Ontwikkelingen HHK

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door JCRyle »

Adagio schreef:
Luther schreef:De meeste vrouwen zetten hun hoed af, uit allergie, niet omdat ze Bijbelstudie hebben gedaan.
Quod erat demonstrandum, uit voorgaande reacties. :banghead
Zozo, Adagio spreekt zijn talen. Hierbij benoem ik Adagio tot Weleerwaarde forummer Adagio Baudet :garde
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Luther »

Mara schreef:Er zijn vrouwen die dit idd beweren, ik zet hem op omdat het moet. Dan zie je dat ze de hoed niet opzetten als ze in een kerk zitten die het niet meer vereist.
Je wordt als vrouw echt een eenling, in de meeste kerken.
En je moet je soms verdedigen, dat kan ook niet elke vrouw.
Sorry, maar ik vind dit een beetje zieligdoenerij. Je laat je oren (of hoofd) toch niet hangen naar wat 'de mensen' vinden of zeggen?
En als je als enige een hoed op hebt, ben je daarmee toch geen eenling?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Luther »

merel schreef:
Luther schreef:
Orchidee schreef:De meeste hoed/hoofddeksel dragende vrouwen dragen hem omdat het MOET.
Niet uit overtuiging!
De meeste vrouwen zetten hun hoed af, uit allergie, niet omdat ze Bijbelstudie hebben gedaan.
Ik heb nooit een hoed opgehad en mijn moeder ook niet, ben ik nu ook allergisch of alleen ongehoorzaam :D
Waarschijnlijk heb je je te weinig verdiept. Overigens gaat het niet om een hoed, maar om een hoofdbedekking. Een sjaaltje mag ook hoor. ;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Luther »

Roos2017 schreef:1 Kor 11
5 Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.

In veel buitenlandse kerken doen vrouwen een hoofdbedekking (geen hoed) op zodra er gebeden wordt.
Dat geldt ook tijdens het gebed voor het eten en op andere momenten dat er gebeden wordt.
Ik denk m.b.t. bovenstaande tekst dat dit een meer bijbelse uiting is dan hoofdbedekking tijdens de hele kerkdienst.
Dat in reformatorische kerken een hoed tijdens de eredienst gedragen wordt zie ik meer als westerse traditie en daar maak ik ook geen punt van.
Wat ik alleen niet begrijp is dat vrouwen dan weer wel hun hoofd onbedekt laten tijdens gebeden en bijbelstudies buiten de eredienst.
Dat staat toch duidelijk in de tekst, of gaat de reformatorische traditie hier willekeurig mee om?
Je merkt dan in ieder geval dat er over 1 Korinthe 11 is nagedacht en dat men daarvoor een bepaalde vorm heeft gekozen. Die kan inderdaad verschillen. Maar het zou me een lief ding waard zijn, als dat nadenken in ieder geval tot stand komt, en er vervolgens een vorm wordt gevonden om wat Paulus daar zegt, ook gestalte te geven.

Bidden en profeteren zijn uitingen van Geestesgaven binnen de setting van een eredienst, waar ook ambtelijke leiding is en de sleutelen van het hemelrijk worden bediend. Dat is anno 2018 de kerkdienst, waar de Geest werkt in en door gebed en verkondiging (horen en spreken).
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Mara »

Luther schreef: Sorry, maar ik vind dit een beetje zieligdoenerij.
Sprak de man... :huhu
Luther schreef: Je laat je oren (of hoofd) toch niet hangen naar wat 'de mensen' vinden of zeggen?
En als je als enige een hoed op hebt, ben je daarmee toch geen eenling?
Nee ik niet, daar ben ik inmiddels te oud voor geworden.
Maar je zult 18 of 23 zijn. En (vrijwel) de enige zijn in je gemeente.
Dan is het toch heel anders hoor, meneer Luther.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10443
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Luther schreef: Sorry, maar ik vind dit een beetje zieligdoenerij.
Sprak de man... :huhu
Luther schreef: Je laat je oren (of hoofd) toch niet hangen naar wat 'de mensen' vinden of zeggen?
En als je als enige een hoed op hebt, ben je daarmee toch geen eenling?
Nee ik niet, daar ben ik inmiddels te oud voor geworden.
Maar je zult 18 of 23 zijn. En (vrijwel) de enige zijn in je gemeente.
Dan is het toch heel anders hoor, meneer Luther.
Ik was jarenlang de enige van mijn leeftijdscategorie in de kerk met hoed. Geen trauma's opgelopen, sorry. Intussen neemt de hoeddragerij iets toe.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

Mara schreef:
Luther schreef: Sorry, maar ik vind dit een beetje zieligdoenerij.
Sprak de man... :huhu
Luther schreef: Je laat je oren (of hoofd) toch niet hangen naar wat 'de mensen' vinden of zeggen?
En als je als enige een hoed op hebt, ben je daarmee toch geen eenling?
Nee ik niet, daar ben ik inmiddels te oud voor geworden.
Maar je zult 18 of 23 zijn. En (vrijwel) de enige zijn in je gemeente.
Dan is het toch heel anders hoor, meneer Luther.
Of het is een menselijke instelling en dan heb jij gelijk of het is een voorschrift uit Gods Woord en dan vallen al jouw bezwaren weg.
Ik geloof oprecht het tweede.

Ik denk dat het "lijden" door een hoofdbedekking te dragen in een gemeente die daar mee gestopt is nog wel meevalt.....ook als je 18 of 23 bent.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Roos2017 »

Luther schreef: Bidden en profeteren zijn uitingen van Geestesgaven binnen de setting van een eredienst, waar ook ambtelijke leiding is en de sleutelen van het hemelrijk worden bediend. Dat is anno 2018 de kerkdienst, waar de Geest werkt in en door gebed en verkondiging (horen en spreken).
Maar bidden doe je toch ook thuis. Hoe onderbouw je dit dan, Luther?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Adagio »

Bidden is hopelijk zelfs als de ademtocht van de ziel. Nehemia liep al biddend rond met een dienblaadje vol wijn. Bij evenzovele kerkelijke aangelegenheden zal er verschil zijn in het wel of niet dragen van een hoed, ik verdraag daar iedereen in. Maar de openbare eredienst staat bij mij buiten kijf.
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Jan Vogel »

De discussie die nu gevoerd kan beter worden voortgezet in een nieuw topic: Welke regels gelden en welke regels niet meer? Dan kunnen we hier verder over de ontwikkelingen in de HHK.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Mara »

Zita schreef: Ik was jarenlang de enige van mijn leeftijdscategorie in de kerk met hoed. Geen trauma's opgelopen, sorry. Intussen neemt de hoeddragerij iets toe.
Ik heb er ook geen trauma van. Ik zit regelmatig als enige in de kerk met een hoed op.
Maar die meiden willen het niet meer. Oudste zus begint ermee om hem af te laten en dan zie je de rest volgen.
Hoeddragerij zie ik nergens toenemen. Zeker in de rouw- en trouwdiensten neemt het sterk af.
huisman schreef: Of het is een menselijke instelling en dan heb jij gelijk of het is een voorschrift uit Gods Woord en dan vallen al jouw bezwaren weg.
Ik geloof oprecht het tweede.
Ik heb ook de vrijmoedigheid niet om hem niet meer op te doen, terwijl het allang geen moeten meer is bij ons, ook niet meer bij de bediening van de sacramenten.
En dat is iets dat ik niet kan begrijpen. Die regel was er! En dan komen doopouders opdagen zonder hoed bij zich. Dat is toch provoceren in wezen?
huisman schreef:Ik denk dat het "lijden" door een hoofdbedekking te dragen in een gemeente die daar mee gestopt is nog wel meevalt.....ook als je 18 of 23 bent.
Ze zien het niet als lijden, dat is te sterk uitgedrukt. Maar op die leeftijd wil je niet de enige zijn.
We hebben een gezin nieuw in onze gemeente, moeder en dochtertjes droegen allen een hoedje. Maar bij de meisjes bleef ie binnen de kortste keren af, moeder zet hem nog wel op.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door eilander »

Graag on-topic verder. HHK betekent hier niet Hoeden, Hoofddoeken en andere Kerkelijke gebruiken of zoiets.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door kasparov »

Mij valt op dat het een issue is, maar in bepaalde kerken. Is het bovengenoemde de praktijk van de HHK? Meisjes dragen liever geen hoofddeksel meer, maar de oudere vrouwen nog wel? Er zijn volgens mij ook kerken (bijv. GG, GGiN, OGGiN) waar het hoofddeksel de normale gang van zaken is. Of zeggen we dan dat dit "moeten" is? In die kerken val je juist op als je als vrouw of meisje geen hoofddeksel draagt. Ik vind de lijn naar de Bijbelse opdracht (het Bijbelse voorschrift) wel mooi, want dat getuigt van eerbied voor God en Zijn scheppingsorde. Die orde staat trouwens wel heftig onder druk momenteel, bijv. "meer vrouwen in de top".
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Augustienus »

Hieronder twee lezingen over de hervormde identiteit na 2004 van de Hhk, de eerste is van ds Cjp van der Bas en de ander van dr. Bj Spruyt.
http://www.hersteldhervormdekerk.nl/upl ... er_Bas.pdf

http://www.hersteldhervormdekerk.nl/upl ... Spruyt.pdf
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Orchidee »

Pagina niet gevonden
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie