Ontwikkelingen HHK

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:
Henk J schreef:
Augustienus schreef:Er zitten wel degelijk grote verschillen tussen wat een GG predikant verdiend en een HHK/PKN predikant. Daarnaast speelt ook wel mee welke gemeenten een predikant heeft gediend. In de HHK en PKN zijn er denk ik meer predikanten die een kleinere gemeente dienen of een deeltijdsaanstelling hebben.
Dacht dat in de HHK elke predikant ongeveer hetzelfde verdient, hangt af van leeftijd en dienstjaren. Grootte van de gemeente speelt geen rol dacht ik. Ik begreep dat in de GG men uitbetaald naar het aantal leden van de gemeente, alhoewel ik ook weleens gehoord heb dat iedere gemeente zelf bepaald hoeveel de predikant krijgt, dus daar weet ik het niet precies. Deeltijdpredikanten komen in de HHK wel voor ja, maar je kunt ze op 1 hand tellen volgens mij.

Zou wel kunnen kloppen van de dienstjaren.

https://www.hersteldhervormdekerk.nl/up ... K_2021.pdf
Het gaat in deze discussie over het traktement van predikanten. Niet over de salarissen van anderen met een dienstverband in de kerk. De salarisschalen die je hier laat zien hebben niets van doen met het traktement van de de predikanten.
Los daarvan geldt sinds 2016 dat de grootte van de gemeente er niet meer toe doet wanneer het gaat om een fulltime-predikantsplaats. Vroeger in de NHK A, B en C gemeenten, later waren er binnen HHK 2 verschillende groottes. Nu betaald iedere gemeente een daarvoor vastgesteld bedrag aan een landelijke 'pot' waaraan de kleinere gemeente minder bijdragen en de grotere meer. De predikant wordt vanuit de pot betaald en krijgt hetzelfde traktement dan wanneer hij in een grotere of kleinere gemeente fulltime predikant zou zijn.
Het aantal 'dienstjaren' is wel van invloed. Er zijn maximaal 20 verhogingen op basis van dienstjaren.

Wat Henk J zegt over gemeenten onder de 400 is niet helemaal waar. Wanneer je 310 leden hebt, maar kunt aantonen dat je in staat bent de komende vier jaar de kosten van een 100% traktement te betalen, dan mag je voor 100% beroepen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:Alle redeneringen nemen niet weg, dat zowel van buitenaf, als van binnenuit het ambt van Dienaar des Goddelijken Woords sterk devalueert. Zover zelfs dat men een kerkdienst bijna gelijk acht aan een evenement, en het merendeel van ons volk begrijpt er niets meer van.
Het merendeel van ons volk begrijpt er inderdaad niets meer van. Omdat we als kerken niet gedaan hebben wat de Heere Jezus van ons vroeg: 'Gaat dan heen...." Niet hun schuld dus maar onze schuld.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:Alle redeneringen nemen niet weg, dat zowel van buitenaf, als van binnenuit het ambt van Dienaar des Goddelijken Woords sterk devalueert. Zover zelfs dat men een kerkdienst bijna gelijk acht aan een evenement, en het merendeel van ons volk begrijpt er niets meer van.
Het merendeel van ons volk begrijpt er inderdaad niets meer van. Omdat we als kerken niet gedaan hebben wat de Heere Jezus van ons vroeg: 'Gaat dan heen...." Niet hun schuld dus maar onze schuld.
Henk J heeft niets over de 400 leden gezegd, maar ik wel.
Mijn gemeente is behoorlijk geverig, dat is ook wel eens gezegd, maar voor 100 % beroepen mogen wij niet.
Om eerlijk te zijn vind ik dat niet zo erg, iets vaker een andere predikant heeft ook wel z'n bekoringen. Maar er zijn ook gemeenten waar ondanks dat de gemeente de eigen dominee 6x per maand krijgt, maar dat is iets tussen de kerkenraad en de dominee, bij ons preekt de dominee 63x per jaar, maar een dominee mag meer preken in de eigen gemeente als hij dat wilt.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:Alle redeneringen nemen niet weg, dat zowel van buitenaf, als van binnenuit het ambt van Dienaar des Goddelijken Woords sterk devalueert. Zover zelfs dat men een kerkdienst bijna gelijk acht aan een evenement, en het merendeel van ons volk begrijpt er niets meer van.
Het merendeel van ons volk begrijpt er inderdaad niets meer van. Omdat we als kerken niet gedaan hebben wat de Heere Jezus van ons vroeg: 'Gaat dan heen...." Niet hun schuld dus maar onze schuld.
Henk J heeft niets over de 400 leden gezegd, maar ik wel.
Mijn gemeente is behoorlijk geverig, dat is ook wel eens gezegd, maar voor 100 % beroepen mogen wij niet.
Om eerlijk te zijn vind ik dat niet zo erg, iets vaker een andere predikant heeft ook wel z'n bekoringen. Maar er zijn ook gemeenten waar ondanks dat de gemeente de eigen dominee 6x per maand krijgt, maar dat is iets tussen de kerkenraad en de dominee, bij ons preekt de dominee 63x per jaar, maar een dominee mag meer preken in de eigen gemeente als hij dat wilt.
Onze gemeente wel. Ik denk niet dat die groter is dan die van jou?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Kunnen jullie full-time beroepen?
Jullie hebben 200 leden?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef:Kunnen jullie full-time beroepen?
Jullie hebben 200 leden?
v Dat eerste klopt. Dat tweede weet ik niet exact. De gemeente groeit momenteel wel weer erg hard.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
Geytenbeekje schreef:Kunnen jullie full-time beroepen?
Jullie hebben 200 leden?
v Dat eerste klopt. Dat tweede weet ik niet exact. De gemeente groeit momenteel wel weer erg hard.
Dat is wel heel mooi nieuws!
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef:
Geytenbeekje schreef:Kunnen jullie full-time beroepen?
Jullie hebben 200 leden?
v Dat eerste klopt. Dat tweede weet ik niet exact. De gemeente groeit momenteel wel weer erg hard.
Dat is wel heel mooi nieuws!
Top op zekere hoogte. Overigens is die 12/12 wel deels met ondersteuning landelijk.
GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerGem »

Ds W.J. Teunissen staat in het kerkblad van de GG Waarde vermeld onder de zieken...
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Mistig »

GerGem schreef:Ds W.J. Teunissen staat in het kerkblad van de GG Waarde vermeld onder de zieken...
Als lid bedoel je? Of als dorpsbewoner?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bogerman »

Tiberius schreef:
Bogerman schreef:Dit is echt niet waar. In de GerGem is dit wel mogelijk, maar in de PKN, HHK en CGK is er stille armoede in verschillende pastorieën. Ik geloofde dat eerst ook niet, maar ik heb twee emerituspredikanten gesproken hierover. Zij moeten elke zondag wel preken om rond te kunnen komen. De salarissen in de PKN en de CGK zijn mager.
Dat heeft dan mogelijk met het uitgavenpatroon te maken,
Enerzijds ken ik een aantal emeritus predikanten uit de CGK, die heel goed van hun pensioen/emerituskas uitkering kunnen rondkomen. De salarissen bij de CGK zijn echt niet mager, maar tamelijk marktconform, gezien de opleiding en werkzaamheden.
Anderzijds ken ik ook een GG predikant die dat niet kan; en zeker voor predikantsweduwen is de bijdrage erg schraal. PKN en HHK kan ik niets van zeggen, misschien Ditbenik.
Je moet niet vergeten dat het aantal dienstjaren bepalend is voor de uitkering. De emerituskas gaat ervan uit dat er ook pensioen is vanuit het arbeidsverleden. Dat de emerituskas goed gevuld zou zijn, betekent niet dat men er zomaar een greep uit kan doen of zo.
Ik verbaas me over de salarissen in PKN en CGK. Die zijn echt veel lager dan in de GerGem en de GerGeminNed. Maar in de PKN en de CGK hebben ze wel een universitaire opleiding gevolgd, maar ze worden betaald onder het niveau van een leraar in het voortgezet onderwijs. Ik zei in de vorige post dat ik een CGKemeritus had gesproken. Die had het helemaal niet zo breed. En dat ligt bij hem echt niet aan het uitgavenpatroon.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Bogerman schreef:
Tiberius schreef:
Bogerman schreef:Dit is echt niet waar. In de GerGem is dit wel mogelijk, maar in de PKN, HHK en CGK is er stille armoede in verschillende pastorieën. Ik geloofde dat eerst ook niet, maar ik heb twee emerituspredikanten gesproken hierover. Zij moeten elke zondag wel preken om rond te kunnen komen. De salarissen in de PKN en de CGK zijn mager.
Dat heeft dan mogelijk met het uitgavenpatroon te maken,
Enerzijds ken ik een aantal emeritus predikanten uit de CGK, die heel goed van hun pensioen/emerituskas uitkering kunnen rondkomen. De salarissen bij de CGK zijn echt niet mager, maar tamelijk marktconform, gezien de opleiding en werkzaamheden.
Anderzijds ken ik ook een GG predikant die dat niet kan; en zeker voor predikantsweduwen is de bijdrage erg schraal. PKN en HHK kan ik niets van zeggen, misschien Ditbenik.
Je moet niet vergeten dat het aantal dienstjaren bepalend is voor de uitkering. De emerituskas gaat ervan uit dat er ook pensioen is vanuit het arbeidsverleden. Dat de emerituskas goed gevuld zou zijn, betekent niet dat men er zomaar een greep uit kan doen of zo.
Ik verbaas me over de salarissen in PKN en CGK. Die zijn echt veel lager dan in de GerGem en de GerGeminNed. Maar in de PKN en de CGK hebben ze wel een universitaire opleiding gevolgd, maar ze worden betaald onder het niveau van een leraar in het voortgezet onderwijs. Ik zei in de vorige post dat ik een CGKemeritus had gesproken. Die had het helemaal niet zo breed. En dat ligt bij hem echt niet aan het uitgavenpatroon.
Heeft dat niet met de aantal leden en aantal dominees te maken?
Hoe minder leden per dominee hoe meer mensen moeten bijdragen voor een hoger salaris.
GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerGem »

Mistig schreef:
GerGem schreef:Ds W.J. Teunissen staat in het kerkblad van de GG Waarde vermeld onder de zieken...
Als lid bedoel je? Of als dorpsbewoner?
Ik neem aan als lid... Onder zieken vermelden ze meestal leden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tiberius »

Bogerman schreef:Ik verbaas me over de salarissen in PKN en CGK. Die zijn echt veel lager dan in de GerGem en de GerGeminNed. Maar in de PKN en de CGK hebben ze wel een universitaire opleiding gevolgd, maar ze worden betaald onder het niveau van een leraar in het voortgezet onderwijs. Ik zei in de vorige post dat ik een CGKemeritus had gesproken. Die had het helemaal niet zo breed. En dat ligt bij hem echt niet aan het uitgavenpatroon.
Ik denk dat je naar de PKN salarissen kijkt, want de richtlijnen voor de CGK en GG zijn vergelijkbaar (GGiN weet ik niet). Er zijn inderdaad een aantal GG-gemeenten die substantieel boven de richtlijn betalen, maar dat is in de CGK ook (zij het veel minder).
Enige vreemde is dan inderdaad het verschil in opleiding: in de CGK universitair en in de GG mbo-plus.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

GerGem schreef:
Mistig schreef:
GerGem schreef:Ds W.J. Teunissen staat in het kerkblad van de GG Waarde vermeld onder de zieken...
Als lid bedoel je? Of als dorpsbewoner?
Ik neem aan als lid... Onder zieken vermelden ze meestal leden.
Lid zou betekenen dat hij geen predikant meer zou zijn in de HHK. Kun je in de GG gastlid zijn?

Het zou me niet verbazen als hij in de betreffende GG gastlid zou zijn. Zijn geestelijke ligging is niet hetzelfde als de nabije HHK.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie