Ontwikkelingen HHK

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

MGG schreef:
Zeeuw schreef:
GGotK schreef: Overkomstkringen, ik val van de ene in de andere verbazing.
Maar blijkbaar vinden de 'echte' hervormden dat er wel een aanzienlijk deel van de mensen GG-trekjes meenemen en dat dit tot spanningen en vervreemding kan leiden.
Je verbaast jezelf wel snel, maar dat is mooi. Een overkomstkring is een mooie manier om mensen voor bereiden op de nieuwe gemeente, erover te vertellen, mensen onderling kennis te laten maken en mogelijke zaken uit het verleden bespreekbaar te maken. Op de laatste avond verbindt iemand zich, door middel van het antwoorden op de 3e belijdenisvraag, aan de gemeente. (Als ik zaken mis zijn er vast aanvullers aanwezig).
Waarom alleen de 3e belijdenisvraag?
Waarom überhaupt belijdende leden opnieuw een belijdenisvraag stellen. Doen ze in de GG ook. Ds. M.C. Tanis( CGK) heeft dat eens vergeleken met overdopen. Belijdenis doe je maar één keer en niet bij een kerkovergang .

Zou de kerkmuren nog hoger maken. Ik vind het een bizarre ontwikkeling
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GGotK »

GerefGemeente-lid schreef:
Bertiel schreef:dat durf ik te betwijfelen, zeker niet dan de lokale gergems voor zover ik dat kan beoordelen
Nee. Maar dat is geen juiste vergelijking.

Ter verduidelijking: ik vermoed zomaar dat ik me beter thuis zou voelen in deze HHG dan in mijn eigen gemeente. Idem dito met bijvoorbeeld Staphorst of Gameren.

Zie ook de opmerking van @MGG.
Heb jij wel een goede zangstem voor de HHG van Gameren of houdt jij genoeg adem over in je eigen gemeente tijdens het zingen?
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door TSD »

huisman schreef:
MGG schreef:
Zeeuw schreef:
GGotK schreef: Overkomstkringen, ik val van de ene in de andere verbazing.
Maar blijkbaar vinden de 'echte' hervormden dat er wel een aanzienlijk deel van de mensen GG-trekjes meenemen en dat dit tot spanningen en vervreemding kan leiden.
Je verbaast jezelf wel snel, maar dat is mooi. Een overkomstkring is een mooie manier om mensen voor bereiden op de nieuwe gemeente, erover te vertellen, mensen onderling kennis te laten maken en mogelijke zaken uit het verleden bespreekbaar te maken. Op de laatste avond verbindt iemand zich, door middel van het antwoorden op de 3e belijdenisvraag, aan de gemeente. (Als ik zaken mis zijn er vast aanvullers aanwezig).
Waarom alleen de 3e belijdenisvraag?
Waarom überhaupt belijdende leden opnieuw een belijdenisvraag stellen. Doen ze in de GG ook. Ds. M.C. Tanis( CGK) heeft dat eens vergeleken met overdopen. Belijdenis doe je maar één keer en niet bij een kerkovergang .

Zou de kerkmuren nog hoger maken. Ik vind het een bizarre ontwikkeling
Helemaal niet, met deze vragen stel je je onder de tucht van deze plaatselijke gemeente.

Kerkmuren moeten voor “overstappers” echt niet te laag worden. Overstappers zijn juist vaak degenen die kerkmuren feitelijk onderstrepen (even specifieke persoonlijke omstandigheden zoals huwelijk, verhuizing e.d. daargelaten). Blijkbaar is de “leer” van het kerkverband / kerkgenootschap waar ze naar toe gaan een andere dan waar ze vandaan komen (in elk zgeval in hun ogen), dus ook de 1e 2 vragen zijn relevant.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door TSD »

Bertiel schreef:HHG Staphorst / Gameren is toch echt anders dan HHG Barneveld.
In welk opzicht / hoe bedoel je dat?
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef: Tja, maar de HHK daar is vermoedelijk behoudender in opvatting en cultuur dan menig GG...
Barneveld is geen rechterflank gemeente hoor. Wel is de gemeente daar ruim verdubbeld door instroom uit de omringende GG's. Of dat ook tot een uitstroom aan de andere zijde heeft geleid weet ik niet. Mijn gemeente is qua cultuur wel behoudender dan menig GG denk ik.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

TSD schreef:
Bertiel schreef:HHG Staphorst / Gameren is toch echt anders dan HHG Barneveld.
In welk opzicht / hoe bedoel je dat?
Qua ligging, Staphorst en Gameren is rechterflank, Barneveld niet.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

huisman schreef: Waarom überhaupt belijdende leden opnieuw een belijdenisvraag stellen. Doen ze in de GG ook. Ds. M.C. Tanis( CGK) heeft dat eens vergeleken met overdopen. Belijdenis doe je maar één keer en niet bij een kerkovergang .

Zou de kerkmuren nog hoger maken. Ik vind het een bizarre ontwikkeling
Doop is een sacrament maar belijdenis niet, dus geen goede vergelijking. Overigens stelt men bij ons geen vraag opnieuw volgens mij.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

TSD schreef:
huisman schreef:
MGG schreef:
Waarom alleen de 3e belijdenisvraag?
Waarom überhaupt belijdende leden opnieuw een belijdenisvraag stellen. Doen ze in de GG ook. Ds. M.C. Tanis( CGK) heeft dat eens vergeleken met overdopen. Belijdenis doe je maar één keer en niet bij een kerkovergang .

Zou de kerkmuren nog hoger maken. Ik vind het een bizarre ontwikkeling
Helemaal niet, met deze vragen stel je je onder de tucht van deze plaatselijke gemeente.

Kerkmuren moeten voor “overstappers” echt niet te laag worden. Overstappers zijn juist vaak degenen die kerkmuren feitelijk onderstrepen (even specifieke persoonlijke omstandigheden zoals huwelijk, verhuizing e.d. daargelaten). Blijkbaar is de “leer” van het kerkverband / kerkgenootschap waar ze naar toe gaan een andere dan waar ze vandaan komen (in elk zgeval in hun ogen), dus ook de 1e 2 vragen zijn relevant.
Om de belijdenisvragen te misbruiken voor deze zaak vind ik nogal scheef. Hier zijn deze vragen niet voor bedoeld. Het lijkt mij ook niet dat je eerst onder de (krijgs)tucht gezet moet worden bij een overgang. Een belijdend lid is onderworpen aan de tucht en hoeft dat niet elke keer te bevestigen . Maar laat uw woord ja ja, neen neen; wat boven deze is , dat is uit de boze (Mattheüs 5:37)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

TSD schreef:
Bertiel schreef:HHG Staphorst / Gameren is toch echt anders dan HHG Barneveld.
In welk opzicht / hoe bedoel je dat?
In Barneveld is de uitnodigingsbeleid wat breder. En qua gemeente misschien nog wel meer verbondenheid met de landelijke kerk, uit in dingen als meer landelijke activiteiten promoten, maar goed dat is een verwachting.
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 01 sep 2022, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Maanenschijn »

huisman schreef:
Waarom überhaupt belijdende leden opnieuw een belijdenisvraag stellen. Doen ze in de GG ook. Ds. M.C. Tanis( CGK) heeft dat eens vergeleken met overdopen. Belijdenis doe je maar één keer en niet bij een kerkovergang .

Zou de kerkmuren nog hoger maken. Ik vind het een bizarre ontwikkeling
Het zal mogelijk ook te maken hebben met het verschil in belijdenis vragen. Veel HHG hebben niet de vragen van Voetius, maar vragen van een heel andere strekking.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Waarom überhaupt belijdende leden opnieuw een belijdenisvraag stellen. Doen ze in de GG ook. Ds. M.C. Tanis( CGK) heeft dat eens vergeleken met overdopen. Belijdenis doe je maar één keer en niet bij een kerkovergang .

Zou de kerkmuren nog hoger maken. Ik vind het een bizarre ontwikkeling
Ik ben het met je eens.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

GGotK schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Bertiel schreef:dat durf ik te betwijfelen, zeker niet dan de lokale gergems voor zover ik dat kan beoordelen
Nee. Maar dat is geen juiste vergelijking.

Ter verduidelijking: ik vermoed zomaar dat ik me beter thuis zou voelen in deze HHG dan in mijn eigen gemeente. Idem dito met bijvoorbeeld Staphorst of Gameren.

Zie ook de opmerking van @MGG.
Heb jij wel een goede zangstem voor de HHG van Gameren of houdt jij genoeg adem over in je eigen gemeente tijdens het zingen?
In onze gemeente is het niet moeilijk om adem over te houden. En anders kan het ook bij de komma.

Ik zou bijna zeggen: 'Zijt gij een vreemdeling in kerkelijk Jeruzalem?'
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zita »

GerefGemeente-lid schreef:
GGotK schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Bertiel schreef:dat durf ik te betwijfelen, zeker niet dan de lokale gergems voor zover ik dat kan beoordelen
Nee. Maar dat is geen juiste vergelijking.

Ter verduidelijking: ik vermoed zomaar dat ik me beter thuis zou voelen in deze HHG dan in mijn eigen gemeente. Idem dito met bijvoorbeeld Staphorst of Gameren.

Zie ook de opmerking van @MGG.
Heb jij wel een goede zangstem voor de HHG van Gameren of houdt jij genoeg adem over in je eigen gemeente tijdens het zingen?
In onze gemeente is het niet moeilijk om adem over te houden. En anders kan het ook bij de komma.

Ik zou bijna zeggen: 'Zijt gij een vreemdeling in kerkelijk Jeruzalem?'
Hoe kun je iets bijna zeggen?
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:Eens met Lilian, en over het algemeen is het ook wel zo dat als mensen eenmaal een overstap maken, dat in het vervolg ook sneller doen. Het zou dus kunnen dat er snel onrust ontstaat in de nieuwe gemeente omdat overal vandaan ''ontevreden'' mensen komen.

Het kan ook juist zijn dat het een hele gezonde, godvruchtige gemeente wordt, in dat geval zullen de gemeentes waar de kerkgangers vandaan komen wel flink achter hun oren moeten krabbelen.

We zullen dus moeten aankijken hoe het verloopt.
:nonnon
Voel je niet aangesproken Zeeuw. Je maakt het persoonlijk terwijl dat niet nodig is.
Nee, ik vond het een domme opmerking. Vooral omdat deze algemeen wordt gemaakt. Daar mag je je overigens wel door aangesproken voelen.
Waarom vind je het dom?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Henk J schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Tja, maar de HHK daar is vermoedelijk behoudender in opvatting en cultuur dan menig GG...
Barneveld is geen rechterflank gemeente hoor. Wel is de gemeente daar ruim verdubbeld door instroom uit de omringende GG's. Of dat ook tot een uitstroom aan de andere zijde heeft geleid weet ik niet. Mijn gemeente is qua cultuur wel behoudender dan menig GG denk ik.
Instroom GG'ers = verrechtsing
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie