in mijn jong volwassen tijd ook nog ontwikkeling door. Een tijd namelijk dat ik leerde dat niet alles wat zich Gereformeerde Bond noemde ook daadwerkelijk reformatorische prediking inhield....
En (bijna) niet of zo bedekt hoorde dat er persoonlijke verzoening over je zonden gekend moet worden...

Nu achteraf gezien.... zie je nog meer dat tucht toen ook niet functioneerde. Maar eerlijk gezegd had ik daar toen door bovenstaande zaken (nog ) niet voldoende oog voor...
En was er wel het bezwaar van ontbreken tucht/leervrijheid ( en dat vind ik zo gek dat niemand dat lijkt te durven erkennen) maar nog wel de gereformeerde grondslag ....

Wat ik dus niet begrijp is dat een deel van de reformatorische gemeenten van diverse kerkverbanden geen volledig oog lijkt te hebben voor het aspect van art 29 NGB...

En nogmaals, eerder werd al kerkisme genoemd... daar gaat het me niet om. En het gaat me zoals eerder ook al gezegd niet om dat er buiten de HHK geen gereformeerde prediking zou zijn...dat heb ik eerder ook al genoemd. Het gaat mij niet om de personen, maar om feiten. En de consequentie daarvan, ook in tijden als je met eerder genoemde problematiek van dwalingen/zonden te maken krijgt.

Het gaat mij er wel om hoe denken de kerken/mensen door op deze manier aan kanselruil de tucht uit te kunnen oefenen? (Dit om de leer en de prediking zuiver te houden, zover dat mogelijk is)
En nee, voordat de dooddoener komt: De zuivere kerk bestaat niet.

Of gaat dat niemand aan het hart? En staat het samengaan, voor wie?, zo op de voorgrond dat die voorzichtigheid wordt /is losgelaten?

Ook heb ik gezegd eerder in dit topic al, dat als er op de een of andere manier wel sprake kan zijn van tucht... het voor mij denk ik al anders komt te liggen.
Alleen werd toen als ik me goed herinner iets gezegd van, dan nodig je zo’n predikant niet meer uit.
Waarop ik reageer met: niet uitnodigen is niet gelijk aan tucht. Zo functioneerde dat ook in de NHK, voor 2004.

Verder vind ik het opmerkelijk dat vroeger nogal eens schamper werd gedaan door een deel van de afgescheiden kerken, of althans een deel van de mensen daar, over het niet functioneren van de tucht in de NHK. En nu er een ander ,doel’ voor ogen is, precies hetzelfde gebeurd... of het wordt ineens niet meer benoemd...

Dat is dus de reden waarom ik er zo op reageer...
Ik weet niet zo goed wat ik nu nog moet zeggen. Je hebt mijn kwinkslag (alsof ik wilde ontkennen lid te zijn van de PKN) niet begrepen in elk geval. Dat weet ik heel goed, en dat wil ik niet verdoezelen.
Jij blijft bij je punt dat je geen lid kunt zijn van een kerk die op landelijk niveau de tucht niet handhaaft. Ik begrijp en respecteer dat.
Het zou mooi zijn als je mijn standpunt ook zou kunnen respecteren:
- dat ik wel degelijk de NGB in zijn geheel onderschrijf, en dat ik van mening ben dat onze gemeente dat ook toepast
- dat ik zeker wel bezwaard lid ben van de PKN omdat de grondslag te pluriform is en in de praktijk onbijbelse zaken worden toegelaten
- dat ik van mening ben dat ik nochtans lid van de PKN in onze gemeente kan zijn, omdat er geen predikanten worden uitgenodigd die onbijbels preken
- dat ik niet wens mee te doen aan 'ja maar stel dat er nu eens...' gedachten.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4073
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Maanenschijn »

Bijzonder om te zien dat mijn beginpost kan leiden tot een dergelijke uitgebreide discussie, met allerlei omwegen en zijpaden. Dank @Sheba voor een inkijkje in je achtergrond, vaak geeft dat meer begrip voor de wijze van reageren.

Wat mij betreft ga ik terug naar de titel van dit topic: Ontwikkelingen in de HHK.

Mijn achtergrond vanuit mijn ouders komt uit de thuislezers en de NHK. Die zijn samen ter kerke gegaan in de GG, alwaar ik ben opgegroeid en met dankbaarheid op terugkijk. Ik heb er preken gehoord die tot op de dag van vandaag een onuitwisbare indruk hebben gemaakt.

