Ontwikkelingen HHK

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door refo »

Hendrien schreef:
Mannetje schreef:
DDD schreef:Ik heb niets tegen boeken. Ik heb er enkele duizenden. Maar voor preeklezen is het mijns inziens vooral belangrijk dat een ambtsdrager de gemeente goed kan aankijken en goed kan voordragen. Daarvoor is een boek niet zo geschikt.
Kan prima.
Eens op een Danielkamp vroeg iemand na de dienst zich af wie de dominee was. Was gewoon een ouderling die had gelezen.
Vraagt wel voorbereiding van de ouderling.
Dat hadden wij ook een keer toen we op vakantie waren. Betreffende ouderling was net een dominee! Erg fijn om naar te luisteren. Maar ja, dat kan niet iedereen.
Alles is te leren.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Brbndr »

refo schreef:
Hendrien schreef:
Mannetje schreef:
DDD schreef:Ik heb niets tegen boeken. Ik heb er enkele duizenden. Maar voor preeklezen is het mijns inziens vooral belangrijk dat een ambtsdrager de gemeente goed kan aankijken en goed kan voordragen. Daarvoor is een boek niet zo geschikt.
Kan prima.
Eens op een Danielkamp vroeg iemand na de dienst zich af wie de dominee was. Was gewoon een ouderling die had gelezen.
Vraagt wel voorbereiding van de ouderling.
Dat hadden wij ook een keer toen we op vakantie waren. Betreffende ouderling was net een dominee! Erg fijn om naar te luisteren. Maar ja, dat kan niet iedereen.
Alles is te leren.
Niet iedereen hebt dezelfde gaven. De een kan vlot lezen, de andere is beter met pastorale werk bijvoorbeeld. Zo vullen ze elkander aan.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

In dat geval zou het prettig zijn als niet iedereen leest. Maar in veel gevallen maakt het allemaal niet zoveel uit.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Mistig »

Vrij hervormd Grafhorst gaat in principe over naar HHK

https://www.rd.nl/kerk-religie/vrij-her ... -1.1495933
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Jan Vogel »

Mistig schreef:Vrij hervormd Grafhorst gaat in principe over naar HHK

https://www.rd.nl/kerk-religie/vrij-her ... -1.1495933
Het zit soms in een woordje uit of in principe...
Opheusden
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 okt 2017, 20:42

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Opheusden »

Er zijn inmiddels al heel wat vrije groepen aangesloten bij de Hersteld Hervormde Kerk. Hopelijk volgen er nog vele.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Augustienus »

Hoe is deze gemeente en predikant te positioneren ten opzichte van de rest van de HHK?
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Wet en Evangelie »

Opheusden schreef:Er zijn inmiddels al heel wat vrije groepen aangesloten bij de Hersteld Hervormde Kerk. Hopelijk volgen er nog vele.
Wat mij betreft mogen zij zich ook vervoegen bij de Ger.Gem., Ger.Gem.in Ned. of de Oud Ger. Gem. als zij zich meer daarbij aangetrokken voelen als bij de HHK. Op zich zelf staan is nooit goed te praten lijkt mij.
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HHKtE »

Wet en Evangelie schreef:
Opheusden schreef:Er zijn inmiddels al heel wat vrije groepen aangesloten bij de Hersteld Hervormde Kerk. Hopelijk volgen er nog vele.
Wat mij betreft mogen zij zich ook vervoegen bij de Ger.Gem., Ger.Gem.in Ned. of de Oud Ger. Gem. als zij zich meer daarbij aangetrokken voelen als bij de HHK. Op zich zelf staan is nooit goed te praten lijkt mij.
Waar moet de VGG van Kruiningen zich dan bij vervoegen volgens jou?
Opheusden
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 okt 2017, 20:42

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Opheusden »

Bij de HHK. Een 2e hersteld herv. gem. in Kruiningen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Het zou beter zijn als ieder kerkverband zijn eigen problemen zou oplossen. Scheurmakers in een ander verband toelaten is ook de oplossing niet, mijns inziens.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Jantje »

Opheusden schreef:Bij de HHK. Een 2e hersteld herv. gem. in Kruiningen.
Dat gun ik ds. J.R. van Vugt niet hoor. Het zou zonde zijn voor de beste man. En of de VGG nou zo met ds. Van Vugt wil opschieten? Dat lijkt me ook niet echt een combinatie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Nasrani »

Opheusden schreef:Bij de HHK. Een 2e hersteld herv. gem. in Kruiningen.
Hoe kom je daarbij?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Isala »

Augustienus schreef:Hoe is deze gemeente en predikant te positioneren ten opzichte van de rest van de HHK?
ik ben benieuwd waarom je dat wilt weten.
Hora est!
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Wet en Evangelie »

HHKtE schreef:
Wet en Evangelie schreef:
Opheusden schreef:Er zijn inmiddels al heel wat vrije groepen aangesloten bij de Hersteld Hervormde Kerk. Hopelijk volgen er nog vele.
Wat mij betreft mogen zij zich ook vervoegen bij de Ger.Gem., Ger.Gem.in Ned. of de Oud Ger. Gem. als zij zich meer daarbij aangetrokken voelen als bij de HHK. Op zich zelf staan is nooit goed te praten lijkt mij.
Waar moet de VGG van Kruiningen zich dan bij vervoegen volgens jou?
Ik heb geen advies voor Ds. Bredeweg en het maakt mij ook niet uit met wie hij in conclaaf gaat. Misschien heeft hij de Vrije Oud Geref. Gemeente nog niet benadert en kan hij hen tot een meer geordend kerkverband brengen, het is maar een suggestie.
Plaats reactie