Ontwikkelingen HHK

claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door claus »

In vrijwel alle kerkverbanden tref je soms vrij grote liggingsverschillen aan, die zich o.a. uiten in het beroepingswerk. Ook de Ger. Gemeenten ontkomen daar al jaren;lang niet meer aan. In bijv. Bodegraven zullen ze echt ds. B.J. van Bovne of ds. G. Beens niet beroepen, terwijl men in Uddel niet zo gauw een man als ds. Vreugdenhil (afgezien van het feit dat hij binnen kort met emeritaat gaat) op een tweetal zetten.
Maar ook in andere kerkverbanden tekent zich het liggingsverschil af. Neem nu de oude gemeente van ds. R. Kok in Veenendaal, de Pniëlkerk-gemeente. Daar is ds. F.W. van de Rhee beroepen, die in zijn huidige gemeente samenwerkt met de Vrijgemaakten. Nou, dat zou men vroeger in d etijd dat ds. Keuning, ds. J. Brons, ds. H.H. Klomp e.a. daar stonden, nooit gezien hebben. Nu las ik net dat hij een week uitstel heeft aangevraagd. De mensen in de gemeente, die nog altijd meer in de Kokse lijn zitten, zullen daar m.i. niet blij mee zijn. Een CGK als Ede bijv. heeft een m.i. prima tweetal gesteld: ds. H. Polinder en ds. A. Versluis. Zo'n tweetal had men nog geen tien jaar geleden in de Veense Pniëlkerk ook kunnen stellen.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door Desiree »

Niet ouderwets, inderdaad werkt samen, maar ik zou hem met blijdschap ontvangen..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Sheba »

Herman schreef:
Het typische hervormde gevoel wordt inderdaad nog al eens aangevoerd. Eerlijk gezegd kan ik er niet zoveel mee.
Je spendeert al drie postings lang tekst aan het hervormde gevoel, om nu te beweren dat je er niets mee kan. Dat vraagt om uitleg.

Voor het overige heb ik niet veel op te merken, omdat je ofwel andere (tegengestelde) voorbeelden inbrengt ofwel alles bagatelliseert. Mijn opvatting is dat het hele plaatje leidt tot een andere gemeente en niet hier of daar een hoed of een opmerking. Door mij met detailvragen te bestoken ga je in op de rand- en bijzaken (typisch afgescheiden - vergun me het grapje) en laat je de hoofdlijn liggen. En die hoofdlijn is het hervormde gevoel, dat kwijt is.
Eerlijk blijven graag...

Ik kan veel met het hervormde gevoel in de lijn van ds Boer, Kieviet etc. Maar velen bedoelen met het hervormde gevoel iets anders, nl wat ik in mijn eerdere post schreef. En daar kan ik niets mee. Zelfs het ritmisch zingen, koffiedrinken etc. is geen hervormd gevoel hoor...
En als je zegt het hervormde gevoel is de prediking zoals de klonk onder Boer, Kieviet etc. Dan klinkt dat nog wel degelijk in de HHK. En is er geen sprake van verrechtsing. Of dat dat kwijt is. Waar onder andere jij over begon. Anders had ik niet gereageerd. ;)
Het kan wel zijn dat je ziet dat de rechterkant tot iets minder rechterkant van de oude situatie ruim vertegenwoordigd is in de HHK. En dat de eerder linkse GB gemeenten ontbreken. Maar dat heeft niets met verrechtsing te maken, van in de loop van de tijd dat de HHK bestaat. Dat is namelijk al vanaf het begin in 2004 zo.

En meerdere malen heb ik gezegd dat een plaatselijke gemeente zeker kan verrechtsen. (Zoals gemeenten waarschijnlijk ook kunnen verlinksen) Maar dat het niets zegt over de landelijke HHK. Of dat dat een landelijke trent is. En dat het dingen zijn van alle tijden in alle kerkverbanden. En ook zei ik daarbij dat als er iets gebeurd wat tegen de Bijbelse leer ingaat, de kerkelijke weg bewandeld dient te worden, en niet bij voorbaat naar een ander kerkverband overgestapt moet worden...en eerlijk gezegd gebeurd dat zelden.
Men heeft de keus allang gemaakt. En misschien dat er nog een gesprekje met de kerkenraad plaats zal vinden, maar dan stopt het.
Verder begon niet ik over de randzaken. Maar gaf jij aan dat dat de zaken zijn waarom mensen vervreemden van hun gemeente. Daar heb ik op gereageerd. En ja dan zitten daar redenen bij waarvan ik achter mijn oren krab en denk, is dat dan een reden om een principiële keus naast je neer te leggen die je in 2004 hebt gemaakt?

Als je dat bagataliseren noemt ....
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Klavart »

Orchidee schreef:Tellen kan moeilijk zijn voor sommigen, de helft is toch 500 man en mensen die vanuit hhg Kralingseveer naar hhg Ouderkerk overgegaan zijn, zijn óók ogg;-)
Om hier nog even op terug te komen:
Voor wie is tellen moeilijk? Ik heb het niet over de helft gehad. Want het is zeker niet zo dat de helft van de mensen van de hhg Ouderkerk oorspronkelijk uit een ogg komt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Herman »

Sheba schreef: Ik kan veel met het hervormde gevoel in de lijn van ds Boer, Kieviet etc. Maar velen bedoelen met het hervormde gevoel iets anders, nl wat ik in mijn eerdere post schreef. En daar kan ik niets mee. Zelfs het ritmisch zingen, koffiedrinken etc. is geen hervormd gevoel hoor...
En als je zegt het hervormde gevoel is de prediking zoals de klonk onder Boer, Kieviet etc. Dan klinkt dat nog wel degelijk in de HHK. En is er geen sprake van verrechtsing. Of dat dat kwijt is. Waar onder andere jij over begon. Anders had ik niet gereageerd. ;)
Het kan wel zijn dat je ziet dat de rechterkant tot iets minder rechterkant van de oude situatie ruim vertegenwoordigd is in de HHK. En dat de eerder linkse GB gemeenten ontbreken. Maar dat heeft niets met verrechtsing te maken, van in de loop van de tijd dat de HHK bestaat. Dat is namelijk al vanaf het begin in 2004 zo.

En meerdere malen heb ik gezegd dat een plaatselijke gemeente zeker kan verrechtsen. (Zoals gemeenten waarschijnlijk ook kunnen verlinksen) Maar dat het niets zegt over de landelijke HHK. Of dat dat een landelijke trent is. En dat het dingen zijn van alle tijden in alle kerkverbanden. En ook zei ik daarbij dat als er iets gebeurd wat tegen de Bijbelse leer ingaat, de kerkelijke weg bewandeld dient te worden, en niet bij voorbaat naar een ander kerkverband overgestapt moet worden...en eerlijk gezegd gebeurd dat zelden.
Men heeft de keus allang gemaakt. En misschien dat er nog een gesprekje met de kerkenraad plaats zal vinden, maar dan stopt het.
Verder begon niet ik over de randzaken. Maar gaf jij aan dat dat de zaken zijn waarom mensen vervreemden van hun gemeente. Daar heb ik op gereageerd. En ja dan zitten daar redenen bij waarvan ik achter mijn oren krab en denk, is dat dan een reden om een principiële keus naast je neer te leggen die je in 2004 hebt gemaakt?

Als je dat bagataliseren noemt ....
Hier stuit ik op een merkwaardige discrepantie, die me werkelijk bevreemd. De HHK (en in dit geval jij) koketteert graag met I. Kievit (verleden 1954) en G. Boer (overleden 1973) en dan blijkbaar een ondefinieerbare sprong naar 2004. Zit daartussen dan niets? Hebben er geen ontwikkelingen voorgedaan? Waarom wordt de invloed van prof. Graafland op de identiteit van de hervormde kringen verzwegen? Hij was toch de meest invloedrijke man in deze periode.

Daarnaast ben ik oprecht benieuwd naar wie I. Kievit en G. Boer leest. Of waar ik die in de HHK zou moeten situeren. Ik gok op rechts van het midden, maar niet in de kringen van het gekrookte riet. In de uiterst rechtse prediking neem ik zaken waar als 'valse lijdelijkheid, ontbreken van de evangelieverkondiging, gestaltelijke bevindelijkheid en het dorsmanisme'. Met die laatste term duid ik aan dat er blijkbaar geestelijk leven is, waar de bevrijdende kracht van het evangelie zover ondergesneeuwd is, dan alleen de afsterving van de oude mens wordt ingeleefd. Dat zijn de mensen die zuchten of ze nog eens een zucht mogen slaken, begrijpt u mij?
Deze kritiek heb ik niet op J.T. Doornebal (leerling van Kievit), W.L. Tukker (opvolger van G. Boer) en G. Boer zelf. Ik hou me aanbevolen voor andere richtinggevende namen van na de periode 1970 in wie de hervormde lijn duidelijk zichtbaar is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door eilander »

Herman schreef:Daarnaast ben ik oprecht benieuwd naar wie I. Kievit en G. Boer leest. Of waar ik die in de HHK zou moeten situeren. Ik gok op rechts van het midden, maar niet in de kringen van het gekrookte riet. In de uiterst rechtse prediking neem ik zaken waar als 'valse lijdelijkheid, ontbreken van de evangelieverkondiging, gestaltelijke bevindelijkheid en het dorsmanisme'. Met die laatste term duid ik aan dat er blijkbaar geestelijk leven is, waar de bevrijdende kracht van het evangelie zover ondergesneeuwd is, dan alleen de afsterving van de oude mens wordt ingeleefd. Dat zijn de mensen die zuchten of ze nog eens een zucht mogen slaken, begrijpt u mij?
Deze kritiek heb ik niet op J.T. Doornebal (leerling van Kievit), W.L. Tukker (opvolger van G. Boer) en G. Boer zelf. Ik hou me aanbevolen voor andere richtinggevende namen van na de periode 1970 in wie de hervormde lijn duidelijk zichtbaar is.
'Dorsmanisme' is dat een term die je zelf hebt verzonnen? Waar komt dat vandaan?
Ik lees overigens weleens iets van ds. Kievit of ds. Boer. Van Kievit heb ik twee boekjes, en van ds. Boer diverse prekenbundeltjes.
Ds. Doornebal past in geen enkel hokje, dus ik vind het lastig om die tóch ergens ingedeeld te zien.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Herman »

eilander schreef: 'Dorsmanisme' is dat een term die je zelf hebt verzonnen? Waar komt dat vandaan?
Ik lees overigens weleens iets van ds. Kievit of ds. Boer. Van Kievit heb ik twee boekjes, en van ds. Boer diverse prekenbundeltjes.
Ds. Doornebal past in geen enkel hokje, dus ik vind het lastig om die tóch ergens ingedeeld te zien.
Nee, die term muntte ds H. Lassche eens. Hij had het over een Staphorstenaar, zo'n echte Dorsmaniaan... En vervolgde zijn preek/referaat.
ds Doornebal is een leerling van ds I. Kievit, en dus past hij precies in het hokje van 'discipel van'. B.J. Spruyt evalueert ds J.T. Doornebal ook in het licht van zijn meester, en ik denk dus dat zijn prediking wel in die lijn te typeren is.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door DDD »

Nou ik lees wel regelmatig iets van Doornenbal. Ik lees hem graag. Hij had zelfspot. Hij was echt hervormd, mild, bescheiden en open (althans op onderdelen, niet over alles, maar dat hoeft ook niet).

Maar de HHK is wel het andere uiterste. Niet mild en ook niet open, in mijn beleving. Al kom ik er niet heel vaak.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door eilander »

Herman schreef:
eilander schreef: 'Dorsmanisme' is dat een term die je zelf hebt verzonnen? Waar komt dat vandaan?
Ik lees overigens weleens iets van ds. Kievit of ds. Boer. Van Kievit heb ik twee boekjes, en van ds. Boer diverse prekenbundeltjes.
Ds. Doornebal past in geen enkel hokje, dus ik vind het lastig om die tóch ergens ingedeeld te zien.
Nee, die term muntte ds H. Lassche eens. Hij had het over een Staphorstenaar, zo'n echte Dorsmaniaan... En vervolgde zijn preek/referaat.
Ik zou erg willen oppassen met zo'n term, zeker als je dit - zoals jij nu doet - wat negatief uitlegt. Je typeert nu met één zinnetje een predikant, met een term die een ander heeft bedacht en misschien wel met een wat andere bedoeling.
Maar goed, dat even terzijde. Ik denk dat ik te weinig hervormd ben om hier iets zinnigs te zeggen.
Overigens denk ik wel dat onze predikant ds. J. Lohuis in de traditie van ds. G. Boer staat. Maar hij is niet in de brede zin 'richtinggevend' te noemen omdat hij gelukkig een echte gemeentepredikant is.

@DDD, ik lees ook graag van ds. Doornebal 'Overpeinzingen van een pelgrim'. Dat is het enige boek dat ik van hem heb.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door Sheba »

DDD schreef:Nou ik lees wel regelmatig iets van Doornenbal. Ik lees hem graag. Hij had zelfspot. Hij was echt hervormd, mild, bescheiden en open (althans op onderdelen, niet over alles, maar dat hoeft ook niet).

Maar de HHK is wel het andere uiterste. Niet mild en ook niet open, in mijn beleving. Al kom ik er niet heel vaak.
Dan moet je er maar niet te veel over zeggen ;)
Verder nodig ok je van harte uit eens een dienst te bezoeken. :)
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door DDD »

Ik ben er een aantal keren geweest. En ik lees zo nu en dan het kerkblad. Heel veel zeg ik er toch ook niet over?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Sheba »

Herman schreef:
Sheba schreef: Ik kan veel met het hervormde gevoel in de lijn van ds Boer, Kieviet etc. Maar velen bedoelen met het hervormde gevoel iets anders, nl wat ik in mijn eerdere post schreef. En daar kan ik niets mee. Zelfs het ritmisch zingen, koffiedrinken etc. is geen hervormd gevoel hoor...
En als je zegt het hervormde gevoel is de prediking zoals de klonk onder Boer, Kieviet etc. Dan klinkt dat nog wel degelijk in de HHK. En is er geen sprake van verrechtsing. Of dat dat kwijt is. Waar onder andere jij over begon. Anders had ik niet gereageerd. ;)
Het kan wel zijn dat je ziet dat de rechterkant tot iets minder rechterkant van de oude situatie ruim vertegenwoordigd is in de HHK. En dat de eerder linkse GB gemeenten ontbreken. Maar dat heeft niets met verrechtsing te maken, van in de loop van de tijd dat de HHK bestaat. Dat is namelijk al vanaf het begin in 2004 zo.

En meerdere malen heb ik gezegd dat een plaatselijke gemeente zeker kan verrechtsen. (Zoals gemeenten waarschijnlijk ook kunnen verlinksen) Maar dat het niets zegt over de landelijke HHK. Of dat dat een landelijke trent is. En dat het dingen zijn van alle tijden in alle kerkverbanden. En ook zei ik daarbij dat als er iets gebeurd wat tegen de Bijbelse leer ingaat, de kerkelijke weg bewandeld dient te worden, en niet bij voorbaat naar een ander kerkverband overgestapt moet worden...en eerlijk gezegd gebeurd dat zelden.
Men heeft de keus allang gemaakt. En misschien dat er nog een gesprekje met de kerkenraad plaats zal vinden, maar dan stopt het.
Verder begon niet ik over de randzaken. Maar gaf jij aan dat dat de zaken zijn waarom mensen vervreemden van hun gemeente. Daar heb ik op gereageerd. En ja dan zitten daar redenen bij waarvan ik achter mijn oren krab en denk, is dat dan een reden om een principiële keus naast je neer te leggen die je in 2004 hebt gemaakt?

Als je dat bagataliseren noemt ....
Hier stuit ik op een merkwaardige discrepantie, die me werkelijk bevreemd. De HHK (en in dit geval jij) koketteert graag met I. Kievit (verleden 1954) en G. Boer (overleden 1973) en dan blijkbaar een ondefinieerbare sprong naar 2004. Zit daartussen dan niets? Hebben er geen ontwikkelingen voorgedaan? Waarom wordt de invloed van prof. Graafland op de identiteit van de hervormde kringen verzwegen? Hij was toch de meest invloedrijke man in deze periode.

Daarnaast ben ik oprecht benieuwd naar wie I. Kievit en G. Boer leest. Of waar ik die in de HHK zou moeten situeren. Ik gok op rechts van het midden, maar niet in de kringen van het gekrookte riet. In de uiterst rechtse prediking neem ik zaken waar als 'valse lijdelijkheid, ontbreken van de evangelieverkondiging, gestaltelijke bevindelijkheid en het dorsmanisme'. Met die laatste term duid ik aan dat er blijkbaar geestelijk leven is, waar de bevrijdende kracht van het evangelie zover ondergesneeuwd is, dan alleen de afsterving van de oude mens wordt ingeleefd. Dat zijn de mensen die zuchten of ze nog eens een zucht mogen slaken, begrijpt u mij?
Deze kritiek heb ik niet op J.T. Doornebal (leerling van Kievit), W.L. Tukker (opvolger van G. Boer) en G. Boer zelf. Ik hou me aanbevolen voor andere richtinggevende namen van na de periode 1970 in wie de hervormde lijn duidelijk zichtbaar is.
Ik ga in pb hier op in.

Wbt Ontwikkelingen... niet elke ontwikkeling is een positieve ontwikkeling ;)

@DDD je zegt niet mild en niet open. Ik zeg kom luisteren. Je bent welkom ( openheid) en mild zijn we ook, we sturen niet iedereen weg .
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door samanthi »

Sheba schreef:
DDD schreef:Nou ik lees wel regelmatig iets van Doornenbal. Ik lees hem graag. Hij had zelfspot. Hij was echt hervormd, mild, bescheiden en open (althans op onderdelen, niet over alles, maar dat hoeft ook niet).

Maar de HHK is wel het andere uiterste. Niet mild en ook niet open, in mijn beleving. Al kom ik er niet heel vaak.
Dan moet je er maar niet te veel over zeggen ;)
Verder nodig ok je van harte uit eens een dienst te bezoeken. :)
Of bij ons
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door Orchidee »

" we sturen niet iedereen weg "

Haha, niet iedereen?! :-)
Wij niemand :D

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door Augustienus »

DDD schreef:Ik ben er een aantal keren geweest. En ik lees zo nu en dan het kerkblad. Heel veel zeg ik er toch ook niet over?
Ik erger me aan hoe jij een heel kerkverband wegzet. En ik begrijp dat je zelf uit de GG komt? In de meeste HHG's klinkt een evenwichtige prediking en een ruim aanbod van genade. Wellicht heb jij een wat zwaardere gemeente hebt getroffen, die soms idd niet onderdoen voor een rechtse GG. Daarnaast hoor ik GGers die het altijd hebben over de enorme diversiteit in de Gereformeerde gemeenten, maar die is in de Hhk niet kleiner. Alleen worden de verschillen niet op de spits gedreven. Hier zie je iets terug van dat 'Hervormde'.

Tip: Als je een indruk wilt hebben van de prediking binnen de Hhk is het goed om preken te luisteren van de voormannen, dwz degenen die les geven aan het seminarium: prof. Dr. W van Vlastuin, dr. P. C. Hoek, dr. P. de Vries en dr. R. Van Kooten.
Laatst gewijzigd door Augustienus op 30 dec 2017, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie