Ontwikkelingen HHK

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:
huisman schreef:
Niet eenzijdig citeren! Dit staat ook in het Evangelie. Woorden van de Heere Jezus.


Meent gij, dat Ik gekomen ben, om vrede te geven op de aarde? Neen, zeg Ik u, maar veeleer verdeeldheid.
Want van nu aan zullen er vijf in een huis verdeeld zijn, drie tegen twee, en twee tegen drie.
De vader zal tegen den zoon verdeeld zijn, en de zoon tegen den vader; de moeder tegen de dochter; en de dochter tegen de moeder; de schoonmoeder tegen haar schoondochter, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
Ik doe een poging om het te weerleggen (met de kans dat je er niet meer opreageerd zoals bij de discussie in "Re: Charismatische gemeentes") de door jou genoemde tekst gaat niet over volgelingen van Jezus onderling, maar over de gevestigde orde die Jezus niet als de Messias aan wilde nemen, dat bracht de verdeeldheid in de gezinnen, de godsdienst en de cultuur. lees het in de context.
Dus het gaat over de kerken/godsdienst?
Nee over de verdeeldheid die Jezus op aarde geeft, voor of tegen Hem. Dat brengt verdeeldheid in gezinnen godsdienst en cultuur.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
huisman schreef:
samanthi schreef:
huisman schreef:
Niet eenzijdig citeren! Dit staat ook in het Evangelie. Woorden van de Heere Jezus.


Meent gij, dat Ik gekomen ben, om vrede te geven op de aarde? Neen, zeg Ik u, maar veeleer verdeeldheid.
Want van nu aan zullen er vijf in een huis verdeeld zijn, drie tegen twee, en twee tegen drie.
De vader zal tegen den zoon verdeeld zijn, en de zoon tegen den vader; de moeder tegen de dochter; en de dochter tegen de moeder; de schoonmoeder tegen haar schoondochter, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
Ik doe een poging om het te weerleggen (met de kans dat je er niet meer opreageerd zoals bij de discussie in "Re: Charismatische gemeentes") de door jou genoemde tekst gaat niet over volgelingen van Jezus onderling, maar over de gevestigde orde die Jezus niet als de Messias aan wilde nemen, dat bracht de verdeeldheid in de gezinnen, de godsdienst en de cultuur. lees het in de context.
Dus het gaat over de kerken/godsdienst?
Nee over de verdeeldheid die Jezus op aarde geeft, voor of tegen Hem. Dat brengt verdeeldheid in gezinnen godsdienst en cultuur.
Lees eens rustig terug. Je spreekt jezelf tegen namelijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:In een ander draadje heb ik op verzoek van Ambtenaar (die daar overigens nooit op heeft gereageerd) eens beargumenteerd waarom je mijns inziens in beginsel niet van kerk zou mogen wisselen. Dat heb ik opgezocht. Want ik vind jouw manier van redeneren erg pragmatisch.
Dat is dan volledig langs mij heen gegaan, anders had ik wel gereageerd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door eilander »

Sheba schreef:@eilander
Dan moet jullie gemeente geen PKN heten.., maar dat kan niet binnen de PKN. :slurp
Welterusten...
Het heet bij ons ook 'Hervormde gemeente' ...
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:
Sheba schreef:@Samanthi, als je elkaar niet mag bestrijden is de reformatie ook voor niets geweest...
Kunnen we net zo goed samengaan met de Roomsen! :)
Oké in de goede zin van het woord dan, de discipelen zeiden tegen de Heere Jezus, wij hebben een gevonden die de duivelen uitwerpt in Uw Naam en hebben het Hem verboden omdat hij ons niet volgt, was het antwoord van Jezus toen: goed gedaan?
Niet eenzijdig citeren! Dit staat ook in het Evangelie. Woorden van de Heere Jezus.


Meent gij, dat Ik gekomen ben, om vrede te geven op de aarde? Neen, zeg Ik u, maar veeleer verdeeldheid.
Want van nu aan zullen er vijf in een huis verdeeld zijn, drie tegen twee, en twee tegen drie.
De vader zal tegen den zoon verdeeld zijn, en de zoon tegen den vader; de moeder tegen de dochter; en de dochter tegen de moeder; de schoonmoeder tegen haar schoondochter, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
Hier ging het om, het eerste gaat over belijders van Zijn Naam, de tweede over godsdienst, kerken waren er toen niet, het ging over belijders van Zijn Naam, die mag je niet bestrijden, godsdienst zonder Christus wel. De Heere Jezus heeft het niet speciaal over kerken en godsdienst, maar over tweeerlei mensen. De vijandschap tussen vrouwenzaad en slangenzaad.
Dat zal binnen kerken ook zijn, maar je mag niet de belijders van de Heere Jezus bestrijden, dat zegt de Heere Zelf, als je er die tekst tegenover gaat zetten zou je denken dat dat groen licht is om een kerkstrijd te beginnen, nou echt niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door merel »

Sheba schreef:@Samanthi, als je elkaar niet mag bestrijden is de reformatie ook voor niets geweest...
Kunnen we net zo goed samengaan met de Roomsen! :)
Dat is inderdaad het allerergste wat je kan overkomen :hum


Maar in het hele draadje valt mij vooral het kerkistische op. Iets van 'ware kerk'gedachte
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:In een ander draadje heb ik op verzoek van Ambtenaar (die daar overigens nooit op heeft gereageerd) eens beargumenteerd waarom je mijns inziens in beginsel niet van kerk zou mogen wisselen. Dat heb ik opgezocht. Want ik vind jouw manier van redeneren erg pragmatisch.
Dat is dan volledig langs mij heen gegaan, anders had ik wel gereageerd.
Langs mij ook! Ik vind het, in mijn huidige situatie, ook wel interessant waarom je in beginsel niet van kerk mag wisselen. Kan je een link naar deze discussie toevoegen?
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door DDD »

Hierboven geciteerd, op Vr Jan 05, 2018 9:06 pm.

En http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... en#p760702
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
Sheba schreef:@eilander
Dan moet jullie gemeente geen PKN heten.., maar dat kan niet binnen de PKN. :slurp
Welterusten...
Het heet bij ons ook 'Hervormde gemeente' ...
@Eilander
Ja, behorend tot de PKN dus.
(Staat in de kleine lettertjes... :) )
De Hervormde gemeente te .... is een geloofsgemeenschap die behoort tot de Protestantse Kerk in Nederland.
(Ik heb plaatsnaam uit privacy weggelaten, vond ik wel zo netjes...)
En dan daarna oas neemt een zelfstandige plaats in...
Dus eerst erkennen de pluroformaliteit, daarna ruimte om zelfstandig te zijn...

Maar iedere ds in deze kerk is beroepbaar binnen de hele PKN. Van links tot rechts. En iedere gemeente mag iedere predikant beroepen. Want allen PKN...
Laatst gewijzigd door Sheba op 09 jan 2018, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door eilander »

Sheba schreef:
eilander schreef:
Sheba schreef:@eilander
Dan moet jullie gemeente geen PKN heten.., maar dat kan niet binnen de PKN. :slurp
Welterusten...
Het heet bij ons ook 'Hervormde gemeente' ...
@Eilander
Ja, behorend tot de PKN dus.
(Staat in de kleine lettertjes... :) )
De Hervormde gemeente te .... is een geloofsgemeenschap die behoort tot de Protestantse Kerk in Nederland.
(Ik heb plaatsnaam uit privacy weggelaten, vond ik wel zo netjes...)
Ja duh...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door Luther »

Sheba schreef:
eilander schreef:
Sheba schreef:@eilander
Dan moet jullie gemeente geen PKN heten.., maar dat kan niet binnen de PKN. :slurp
Welterusten...
Het heet bij ons ook 'Hervormde gemeente' ...
@Eilander
Ja, behorend tot de PKN dus.
(Staat in de kleine lettertjes... :) )
De Hervormde gemeente te .... is een geloofsgemeenschap die behoort tot de Protestantse Kerk in Nederland.
(Ik heb plaatsnaam uit privacy weggelaten, vond ik wel zo netjes...)
En dan daarna oas neemt een zelfstandige plaats in...
Dus eerst erkennen de pluroformaliteit, daarna ruimte om zelfstandig te zijn...

Maar iedere ds in deze kerk is beroepbaar binnen de hele PKN. Van links tot rechts. En iedere gemeente mag iedere predikant beroepen. Want allen PKN...
Waarom ben je een kruistocht tegen de PKN aan het voeren?
Ja, er is landelijk veel in te brengen tegen de PKN. Er zijn trouwens in vele kerken veel ontwikkelingen die grote zorgen baren.
Het belangrijkste is: is er de ruimte om het Evangelie van vrije genade voor de grootste der zondaren te brengen, in de lijn met Reformatie, Nadere Reformatie en Puritanisme? Dan verblijd ik mij daarin.
Zwaaien met de kerkorde is meestal een teken van wantrouwen. Soms is dat terecht, maar vaker niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door eilander »

Ik begrijp ook niet zo dat je zo hoog van de toren blaast als je zelf lid van de NHK bent geweest. Ook toen was elke dominee beroepbaar van links tot rechts.
Mogelijk is @Sheba zichzelf nog aan het overtuigen van de juiste keuze destijds.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door eilander »

Nog een verzoek aan @Sheba dat niks met dit topic te maken heeft. Ik zie heel vaak dat je een posting eerst plaatst en daarna aanvult of aanpast. Dat werkt enorm onhandig als je direct wilt reageren. Wil je hiermee rekening houden?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Sheba »

eilander schreef:Nog een verzoek aan @Sheba dat niks met dit topic te maken heeft. Ik zie heel vaak dat je een posting eerst plaatst en daarna aanvult of aanpast. Dat werkt enorm onhandig als je direct wilt reageren. Wil je hiermee rekening houden?
@ eilander dat wil ik zeker doen

@Eilander en Luther... die kruistocht tegen welke kerk dan ook, valt wel mee.

Maar er zijn een aantal dingen die ik niet begrijp...

Op dit forum wordt de NGB terecht te vuur en te zwaard verdedigd...
Maar als het op een onderdeel als tucht aankomt en de combinatie openstellen van elkaars kansels blijft het angstwekkend stil. (Is het een verborgen pijnlijk punt?)

Verder begrijp ik gewoon niet dat men blijft zeggen te zijn gebleven en ondertussen onderdeel uitmakend van de PKN, blijft ontkennen onderdeel uit te maken van PKN.... Anders had men net zo goed kunnen achterblijven...


1) dat doet geen recht aan de duscussie.
2) door te erkennen onderdeel uit te maken van de PKN, is niemand (voor mij althans) minder. Maar wees wel eerlijk in de feiten...
3) maar door te erkennen dat je deel uitmaakt van de PKN, zal je ook moeten erkennen dat tucht een wat lastige kwestie is. Wat inderdaad ook in de NHK niet functioneerde.

Verder is het gewoon niet eerlijk om me van hoog van de toren blazen te beschuldigen...
1 )ik heb al veel eerder in dit draadje gezegd inderdaad onderdeel uitgemaakt te hebben van de NHK. En ben er dus bewust naast gaan staan ipv erboven...
Ook heb ik duidelijk gemaakt dat de pijn van de scheuring er is.
2 ) dat ik ook het tucht verhaal van toenmalige NHK een lastige kwestie vond.
( en nog steeds vind)

Waarom toen geen stappen?
De NHK had toen nog alleen de gereformeerde belijdenis in haar grondslag. Dat is na 2004 in de PKN zoals we allemaal weten anders geworden....en dat is de reden van het achterblijven...

En ik was de jaren voor 2004 nog zo jong dat ik dat toen nog niet helemaal overzag/doorzag en consequenties uit trok. ( dat heeft te maken ook met de kerkelijke achtergrond waar ik van huis uit uitkom... weliswaar Hervormd...)
Nl.: Opgegroeid in een middenorthodox gezin ,met een hoog liturgisch gehalte in de kerkelijke gemeente en een vrouwelijke predikant met een zeer moderne theologie, die bijv. de schepping alleen symbolisch zag...

... was het geenszins vanzelfsprekend onder gereformeerde prediking te komen. Laat staan een beeld van de hele kerk te kunnen vormen.
Als je dan ( achteraf door de Heere zo geleid op een ref. School met ruim toelatingsbeleid hoort dat de Bijbel anders leert en de Heere je laat zien dat Zijn Woord Waarheid is, ligt je wereld wel op zijn kop hoor...) hoe dat allemaal is gegaan vind ik te persoonlijk voor een forum als dit...

In mijn pubertijd begon het SoW een beetje meer en meer toespelen... ondertussen maakte ik in mijn jong volwassen tijd ook nog ontwikkeling door. Een tijd namelijk dat ik leerde dat niet alles wat zich Gereformeerde Bond noemde ook daadwerkelijk reformatorische prediking inhield....
En (bijna) niet of zo bedekt hoorde dat er persoonlijke verzoening over je zonden gekend moet worden...

Nu achteraf gezien.... zie je nog meer dat tucht toen ook niet functioneerde. Maar eerlijk gezegd had ik daar toen door bovenstaande zaken (nog ) niet voldoende oog voor...
En was er wel het bezwaar van ontbreken tucht/leervrijheid ( en dat vind ik zo gek dat niemand dat lijkt te durven erkennen) maar nog wel de gereformeerde grondslag ....

Wat ik dus niet begrijp is dat een deel van de reformatorische gemeenten van diverse kerkverbanden geen volledig oog lijkt te hebben voor het aspect van art 29 NGB...

En nogmaals, eerder werd al kerkisme genoemd... daar gaat het me niet om. En het gaat me zoals eerder ook al gezegd niet om dat er buiten de HHK geen gereformeerde prediking zou zijn...dat heb ik eerder ook al genoemd. Het gaat mij niet om de personen, maar om feiten. En de consequentie daarvan, ook in tijden als je met eerder genoemde problematiek van dwalingen/zonden te maken krijgt.

Het gaat mij er wel om hoe denken de kerken/mensen door op deze manier aan kanselruil de tucht uit te kunnen oefenen? (Dit om de leer en de prediking zuiver te houden, zover dat mogelijk is)
En nee, voordat de dooddoener komt: De zuivere kerk bestaat niet.

Of gaat dat niemand aan het hart? En staat het samengaan, voor wie?, zo op de voorgrond dat die voorzichtigheid wordt /is losgelaten?

Ook heb ik gezegd eerder in dit topic al, dat als er op de een of andere manier wel sprake kan zijn van tucht... het voor mij denk ik al anders komt te liggen.
Alleen werd toen als ik me goed herinner iets gezegd van, dan nodig je zo’n predikant niet meer uit.
Waarop ik reageer met: niet uitnodigen is niet gelijk aan tucht. Zo functioneerde dat ook in de NHK, voor 2004.

Verder vind ik het opmerkelijk dat vroeger nogal eens schamper werd gedaan door een deel van de afgescheiden kerken, of althans een deel van de mensen daar, over het niet functioneren van de tucht in de NHK. En nu er een ander ,doel’ voor ogen is, precies hetzelfde gebeurd... of het wordt ineens niet meer benoemd...

Dat is dus de reden waarom ik er zo op reageer...
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door samanthi »

samanthi schreef:
huisman schreef:
samanthi schreef:
Sheba schreef:@Samanthi, als je elkaar niet mag bestrijden is de reformatie ook voor niets geweest...
Kunnen we net zo goed samengaan met de Roomsen! :)
Oké in de goede zin van het woord dan, de discipelen zeiden tegen de Heere Jezus, wij hebben een gevonden die de duivelen uitwerpt in Uw Naam en hebben het Hem verboden omdat hij ons niet volgt, was het antwoord van Jezus toen: goed gedaan?
Niet eenzijdig citeren! Dit staat ook in het Evangelie. Woorden van de Heere Jezus.


Meent gij, dat Ik gekomen ben, om vrede te geven op de aarde? Neen, zeg Ik u, maar veeleer verdeeldheid.
Want van nu aan zullen er vijf in een huis verdeeld zijn, drie tegen twee, en twee tegen drie.
De vader zal tegen den zoon verdeeld zijn, en de zoon tegen den vader; de moeder tegen de dochter; en de dochter tegen de moeder; de schoonmoeder tegen haar schoondochter, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
Hier ging het om, het eerste gaat over belijders van Zijn Naam, de tweede over godsdienst, kerken waren er toen niet, het ging over belijders van Zijn Naam, die mag je niet bestrijden, godsdienst zonder Christus wel. De Heere Jezus heeft het niet speciaal over kerken en godsdienst, maar over tweeerlei mensen. De vijandschap tussen vrouwenzaad en slangenzaad.
Dat zal binnen kerken ook zijn, maar je mag niet de belijders van de Heere Jezus bestrijden, dat zegt de Heere Zelf, als je er die tekst tegenover gaat zetten zou je denken dat dat groen licht is om een kerkstrijd te beginnen, nou echt niet.
En?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie