Ontwikkelingen HHK

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:
huisman schreef:
eens.... maar ook opgerekt ter linkerzijde.
Welnee.

Er zijn geen gemeenten meer die te vergelijken zijn met de hedendaagse midden bond. Nergens worden in zondagse erediensten andere dan de Enige gezangen gezongen. Overal wordt in kerkdiensten een SV-editie gebruikt.

Het spectrum ter linkerzijde is dus veel kleiner geworden.
Echt niet.....Er zijn (helaas) al verschillende GGs waar vrouwen zonder hoed de erediensten bijwonen. Vroeger ondenkbaar en voor mij een bewijs van verlinksing.

Ik ga hier geen rijtje predikanten plaatsen maar op prekenweb kun je vele preken beluisteren die echt niet veel anders zijn dan GB preken van 25 jaar geleden.
Het gaat in dit om midden bond op dit moment.

En dat vrouwen zonder hoed de kerkdiensten van een GG bijwonen, was toen ik een kleine jongen was, helemaal niet zo bijzonder. Je verwijt mij -overigens ten onrechte- dat ik geen goed beeld zou hebben van de CGK. Maar jouw beeld van de GG is niet compleet, en het zou goed zijn als je daar dan geen -onjuiste- uitspraken over zou doen.
Ik weet niet wanneer jij een kleine jongen was maar waarschijnlijk voor 1907...vrouwen zonder hoed zijn in de GG nooit gewoon geweest.
Mijn ganse schoonfamilie is GG (van Leiderdorp tot Brakel, van Groningen tot ‘s Gravenpolder)
Toegegeven dat ik zelf nooit de verleiding gevoeld heb om GG te worden......heb een verbondje teveel :OO3
Dus incrowd ben ik niet maar wel een GG watcher en een trouw lezer van de SB .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Sheba »

FlyingEagle schreef:Blijf me er over verbazen dat een topic over de HHK (of waarover dan ook) weer uitkomt op de GG...
daarbij doel ik ook op de opmerking dat de HHK een GG-light zou zijn geworden.

Probeer gewoon met argumenten te onderbouwen waarom je iets vind zonder daar gelijk de GG weer in mee te nemen.

In de ogen van Huisman is de HHK ook aan het verlinksen, omdat er daar ook vrouwen zonder hoed worden gesignaleerd.
dus i.t.t. eerdere opmerkingen zou de HHK dus eerder verlinksen dan verrechtsen i,t.t. Wat eerder in dit topic werd gesuggereerd.
En zo zijn we weer bij de HHK :garde
En blijf ik benieuwd naar de antwoorden van @Huisman.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Hendrien »

Sheba schreef:
FlyingEagle schreef:Blijf me er over verbazen dat een topic over de HHK (of waarover dan ook) weer uitkomt op de GG...
daarbij doel ik ook op de opmerking dat de HHK een GG-light zou zijn geworden.

Probeer gewoon met argumenten te onderbouwen waarom je iets vind zonder daar gelijk de GG weer in mee te nemen.

In de ogen van Huisman is de HHK ook aan het verlinksen, omdat er daar ook vrouwen zonder hoed worden gesignaleerd.
dus i.t.t. eerdere opmerkingen zou de HHK dus eerder verlinksen dan verrechtsen i,t.t. Wat eerder in dit topic werd gesuggereerd.
En zo zijn we weer bij de HHK :garde
Ja, volgens mij zijn allebei de trends zichtbaar. Zelfs in een gemeente!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

Sheba schreef:
FlyingEagle schreef:Blijf me er over verbazen dat een topic over de HHK (of waarover dan ook) weer uitkomt op de GG...
daarbij doel ik ook op de opmerking dat de HHK een GG-light zou zijn geworden.

Probeer gewoon met argumenten te onderbouwen waarom je iets vind zonder daar gelijk de GG weer in mee te nemen.

In de ogen van Huisman is de HHK ook aan het verlinksen, omdat er daar ook vrouwen zonder hoed worden gesignaleerd.
dus i.t.t. eerdere opmerkingen zou de HHK dus eerder verlinksen dan verrechtsen i,t.t. Wat eerder in dit topic werd gesuggereerd.
En zo zijn we weer bij de HHK :garde
En blijf ik benieuwd naar de antwoorden van @Huisman.
@Sheba ik heb niets over de HHK gezegd. Jouw vragen heb ik afdoende beantwoord.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Sheba »

huisman schreef:
Sheba schreef:
FlyingEagle schreef:Blijf me er over verbazen dat een topic over de HHK (of waarover dan ook) weer uitkomt op de GG...
daarbij doel ik ook op de opmerking dat de HHK een GG-light zou zijn geworden.

Probeer gewoon met argumenten te onderbouwen waarom je iets vind zonder daar gelijk de GG weer in mee te nemen.

In de ogen van Huisman is de HHK ook aan het verlinksen, omdat er daar ook vrouwen zonder hoed worden gesignaleerd.
dus i.t.t. eerdere opmerkingen zou de HHK dus eerder verlinksen dan verrechtsen i,t.t. Wat eerder in dit topic werd gesuggereerd.
En zo zijn we weer bij de HHK :garde
En blijf ik benieuwd naar de antwoorden van @Huisman.
@Sheba ik heb niets over de HHK gezegd. Jouw vragen heb ik afdoende beantwoord.
Pardon? Ik heb helemaal geen antwoorden op mijn vragen gehad. Je omzeilt zelfs te antwoorden. Er werd wat geschreeuwd met hoofdletters. Maar dat was geen antwoord :)
Vreemd...
Of is het tekenend?

Voor het gemak nog even hieronder aangehaald:
. Los van het feit dat het bijbels is dat een vrouw haar hoofd bedekt heeft in de eredienst...

Een paar vragen:

1)Mag het evangelie alleen verkondigt worden aan vrouwen die het hoofd bedekt hebben?

2)Zo niet. Mogen mensen die van buiten komen of om wat voor reden ook geen hoed dragen een ander Evangelie horen dan zij die dat wel doen?

3) Zou het zo kunnen zijn dat verlinksing of verrechtsing eerder uit de gehouden preken blijkt dan uit of een (enkele) vrouw met onbedekte hoofd in de dienst komt?

4) Geloof jij dat als de Geest van de Heere in het hart werkt, dat deze dingen later alsnog komen?
M.a.w. Komen er ooit wel eens mensen van buiten bij jou in de kerk, zonder hoed. En komen tot geloof... waarna zij toch die hoed zijn gaan dragen? Stel dat je die vrouw had weggestuurd of een leenhoed had gegeven... welk signaal zou je daarmee af geven?
(M.i. Dat je eerst zus en zo moet aandoen en doen, voordat je überhaupt bekeert kan worden..., en in feite een obstakel opwerpen)

5) mocht het zo zijn dat een vrouw structureel geen hoed draagt maar wel weet van het hoe en waarom... De kerkenraad in gesprek is met zo iemand maar de vrouw geen hoed blijft dragen...
Moet ze dan de toegang ontnomen worden tot de gemeente?
( en als dat dus aan de gang is, heb jij daar geen weet van tenzij de kerkenraad loslippig is en aan iedereen vertelt dat die vrouw gesprekken met hen heeft... En zegt dat dus nog steeds niets over de prediking )

En ja, natuurlijk is het zo dat er eerder genoeg voorbeelden zijn van dat jouw theorie bevestigt wordt. Maar pas op om alles een op een over te zetten...

Volgens mij zijn niet de eerste verschijnselen geen of wel hoed. ( bij een enkeling). Maar de prediking op zich... kenmerken van een verlinksing of verrechtsing.
M.a.w. Ligt het niet iets genuanceerder dan jij nu zegt?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

Sheba schreef:
huisman schreef:
Sheba schreef:
FlyingEagle schreef:Blijf me er over verbazen dat een topic over de HHK (of waarover dan ook) weer uitkomt op de GG...
daarbij doel ik ook op de opmerking dat de HHK een GG-light zou zijn geworden.

Probeer gewoon met argumenten te onderbouwen waarom je iets vind zonder daar gelijk de GG weer in mee te nemen.

In de ogen van Huisman is de HHK ook aan het verlinksen, omdat er daar ook vrouwen zonder hoed worden gesignaleerd.
dus i.t.t. eerdere opmerkingen zou de HHK dus eerder verlinksen dan verrechtsen i,t.t. Wat eerder in dit topic werd gesuggereerd.
En zo zijn we weer bij de HHK :garde
En blijf ik benieuwd naar de antwoorden van @Huisman.
@Sheba ik heb niets over de HHK gezegd. Jouw vragen heb ik afdoende beantwoord.
Pardon? Ik heb helemaal geen antwoorden op mijn vragen gehad. Je omzeilt zelfs te antwoorden. Er werd wat geschreeuwd met hoofdletters. Maar dat was geen antwoord :)
Vreemd...
Of is het tekenend?
Dat was mijn antwoord en tekenend is dat verontrustende ontwikkelingen worden weg genuanceerd .
Waarom niet de ogen open voor een groeiende invloed van de wereld op onze gezindte?

Wij zijn veel aan het kwijtraken......
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Sheba »

Jammer je blijft ontwijken :jongle
En het tekent voor mij ook een uitingsvorm van de nood die er is in een deel bij de gereformeerde gezindte.
Namelijk dat we zeggen het is een bijzaak. Je wordt er niet zalig mee. Maar ondertussen is het een hoofdzaak. En zelfs het kenmerk van het “ware”... zo erg zelfs dateert het liefst die vrouwen zonder hoed willen weren uit de kerk
Zoiets?
Laatst gewijzigd door Sheba op 07 feb 2018, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
DDD
Berichten: 28670
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

@Huisman:
Ik ben nu 40 jaar oud. Dus niet jong meer, maar ook niet héél oud, en zeker niet van vóór 1907. Ik vind je toon overigens niet aardig.

In de gemeente van mijn oma droegen heel wat vrouwen alleen een hoed als het avondmaal was. Maar het doet er verder niet toe. En dat ging inderdaad niet over Brakel of Leiderdorp. Maar goed, er kwam een nieuwe dominee en de gemeente halveerde. Zo gaat dat soms.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Paul »

Sheba schreef:
FlyingEagle schreef:Blijf me er over verbazen dat een topic over de HHK (of waarover dan ook) weer uitkomt op de GG...
daarbij doel ik ook op de opmerking dat de HHK een GG-light zou zijn geworden.

Probeer gewoon met argumenten te onderbouwen waarom je iets vind zonder daar gelijk de GG weer in mee te nemen.

In de ogen van Huisman is de HHK ook aan het verlinksen, omdat er daar ook vrouwen zonder hoed worden gesignaleerd.
dus i.t.t. eerdere opmerkingen zou de HHK dus eerder verlinksen dan verrechtsen i,t.t. Wat eerder in dit topic werd gesuggereerd.
En zo zijn we weer bij de HHK :garde
En blijf ik benieuwd naar de antwoorden van @Huisman.
Ik ken veel hhk gemeentes waar niet alle vrouwen een hoed dragen, maar dat was er al vanaf het ontstaan...want in pkn (gb) gemeenten was de trend al langer aanwezig en hhk is toch een beetje de voortzetting van de nhk.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

DDD schreef:@Huisman:
Ik ben nu 40 jaar oud. Dus niet jong meer, maar ook niet héél oud, en zeker niet van vóór 1907. Ik vind je toon overigens niet aardig.

In de gemeente van mijn oma droegen heel wat vrouwen alleen een hoed als het avondmaal was. Maar het doet er verder niet toe. En dat ging inderdaad niet over Brakel of Leiderdorp. Maar goed, er kwam een nieuwe dominee en de gemeente halveerde. Zo gaat dat soms.
1. Een toon overdragen in een post is best lastig maar het was niet onaardig bedoeld.
2. Wat jij beschrijft herken ik uit midden CGK maar echt niet uit de GG..........30 jaar geleden GG gemeente waar heel wat vrouwen alleen met avondmaal een hoed droegen?
Zijn er andere GGers die mij kunnen overtuigen dat dit toen meer voorkwam?

@Scheba ik vind de hoofdbedekking geen bijzaak maar Bijbels voorschrift......en nee het brengt je niet dichter bij de zaligheid zolang je buiten Christus blijft.

Niet doodslaan brengt je ook niet dichter bij maar het is wel geboden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Moderamen »

huisman schreef:?
Zijn er andere GGers die mij kunnen overtuigen dat dit toen meer voorkwam?
In Vlissingen komt het wel eens voor door familiebanden dat er bezoekers zijn van PKN de Ontmoeting te Middelburg, of dat kinderen van ouders daar lid zijn. Als ze dan de GG bezoeken doen ze geen hoed op. Wellicht dat er nog wat vaste leden en bezoekende vluchtelingen zijn die het niet doen, maar dat zijn er echt geen tientallen.
In Woerden heeft ds. Zondag een artikeltje erover geschreven omdat er vragen over waren en inderdaad een rebels groepje vrouwen bestond. Maar dat is blijkbaar ook weer verleden tijd, was er een tijdje terug (nog in 2018) en het was een grote hoedenzee.
Je doet een beetje té dramatisch. Maar: terug naar de HHK?
Online
DDD
Berichten: 28670
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Lezen is heel moeilijk. Huisman stelt een vraag over 1985, niet over 2018.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Paul »

Maanenschijn schreef:Dat wil ik proberen, al besef ik dat elk voorbeeld wat ik zou aanhalen op zichzelf hier op het forum als een discussie kan opleveren.

Ik zou die cultuur willen omschrijven als 'éénheid in verscheidenheid'. In de vorige gemeente, een typische dorpskerk, keek ik soms vanaf de orgelgalerij naar beneden en zag daar stemmig in zwart geklede dames, met hoed, maar dames ook hoogblond geverfd zonder hoed, gekleed in eigentijdse kleding. En toch zat men onder hetzelfde Woord, behoorde men tot dezelfde gemeente, was men ondanks de grote verscheidenheid toch één.

Als ik een tweede voorbeeld van verschuiving zou willen noemen: toen ik 10 jaar geleden de jeugdvereniging leidde, waren daar overwegend meisjes met een rok aan, enkele met een broek. Daar keken we niet zo van op. Recent echter, kan ik mij herinneren dat één van onze vrouwelijk leden zich met broek op de jaarlijkse verkoping vertoonde, waarbij diverse andere kerkleden dat als provocatie bestempelden. Hierin zie je dat in de loop van de jaren de acceptatie van verscheidenheid verminderd. En het is onmiskenbaar dat veel instromers uit afgescheiden gemeenten, die die verschillen niet van huis uit meegekregen hebben daar aan bijdragen. Wat vervreemding geeft bij hen die dat van uit de NHK wel kennen.

Ik besef dat het slechts een gebrekkig praktijkvoorbeeld is. En dit los van de discussie over wel of geen broek bij de vrouw. Of dat instromers wel of niet welkom zouden zijn. U vroeg om een nadere duiding, ik hoop dat ik die hiermee wat heb kunnen geven.
Perfect voorbeeld! In de hhk Barneveld is het net zo gegaan. Nu wij weer pkn zijn, zien we dat dat hier nog zo is. Mensen die bijv altijd tv kijken en mensen die sowieso tegen de tv zijn.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Moderamen »

DDD schreef:Lezen is heel moeilijk. Huisman stelt een vraag over 1985, niet over 2018.
Lees je zelf wel? Twee eerdere posts gingen over specifiek die gemeenten in 2017/2018. Maar again: terug naar de HHK.
Paul schreef: Perfect voorbeeld! In de hhk Barneveld is het net zo gegaan. Nu wij weer pkn zijn, zien we dat dat hier nog zo is. Mensen die bijv altijd tv kijken en mensen die sowieso tegen de tv zijn.
Is de HGJB ook niet een oorzaak van de veranderingen in de Gereformeerde Bond? Heb je daar verschillen ervaren vergeleken met de HHJO?
Laatst gewijzigd door Moderamen op 07 feb 2018, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
DDD
Berichten: 28670
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Moderamen schreef:
DDD schreef:Lezen is heel moeilijk. Huisman stelt een vraag over 1985, niet over 2018.
Lees je zelf wel? Twee eerdere posts gingen over specifiek die gemeenten in 2017/2018.
Dan is citeren heel moeilijk. Jouw citaat had toch echt betrekking op mijn uitspraak over mijn jeugd.
Plaats reactie