Ik (en mijn vrouw) hebben altijd de stelling aangehangen: als er een kerk is waar Gods Woord recht wordt gebracht, rij je die niet voorbij. Misschien heeft de opvoeding hier mee te maken: de thuislezers waren niet erg kerkelijk gestructureerd, de NKH was pluriform.
Na een verhuizing hebben we ons derhalve aangesloten bij een Nederlands Hervormde Gemeente binnen de PKN, dit was één jaar na de scheuring. In het desbetreffende dorp, was de kerkenraad hetzelfde gebleven, de dominee dezelfde, de gemeente dezelfde en het gebrachte Woord hetzelfde. Wij voelden ons daar thuis. Na nogmaals een verhuizing was er keus van kerken. Allen ongeveer op dezelfde afstand. Gezien ons opgroeiende gezin, het aangename van een kleinschalige gemeente (dat waren we inmiddels gewend) en de gebrachte prediking hebben we ons aangesloten bij de HHK. We lijken wel doorschuivers .....

En omdat je toch wat kent van de 'cultuur' van de hervormden (vanuit de oude Hervormde kerk) heb ik de HHK zien verschuiven. En ik moet zeggen, dan ben ik het voornamelijk met Herman eens, in dit draadje. Ja, het zijn veelal uiterlijke dingen, cultuurzaken die de van ouds hervormden vervreemding geven van de oorspronkelijke NHK, veelal doordat de instromers die cultuur niet kennen. Dat is hun niet kwalijk te nemen. Maar daarom treed die vervreemding wel op. Dat is het zelfde als nu sommige PKN gemeenten die van ouds rechts waren, maar door de uitstroom naar HHK of GG's verlinksen. Het is simpelweg een constatering.

Ik heb persoonlijk niet zoveel met kerkmuren, dat mag wel uit deze bijdrage blijken. Ik zie de kerk als een woning met diverse kamers, wereldwijd. Ik heb de gelegenheid gehad om op veel plaatsen in de wereld te komen. En op heel veel plaatsen heb ik een hartelijke herkenning mogen ervaren van zonde en genade. En geleerd dat de kerk op aarde altijd gebrekkig zal zijn. Ik ben dan ook wat mild als ik de ontwikkelingen (zoals in de HHK) aanzie. Zolang God Woord wordt gebracht ter plaatse en de ziel het geestelijk voedsel mag nuttigen is dat voor mij de hoofdzaak. Mijn persoonlijk voorkeuren wat betreft de cultuur zijn daarin ondergeschikt, tot een zekere mate.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door Paul »

eilander schreef:
Sheba schreef:
eilander schreef:Je gaat behoorlijk ver hierin, Sheba. Dat je grote moeite hebt met de grondslag van de PKN, kan ik volledig begrijpen.
Het bijzondere is wel dat het Woord er toch nog onverkort mag klinken, bijvoorbeeld in onze gemeente.
En dat aspect laat je liggen, zelfs als het gaat om het incidenteel toelaten van een PKN-predikant op een HHK-kansel. Dan is al helemaal makkelijk om je alleen te focussen op wat er gepreekt wordt.
Je kunt toch juist bij een kanselruil heel eenvoudig zeggen: het kerkelijk standpunt deel ik niet, maar nu gaat het om het Woord dat hij brengt?
Nee, het gaat mij om de uitoefening of de mogelijkheid van uitoefening tucht. Wat volgens de NGB een kenmerk van de ware kerk is.
Verder wil ik zeker geloven dat het Woord nog onverkort mag klinken in de PKN. Maar dat gaat niet in op mijn tucht vraag...
Hoe word5 volgens jou dan de tucht uitgeoefend binnen de PKN en de oude Hervormde Kerk en hoe kan volgens jou de tucht uitgeoefend worden op gastpredikanten uit een ander kerkverband?
Dat is vragen naar de bekende weg: landelijk gebeurt dit helaas niet, plaatselijk wel.
Ter info: in hersteld hervormd Soest en Voorschoten gaan zeer regelmatig hervormde predikanten voor. In Soest gebeurt het ten minste elke maand en is het niet bijzonder...
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Hendrien »

Maanenschijn schreef:Bijzonder om te zien dat mijn beginpost kan leiden tot een dergelijke uitgebreide discussie, met allerlei omwegen en zijpaden. Dank @Sheba voor een inkijkje in je achtergrond, vaak geeft dat meer begrip voor de wijze van reageren.

Wat mij betreft ga ik terug naar de titel van dit topic: Ontwikkelingen in de HHK.

Mijn achtergrond vanuit mijn ouders komt uit de thuislezers en de NHK. Die zijn samen ter kerke gegaan in de GG, alwaar ik ben opgegroeid en met dankbaarheid op terugkijk. Ik heb er preken gehoord die tot op de dag van vandaag een onuitwisbare indruk hebben gemaakt.

Ik (en mijn vrouw) hebben altijd de stelling aangehangen: als er een kerk is waar Gods Woord recht wordt gebracht, rij je die niet voorbij. Misschien heeft de opvoeding hier mee te maken: de thuislezers waren niet erg kerkelijk gestructureerd, de NKH was pluriform.
Na een verhuizing hebben we ons derhalve aangesloten bij een Nederlands Hervormde Gemeente binnen de PKN, dit was één jaar na de scheuring. In het desbetreffende dorp, was de kerkenraad hetzelfde gebleven, de dominee dezelfde, de gemeente dezelfde en het gebrachte Woord hetzelfde. Wij voelden ons daar thuis. Na nogmaals een verhuizing was er keus van kerken. Allen ongeveer op dezelfde afstand. Gezien ons opgroeiende gezin, het aangename van een kleinschalige gemeente (dat waren we inmiddels gewend) en de gebrachte prediking hebben we ons aangesloten bij de HHK. We lijken wel doorschuivers .....

En omdat je toch wat kent van de 'cultuur' van de hervormden (vanuit de oude Hervormde kerk) heb ik de HHK zien verschuiven. En ik moet zeggen, dan ben ik het voornamelijk met Herman eens, in dit draadje. Ja, het zijn veelal uiterlijke dingen, cultuurzaken die de van ouds hervormden vervreemding geven van de oorspronkelijke NHK, veelal doordat de instromers die cultuur niet kennen. Dat is hun niet kwalijk te nemen. Maar daarom treed die vervreemding wel op. Dat is het zelfde als nu sommige PKN gemeenten die van ouds rechts waren, maar door de uitstroom naar HHK of GG's verlinksen. Het is simpelweg een constatering.

Ik heb persoonlijk niet zoveel met kerkmuren, dat mag wel uit deze bijdrage blijken. Ik zie de kerk als een woning met diverse kamers, wereldwijd. Ik heb de gelegenheid gehad om op veel plaatsen in de wereld te komen. En op heel veel plaatsen heb ik een hartelijke herkenning mogen ervaren van zonde en genade. En geleerd dat de kerk op aarde altijd gebrekkig zal zijn. Ik ben dan ook wat mild als ik de ontwikkelingen (zoals in de HHK) aanzie. Zolang God Woord wordt gebracht ter plaatse en de ziel het geestelijk voedsel mag nuttigen is dat voor mij de hoofdzaak. Mijn persoonlijk voorkeuren wat betreft de cultuur zijn daarin ondergeschikt, tot een zekere mate.
Zou u wat concreter kunnen zijn wat deze uiterlijke dingen en cultuurzaken nu precies zijn? Ik ben namelijk zo'n instromer en ben daar wel heel benieuwd naar. En kunt u ook iets zeggen over deze "vervreemding"?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4073
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Maanenschijn »

Dat wil ik proberen, al besef ik dat elk voorbeeld wat ik zou aanhalen op zichzelf hier op het forum als een discussie kan opleveren.

Ik zou die cultuur willen omschrijven als 'éénheid in verscheidenheid'. In de vorige gemeente, een typische dorpskerk, keek ik soms vanaf de orgelgalerij naar beneden en zag daar stemmig in zwart geklede dames, met hoed, maar dames ook hoogblond geverfd zonder hoed, gekleed in eigentijdse kleding. En toch zat men onder hetzelfde Woord, behoorde men tot dezelfde gemeente, was men ondanks de grote verscheidenheid toch één.

Als ik een tweede voorbeeld van verschuiving zou willen noemen: toen ik 10 jaar geleden de jeugdvereniging leidde, waren daar overwegend meisjes met een rok aan, enkele met een broek. Daar keken we niet zo van op. Recent echter, kan ik mij herinneren dat één van onze vrouwelijk leden zich met broek op de jaarlijkse verkoping vertoonde, waarbij diverse andere kerkleden dat als provocatie bestempelden. Hierin zie je dat in de loop van de jaren de acceptatie van verscheidenheid verminderd. En het is onmiskenbaar dat veel instromers uit afgescheiden gemeenten, die die verschillen niet van huis uit meegekregen hebben daar aan bijdragen. Wat vervreemding geeft bij hen die dat van uit de NHK wel kennen.

Ik besef dat het slechts een gebrekkig praktijkvoorbeeld is. En dit los van de discussie over wel of geen broek bij de vrouw. Of dat instromers wel of niet welkom zouden zijn. U vroeg om een nadere duiding, ik hoop dat ik die hiermee wat heb kunnen geven.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Hendrien »

Maanenschijn schreef:Dat wil ik proberen, al besef ik dat elk voorbeeld wat ik zou aanhalen op zichzelf hier op het forum als een discussie kan opleveren.

Ik zou die cultuur willen omschrijven als 'éénheid in verscheidenheid'. In de vorige gemeente, een typische dorpskerk, keek ik soms vanaf de orgelgalerij naar beneden en zag daar stemmig in zwart geklede dames, met hoed, maar dames ook hoogblond geverfd zonder hoed, gekleed in eigentijdse kleding. En toch zat men onder hetzelfde Woord, behoorde men tot dezelfde gemeente, was men ondanks de grote verscheidenheid toch één.

Als ik een tweede voorbeeld van verschuiving zou willen noemen: toen ik 10 jaar geleden de jeugdvereniging leidde, waren daar overwegend meisjes met een rok aan, enkele met een broek. Daar keken we niet zo van op. Recent echter, kan ik mij herinneren dat één van onze vrouwelijk leden zich met broek op de jaarlijkse verkoping vertoonde, waarbij diverse andere kerkleden dat als provocatie bestempelden. Hierin zie je dat in de loop van de jaren de acceptatie van verscheidenheid verminderd. En het is onmiskenbaar dat veel instromers uit afgescheiden gemeenten, die die verschillen niet van huis uit meegekregen hebben daar aan bijdragen. Wat vervreemding geeft bij hen die dat van uit de NHK wel kennen.

Ik besef dat het slechts een gebrekkig praktijkvoorbeeld is. En dit los van de discussie over wel of geen broek bij de vrouw. Of dat instromers wel of niet welkom zouden zijn. U vroeg om een nadere duiding, ik hoop dat ik die hiermee wat heb kunnen geven.
Bedankt!
Reforok
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 feb 2018, 15:31

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Reforok »

In mei 2004 heb ik op een forum mijn zorg aangegeven dat de herstelden zich zouden ontwikkelen tot een ger-gem light. Dat werd me niet in dank afgenomen, helaas zijn de geschetste ontwikkelingen hierboven wel in die richting. Het "hervormd bewustzijn" m.b.t. tot kerk-zijn verdwijnt in rap tempo en waar menigeen nog hoopte op een terugkeer beluister ik eerder een afkeer.

De herstelden/gekrookt riet gemeenten groeien wel door instroom ger.gem-cgk, maar als ik mijn oor te luister leg in onze omgeving(alblasserwaard) dan komen steeds vaker gezinnen terug naar de PKN.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Reforok schreef:In mei 2004 heb ik op een forum mijn zorg aangegeven dat de herstelden zich zouden ontwikkelen tot een ger-gem light. Dat werd me niet in dank afgenomen, helaas zijn de geschetste ontwikkelingen hierboven wel in die richting. Het "hervormd bewustzijn" m.b.t. tot kerk-zijn verdwijnt in rap tempo en waar menigeen nog hoopte op een terugkeer beluister ik eerder een afkeer.

De herstelden/gekrookt riet gemeenten groeien wel door instroom ger.gem-cgk, maar als ik mijn oor te luister leg in onze omgeving(alblasserwaard) dan komen steeds vaker gezinnen terug naar de PKN.
Welkom op dit forum. Fijn dat je wilt meediscussiëren.

Ik kan het alleen niet goed duiden dat je blijkbaar je profetische gaven uit 2004 van een actueel bewijs wilt voorzien. Wat is je aandeel erin geweest om dit probleem te keren? Hoe ben je kerkelijk bij 2004 betrokken? Je hoeft daar geen antwoord op te geven, maar ik spiegel je opmerkingen even terug.

Het hervormd bewustzijn is in een groot deel van het bestuur van de HHK gewoon aanwezig.

Dat er grensverkeer tussen de HHK en de PKN is, zegt in concrete gevallen weinig over 2004. De gevallen die ik ken (van PKN naar HHK) hebben alle te maken met het afnemen van het gereformeerde geluid in de GB-PKN in prediking, schriftgebruik en liturgie. Dat zijn individueel gevormde overtuigingen.
Reforok
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 feb 2018, 15:31

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Reforok »

Ik kan het alleen niet goed duiden dat je blijkbaar je profetische gaven uit 2004 van een actueel bewijs wilt voorzien. Wat is je aandeel erin geweest om dit probleem te keren? Hoe ben je kerkelijk bij 2004 betrokken? Je hoeft daar geen antwoord op te geven, maar ik spiegel je opmerkingen even terug.

Het hervormd bewustzijn is in een groot deel van het bestuur van de HHK gewoon aanwezig.

Dat er grensverkeer tussen de HHK en de PKN is, zegt in concrete gevallen weinig over 2004. De gevallen die ik ken (van PKN naar HHK) hebben alle te maken met het afnemen van het gereformeerde geluid in de GB-PKN in prediking, schriftgebruik en liturgie. Dat zijn individueel gevormde overtuigingen.[/quote]

Ik dicht mezelf geen profetische gaven toe, een beetje kennis van kerkgeschiedenis, de gemiddelde procesgang bij afgescheiden kerken kennende maken het een simpele optelsom. ("van scheuren komt scheuren" is nog altijd actueel). Grensverkeer kan lokaal verschillen maar ik hoor van diverse gemeenten uit heel nederland dezelfde geluiden.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4073
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Maanenschijn »

Ik moet wel met Reforok erkennen dat ik de laatste jaren meer grensverkeer richting PKN zie vanuit de HHK dan andersom. Overigens zoek ik nog wel naar de duiding van ‘Ger-Gem light’. Is dat een lichte GG of een slap aftreksel of....
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Reforok
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 feb 2018, 15:31

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Reforok »

Maanenschijn schreef:Ik moet wel met Reforok erkennen dat ik de laatste jaren meer grensverkeer richting PKN zie vanuit de HHK dan andersom. Overigens zoek ik nog wel naar de duiding van ‘Ger-Gem light’. Is dat een lichte GG of een slap aftreksel of....
Wel dezelfde (uiterlijke) stijl, tradities, woordkeuzes en een wat ruimer zicht op de omliggende kerken/gemeenten en qua organisatie wat minder strak georganiseerd/geleid vanuit synode.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Wandelende »

Reforok schreef:
Maanenschijn schreef:Ik moet wel met Reforok erkennen dat ik de laatste jaren meer grensverkeer richting PKN zie vanuit de HHK dan andersom. Overigens zoek ik nog wel naar de duiding van ‘Ger-Gem light’. Is dat een lichte GG of een slap aftreksel of....
Wel dezelfde (uiterlijke) stijl, tradities, woordkeuzes en een wat ruimer zicht op de omliggende kerken/gemeenten en qua organisatie wat minder strak georganiseerd/geleid vanuit synode.
Is 'Ger-Gem light' een positief bedoelde term?

De door jou genoemde punten zorgen bij mij nog niet direct voor een reactie als; Aha, natuurlijk, dat is GG-light.
(~)
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Nou, ik maak toch bezwaar tegen deze categorisering van de GG. Die bestaat traditioneel uit een spectrum van midden Gereformeerde Bond tot bijna Gekrookte Riet. De laatste jaren is het spectrum ter rechterzijde wat opgerekt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door samanthi »

Reforok schreef:
Maanenschijn schreef:Ik moet wel met Reforok erkennen dat ik de laatste jaren meer grensverkeer richting PKN zie vanuit de HHK dan andersom. Overigens zoek ik nog wel naar de duiding van ‘Ger-Gem light’. Is dat een lichte GG of een slap aftreksel of....
Wel dezelfde (uiterlijke) stijl, tradities, woordkeuzes en een wat ruimer zicht op de omliggende kerken/gemeenten en qua organisatie wat minder strak georganiseerd/geleid vanuit synode.
Vind je dat positief of negatief?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

DDD schreef:Nou, ik maak toch bezwaar tegen deze categorisering van de GG. Die bestaat traditioneel uit een spectrum van midden Gereformeerde Bond tot bijna Gekrookte Riet. De laatste jaren is het spectrum ter rechterzijde wat opgerekt.
eens.... maar ook opgerekt ter linkerzijde.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie