Ontwikkelingen HHK

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:De meeste hoed/hoofddeksel dragende vrouwen dragen hem omdat het MOET.
Niet uit overtuiging!
De meeste vrouwen zetten hun hoed af, uit allergie, niet omdat ze Bijbelstudie hebben gedaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Wandelende »

Luther schreef:
Orchidee schreef:De meeste hoed/hoofddeksel dragende vrouwen dragen hem omdat het MOET.
Niet uit overtuiging!
De meeste vrouwen zetten hun hoed af, uit allergie, niet omdat ze Bijbelstudie hebben gedaan.
:haha :super
(~)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Orchidee »

Niet uit een bijbels moeten maar uit een wettisch moeten
Maar dat had u vast begrepen

Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Charles »

Orchidee schreef:De meeste hoed/hoofddeksel dragende vrouwen dragen hem omdat het MOET.
Niet uit overtuiging!
Dat is al een feit voor de GG waar ik in zit. En zo komen we toch weer van de HHK op de GG :D
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Mara »

Mister schreef:
Orchidee schreef:De meeste hoed/hoofddeksel dragende vrouwen dragen hem omdat het MOET.
Niet uit overtuiging!

Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
En wat is je bron, behorend bij deze stellig uitspraak?
:blabla
Er zijn vrouwen die dit idd beweren, ik zet hem op omdat het moet. Dan zie je dat ze de hoed niet opzetten als ze in een kerk zitten die het niet meer vereist.
Je wordt als vrouw echt een eenling, in de meeste kerken.
En je moet je soms verdedigen, dat kan ook niet elke vrouw.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9824
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door merel »

Luther schreef:
Orchidee schreef:De meeste hoed/hoofddeksel dragende vrouwen dragen hem omdat het MOET.
Niet uit overtuiging!
De meeste vrouwen zetten hun hoed af, uit allergie, niet omdat ze Bijbelstudie hebben gedaan.
Ik heb nooit een hoed opgehad en mijn moeder ook niet, ben ik nu ook allergisch of alleen ongehoorzaam :D
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Orchidee »

Beiden kan ook hé
Ik hou helemaal niet van hoeden dragen, maar vind bijbels wel dat ik een hoofddeksel op moet

Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17344
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

merel schreef:
Luther schreef:
Orchidee schreef:De meeste hoed/hoofddeksel dragende vrouwen dragen hem omdat het MOET.
Niet uit overtuiging!
De meeste vrouwen zetten hun hoed af, uit allergie, niet omdat ze Bijbelstudie hebben gedaan.
Ik heb nooit een hoed opgehad en mijn moeder ook niet, ben ik nu ook allergisch of alleen ongehoorzaam :D
Niet laten overtuigen door 1 Korinthe 11 ? Op grond van dit Schriftgedeelte hebben christenvrouwen wereldwijd het dragen van een hoofdbedekking tijdens erediensten gewoon gevonden.
Baptisten in Rusland, methodisten in de VS, gereformeerden in Europa,Evangelische christenen in Azië enz.

Jammer dat dit eenvoudige Schriftverstaan in ons land tanende is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Reforok
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 feb 2018, 15:31

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Reforok »

huisman schreef:
merel schreef:
Luther schreef:
Orchidee schreef:De meeste hoed/hoofddeksel dragende vrouwen dragen hem omdat het MOET.
Niet uit overtuiging!
De meeste vrouwen zetten hun hoed af, uit allergie, niet omdat ze Bijbelstudie hebben gedaan.
Ik heb nooit een hoed opgehad en mijn moeder ook niet, ben ik nu ook allergisch of alleen ongehoorzaam :D
Niet laten overtuigen door 1 Korinthe 11 ? Op grond van dit Schriftgedeelte hebben christenvrouwen wereldwijd het dragen van een hoofdbedekking tijdens erediensten gewoon gevonden.
Baptisten in Rusland, methodisten in de VS, gereformeerden in Europa,Evangelische christenen in Azië enz.

Jammer dat dit eenvoudige Schriftverstaan in ons land tanende is.
Als het eenvoudig is dan was er ook geen discussie.

- haar langer dan gemilimeterd geldt ook als bedekking!
- alleen bij actief bidden en profeteren?
- ............
en zo zijn er heel wat aspecten die meespelen.
De discussie wordt in andere draadjes gevoerd.
Wat ik wel waarneem is wel een heel verschil in ongeschreven kleding voorschriften per gemeente
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Dodo »

Reforok schreef:
huisman schreef:
Luther schreef:
Orchidee schreef:De meeste hoed/hoofddeksel dragende vrouwen dragen hem omdat het MOET.
Niet uit overtuiging!
De meeste vrouwen zetten hun hoed af, uit allergie, niet omdat ze Bijbelstudie hebben gedaan.

Niet laten overtuigen door 1 Korinthe 11 ? Op grond van dit Schriftgedeelte hebben christenvrouwen wereldwijd het dragen van een hoofdbedekking tijdens erediensten gewoon gevonden.
Baptisten in Rusland, methodisten in de VS, gereformeerden in Europa,Evangelische christenen in Azië enz.

Jammer dat dit eenvoudige Schriftverstaan in ons land tanende is.
Als het eenvoudig is dan was er ook geen discussie.

- haar langer dan gemilimeterd geldt ook als bedekking!
- alleen bij actief bidden en profeteren?
- ............
en zo zijn er heel wat aspecten die meespelen.
De discussie wordt in andere draadjes gevoerd.
Wat ik wel waarneem is wel een heel verschil in ongeschreven kleding voorschriften per gemeente
Precies. Het is helemaal niet eenvoudig, en helemaal niet duidelijk dat Paulus hier bedoelt dat vrouwen een hoofddeksel op moeten in de eredienst. En omdat het niet uit te leggen is, doen veel vrouwen het omdat het moet van de kerkenraad, maar niet uit overtuiging. En dus gaat de hoed ook makkelijk af op vakantie of als je elders kerkt.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Roos2017 »

1 Kor 11
5 Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.

In veel buitenlandse kerken doen vrouwen een hoofdbedekking (geen hoed) op zodra er gebeden wordt.
Dat geldt ook tijdens het gebed voor het eten en op andere momenten dat er gebeden wordt.
Ik denk m.b.t. bovenstaande tekst dat dit een meer bijbelse uiting is dan hoofdbedekking tijdens de hele kerkdienst.
Dat in reformatorische kerken een hoed tijdens de eredienst gedragen wordt zie ik meer als westerse traditie en daar maak ik ook geen punt van.
Wat ik alleen niet begrijp is dat vrouwen dan weer wel hun hoofd onbedekt laten tijdens gebeden en bijbelstudies buiten de eredienst.
Dat staat toch duidelijk in de tekst, of gaat de reformatorische traditie hier willekeurig mee om?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Mara »

Roos2017 schreef: Wat ik alleen niet begrijp is dat vrouwen dan weer wel hun hoofd onbedekt laten tijdens gebeden en bijbelstudies buiten de eredienst.
Dat staat toch duidelijk in de tekst, of gaat de reformatorische traditie hier willekeurig mee om?
Tot voor enkele jaren geleden (ik weet niet of dit nog steeds zo is in de rechterflank) moesten de meiden een baretje op tijdens catechisatie.
Mijn moeder (en andere moeders) droegen ook een hoed tijdens de kerstviering van de zondagsschool, die in de kerk werd gehouden.
Vreemd genoeg is het juist de rechterflank (een deel dan) die de hoed afschafte tijdens een rouwdienst.
Het schept dus verwarring.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door refo »

Roos2017 schreef:1 Kor 11
5 Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.

In veel buitenlandse kerken doen vrouwen een hoofdbedekking (geen hoed) op zodra er gebeden wordt.
Dat geldt ook tijdens het gebed voor het eten en op andere momenten dat er gebeden wordt.
Ik denk m.b.t. bovenstaande tekst dat dit een meer bijbelse uiting is dan hoofdbedekking tijdens de hele kerkdienst.
Dat in reformatorische kerken een hoed tijdens de eredienst gedragen wordt zie ik meer als westerse traditie en daar maak ik ook geen punt van.
Wat ik alleen niet begrijp is dat vrouwen dan weer wel hun hoofd onbedekt laten tijdens gebeden en bijbelstudies buiten de eredienst.
Dat staat toch duidelijk in de tekst, of gaat de reformatorische traditie hier willekeurig mee om?
Er staat ook dat de vrouw 'profeteert', maar dat mag ze dan volgens die traditie weer niet.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:
Roos2017 schreef: Wat ik alleen niet begrijp is dat vrouwen dan weer wel hun hoofd onbedekt laten tijdens gebeden en bijbelstudies buiten de eredienst.
Dat staat toch duidelijk in de tekst, of gaat de reformatorische traditie hier willekeurig mee om?
Tot voor enkele jaren geleden (ik weet niet of dit nog steeds zo is in de rechterflank) moesten de meiden een baretje op tijdens catechisatie.
Mijn moeder (en andere moeders) droegen ook een hoed tijdens de kerstviering van de zondagsschool, die in de kerk werd gehouden.
Vreemd genoeg is het juist de rechterflank (een deel dan) die de hoed afschafte tijdens een rouwdienst.
Het schept dus verwarring.
Hier ter plaatse moeten de meisjes iets op het hoofd bij de ogginned en bij de gginned.
Bij de gergem, pkn en hhg niet.
Kan ook per plaats verschillen :
Hier draagt niemand iets op haar hoofd bij de gg maar in Amersfoort moet dat wel.
Mijn dochter werd meegevraagd door een student waarmee zij in het zelfde pand woont naar catechesatie maar moest dan wel wat op haar hoofd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Adagio »

Luther schreef:De meeste vrouwen zetten hun hoed af, uit allergie, niet omdat ze Bijbelstudie hebben gedaan.
Quod erat demonstrandum, uit voorgaande reacties. :banghead
Plaats reactie