Ontwikkelingen HHK

Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Augustienus »

Zeeuw schreef:
Van mij, als HHK-lid, hoeft daar niet te krampachtig mee worden omgegaan. Wel lijkt het me goed als hoofdregel te hebben, preken eerst in het eigen verband in te vullen.
Vaak liggen er plaatselijk nog pijnpunten vanuit de scheuring. Als er plaatselijk ook nog een PKN gemeente is, snap ik dat PKN voorgangers niet in de HHK gemeente gaan preken en de PKN links laten liggen. Dat lijkt me ook verstandig. Maar in plaatsen waar er kanselruil plaatsvindt (vaak eenzijdig: PKN -> HHK, dus eigenlijk geen ruil) zie je dat er meer mogelijk is, zoals de plaatsen die ook genoemd zijn: Soest, Abbenbroek, Spijk. Daar is de gemeente nagenoeg niet gescheurd en worden gewoon nog de gastpredikanten die voorheen ook kwamen uitgenodigd. En hoe moet dat dan met oud predikanten van zo'n gemeente die PKN zijn geworden? Dat vind ik lovenswaardig van die kerkenraden. Daarmee geef je ook continuïteit aan en dat je je geestelijk verbonden blijft voelen met zulke predikanten, ook als je kerkelijk andere wegen gaat. En daarom is dat met de CGK makkelijker, daar zijn geen pijnpunten vanuit het verleden. Van rechts tot links binnen de HHK worden er CGK predikanten uitgenodigd, weliswaar binnen een bepaalde bandbreedte, hoofdzakelijk de bevindelijke stroming van de CGK.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Augustienus »

En op 4 augustus de PKN predikant; ds C. Van den Berg in Leerbroek.
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zeeuw »

Ik zie dat bij ons binnenkort een 23-jarige predikant voorgaat. Voor mij de jongste ooit denk ik.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Ik zie dat bij ons binnenkort een 23-jarige predikant voorgaat. Voor mij de jongste ooit denk ik.
Klopt ja. Ging vorig jaar bij ons als student al voor.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door amateur-theoloog »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Ik zie dat bij ons binnenkort een 23-jarige predikant voorgaat. Voor mij de jongste ooit denk ik.
Klopt ja. Ging vorig jaar bij ons als student al voor.
Wie?
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Augustienus »

Ik vermoed dat ds T.A. Bakker wordt bedoeld.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Orchidee »

Ds vd Weg was de jongste predikant ooit.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Dodo »

Dat weet ik niet. Mijn vader was ook 23 toen hij predikant werd, omdat de opleiding toen korter was. Er was bijvoorbeeld geen vicariaat.
Mogelijk zijn er in het verleden wel meer heel jonge predikanten geweest, die bijvoorbeeld heel intelligent waren en klassen konden overslaan.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door mcgk »

De HHG Thabor in Scheveningen stopt met de middagdiensten vanaf zondag 8 maart. Aanleiding is de zeer lage opkomst van 1 tot 3 personen.

Ondertussen worden er besprekingen gevoerd door de classis om samen te gaan met de Hersteld Hervormde Evangelisatie in Scheveningen om vanaf 1 september samen te gaan. De besprekingen verlopen echter erg moeizaam.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

mcgk schreef:De HHG Thabor in Scheveningen stopt met de middagdiensten vanaf zondag 8 maart. Aanleiding is de zeer lage opkomst van 1 tot 3 personen.

Ondertussen worden er besprekingen gevoerd door de classis om samen te gaan met de Hersteld Hervormde Evangelisatie in Scheveningen om vanaf 1 september samen te gaan. De besprekingen verlopen echter erg moeizaam.
Ze kunnen toch ook dezelfde doen als HHK Heesbeen en Zaltbommel ?
Die hebben alleen maar s middags dienst, in ieder geval 1 x
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door helma »

Waarom gaan ze niet samen met cgk Scheveningen?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Wel erg raar aangezien er toch nog wel 98 mensen lid zijn....
Maar ja ik denk dat dit wel tot opheffing leidt.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bruna »

Onlangs sprak ik met een jongere uit de HHK over belijdenis doen. Ze zei dat dit wat minder snel wordt gedaan dan in de GG bijvoorbeeld. Als je belijdenis doet wordt ook verwacht dat je aan het HA gaat. Je kiest of je Jezus gaat volgen en vervolgens doe je belijdenis.

Mijn vraag is of dit in alle gemeenten van de HHK zo wordt gezien of dat dit nog verschillend is per gemeente.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Bruna schreef:Onlangs sprak ik met een jongere uit de HHK over belijdenis doen. Ze zei dat dit wat minder snel wordt gedaan dan in de GG bijvoorbeeld. Als je belijdenis doet wordt ook verwacht dat je aan het HA gaat. Je kiest of je Jezus gaat volgen en vervolgens doe je belijdenis.

Mijn vraag is of dit in alle gemeenten van de HHK zo wordt gezien of dat dit nog verschillend is per gemeente.
Je doet belijdenis in de eerste plaats voor de Heere.
Dus het is gewoon huichelarij als je het doet, puur om belijdend lid te zijn...
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bruna »

Geytenbeekje schreef:
Bruna schreef:Onlangs sprak ik met een jongere uit de HHK over belijdenis doen. Ze zei dat dit wat minder snel wordt gedaan dan in de GG bijvoorbeeld. Als je belijdenis doet wordt ook verwacht dat je aan het HA gaat. Je kiest of je Jezus gaat volgen en vervolgens doe je belijdenis.

Mijn vraag is of dit in alle gemeenten van de HHK zo wordt gezien of dat dit nog verschillend is per gemeente.
Je doet belijdenis in de eerste plaats voor de Heere.
Dus het is gewoon huichelarij als je het doet, puur om belijdend lid te zijn...
Mijn vraag is of dit in alle gemeenten van de HHK zo wordt gezien of dat dit nog verschillend is per gemeente.
Plaats reactie