Ontwikkelingen HHK

Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Paul »

ejvl schreef:
Paul schreef:
Zeeuwse huisvrouw schreef:Zoals in meerdere kerkverbanden, heeft ook de HHK te maken met verschillende liggingen wat gemeentes betreft. Dat was toch ook al in de hervormde kerk. De kerkenraad en preekregelaar zal hier de uitnodigingen op aanpassen. Daar is toch niet zo veel vreemds aan?
Klopt liggingen zijn overal aanwezig; alleen was de hervormde kerk in Barneveld altijd al heel gematigd; dan is dit verschil echt enorm groot.
Ik vind het wel meevallen met het verschil van de oude kerk in Barneveld en de HHK aldaar hoor.
De gastvoorganger zijn inderdaad vergelijkbaar met de hhk ter plaatse. Maar de 4/5 dominees die aan hervormd Barneveld zijn verbonden zijn nier te vergelijken met predikanten die voorgaan in de hhk te Barneveld.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Paul »

Jantje schreef:
Mannetje schreef:Ds. Boiten in GG Bodegraven was een reguliere dienst.
Binnenkort gaat ds. Kater uit Driebruggen (HHK) ook voor in een reguliere dienst in de GG.
...ook dat is in de Gereformeerde Gemeente van Bodegraven. Er is dus welgeteld één gemeente die dit doet.
Mooi! Alle kanselruil moeten we toejuichen. In de hervormde kerk van Valburg gaat 25 November ds. R.P van Rooijen uit de hhk te Oosterwolde voor. En in de hhk Soest, Abbenbroek, Spijk en Voorschoten (en meerdere gemeentes) gaan weleens/regelmatig hervormde dominees voor.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:
Mannetje schreef:Ds. Boiten in GG Bodegraven was een reguliere dienst.
Binnenkort gaat ds. Kater uit Driebruggen (HHK) ook voor in een reguliere dienst in de GG.
...ook dat is in de Gereformeerde Gemeente van Bodegraven. Er is dus welgeteld één gemeente die dit doet.
In de CGK van Nieuwkoop zijn onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad predikanten voorgegaan uit de GGiN (ds. Weststrate), GG (ds. Silfhout), HHK en PKN (ds. Breure). In de CGK van Vianen onder meer ds. Van de Veen (OGGiN) en binnenkort ds. A.T. Huijser en later dit jaar ds. Verschuure (GBS).
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GJdeBruijn »

JCRyle schreef:In de CGK van Nieuwkoop zijn onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad predikanten voorgegaan uit de GGiN (ds. Weststrate), GG (ds. Silfhout), HHK en PKN (ds. Breure). In de CGK van Vianen onder meer ds. Van de Veen (OGGiN) en binnenkort ds. A.T. Huijser en later dit jaar ds. Verschuure (GBS).
:super
wilhelmus
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jan 2017, 12:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door wilhelmus »

[/quote]
Een verschuiving is ook logisch; de meeste mensem die meegingen in de hhk zijn behoudende leden en predikanten van de Nederlands hervormde kerk. Ook zie je predikanten die van oorsprong geen hervormde wortels hebben bijvoorbeeld ds R. van de Kamp en kandidaat L.D.A. Hartevelt of komen van een vrije hervormde gemeente (ds N van der Want). Er zijn veel meer voorbeelden...[/quote]

Even een correctie:
Kand. Harteveld is afkomstig en opgegroeid in Hervormd Putten, heeft zelf voor 2004 gestudeerd in Utrecht. (bron: Hemzelf)
Ds. van der Want is afkomst uit een hervormd nest uit Dordrecht (bron: Digibron)
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door heusden-op »

@wilhelmus: LDA Hartevelt is nog diaken geweest in de GGiN bij ons. Een sympathieke man. Misschien is hij ook nog familie van de Hartevelt-jenever, maar dat weet ik niet.
dam-leer
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Paul »

heusden-op schreef:@wilhelmus: LDA Hartevelt is nog diaken geweest in de GGiN bij ons. Een sympathieke man. Misschien is hij ook nog familie van de Hartevelt-jenever, maar dat weet ik niet.
Klopt ik weet niet zijn hele levensloop, maar wel dat hij diaken was in de GGiN. Met dominee van der Want bedoelde ik dat hij alleen maar vrije groepen of evangelisaties diende. Wat vaak een stuk 'rechtser' is; ook hervormd Dordrecht is een behoudende gemeente, wat niet te vergelijken is met de hervormde gemeente in Barneveld.
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door heusden-op »

als ik koster zou zijn, zou ik zeker een flesje hartevelt-jenever op de kansel zetten. Niet om te spotten of om het echt te laten drinken, natuurlijk. Maar gewoon voor de leuk. Eens kijken of hij het opmerkt.
dam-leer
wilhelmus
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jan 2017, 12:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door wilhelmus »

heusden-op schreef:@wilhelmus: LDA Hartevelt is nog diaken geweest in de GGiN bij ons. Een sympathieke man. Misschien is hij ook nog familie van de Hartevelt-jenever, maar dat weet ik niet.
Klopt, hij heeft destijds nhk verlaten en is wat aan het dwalen geweest, overigens de opmerking op de jenever vind ik flauw...
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Moderamen »

heusden-op schreef:als ik koster zou zijn, zou ik zeker een flesje hartevelt-jenever op de kansel zetten. Niet om te spotten of om het echt te laten drinken, natuurlijk. Maar gewoon voor de leuk. Eens kijken of hij het opmerkt.
Kinderen horen niet op een forum.
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door heusden-op »

Nu een heel ander punt. Klopt het dat de meer bevindelijke stroming binnen de HHK steeds kleiner wordt. Zeg maar de dominees die meewerken aan 'Verzamelde aren'? Als ik nu even tel: ds. D. Heemskerk, ds. A. Vlietstra, ds. IJ.R. Bijl, ds. K. van Olst, ds. B. Reinders. Maar ook veel emeriti: ds. H. Zweistra, ds. W.J. op 't Hof, ds. A. den Hartog, ds. J.G. van Tilburg, ds. A.J. Britstra.
Dit is voor mij het Hersteld Hervormde Keurkorps (HHK). Maar komen er nog jonge mannen bij?
dam-leer
wilhelmus
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jan 2017, 12:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door wilhelmus »

heusden-op schreef:Nu een heel ander punt. Klopt het dat de meer bevindelijke stroming binnen de HHK steeds kleiner wordt. Zeg maar de dominees die meewerken aan 'Verzamelde aren'? Als ik nu even tel: ds. D. Heemskerk, ds. A. Vlietstra, ds. IJ.R. Bijl, ds. K. van Olst, ds. B. Reinders. Maar ook veel emeriti: ds. H. Zweistra, ds. W.J. op 't Hof, ds. A. den Hartog, ds. J.G. van Tilburg, ds. A.J. Britstra.
Dit is voor mij het Hersteld Hervormde Keurkorps (HHK). Maar komen er nog jonge mannen bij?
Ds. Britstra is geen emeritus. Verder komen er studenten/ kandidaten met een bevindelijke stroming, o.a. de eerder genoemde Hartevelt
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Orchidee »

heusden-op schreef:Nu een heel ander punt. Klopt het dat de meer bevindelijke stroming binnen de HHK steeds kleiner wordt. Zeg maar de dominees die meewerken aan 'Verzamelde aren'? Als ik nu even tel: ds. D. Heemskerk, ds. A. Vlietstra, ds. IJ.R. Bijl, ds. K. van Olst, ds. B. Reinders. Maar ook veel emeriti: ds. H. Zweistra, ds. W.J. op 't Hof, ds. A. den Hartog, ds. J.G. van Tilburg, ds. A.J. Britstra.
Dit is voor mij het Hersteld Hervormde Keurkorps (HHK). Maar komen er nog jonge mannen bij?
Een keurmerk voor predikanten.
Het moet echt niet gekker wordenAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door heusden-op »

—-knip—- Niet op de persoon
dam-leer
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Roos2017 »

Ik las vandaag een artikel van de VPRO over een ander "keurkorps", waarvan ik de link maar niet hier zal plaatsen.
De titel van dit artikel luidt: Trollen, Trump en Thierry.
Komt er in feite op neer dat deze een grote gemeenschappelijke deler hebben, en daaraan moest ik denken vanwege enkele postings in dit topic.
:hum
Plaats reactie