Ontwikkelingen HHK

Online
DDD
Berichten: 28697
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Wat een ergerlijke toestand. Het derde of vierde kerkelijk thuis voor deze dominee.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

DDD schreef:Wat een ergerlijke toestand. Het derde of vierde kerkelijk thuis voor deze dominee.
Hervormd is hervormd. Binnen of buiten de PKN. :D
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bourdon16 »

J.C. Philpot schreef:Bron: https://www.hersteldhervormdekerk.nl/hh ... toegelaten

Toegelaten tot het predikantschap in de Hersteld Hervormde Kerk

Per 1 december 2022 is toegelaten tot het predikantschap in volle rechten en plichten: Dr. M. Klaassen, Barneveld
Jammer voor ons als hervormden binnen de PKN.
Ik begrijp het ook niet zo goed.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

Bourdon16 schreef:Jammer voor ons als hervormden binnen de PKN.
Ik begrijp het ook niet zo goed.
Ja, ik kan me voorstellen dat het voor "jullie" hervormden binnen de PKN niet fijn voelt. Het is toch weer een predikant met een duidelijk profiel, en die dat actief uitdraagt, minder.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Bourdon16 schreef:
J.C. Philpot schreef:Bron: https://www.hersteldhervormdekerk.nl/hh ... toegelaten

Toegelaten tot het predikantschap in de Hersteld Hervormde Kerk

Per 1 december 2022 is toegelaten tot het predikantschap in volle rechten en plichten: Dr. M. Klaassen, Barneveld
Jammer voor ons als hervormden binnen de PKN.
Ik begrijp het ook niet zo goed.
Hij kon de synode niet meer wijzen op de 3FVE, hierin is blijkbaar geen verandering in denken naar de Schrift mogelijk.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bourdon16 »

Geytenbeekje schreef:
Bourdon16 schreef:
J.C. Philpot schreef:Bron: https://www.hersteldhervormdekerk.nl/hh ... toegelaten

Toegelaten tot het predikantschap in de Hersteld Hervormde Kerk

Per 1 december 2022 is toegelaten tot het predikantschap in volle rechten en plichten: Dr. M. Klaassen, Barneveld
Jammer voor ons als hervormden binnen de PKN.
Ik begrijp het ook niet zo goed.
Hij kon de synode niet meer wijzen op de 3FVE, hierin is blijkbaar geen verandering in denken naar de Schrift mogelijk.
Dat is toch niks nieuws binnen de PKN.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bourdon16 »

J.C. Philpot schreef:
Bourdon16 schreef:Jammer voor ons als hervormden binnen de PKN.
Ik begrijp het ook niet zo goed.
Ja, ik kan me voorstellen dat het voor "jullie" hervormden binnen de PKN niet fijn voelt. Het is toch weer een predikant met een duidelijk profiel, en die dat actief uitdraagt, minder.
Precies dat inderdaad.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

Bertiel schreef:ik wilde het net delen.
had ik niet verwacht
Dat hij de PKN zou verlaten was al langer duidelijk. Jammer dat hij niet voor de CGK heeft gekozen maar ook wel begrijpelijk met de grote zorgen in ons kerkverband.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Henk J
Berichten: 2596
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

Een stap die ik eerlijk gezegd al wel verwachtte, maar het is zeker jammer voor de PKN. De verklaring van dr. Klaassen vind ik mooi en respectvol. Het laat ook zien dat je in sommige gevallen wel van kerk mag overstappen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1150
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Anselmus »

Bourdon16 schreef:
J.C. Philpot schreef:Bron: https://www.hersteldhervormdekerk.nl/hh ... toegelaten

Toegelaten tot het predikantschap in de Hersteld Hervormde Kerk

Per 1 december 2022 is toegelaten tot het predikantschap in volle rechten en plichten: Dr. M. Klaassen, Barneveld
Jammer voor ons als hervormden binnen de PKN.
Ik begrijp het ook niet zo goed.
Ik begrijp het denk ik wel. Genderideologie is niet neutraal. Alle wissels gaan om: scheppingsorde, woorden van Paulus en woorden van Christus. Hiermee komt het schriftgezag op het spel te staan. In de negentiende eeuw was daar een Duitse stroming van, maar die ging niet zo ver als dit. Transgender(koppels) kunnen zich beroepen op de kerkorde met daarbinnen de transgenderliturgie. Een predikant is geroepen zich aan de kerkorde te houden, daar heeft hij zijn ja-woord aan gegeven. Het gaat niet lang meer duren of het gaat het als met trouwambtenaren: je kunt niet meer weigeren zonder een rechtzaak aan je broek te krijgen. Dit is niet altijd zo geweest. Eerst was er vrijheid om op een andere manier hermeneutiek te bedrijven. Door het nu liturgisch en kerkordelijk een plaats te geven, is die ruimte er op papier niet meer. De praktijk is soms nog wat coulanter, maar dat gaat niet lang meer duren. Ik kan begrijpen dat een predikant niet meer naar eer en geweten kan handelen vanuit de kerkorde waar hij zich met een eed aan heeft verbonden.
Fides Quaerens Intellectum
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Erskinees »

Hij was - namens mij - van harte welkom geweest in de GG. Desalniettemin lijkt me dit erg moeilijk voor de kleine groep "zware" GB-gemeenten die er nog in de PKN zijn. Kand. Jansen is verdwenen, nu ds. Klaassen ook weg.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bourdon16 »

Erskinees schreef:Hij was - namens mij - van harte welkom geweest in de GG. Desalniettemin lijkt me dit erg moeilijk voor de kleine groep "zware" GB-gemeenten die er nog in de PKN zijn. Kand. Jansen is verdwenen, nu ds. Klaassen ook weg.
Kand. Jansen was volgens mij wel iets meer een buitenbeentje. Ds. Klaassen hebben wij ook nog beroepen gehad in de laatste vacature en wij vallen niet echter onder de noemer 'zware' GB gemeente denk ik.
Gelukkig zijn er nog steeds een heel aantal bijbeltrouwe predikanten in de PKN.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Ja, ik kan me voorstellen dat het voor "jullie" hervormden binnen de PKN niet fijn voelt. Het is toch weer een predikant met een duidelijk profiel, en die dat actief uitdraagt, minder.
Het ligt er maar net aan wie je het vraagt. Persoonlijk vind ik het geen gemis.
Evangelist
Berichten: 510
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Evangelist »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Ja, ik kan me voorstellen dat het voor "jullie" hervormden binnen de PKN niet fijn voelt. Het is toch weer een predikant met een duidelijk profiel, en die dat actief uitdraagt, minder.
Het ligt er maar net aan wie je het vraagt. Persoonlijk vind ik het geen gemis.
Wat erg!
Ik kan dr. Klaassen goed begrijpen.
Hartelijke groet,
Evangelist
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GGotK »

Evangelist schreef:
Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Ja, ik kan me voorstellen dat het voor "jullie" hervormden binnen de PKN niet fijn voelt. Het is toch weer een predikant met een duidelijk profiel, en die dat actief uitdraagt, minder.
Het ligt er maar net aan wie je het vraagt. Persoonlijk vind ik het geen gemis.
Wat erg!
Ik kan dr. Klaassen goed begrijpen.
Ik begrijp ds Klaassen niet. Er zijn in het verleden betere argumenten geweest om de PKN te verlaten.
Plaats reactie