Ontwikkelingen HHK

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
Bogerman schreef:Ik verbaas me over de salarissen in PKN en CGK. Die zijn echt veel lager dan in de GerGem en de GerGeminNed. Maar in de PKN en de CGK hebben ze wel een universitaire opleiding gevolgd, maar ze worden betaald onder het niveau van een leraar in het voortgezet onderwijs. Ik zei in de vorige post dat ik een CGKemeritus had gesproken. Die had het helemaal niet zo breed. En dat ligt bij hem echt niet aan het uitgavenpatroon.
Ik denk dat je naar de PKN salarissen kijkt, want de richtlijnen voor de CGK en GG zijn vergelijkbaar (GGiN weet ik niet). Er zijn inderdaad een aantal GG-gemeenten die substantieel boven de richtlijn betalen, maar dat is in de CGK ook (zij het veel minder).
Enige vreemde is dan inderdaad het verschil in opleiding: in de CGK universitair en in de GG mbo-plus.
Als je dan als GG ds met een MBO-plus opleiding CGK studenten mag opleiden aan de TUA doe je het niet verkeerd.


Beetje denigrerend is het wel Tib.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tiberius »

Hoezo denigrerend? Je maakt mij niet wijs dat jij het verschil niet hoort; dat hoor je ook als je een GG-predikant hoort, die wel universitair opgeleid is (of via de CGK zij-ingestroomd is).
Als je ds. Zondag bedoelt: hij geeft geen les op het gebied van theologie hoor, maar op dat van zijn eerdere professie.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:Hoezo denigrerend? Je maakt mij niet wijs dat jij het verschil niet hoort; dat hoor je ook als je een GG-predikant hoort, die wel universitair opgeleid is (of via de CGK zij-ingestroomd is).
Als je ds. Zondag bedoelt: hij geeft geen les op het gebied van theologie hoor, maar op dat van zijn eerdere professie.
Ik weet niet van elke ds de opleiding. Maar de in jou ogen MBO predikanten Vreugdenhil, AT Vergunst, vd Net, Kattenberg, Driessen, L Huisman of Harinck, hoor ik graag. Om maar wat te noemen, er zijn er meer.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tiberius »

Ik heb het niet over de predikanten maar over de opleiding. Wat ze er voor of er na studeren, stempelt ook hun prediking.
Ik weet van een GG-predikant die tijdens zijn predikantschap een aantal modules aan de TUA volgde, omdat hij meer bagage wilde voor zijn preken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ad Anker »

gallio schreef:
Bogerman schreef: ...Maar dat andere niet. Je gaat weer uitleggen dat een emerituspredikant gewoon predikant blijft, alleen dan zonder gemeente. Dat weet iedereen. Hoef je niet te benadrukken...
Je klinkt nogal gefrustreerd. Misschien is het beter om dit even te laten rusten en vanavond mee te luisteren met de dienst van ds. K. Veldman als hij de paupers van Ingersoll toespreekt. Je treft het, de dienst is in het Nederlands. Of luister anders mee met de gebruikelijke donderdagavond dienst van de gemeente Springford.
Waar kun je K. Veldman beluisteren?
HersteldHervormd
Berichten: 6055
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Ad Anker schreef:
gallio schreef:
Bogerman schreef: ...Maar dat andere niet. Je gaat weer uitleggen dat een emerituspredikant gewoon predikant blijft, alleen dan zonder gemeente. Dat weet iedereen. Hoef je niet te benadrukken...
Je klinkt nogal gefrustreerd. Misschien is het beter om dit even te laten rusten en vanavond mee te luisteren met de dienst van ds. K. Veldman als hij de paupers van Ingersoll toespreekt. Je treft het, de dienst is in het Nederlands. Of luister anders mee met de gebruikelijke donderdagavond dienst van de gemeente Springford.
Waar kun je K. Veldman beluisteren?
Dewoesteweg
Afsnijdende prediking waardoor er plaats word gemaakt voor de Heere Jezus.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ad Anker »

HersteldHervormd schreef:
Ad Anker schreef:
gallio schreef:
Bogerman schreef: ...Maar dat andere niet. Je gaat weer uitleggen dat een emerituspredikant gewoon predikant blijft, alleen dan zonder gemeente. Dat weet iedereen. Hoef je niet te benadrukken...
Je klinkt nogal gefrustreerd. Misschien is het beter om dit even te laten rusten en vanavond mee te luisteren met de dienst van ds. K. Veldman als hij de paupers van Ingersoll toespreekt. Je treft het, de dienst is in het Nederlands. Of luister anders mee met de gebruikelijke donderdagavond dienst van de gemeente Springford.
Waar kun je K. Veldman beluisteren?
Dewoesteweg
Afsnijdende prediking waardoor er plaats word gemaakt voor de Heere Jezus.
Ik bedoel live in Ingersoll. M. heb ik wel gevonden maar K. niet.
HersteldHervormd
Berichten: 6055
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

K is toch de oudere? En dan M de jongere? Wie zoek je precies?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ad Anker »

HersteldHervormd schreef:K is toch de oudere? En dan M de jongere? Wie zoek je precies?
Ik las dit:
gallio schreef:Misschien is het beter om dit even te laten rusten en vanavond mee te luisteren met de dienst van ds. K. Veldman als hij de paupers van Ingersoll toespreekt. Je treft het, de dienst is in het Nederlands. 
Vandaar mijn vraag. Waar luister ik dat mee/na.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door -DIA- »

Ds. Veldman is een wetsprediker, ik voel soms te veel de nadruk op de wet t.o.v. van het Evangelie. Er moet wel evenwicht zijn tussen Wet en Evangelie. Persoonlijk vind ik dat ds. Veldman wat hard overkwam. Ik miste wel eens wat tere bewogenheid. Maar ik zal er maar bij zeggen dat dat ook aan mij kan liggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Valcke »

Ad Anker schreef:Waar kun je K. Veldman beluisteren?
sermonaudio
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door -DIA- »

Valcke schreef:
Ad Anker schreef:Waar kun je K. Veldman beluisteren?
sermonaudio
Hier ook een preek vaan ds. Veldman. Ik heb hem enkele malen ook in onze gemeenten gehoord, bv. bij interkerkelijke samenkomsten voor bv. SGP, GBS en SEZ enz.
https://www.youtube.com/watch?v=CdaZy_jfvvE

Ik geloof overigens dat ik deze preek van ds. Veldman wel kan aanbevelen. Soms komt hij wat hard over, maar dat zal zijn stijl wel en manier van uitdrukken zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GGotK »

Zomerserie over wat predikanten doen in de zomerperiode (en daarbuiten) ter ontspanning. De tweede aflevering met ds. Kazen.

https://www.youtube.com/watch?v=Hdh7rN1TNFU
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door -DIA- »

GGotK schreef:Zomerserie over wat predikanten doen in de zomerperiode (en daarbuiten) ter ontspanning. De tweede aflevering met ds. Kazen.

https://www.youtube.com/watch?v=Hdh7rN1TNFU
Ik weet niet of ik mijn diepste mening hierover mag openbaren? Ik heb wel eens de gedachten dat tegenwoordig alles op een reformatorische manier goed is. Het ademt voor mij een vreemde sfeer, een soort sfeer die we vandaag heel erg zien toenemen en ook heel populair is onder veel jongere 'refo’s'. Het is allemaal zo geheel anders dan met de godsdienst waarin wij zijn onderwezen, Ik kan hier niet in aarden, En dan bedenken dat, zo het lijkt, bijna de gehele gezindte deze kant op wil. Dit is wel aardig, en hieraan stoten we ons niet. Mag ik mijn gedachten hebben waar dit naartoe gaat? Ik heb die gedachten zeker, en een ieder die boven de 50 jaar is zal kunnen invoelen wat ik bedoel. Een jongere generatie weet vaak niet meer anders. Het wordt meer gezelligheid, liefde, vriendelijkheid, dan dat een leven van diepe ernst, zonde en vreemdelingschap is.

Paar citaten:
Wat haalt u uit muziek?
Eh, ja op een andere manier, toch ook wel hetzelfde als.. eh, sportief bezig zijn... Eh, je wordt weer op een andere manier... eh, geprikkeld, aangesproken, zeker ook de muziek van Bach, die soms ook weer, eh, hele diepe gedachten geeft, gedachten aanreikt of inzichten geeft, of verwondering geeft.
Wat voor inzichten, bijvoorbeeld?
Soms kan in muziek een Bijbelse boodschap eh, haast nog beter vertolkt orden als met mensenwoorden gebeurt.
Ja...
Dat kan hier soms op een nog weer andere , en ook wel op een diepere manier, eh, raken.
Heeft u nog een wens voor de kerk? Voor de toekomst?
Eh, ik denk. De tijd waarin wij hier, hier bij deze oude kerk staan, dat dat heel veel zegt over de toekomst. Eeuwen klinkt het woord van God. En het zal eh, blijven klinken. Ondanks de rommel die wij er op het kerkelijk erf van maken.
*Carrillon speelt*
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Augustienus »

Liefde en vriendelijkheid zijn tenminste onderdeel van de vrucht van de Geest, ernst niet.
Plaats reactie