Ontwikkelingen HHK

wilhelmus
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jan 2017, 12:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door wilhelmus »

Johann Gottfried Walther schreef:
Charles schreef:
huisman schreef:
Orchidee schreef:Dat hoeft ook niet!
Alleen de Bijbel lezen is genoeg!

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Kan mij niet voorstellen als mensen met graagte de Bijbel lezen dat ze dan niet graag boeken lezen die de Schrift uitleggen en toepassen.
Kan me dat steeds meer en meer voorstellen. Hoe meer theologie ik lees hoe meer ik denk 'wat voegt het eigenlijk toe'. Bijbel met (diverse) verklaringen volstaat eigenlijk wel. Oude predikant vertelde een keer dat hij vroeger een zeer godvrezende ouderling had gehad die maar twee boeken las, daar had hij genoeg aan. De bijbel en Het zien op Jezus van Ambrosius. Denk ook aan het interview met ds. Stelwagen dit jaar: Wat ds. Stelwagen ook nog vindt: er worden niet genoeg fundamentele boeken gelezen. „Lees de Redelijke Godsdienst van Brakel, de Galatenbrief van Luther, de Institutie van Calvijn en nog iets van Kohlbrugge. Verder moet je niet te veel lezen. Veel stichtelijke boekjes komen op hetzelfde neer. Lees fundamentele boeken, waar je over na moet denken, waar je in jezelf wat over kunt blijven murmelen, waar je je handen bij kunt vouwen, waarbij je ook weleens moet vragen: „Heere, wat bedoelt U?”

Zo kom ik op een stuk of 10 werken uit die eigenlijk alles wel bevatten.
Ds. Stelwagen adviseert ook om geen boeken van na 1850/1860 te lezen, omdat daar weinig goede boeken tussen zitten?!
Enkele uitzonderingen daargelaten zoals Ds. G Boer en Ds. Van Sliedregt
In de rij van ds. G. Boer en Ds. van Sliedregt hoort ook Ds. L. Vroegindeweij. Op de site van VdH zijn zeer veel preken van hem te vinden, bijzonder leerzaam. Helaas staat de leer van ds. Vroegindeweij vaak haaks op wat VdH ons doet geloven. Bij deze wil ik de driedelige serie van ds Vroegindeweij over de DL aanbevelen.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Ik ben het daar ook helemaal mee eens, afgezien misschien van daadwerkelijke studies op punten die in het verleden wat onderbelicht bleven, zoals hermeneutiek.

Veel stichtelijke werken kan iedereen die een beetje op de hoogte is, schrijven. Het overgrote deel van de refo-uitgeefsels is overbodig. Soms drie boeken over de doop in één jaar, zonder één nieuw inzicht.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12059
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik ben het daar ook helemaal mee eens, afgezien misschien van daadwerkelijke studies op punten die in het verleden wat onderbelicht bleven, zoals hermeneutiek.

Veel stichtelijke werken kan iedereen die een beetje op de hoogte is, schrijven. Het overgrote deel van de refo-uitgeefsels is overbodig. Soms drie boeken over de doop in één jaar, zonder één nieuw inzicht.
Boeken geef je niet alleen uit voor het inzicht. Doorgaans is het ook een poging om op eigen wijze de informatie door te geven aan nieuw publiek. Het heeft dus een onderwijskundige reden.

En ds. Stelwagen gaat voorbij aan de praktijk dat als je een intensieve werkdag achter de rug hebt, de studiezin niet meer kan worden opgebracht. Neem dan iets eenvoudigers.
Opheusden
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 okt 2017, 20:42

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Opheusden »

Ik vraag me weleens af waarom van zoveel dominees een catechismusverklaring uit moet komen. Dat komt toch allemaal op hetzelfde neer.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Brbndr »

Opheusden schreef:Ik vraag me weleens af waarom van zoveel dominees een catechismusverklaring uit moet komen. Dat komt toch allemaal op hetzelfde neer.
Het zijn ook profeten die brood moeten eten ;). Dat is maar een grapje, maar ik denk als je zoveel werk over de jaren in catechismus preken gaat steken dat je dan ook graag je eigen werk in een boekvorm wil zien. Waar de hart vol van is vloeit soms de pen van over ...
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Preken lijken me nu juist bij uitstek niet geschikt om in boekvorm uit te geven. Maar goed. Daarover verschillen de meningen.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door CvdW »

Opheusden schreef:Ik vraag me weleens af waarom van zoveel dominees een catechismusverklaring uit moet komen. Dat komt toch allemaal op hetzelfde neer.
Helaas niet. Catechismusverklaring van ds. van de Kemp, ds. van der Groe ds. Beukelman zijn toch echt van een andere inhoud.
Tip: lees ze eens.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Opheusden schreef:Ik vraag me weleens af waarom van zoveel dominees een catechismusverklaring uit moet komen. Dat komt toch allemaal op hetzelfde neer.
Nou dat mag ik niet hopen. Als een dominee een beetje zijn best doet, kan hij daar heus wel iets goeds van maken. Hoewel ik de meerwaarde van een papieren boek niet zo inzie, maar dat zal aan mij liggen. Een app met grote letters die meeluistert en vanzelf beweegt zou de kwaliteit van het voorlezen al een stuk verbeteren.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
Opheusden schreef:Ik vraag me weleens af waarom van zoveel dominees een catechismusverklaring uit moet komen. Dat komt toch allemaal op hetzelfde neer.
Nou dat mag ik niet hopen. Als een dominee een beetje zijn best doet, kan hij daar heus wel iets goeds van maken. Hoewel ik de meerwaarde van een papieren boek niet zo inzie, maar dat zal aan mij liggen. Een app met grote letters die meeluistert en vanzelf beweegt zou de kwaliteit van het voorlezen al een stuk verbeteren.

Hmm...vinden ze bij Koster en den Hertog weer wel:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Ik heb niets tegen boeken. Ik heb er enkele duizenden. Maar voor preeklezen is het mijns inziens vooral belangrijk dat een ambtsdrager de gemeente goed kan aankijken en goed kan voordragen. Daarvoor is een boek niet zo geschikt.
Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Ik heb niets tegen boeken. Ik heb er enkele duizenden. Maar voor preeklezen is het mijns inziens vooral belangrijk dat een ambtsdrager de gemeente goed kan aankijken en goed kan voordragen. Daarvoor is een boek niet zo geschikt.
Kan prima.
Eens op een Danielkamp vroeg iemand na de dienst zich af wie de dominee was. Was gewoon een ouderling die had gelezen.
Vraagt wel voorbereiding van de ouderling.
-
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:
DDD schreef:Ik heb niets tegen boeken. Ik heb er enkele duizenden. Maar voor preeklezen is het mijns inziens vooral belangrijk dat een ambtsdrager de gemeente goed kan aankijken en goed kan voordragen. Daarvoor is een boek niet zo geschikt.
Kan prima.
Eens op een Danielkamp vroeg iemand na de dienst zich af wie de dominee was. Was gewoon een ouderling die had gelezen.
Vraagt wel voorbereiding van de ouderling.
Eens waren wij (door omstandigheden, dat er geen reformatorische kerk in de buurt was) in een Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt). We kenden daar geen dominees of ouderlingen. We waren in de veronderstelling dat de man op de kansel de dominee was. Maar nee, aam het einde van de dienst werd afgelezen van wie de gelezen preek was...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Hendrien »

Mannetje schreef:
DDD schreef:Ik heb niets tegen boeken. Ik heb er enkele duizenden. Maar voor preeklezen is het mijns inziens vooral belangrijk dat een ambtsdrager de gemeente goed kan aankijken en goed kan voordragen. Daarvoor is een boek niet zo geschikt.
Kan prima.
Eens op een Danielkamp vroeg iemand na de dienst zich af wie de dominee was. Was gewoon een ouderling die had gelezen.
Vraagt wel voorbereiding van de ouderling.
Dat hadden wij ook een keer toen we op vakantie waren. Betreffende ouderling was net een dominee! Erg fijn om naar te luisteren. Maar ja, dat kan niet iedereen.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door ejvl »

Ze kunnen ook andere ouderlingen laten lezen, of een diaken, of iemand uit de gemeente die wel een prettige leesstem heeft. De ouderling kan dan alsnog het gebed en dergelijken doen.
Ik heb vaak meegemaakt dat een ouderling de preek op één doffe dreun voorlas. Ik denk dan, laat alsjeblieft iemand lezen die het wel goed kan. Waarom mensen vermoeien.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Ik heb verder niets te klagen, maar ik denk dat veel ouderlingen veel beter zouden kunnen lezen. Vooral in midden en zware gemeenten wordt het helemaal niet gewaardeerd als je iets beter kunt dan de rest. En dus blijft het allemaal net acceptabel, zodat er geen klachten komen. Maar vooral niet beter dan de andere broeders. Want de mensen zouden toch eens denken dat je je wat verbeeldt.

Ik heb nog nooit gehoord dat ouderlingen op cursus gingen in preekvoordragen, althans in de GG. In de GKV was dat wel gebruikelijk, althans ik heb er in het ND jaren geleden uitgebreid over gelezen. Maar ik heb het idee dat ze daar tegenwoordig veel minder preeklezen hebben dan 20 jaar geleden.
Plaats reactie