Ontwikkelingen HHK

Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Paul »

Hendrikus schreef:
Paul schreef:Het grootste gedeelte is in 2004 hhk geworden. De aanwas in de pkn komt van de plaatselijke hhk.
Paul schreef:Ik weet niet of het grootste gedeelte van de hhk komt, maar wel een (groot) gedeelte.
Eerst wist je het wel, later toch weer niet zo goed. Misschien toch maar eens wat gas terug nemen, je blijft op de sensatietoer doorgaan.
Naja sensatie, het lijkt mij logisch daar het in Harskamp ook zo ging. Ook voor het gedoe met ds L.M Jongejan en erna.
GKVerontrust
Verbannen
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 feb 2018, 18:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GKVerontrust »

Paul, als ik jou zo lees, was je eerst Ger Gem, toen werd je HHK en nu weer PKN. En wil je je plaatselijke situatie heel erg onder de aandacht brengen. Ik vind het grenzen aan een vals gerucht van een ander verspreiden. Je roeptoetert maar wat.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Paul »

GKVerontrust schreef:Paul, als ik jou zo lees, was je eerst Ger Gem, toen werd je HHK en nu weer PKN. En wil je je plaatselijke situatie heel erg onder de aandacht brengen. Ik vind het grenzen aan een vals gerucht van een ander verspreiden. Je roeptoetert maar wat.
Eerst nederlands hervormde toen hhk en nu pkn. Ik wil gewoon weten of het vaker voorkomt dat mensen eerst uit principe in 2004 hhk werden, en later toch pkn. Omdat ik die stap zelf ook heb gemaakt.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Paul »

Reforok schreef:
Paul schreef:Zien jullie weleens mensen die in 2004 hhk werden en later pkn? In hervormd Harskamp zaten na de scheuring ongeveer 120 mensen, nu zijn dat er meer dan 300, waarvan gedeeltelijk uit de hhk.
De laatste jaren komt het meer voor bij ons. Ieder jaar wel 1 of 2 gezinnen.

Lokaal gezien is HHK echt gekrookt riet stroming geworden en niet de bredere hervormde gemeente die het voorheen was
Het verschilt wel per plaats. Zoals in Abbenbroek ging heel de gemeente mee. Je hebt in de hhk ook meer verschillen dan veel mensen denken. Zo lezen ze in Apeldoorn, Soest en Abbenbroek de herziene statenvertaling en zingen ze in de hhk in Katwijk aan Zee (confessioneel) naast de psalmen liederen uit de hervormde bundel.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Augustienus »

Andere kwestie: heeft Lunteren na de bouw van de nieuwe kerk waardoor er maar twee ipv vier diensten hoeven te worden gehouden zijn tweede predikantsplaats verloren? Zie ds Post namelijk niet meer op het rooster staan.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Klavart »

Augustienus schreef:Andere kwestie: heeft Lunteren na de bouw van de nieuwe kerk waardoor er maar twee ipv vier diensten hoeven te worden gehouden zijn tweede predikantsplaats verloren? Zie ds Post namelijk niet meer op het rooster staan.
Dat denk ik niet. Katwijk had tot voor kort ook twee predikanten en één kerkgebouw (naast de buitengewone wijkgemeente).
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Reformer »

Augustienus schreef:Andere kwestie: heeft Lunteren na de bouw van de nieuwe kerk waardoor er maar twee ipv vier diensten hoeven te worden gehouden zijn tweede predikantsplaats verloren? Zie ds Post namelijk niet meer op het rooster staan.
Om gezondheidsredenen kan ds. Post momenteel zijn werk niet doen. Ook buiten Lunteren gaat hij niet voor.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Paul »

Sheba schreef:
FlyingEagle schreef:Blijf me er over verbazen dat een topic over de HHK (of waarover dan ook) weer uitkomt op de GG...
daarbij doel ik ook op de opmerking dat de HHK een GG-light zou zijn geworden.

Probeer gewoon met argumenten te onderbouwen waarom je iets vind zonder daar gelijk de GG weer in mee te nemen.

In de ogen van Huisman is de HHK ook aan het verlinksen, omdat er daar ook vrouwen zonder hoed worden gesignaleerd.
dus i.t.t. eerdere opmerkingen zou de HHK dus eerder verlinksen dan verrechtsen i,t.t. Wat eerder in dit topic werd gesuggereerd.
En zo zijn we weer bij de HHK :garde
En blijf ik benieuwd naar de antwoorden van @Huisman.
In de nederlands hervormde kerk waren al (veel) meer vrouwen zonder hoed dan nu in de hhk. In de hhk een enkeling, dus het is geen verlinksing, want in de meeste hhk gemeentes is het een uitzondering.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Orchidee »

Zo was het 20 jaar geleden in de Nederlands hervormde kerk ook.
In de hhg komen ze er op hun sloffen achteraan

Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Delftenaar »

Of nog een overblijfsel van de oude hervormde kerk waar mensen met en zonder hoed gewoon van dezelfde gemeente lid waren zonder dat dit een probleem was?
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Augustienus »

Aan de ene kant is het een goed hervormd gebruik om van de hoed geen breekpunt te maken. Maar nu zie je in behoudende GB gemeenten dat de hoed afgaat. Terwijl het zeker geen bijzaak is, omdat het Bijbels voorschrift is. Dus ik vind het geen slecht teken als meer vrouwen een hoed dragen, mits ze dit doen vanuit de goede redenen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Orchidee »

De meeste hoed/hoofddeksel dragende vrouwen dragen hem omdat het MOET.
Niet uit overtuiging!

Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11409
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Mister »

Orchidee schreef:De meeste hoed/hoofddeksel dragende vrouwen dragen hem omdat het MOET.
Niet uit overtuiging!

Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
En wat is je bron, behorend bij deze stellig uitspraak?
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Ik denk dat dat in de GG ook zo is hoor. Dat merk je omdat mensen hem in gemeenten waar dat niet gevraagd wordt, of bijvoorbeeld op vakantie, niet (meer) opzetten.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:De meeste hoed/hoofddeksel dragende vrouwen dragen hem omdat het MOET.
Niet uit overtuiging!

Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
Omdat het moet ? Het is idd een Bijbels voorschrift dus het moet!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie