Ontwikkelingen HHK

Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Christen schreef:Goed nieuws is geen nieuws.. maar dat gaat de Pater Familias die de kranten uitpluist, van de week niet zeggen..
Dat heb ik gister wel gehoord. Dankbaar.
Dat is ook HHK.
Mis ik iets?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Christen »

Ik denk het. Achteraf is ook goed ;)
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Het valt mij op dat HHG Voorschoten veel PKN dominees uitnodigd voor preekbeurten. Dit gebeurde natuurlijk op wel meer plaatsen zo af en toe, maar niet zo veel.

Zou er hierover wel gesproken worden tijdens vergaderingen?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bertiel »

hebben ze het boek van ds. Hoogerland goed gelezen is het weer niet goed, moet er eerst over vergaderd worden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Bertiel schreef:hebben ze het boek van ds. Hoogerland goed gelezen is het weer niet goed, moet er eerst over vergaderd worden
Het gaat mij niet om goed of fout, het gaat mij erom dat dit geen doorsnee gedrag is, en hoe erop gereageerd word.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HHKtE »

HersteldHervormd schreef:Het valt mij op dat HHG Voorschoten veel PKN dominees uitnodigd voor preekbeurten. Dit gebeurde natuurlijk op wel meer plaatsen zo af en toe, maar niet zo veel.

Zou er hierover wel gesproken worden tijdens vergaderingen?
HHK Voorschoten is erg klein geworden misschien daarom ??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

HHKtE schreef:
HersteldHervormd schreef:Het valt mij op dat HHG Voorschoten veel PKN dominees uitnodigd voor preekbeurten. Dit gebeurde natuurlijk op wel meer plaatsen zo af en toe, maar niet zo veel.

Zou er hierover wel gesproken worden tijdens vergaderingen?
HHK Voorschoten is erg klein geworden misschien daarom ??
Zou je juist bij een grote groep verwachten.
Maar Spijk heeft ook wel eens PKN dominees en die hebben al aangegeven dat ze dominees die voor de scheuring kwamen ook nu nog uitgenodigd worden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:
Bertiel schreef:hebben ze het boek van ds. Hoogerland goed gelezen is het weer niet goed, moet er eerst over vergaderd worden
het gaat mij erom dat dit geen doorsnee gedrag is, en hoe erop gereageerd word.
Als bepaald gedrag niet doorsnee is, dan hoeft dat toch helemaal geen aanleiding te zijn om gesprekken ofzo te beginnen? Hooguit als predikanten uitgenodigd gaan worden die bepaalde ketterijen leren, maar binnen de PKN zijn er genoeg die gewoon orthodox zijn, dus is er ook geen aanleiding.
Dat de herstelden buiten de vaderlandse kerk zijn komen te staan, zou toch niet moeten leiden tot jarenlange vijandelijkheden jegens hun vroegere ambtsbroeders.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:
Bertiel schreef:hebben ze het boek van ds. Hoogerland goed gelezen is het weer niet goed, moet er eerst over vergaderd worden
het gaat mij erom dat dit geen doorsnee gedrag is, en hoe erop gereageerd word.
Als bepaald gedrag niet doorsnee is, dan hoeft dat toch helemaal geen aanleiding te zijn om gesprekken ofzo te beginnen? Hooguit als predikanten uitgenodigd gaan worden die bepaalde ketterijen leren, maar binnen de PKN zijn er genoeg die gewoon orthodox zijn, dus is er ook geen aanleiding.
Dat de herstelden buiten de vaderlandse kerk zijn komen te staan, zou toch niet moeten leiden tot jarenlange vijandelijkheden jegens hun vroegere ambtsbroeders.
Voorschoten is een voormalige hervormde evangelisatie, dus ook wel een iets andere situatie
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

https://www.rd.nl/artikel/932460-hhk-be ... seminarium

Mooi nieuws! Ik ben zeer blij met ds De Boer. Ook al is hij van een ander kerkverband!
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Valcke »

HersteldHervormd schreef:https://www.rd.nl/artikel/932460-hhk-be ... seminarium

Mooi nieuws! Ik ben zeer blij met ds De Boer. Ook al is hij van een ander kerkverband!
Ik kan er niet erg blij mee zijn, om eerlijk te zijn.
Zijn exegese over Psalm 110 (pas Messiaans geworden door de uitspraken van Christus) en Matth. 27:25 (geen profetische Bijbeltekst) hebben mij destijds geraakt en bedroefd. Wel een dr. titel, maar wat mij betreft van een heel ander kaliber dan dr. De Vries.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Charles »

Nee, zeker niet. Minstens van hetzelfde kaliber.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Valcke schreef:
HersteldHervormd schreef:https://www.rd.nl/artikel/932460-hhk-be ... seminarium

Mooi nieuws! Ik ben zeer blij met ds De Boer. Ook al is hij van een ander kerkverband!
Ik kan er niet erg blij mee zijn, om eerlijk te zijn.
Zijn exegese over Psalm 110 (pas Messiaans geworden door de uitspraken van Christus) en Matth. 27:25 (geen profetische Bijbeltekst) hebben mij destijds geraakt en bedroefd.
Maar heb je wel eens preken van hem geluisterd? En moet je van die dingetjes zulke grote punten maken, denk ik dan?
Jij zal toch vast ook wel bij andere predikanten ook dingen zijn tegen gekomen die wat anders uitgelegd zijn? Persoonlijk heb ik nooit die predikant gehoord overigens.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Valcke »

Geytenbeekje schreef:
Valcke schreef:
HersteldHervormd schreef:https://www.rd.nl/artikel/932460-hhk-be ... seminarium

Mooi nieuws! Ik ben zeer blij met ds De Boer. Ook al is hij van een ander kerkverband!
Ik kan er niet erg blij mee zijn, om eerlijk te zijn.
Zijn exegese over Psalm 110 (pas Messiaans geworden door de uitspraken van Christus) en Matth. 27:25 (geen profetische Bijbeltekst) hebben mij destijds geraakt en bedroefd.
Maar heb je wel eens preken van hem geluisterd? En moet je van die dingetjes zulke grote punten maken, denk ik dan?
Jij zal toch vast ook wel bij andere predikanten ook dingen zijn tegen gekomen die wat anders uitgelegd zijn? Persoonlijk heb ik nooit die predikant gehoord overigens.
Ik heb weleens iets van hem gehoord.
Maar hij gaat nu doceren, juist ook een vak als exegese. Natuurlijk kan er verschil van inzicht zijn over de uitleg van een Bijbeltekst. Echter, hoe we de Messiaanse teksten van het OT duiden, vind ik wel een hoofdpunt.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Zal dat veel invloed hebben op de studenten? Je hebt ook dr B.A. Zuiddam.
Plaats reactie