Ontwikkelingen HHK

Zeeuwse huisvrouw
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 mei 2018, 08:32

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zeeuwse huisvrouw »

Zoals in meerdere kerkverbanden, heeft ook de HHK te maken met verschillende liggingen wat gemeentes betreft. Dat was toch ook al in de hervormde kerk. De kerkenraad en preekregelaar zal hier de uitnodigingen op aanpassen. Daar is toch niet zo veel vreemds aan?
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Paul »

Klavart schreef:
Paul schreef:
Mister schreef:
Paul schreef:U heeft gelijk. Wel vind ik het opvallend dat als ik kijk naar de hhk hier ter plaatse (Barneveld) bijna geen enkele gastvoorganger klassiek hervormd is; het kan aan het beleid van de kerkenraad liggen.
Je hebt het over 1 gemeente. Kijk ook eens wat buiten Barneveld.
In meerdere gemeentes speelt dit zie refoweb.nl. Zeker niet overal maar het is geen onbekend verschijnsel, bijvoorbeeld Ouderkerk aan den IJssel.
Waarom denk je dat dat verschijnsel er in Ouderkerk aan den IJssel ook is?
Ik weet niks van de situatie daar maar het 2e bericht in dit subject luid: Geloof het gelijk, de hhg Ouderkerk is ook ogg geworden :-(
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Paul »

Zeeuwse huisvrouw schreef:Zoals in meerdere kerkverbanden, heeft ook de HHK te maken met verschillende liggingen wat gemeentes betreft. Dat was toch ook al in de hervormde kerk. De kerkenraad en preekregelaar zal hier de uitnodigingen op aanpassen. Daar is toch niet zo veel vreemds aan?
Klopt liggingen zijn overal aanwezig; alleen was de hervormde kerk in Barneveld altijd al heel gematigd; dan is dit verschil echt enorm groot.
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door ejvl »

Paul schreef:
Zeeuwse huisvrouw schreef:Zoals in meerdere kerkverbanden, heeft ook de HHK te maken met verschillende liggingen wat gemeentes betreft. Dat was toch ook al in de hervormde kerk. De kerkenraad en preekregelaar zal hier de uitnodigingen op aanpassen. Daar is toch niet zo veel vreemds aan?
Klopt liggingen zijn overal aanwezig; alleen was de hervormde kerk in Barneveld altijd al heel gematigd; dan is dit verschil echt enorm groot.
Ik vind het wel meevallen met het verschil van de oude kerk in Barneveld en de HHK aldaar hoor.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Orchidee »

Paul schreef:
Klavart schreef:
Paul schreef:
Mister schreef: Je hebt het over 1 gemeente. Kijk ook eens wat buiten Barneveld.
In meerdere gemeentes speelt dit zie refoweb.nl. Zeker niet overal maar het is geen onbekend verschijnsel, bijvoorbeeld Ouderkerk aan den IJssel.
Waarom denk je dat dat verschijnsel er in Ouderkerk aan den IJssel ook is?
Ik weet niks van de situatie daar maar het 2e bericht in dit subject luid: Geloof het gelijk, de hhg Ouderkerk is ook ogg geworden :-(
Zeker!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Klavart »

Orchidee schreef:
Paul schreef:
Klavart schreef:
Paul schreef:In meerdere gemeentes speelt dit zie refoweb.nl. Zeker niet overal maar het is geen onbekend verschijnsel, bijvoorbeeld Ouderkerk aan den IJssel.
Waarom denk je dat dat verschijnsel er in Ouderkerk aan den IJssel ook is?
Ik weet niks van de situatie daar maar het 2e bericht in dit subject luid: Geloof het gelijk, de hhg Ouderkerk is ook ogg geworden :-(
Zeker!
Zeker niet! (Misschien moet je je bericht wijzigen, want het is niet goed gegaan met quoten...)

@ Paul: Hieronder staat (een deel van) mijn reactie op dat bericht:
Klavart schreef:
Orchidee schreef:Geloof het gelijk, de hhg Ouderkerk is ook ogg geworden :-(
Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn wel een behoorlijk aantal mensen vanuit de ogg (Krimpen) lid geworden bij de hhg Ouderkerk, maar dat maakt deze gemeente nog geen ogg. Het grootste deel van de leden is van oorsprong 'gewoon' hervormd...
En wat betreft de gastvoorgangers (want daar ging het je toch om?) in Ouderkerk: die zijn gewoon klassiek hervormd.
ebenhaezer
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2015, 12:28

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door ebenhaezer »

Paul schreef:@Ditbenik. Nee dat is niet de reden; ik zie in Barneveld de strijd tussen de klassiek hervormden en anderen, ook zie ik dat de van oorsprong hervormde kerkgangers moeite hebben met het beleid van de kerkenraad (wie voorgaat, beroepingswerk). Af en toe gaat ds Tanis uit de cgk voor, ik weet meerdere gezinnen die dan naar de hhk in Lunteren of pkn Barneveld gaan.
Wat is er mis met ds Tanis dan, het woord kittelachtig dat komt bij bovendrijven......
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door CvdW »

ebenhaezer schreef:
Paul schreef:@Ditbenik. Nee dat is niet de reden; ik zie in Barneveld de strijd tussen de klassiek hervormden en anderen, ook zie ik dat de van oorsprong hervormde kerkgangers moeite hebben met het beleid van de kerkenraad (wie voorgaat, beroepingswerk). Af en toe gaat ds Tanis uit de cgk voor, ik weet meerdere gezinnen die dan naar de hhk in Lunteren of pkn Barneveld gaan.
Wat is er mis met ds Tanis dan, het woord kittelachtig dat komt bij bovendrijven......
Begrijp ik het goed dat (net als in Driedorp (ds. Op 't Hof, ds. M.C. Tanis, ds. M. van Kooten) hier predikanten voorgaan van verschillende kerkverbanden.
Wolkje als eens mans hand. Wellicht gaat dit als een olievlek werken in Nederland om bij elkaar te komen. Daar bidden wij toch om?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12042
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Het is sowieso allemaal behoorlijk kittelachtig. Als je het kerkelijke gehalte afmeet aan het al dan niet dragen van een toga, dan mis je compleet het inzicht van Romeinen 15 en het overzicht dat zulke zaken er niet toe doen. Wie verwijt dan wie? En bij welke cultuur hoort dat? Volgens mij bij geen enkele kerkelijke cultuur onder ons, maar vooral in een cultuur waar er geen levende beoefening is van het geloof in Jezus Christus en een dienen van de naaste omwille van Zijn Naam. De kern van het probleem is dus ons onbekeerlijke hart en niet de bedriegelijke schijn van het aantal inkomende en uitstromende kerkbezoekers.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GJdeBruijn »

CvdW schreef:Wolkje als eens mans hand. Wellicht gaat dit als een olievlek werken in Nederland om bij elkaar te komen. Daar bidden wij toch om?
Komt meer voor hoor. :) Onlangs ging ds. Tuinier (GG) nog voor in de HHK van Waarder, ds. Egas en ds. Boiten (CGK) in GG Bodegraven, ds. Zwartbol (OGGiN), ds. Huijser (GG), Van Eckeveld(GG) in HHK Maartensdijk en zo zijn er wel meer voorbeelden te vinden van de afgelopen jaren.
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Johannes 3:16 »

GJdeBruijn schreef:
CvdW schreef:Wolkje als eens mans hand. Wellicht gaat dit als een olievlek werken in Nederland om bij elkaar te komen. Daar bidden wij toch om?
Komt meer voor hoor. :) Onlangs ging ds. Tuinier (GG) nog voor in de HHK van Waarder, ds. Egas en ds. Boiten (CGK) in GG Bodegraven, ds. Zwartbol (OGGiN), ds. Huijser (GG), Van Eckeveld(GG) in HHK Maartensdijk en zo zijn er wel meer voorbeelden te vinden van de afgelopen jaren.
Deze voorbeelden betreffen allemaal doordeweekse diensten (tijdredes SGP, bidstonden voor Israël, GBS-bijeenkomsten, etc.). Dat is toch al jaren het geval? Op zondag blijven de kansels voor elkaar gesloten, op een aantal uitzonderingen na: CGK-dominees die in hervormde PKN-gemeenten en HHK-gemeenten voorgaan en andersom (al komt dat laatste minder voor).
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GJdeBruijn »

Johannes 3:16 schreef:Deze voorbeelden betreffen allemaal doordeweekse diensten (tijdredes SGP, bidstonden voor Israël, GBS-bijeenkomsten, etc.). Dat is toch al jaren het geval? Op zondag blijven de kansels voor elkaar gesloten, op een aantal uitzonderingen na: CGK-dominees die in hervormde PKN-gemeenten en HHK-gemeenten voorgaan en andersom (al komt dat laatste minder voor).
We moeten de zegingen tellen, niet de tekortkomingen :)
Maar je hebt een punt. Het kan altijd beter.
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Mannetje »

Johannes 3:16 schreef:
GJdeBruijn schreef:
CvdW schreef:Wolkje als eens mans hand. Wellicht gaat dit als een olievlek werken in Nederland om bij elkaar te komen. Daar bidden wij toch om?
Komt meer voor hoor. :) Onlangs ging ds. Tuinier (GG) nog voor in de HHK van Waarder, ds. Egas en ds. Boiten (CGK) in GG Bodegraven, ds. Zwartbol (OGGiN), ds. Huijser (GG), Van Eckeveld(GG) in HHK Maartensdijk en zo zijn er wel meer voorbeelden te vinden van de afgelopen jaren.
Deze voorbeelden betreffen allemaal doordeweekse diensten (tijdredes SGP, bidstonden voor Israël, GBS-bijeenkomsten, etc.). Dat is toch al jaren het geval? Op zondag blijven de kansels voor elkaar gesloten, op een aantal uitzonderingen na: CGK-dominees die in hervormde PKN-gemeenten en HHK-gemeenten voorgaan en andersom (al komt dat laatste minder voor).
Het is niet waar dat het bijzondere weekdiensten zijn. Ds. Boiten in GG Bodegraven was een reguliere dienst.
Binnenkort gaat ds. Kater uit Driebruggen (HHK) ook voor in een reguliere dienst in de GG.

Onlangs hoorde ik dat de synode van de GG het heeft toegestaan dat een GG eens per jaar een predikant van buiten het kerkverband voor laat gaan. Betere onderbouwing dan dat het een oud-ouderling uit de GG was die dit zei heb ik niet voor deze opmerking. Wellicht kan iemand anders het beter onderbouwen?
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33284
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tiberius »

Mannetje schreef:Onlangs hoorde ik dat de synode van de GG het heeft toegestaan dat een GG eens per jaar een predikant van buiten het kerkverband voor laat gaan. Betere onderbouwing dan dat het een oud-ouderling uit de GG was die dit zei heb ik niet voor deze opmerking. Wellicht kan iemand anders het beter onderbouwen?
Dat denk ik niet hoor; dat je die iemand vindt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:Ds. Boiten in GG Bodegraven was een reguliere dienst.
Binnenkort gaat ds. Kater uit Driebruggen (HHK) ook voor in een reguliere dienst in de GG.
...ook dat is in de Gereformeerde Gemeente van Bodegraven. Er is dus welgeteld één gemeente die dit doet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie