Ontwikkelingen HHK

gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door gallio »

Bogerman schreef: ...Maar dat andere niet. Je gaat weer uitleggen dat een emerituspredikant gewoon predikant blijft, alleen dan zonder gemeente. Dat weet iedereen. Hoef je niet te benadrukken...
Je klinkt nogal gefrustreerd. Misschien is het beter om dit even te laten rusten en vanavond mee te luisteren met de dienst van ds. K. Veldman als hij de paupers van Ingersoll toespreekt. Je treft het, de dienst is in het Nederlands. Of luister anders mee met de gebruikelijke donderdagavond dienst van de gemeente Springford.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Orchidee schreef:
Bogerman schreef:Vergeet niet de verhalen van predikanten, ja ook in HHK en PKN, waar stille armoede is, ook als ze met emeritaat moeten. Dan moet je inderdaad zondag na zondag het land door om nog wat bij te verdienen. Je moet ook een pastorie uit en dus een eigen huis gaan kopen.
Als je als predikant géén huis kunt kopen heb je altijd boven je stand geleefd waarschijnlijk!
Moet je even uitrekenen wat een predikant tijdens zijn werkzame leven in zijn zak houd!
Daar weet je niets van. Misschien heeft hij alles wel weggegeven. Of leef je dan ook boven je stand?

Ik ben het er mee eens dat er predikanten zijn die nog op een goede manier een gemeente dienen na hun 70e. Maar het maakt verschil of het een gemeente is met 150 actieve leden of 1000 of meer. In het ene geval kun je in een half jaar tijd de hele gemeente bezocht hebben zonder overspannen te zijn, in het andere geval liggen er altijd bergen werk.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

Bogerman schreef:
Ditbenik schreef:
Bogerman schreef:
Ditbenik schreef:
Dat klopt. In de twee protestantse kerkgenootschappen is dat het geval, in alle kerkverbanden niet. De DKO kende al wel een regeling voor emeritaat maar die was niet leeftijd gebonden. In de NHK is in 1943 de leeftijd van 65 jaar ingevoerd. De verwarring ontstaat bij het idee dat je daarna geen predikant meer bent. Emeritaat betekent echter niet dat je je ambt neerlegt. Een predikant blijft levenslang ambtsdrager. Bij de AOW-gerechtigde leeftijd behoudt een predikant ook alle rechten die daarbij horen, hij mag alle taken van een predikant blijven vervullen alleen is hij niet meer aan een gemeente verbonden. Dat heeft te maken met het gegeven dat de taak als gemeentepredikant nogal wat vraagt. Dat is 7 dagen per week 24 uur per dag. Van die verantwoordelijk wordt hij ontslagen. Daarna staat het hem vrij zelf te bepalen hoeveel werkzaamheden hij nog op zich kan nemen.
De gedachte daar achter is niet vreemd. Ook de voor de Levieten golden in de Bijbel leeftijdsgrenzen, zowel aan het begin als het einde van hun dienende periode, terwijl ze na hun 'emeritaatsleeftijd' nog wel de dienstdoenden mochten dienen.
Ik mag aannemen dat iedereen weet dat emerituspredikanten gewoon predikant in volle rechten blijven. Daar gaat het ook niet om.
Het gaat om het aanmatigende van zo’n regel, dat een ander bepaalt wanneer je niet meer geschikt bent om het werk van een predikant te doen. En als een predikant 7x24 uur werkt, houdt hij zich niet aan het vierde gebod.
Verder lijkt me dat je dat prima aan de predikanten zelf kunt overlaten. Levieten werden van de dienst ontheven als ze 70 waren, niet als de staat zegt dat je AOW kunt krijgen.
Denk je ook eens praktisch in wat het betekent: dan moet zondag aan zondag door het land gaan rijden om te preken. Is ook geen pretje. En zeg niet dat dat vrijwillig is. Voor veel kerkverbanden geldt dat het geld dat daarmee wordt verkregen hard nodig is om een eigen huis te kunnen financieren. In andere kerkverbanden is de vacaturenood zo hoog dat er een moreel beroep om hen wordt gedaan.
Je gaat uit van een aantal vooroordelen die niet juist zijn en verder geef je dingen anders weer dan ik ze noemde. Niemand bepaalt dat een predikant op de AOW-gerechtigde leeftijd niet meer geschikt is om zijn werk te doen. Hij mag gewoon blijven werken, alleen is hij niet meer aan een gemeente verbonden. Tegelijk geldt trouwens binnen de HHK dat hij nog 2x vijf jaar als pastoraal medewerker een gemeente mag dienen en daar voor mag gaan. De PKN kent een vergelijkbare regeling maar daar weet ik niet exacte cijfers van.
Ik schreef niet dat een gemeentepredikant 7 x 24 uur moet werken, maar dat hij 7 dagen per week 24 uur per dag gemeentepredikant is en dat hij van die verantwoordelijkheid wordt ontslagen. En verder mag hij alle werkzaamheden blijven uitvoeren.
Verder beweer je iets over de Levieten in reactie op wat ik schreef om daarmee mijn beroep op de Schrift aan de kant te vegen. Dat je het niet eens bent met de invulling van het emeritaat binnen de twee kerkgenootschappen kan, maar dat je daarvoor de gegevens verdraaid die ik noemde kan niet. De gedachtegang in de kerkorde van de PKN en HHK is dat de emeritus nog steeds ambtsdrager is. Hij wordt van de verplichting tot zijn ambtelijk werk ontslagen maar blijft de bevoegdheid daartoe behouden. In de Schrift zie je iets dergelijks voor de Levieten. Bijvoorbeeld in Numeri 8:24 Dit geldt voor de Levieten: vanaf vijfentwintig jaar oud en daarboven is men tot de dienst in de tent van ontmoeting verplicht.25. Maar iemand vanaf vijftig jaar oud zal van de dienst ontheven zijn en zal niet meer hoeven te dienen.26. Wel mag hij zijn broeders in de tent van ontmoeting bijstaan bij het vervullen van hun taak; de dienst zelf mag men echter niet meer verrichten. Zo moet u inzake de Levieten doen ten aanzien van hun taken. (Zie ook Numeri 4:3. De begintijd verschilt. 25 en 30 jaar worden genoemd. De eindtijd is in beide gedeelten 50 jaar). In 1 Kronieken 3 wordt weer gesproken over 30 jaar en vers 24 over 20 jaar.
Vooral in Numeri 8 zie je een omschrijving die veel overeenkomsten heeft met de emeritaatsregeling binnen beide kerkgenootschappen.
Ja, ik zeg wel dat het preken op zondag in het land vrijwillig is. De emeritaatsregeling binnen beide kerken is goed geregeld. Bij de PKN ondergebracht bij een pensioenfonds, bij de HHK bij pensioenverzekeraar Zwitserleven. Je projecteert de problemen binnen kerkverbanden op deze twee kerkgenootschappen waar die problemen niet op de manier voor komen.
Sorry, wat de levieten betreft zat ik fout.
Dat neem ik terug.

Maar dat andere niet. Je gaat weer uitleggen dat een emerituspredikant gewoon predikant blijft, alleen dan zonder gemeente. Dat weet iedereen. Hoef je niet te benadrukken.
De emeritaatsregeling voor predikanten in de PKN en de HHK is helemaal niet zo goed. Eigenlijk is die alleen maar goed in kerkverbanden met een eigen emerituskas die goed gevuld is, zoals in de GerGem. Vergeet niet de verhalen van predikanten, ja ook in HHK en PKN, waar stille armoede is, ook als ze met emeritaat moeten. Dan moet je inderdaad zondag na zondag het land door om nog wat bij te verdienen. Je moet ook een pastorie uit en dus een eigen huis gaan kopen.

Kortom: dat in de kerk mensen gedwongen worden om hun gemeente los te laten, vind ik inderdaad aanmatigend. Net zoals ik dat vind over verplichte pensionering met 67-68. De regel in de GerGem dat je vanaf je 70e zonder doktersverklaring met emeritaat mag, is veel natuurlijker. Kijk naar bijv. ds. P. Mulder. Die is 71 en kennelijk nog kwiek en fris genoeg om de gemeente Leiderdorp te dienen.
Natuurlijk zijn er predikanten die te lang doorgaan; maar dan moet een kerkenraad (en zijn vrouw / kinderen) zo wijs zijn om te zeggen: Pa, het is goed zo.

De constructie in de PKN dat je 10 jaar pastoraal medewerker kunt zijn, vind ik geen goede regeling. Dat slaat weer door naar de andere kant. Zo'n gemeente beroept dan niet meer, terwijl er kandidaten zijn die jaren wachten op een beroep.
Natuurlijk, in de Ger Gem is alles beter. Daar heb ik geen enkele moeite mee. Neemt niet weg dat pensioenregeling in beide kerken uitstekend is. De PKN heeft in 2021 met toestemming van de Nederlandse Bank hun eigen pensioenfonds ondergebracht bij Zorg & Welzijn. Een groot deel van mijn opgebouwde pensioen zit daar ook en dat is een prima regeling. In je laatste alinea verwissel je wat ik schreef over HHK en PKN. Ik vind dat een uitstekende regeling. Gemeente die daar gebruik van maken zijn te klein om te kunnen beroepen en voor hen is dit een prima oplossing. Ds Veldman heeft onder deze regeling twee gemeenten tegelijk geholpen en had daar blijkbaar geen onoverkomelijke bezwaren tegen totdat zijn zoon niet beroepen werd in Springford.
Ik begrijp dat je frustratie nogal diep zit. Ik proef zelfs een afkeer. Ik heb alleen de feiten genoemd. Regelingen die zijn vastgesteld in de ambtelijke vergaderingen van de kerk en ik geloof dat het de Heere behaagt ons door hen te regeren. Ik zie niet wat hier tegen het Woord van God in gaat en zie daarom ook geen reden me daar tegen te verzetten maar zie hierin juist de grond om die van harte te respecteren. En ik ben blij dat dit geldt voor vrijwel alle predikanten binnen het kerkgenootschap waartoe ik behoor.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bogerman »

Orchidee schreef:
Bogerman schreef:Vergeet niet de verhalen van predikanten, ja ook in HHK en PKN, waar stille armoede is, ook als ze met emeritaat moeten. Dan moet je inderdaad zondag na zondag het land door om nog wat bij te verdienen. Je moet ook een pastorie uit en dus een eigen huis gaan kopen.
Als je als predikant géén huis kunt kopen heb je altijd boven je stand geleefd waarschijnlijk!
Moet je even uitrekenen wat een predikant tijdens zijn werkzame leven in zijn zak houd!
Dit is echt niet waar. In de GerGem is dit wel mogelijk, maar in de PKN, HHK en CGK is er stille armoede in verschillende pastorieën. Ik geloofde dat eerst ook niet, maar ik heb twee emerituspredikanten gesproken hierover. Zij moeten elke zondag wel preken om rond te kunnen komen. De salarissen in de PKN en de CGK zijn mager.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Orchidee »

Oke, daar heb ik dan géén goede kijk op!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tiberius »

Bogerman schreef:Dit is echt niet waar. In de GerGem is dit wel mogelijk, maar in de PKN, HHK en CGK is er stille armoede in verschillende pastorieën. Ik geloofde dat eerst ook niet, maar ik heb twee emerituspredikanten gesproken hierover. Zij moeten elke zondag wel preken om rond te kunnen komen. De salarissen in de PKN en de CGK zijn mager.
Dat heeft dan mogelijk met het uitgavenpatroon te maken,
Enerzijds ken ik een aantal emeritus predikanten uit de CGK, die heel goed van hun pensioen/emerituskas uitkering kunnen rondkomen. De salarissen bij de CGK zijn echt niet mager, maar tamelijk marktconform, gezien de opleiding en werkzaamheden.
Anderzijds ken ik ook een GG predikant die dat niet kan; en zeker voor predikantsweduwen is de bijdrage erg schraal. PKN en HHK kan ik niets van zeggen, misschien Ditbenik.
Je moet niet vergeten dat het aantal dienstjaren bepalend is voor de uitkering. De emerituskas gaat ervan uit dat er ook pensioen is vanuit het arbeidsverleden. Dat de emerituskas goed gevuld zou zijn, betekent niet dat men er zomaar een greep uit kan doen of zo.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Augustienus »

Er zitten wel degelijk grote verschillen tussen wat een GG predikant verdiend en een HHK/PKN predikant. Daarnaast speelt ook wel mee welke gemeenten een predikant heeft gediend. In de HHK en PKN zijn er denk ik meer predikanten die een kleinere gemeente dienen of een deeltijdsaanstelling hebben.
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

Augustienus schreef:Er zitten wel degelijk grote verschillen tussen wat een GG predikant verdiend en een HHK/PKN predikant. Daarnaast speelt ook wel mee welke gemeenten een predikant heeft gediend. In de HHK en PKN zijn er denk ik meer predikanten die een kleinere gemeente dienen of een deeltijdsaanstelling hebben.
Dacht dat in de HHK elke predikant ongeveer hetzelfde verdient, hangt af van leeftijd en dienstjaren. Grootte van de gemeente speelt geen rol dacht ik. Ik begreep dat in de GG men uitbetaald naar het aantal leden van de gemeente, alhoewel ik ook weleens gehoord heb dat iedere gemeente zelf bepaald hoeveel de predikant krijgt, dus daar weet ik het niet precies. Deeltijdpredikanten komen in de HHK wel voor ja, maar je kunt ze op 1 hand tellen volgens mij.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tiberius »

Augustienus schreef:Er zitten wel degelijk grote verschillen tussen wat een GG predikant verdiend en een HHK/PKN predikant. Daarnaast speelt ook wel mee welke gemeenten een predikant heeft gediend. In de HHK en PKN zijn er denk ik meer predikanten die een kleinere gemeente dienen of een deeltijdsaanstelling hebben.
Ja dat zou kunnen kloppen, zoals ik al zei ben ik daar niet mee op de hoogte.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door -DIA- »

Aantal dienstjaren... maar stel dat een predikant na te zijn bevestigd in zijn eerste gemeente kort daarop ziek wordt. Dan lijkt het emeritaat meer op pensioen, wat hij in die korte tijd niet heeft kunnen opbouwen.
Het is me meer opgevallen dat men het predikantschap steeds meer als een 'gewoon beroep' gaat zien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Henk J schreef:
Augustienus schreef:Er zitten wel degelijk grote verschillen tussen wat een GG predikant verdiend en een HHK/PKN predikant. Daarnaast speelt ook wel mee welke gemeenten een predikant heeft gediend. In de HHK en PKN zijn er denk ik meer predikanten die een kleinere gemeente dienen of een deeltijdsaanstelling hebben.
Dacht dat in de HHK elke predikant ongeveer hetzelfde verdient, hangt af van leeftijd en dienstjaren. Grootte van de gemeente speelt geen rol dacht ik. Ik begreep dat in de GG men uitbetaald naar het aantal leden van de gemeente, alhoewel ik ook weleens gehoord heb dat iedere gemeente zelf bepaald hoeveel de predikant krijgt, dus daar weet ik het niet precies. Deeltijdpredikanten komen in de HHK wel voor ja, maar je kunt ze op 1 hand tellen volgens mij.

Zou wel kunnen kloppen van de dienstjaren.

https://www.hersteldhervormdekerk.nl/up ... K_2021.pdf
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Alle gemeenten met een ledenaantal onder de 400 die een predikant hebben, hebben een deeltijd-predikant.
Of predikanten die een gemeente hebben onder de 400 zijn deeltijd predikanten, uitzonderingen daargelaten.
Wij hebben ongeveer 310 leden maar wij mogen maar voor 9/12 beroepen.
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door merel »

-DIA- schreef:Aantal dienstjaren... maar stel dat een predikant na te zijn bevestigd in zijn eerste gemeente kort daarop ziek wordt. Dan lijkt het emeritaat meer op pensioen, wat hij in die korte tijd niet heeft kunnen opbouwen.
Het is me meer opgevallen dat men het predikantschap steeds meer als een 'gewoon beroep' gaat zien.
Is het toch ook? Paulus had zelfs nog een baan ernaast om in zijn levensonderhoud te kunnen voorzien.
Tiberius schreef:
Bogerman schreef:Dit is echt niet waar. In de GerGem is dit wel mogelijk, maar in de PKN, HHK en CGK is er stille armoede in verschillende pastorieën. Ik geloofde dat eerst ook niet, maar ik heb twee emerituspredikanten gesproken hierover. Zij moeten elke zondag wel preken om rond te kunnen komen. De salarissen in de PKN en de CGK zijn mager.
Dat heeft dan mogelijk met het uitgavenpatroon te maken,
Enerzijds ken ik een aantal emeritus predikanten uit de CGK, die heel goed van hun pensioen/emerituskas uitkering kunnen rondkomen. De salarissen bij de CGK zijn echt niet mager, maar tamelijk marktconform, gezien de opleiding en werkzaamheden.
Anderzijds ken ik ook een GG predikant die dat niet kan; en zeker voor predikantsweduwen is de bijdrage erg schraal. PKN en HHK kan ik niets van zeggen, misschien Ditbenik.
Je moet niet vergeten dat het aantal dienstjaren bepalend is voor de uitkering. De emerituskas gaat ervan uit dat er ook pensioen is vanuit het arbeidsverleden. Dat de emerituskas goed gevuld zou zijn, betekent niet dat men er zomaar een greep uit kan doen of zo.
De salarissen binnen de CGK zijn inderdaad marktconform en prima van te leven. Ik ken een predikant die na zijn hele werkende leven heeft gespaard alsof hij hypotheek betaalde en met zijn emeritaat een nieuwe huis kon laten bouwen.
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

-DIA- schreef:Aantal dienstjaren... maar stel dat een predikant na te zijn bevestigd in zijn eerste gemeente kort daarop ziek wordt. Dan lijkt het emeritaat meer op pensioen, wat hij in die korte tijd niet heeft kunnen opbouwen.
Het is me meer opgevallen dat men het predikantschap steeds meer als een 'gewoon beroep' gaat zien.
Ook daar zijn regelingen voor om steun te geven in deze gevallen. Een predikant heeft een hoog ambt, maar voor een evenredig salaris zullen toch ook aardse maatstaven gehanteerd moeten worden. Dat is het eerlijkst, naar de predikant en naar de gemeente.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door -DIA- »

Alle redeneringen nemen niet weg, dat zowel van buitenaf, als van binnenuit het ambt van Dienaar des Goddelijken Woords sterk devalueert. Zover zelfs dat men een kerkdienst bijna gelijk acht aan een evenement, en het merendeel van ons volk begrijpt er niets meer van.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie