Ontwikkelingen HHK

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Vroeger had je seciale kandidaatsgemeenten. Die gemeenten hadden een relatief kleine omvang. Dat fenomeen bestaat al lang niet meer.
Katwijkaanzee
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jun 2018, 21:06

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Katwijkaanzee »

Op Ds. Zoet en op Ds. Zweistra toch?[/quote]

O.K. Dan kan misschien kandidaat Baarssen de volgende worden?[/quote]

Ik kerk zelf in de HHG in Katwijk aan Zee maar het is vanwege de grootte van de gemeente geloof ik niet toegestaan dat er een kand beroepen word.[/quote]

Wie staat dat niet toe?[/quote]

Volgens mij is het kerkordelijk niet vastgelegd, maar onze kerkenraad houd wel deze richtlijnen aan. Maar ik hoop dat ze deze keer toch wel een kand beroepen, en dan inderdaad Baarssens. Ik hoor hem graag!

Wat vinden jullie eigenlijk van Kand. Roelofse? Of is het niet toegestaan om openlijk over en predikant te praten?
We zijn nooit dichter bij Christus dan wanneer we onszelf verloren vinden in een heilige verwondering over Zijn onuitsprekelijke liefde. -- John Owen --
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HHKtE »

Katwijkaanzee schreef:Op Ds. Zoet en op Ds. Zweistra toch?
O.K. Dan kan misschien kandidaat Baarssen de volgende worden?[/quote]

Ik kerk zelf in de HHG in Katwijk aan Zee maar het is vanwege de grootte van de gemeente geloof ik niet toegestaan dat er een kand beroepen word.[/quote]

Wie staat dat niet toe?[/quote]

Volgens mij is het kerkordelijk niet vastgelegd, maar onze kerkenraad houd wel deze richtlijnen aan. Maar ik hoop dat ze deze keer toch wel een kand beroepen, en dan inderdaad Baarssens. Ik hoor hem graag!

Wat vinden jullie eigenlijk van Kand. Roelofse? Of is het niet toegestaan om openlijk over en predikant te praten?[/quote

Het lijkt mij beter dat Katwijk geen kandidaten beroept.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Mannetje »

Het lijkt mij fijn als de quotes kloppen.
-
Katwijkaanzee
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jun 2018, 21:06

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Katwijkaanzee »

Het lijkt mij beter dat Katwijk geen kandidaten beroept.[/quote]

Bedoel je dit met bepaalde toon of puur omdat de gemeente groter is als doorsnee? Ik ben wel benieuwd
We zijn nooit dichter bij Christus dan wanneer we onszelf verloren vinden in een heilige verwondering over Zijn onuitsprekelijke liefde. -- John Owen --
Opheusden
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 okt 2017, 20:42

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Opheusden »

Het lijkt me beter dat, uitzonderingen nagelaten, kandidaten naar een kleine gemeente gaan.
Dus Katwijk aan Zee, kan beter geen kandidaat beroepen.
Katwijkaanzee
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jun 2018, 21:06

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Katwijkaanzee »

Helemaal mee eens
We zijn nooit dichter bij Christus dan wanneer we onszelf verloren vinden in een heilige verwondering over Zijn onuitsprekelijke liefde. -- John Owen --
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Piet Puk »

Opheusden schreef:Het lijkt me beter dat, uitzonderingen nagelaten, kandidaten naar een kleine gemeente gaan.
Dus Katwijk aan Zee, kan beter geen kandidaat beroepen.
Gelukkig beslissen wij hier niet over, alhoewel ik wel soms die indruk krijg
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

Katwijkaanzee schreef:Op Ds. Zoet en op Ds. Zweistra toch?
O.K. Dan kan misschien kandidaat Baarssen de volgende worden?[/quote]

Ik kerk zelf in de HHG in Katwijk aan Zee maar het is vanwege de grootte van de gemeente geloof ik niet toegestaan dat er een kand beroepen word.[/quote]

Wie staat dat niet toe?[/quote]

Volgens mij is het kerkordelijk niet vastgelegd, maar onze kerkenraad houd wel deze richtlijnen aan. Maar ik hoop dat ze deze keer toch wel een kand beroepen, en dan inderdaad Baarssens. Ik hoor hem graag!

Wat vinden jullie eigenlijk van Kand. Roelofse? Of is het niet toegestaan om openlijk over en predikant te praten?[/quote]

Katwijk heeft twee predikantsplaatsen en dan is het kerkordelijk niet toegestaan een kandidaat te beroepen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:Vroeger had je seciale kandidaatsgemeenten. Die gemeenten hadden een relatief kleine omvang. Dat fenomeen bestaat al lang niet meer.
Speciale kandidaatsgemeenten zijn er nooit geweest maar een aantal gemeenten koos er zelf voor om kandidaten te beroepen.
Woutjuh
Verbannen
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jun 2018, 10:47

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Woutjuh »

In het verleden was het zo dat de traktementen (salarissen) van de dominees vrij waren.
Grote gemeenten hadden hogere traktementen te bieden dan diverse kleine gemeenten.
Zo nam een dominee in een grote gemeente nauwelijks een beroep aan naar een kleine gemeente.
Kleine gemeenten werden dus al snel "kandidaatsgemeente" ook voor de net geworden predikant beter om ervaring op te doen als dominee in zijn eerste gemeente.

Kerkordelijk niet maar het was/is een soort van gewoonte/ongeschreven regel.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door liz boer »

Woutjuh schreef:In het verleden was het zo dat de traktementen (salarissen) van de dominees vrij waren.
Grote gemeenten hadden hogere traktementen te bieden dan diverse kleine gemeenten.
Zo nam een dominee in een grote gemeente nauwelijks een beroep aan naar een kleine gemeente.
Kleine gemeenten werden dus al snel "kandidaatsgemeente" ook voor de net geworden predikant beter om ervaring op te doen als dominee in zijn eerste gemeente.

Kerkordelijk niet maar het was/is een soort van gewoonte/ongeschreven regel.
Waar blijft dan de regel dat als de Heere zendt de dominee moet gaan?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

Woutjuh schreef:In het verleden was het zo dat de traktementen (salarissen) van de dominees vrij waren.
Grote gemeenten hadden hogere traktementen te bieden dan diverse kleine gemeenten.
Zo nam een dominee in een grote gemeente nauwelijks een beroep aan naar een kleine gemeente.
Kleine gemeenten werden dus al snel "kandidaatsgemeente" ook voor de net geworden predikant beter om ervaring op te doen als dominee in zijn eerste gemeente.

Kerkordelijk niet maar het was/is een soort van gewoonte/ongeschreven regel.
Dan heb je het niet over de NHK maar over de afgescheiden kerken. In de kerkorde van '51 komen geen vrije traktementen voor en ook geen kandidaatsgemeenten.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Augustienus »

Verblijdend dat er afgelopen tijd een aantal kandidaten die beroepbaar zijn gesteld een beroep hebben ontvangen en deze ook mochten aannemen (kandidaat 't Hart, De Boer, Kazen, Hartevelt en De Pater). Wat wel opmerkelijk en droevig is voor de betreffende kandidaten is dat er blijkbaar niet gedacht wordt aan de kandidaten Veldhuis, Baarssen en Terreehorst die al jaren geleden beroepbaar zijn gesteld maar nog geen beroep hebben ontvangen of mochten aannemen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zita »

Een reeks berichten waarin kandidaten werden gewogen en beoordeeld heb ik verhuisd naar de prullenbak.
Plaats reactie