Pinksterbeweging groeit explosief
Re: Pinksterbeweging groeit explosief
Mij vallen een aantal zaken negatief op:
[1] Het verwrongen beeld van schuld en genade bij de 'bewegingsverlater'. Het Kruis van Christus is in haar ogen een dwaasheid. De verwoording daarvan raakt mij.
[2] De (geestelijke) manipulatie in deze beweging. Bij verlating wacht je ramp en tegenspoed in het leven. En als je geestelijk of lichamelijk in de knoop zit, dan weten ze je wel te vinden. En hierbij vraag ik mij af in hoeverre dit aanwezig is in traditionele kerken. Ik kan mij namelijk niet aan de indruk onttrekken dat het daar ook voorkomt, al is het niet in deze mate en niet met elkaar te vergelijken.
[3] Het gevoelselement. In heel deze beweging draait het om het gevoel en om het doen van goede werken. En dat raakt ook aan punt [2], namelijk dat als je iets niet goed doet of gedaan hebt, dan ben je geen goed christen. Dan wordt je met de nek aan gekeken.
Mij vallen een aantal zaken op waarbij ik vragen heb:
[4] Gebedsgenezing. Ik weet niet hoe ik daar tegenover moet staan. Aan de ene kant zie je het in de Bijbel voorkomen. Niet alleen de Heere Jezus deed het. Aan de andere kant heb ik er moeite mee. En die moeite overheerst, maar hoe precies? Een punt om over na te denken.
[5] Totaal afhankelijk leven van God. Je werk e.d. opzeggen. Aan de ene kant treft mij de afhankelijkheid van God en het vertrouwen op God. Daar kunnen we denk ik van leren. Aan de andere kant vraag ik mij oprecht af of dit wel de wijze is om het in te vullen. Vanuit de Bijbel worden we mijn inziens zo niet opgeroepen om te leven. Overigens komen dergelijke voorbeelden ook in onze gezindte voor, waar ze van God niet meer hoeven te werken.
[6] Tongentaal. Vreemd. Ik kreeg niet de indruk dat het erg geestelijk was, maar blijkbaar was dat het juist wel. En ik vraag mij of we het spreken van Gods Geest moeten losmaken van Zijn Woord, dat zeg ik als gereformeerde broeder.
Conclusie: JCRyle wordt geen lid van de Pinksterbeweging.
[1] Het verwrongen beeld van schuld en genade bij de 'bewegingsverlater'. Het Kruis van Christus is in haar ogen een dwaasheid. De verwoording daarvan raakt mij.
[2] De (geestelijke) manipulatie in deze beweging. Bij verlating wacht je ramp en tegenspoed in het leven. En als je geestelijk of lichamelijk in de knoop zit, dan weten ze je wel te vinden. En hierbij vraag ik mij af in hoeverre dit aanwezig is in traditionele kerken. Ik kan mij namelijk niet aan de indruk onttrekken dat het daar ook voorkomt, al is het niet in deze mate en niet met elkaar te vergelijken.
[3] Het gevoelselement. In heel deze beweging draait het om het gevoel en om het doen van goede werken. En dat raakt ook aan punt [2], namelijk dat als je iets niet goed doet of gedaan hebt, dan ben je geen goed christen. Dan wordt je met de nek aan gekeken.
Mij vallen een aantal zaken op waarbij ik vragen heb:
[4] Gebedsgenezing. Ik weet niet hoe ik daar tegenover moet staan. Aan de ene kant zie je het in de Bijbel voorkomen. Niet alleen de Heere Jezus deed het. Aan de andere kant heb ik er moeite mee. En die moeite overheerst, maar hoe precies? Een punt om over na te denken.
[5] Totaal afhankelijk leven van God. Je werk e.d. opzeggen. Aan de ene kant treft mij de afhankelijkheid van God en het vertrouwen op God. Daar kunnen we denk ik van leren. Aan de andere kant vraag ik mij oprecht af of dit wel de wijze is om het in te vullen. Vanuit de Bijbel worden we mijn inziens zo niet opgeroepen om te leven. Overigens komen dergelijke voorbeelden ook in onze gezindte voor, waar ze van God niet meer hoeven te werken.
[6] Tongentaal. Vreemd. Ik kreeg niet de indruk dat het erg geestelijk was, maar blijkbaar was dat het juist wel. En ik vraag mij of we het spreken van Gods Geest moeten losmaken van Zijn Woord, dat zeg ik als gereformeerde broeder.
Conclusie: JCRyle wordt geen lid van de Pinksterbeweging.
Re: Pinksterbeweging groeit explosief
De vraag is uit welke geest deze uitingen komen ook die van de z.g. genezingen.JCRyle schreef: [6] Tongentaal. Vreemd. Ik kreeg niet de indruk dat het erg geestelijk was, maar blijkbaar was dat het juist wel. En ik vraag mij of we het spreken van Gods Geest moeten losmaken van Zijn Woord, dat zeg ik als gereformeerde broeder.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Re: Pinksterbeweging groeit explosief
Ja, ik begrijp waar je heen wilt. Dat is een moeilijke. Je doelt dan op het verschijnen als een engel des lichts door satan? Of zit ik dan gelijk op de extreme lijn?joy schreef:De vraag is uit welke geest deze uitingen komen ook die van de z.g. genezingen.JCRyle schreef: [6] Tongentaal. Vreemd. Ik kreeg niet de indruk dat het erg geestelijk was, maar blijkbaar was dat het juist wel. En ik vraag mij of we het spreken van Gods Geest moeten losmaken van Zijn Woord, dat zeg ik als gereformeerde broeder.
Re: Pinksterbeweging groeit explosief
Ik weet het niet, wel weet ik dat ik nog niemand gezien die weer benen kreeg, heel vaak ook bij Jan Zijlstra zie je mensen met posttraumatische distrofie, bordeline, conversie stoornissen, maar blinden gaan niet zien, sommige moeten een paar keer terug zo zie je een afhankelijkheid van de genezer, in de Bijbel staat dar zij zullen zeggen; wij hebben in Uw Naam vele tekenen en wonderen gedaan, maar Ik zal zeggen Ik ken u niet.JCRyle schreef:Ja, ik begrijp waar je heen wilt. Dat is een moeilijke. Je doelt dan op het verschijnen als een engel des lichts door satan? Of zit ik dan gelijk op de extreme lijn?joy schreef:De vraag is uit welke geest deze uitingen komen ook die van de z.g. genezingen.JCRyle schreef: [6] Tongentaal. Vreemd. Ik kreeg niet de indruk dat het erg geestelijk was, maar blijkbaar was dat het juist wel. En ik vraag mij of we het spreken van Gods Geest moeten losmaken van Zijn Woord, dat zeg ik als gereformeerde broeder.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Pinksterbeweging groeit explosief
Veel genezingen zijn maar van korte duur, volgens dokter Brad Burke, en worden veroorzaakt door een psychologisch effect. Hij heeft als arts een onderzoek gedaan naar wondergenezingen.joy schreef:De vraag is uit welke geest deze uitingen komen ook die van de z.g. genezingen.JCRyle schreef: [6] Tongentaal. Vreemd. Ik kreeg niet de indruk dat het erg geestelijk was, maar blijkbaar was dat het juist wel. En ik vraag mij of we het spreken van Gods Geest moeten losmaken van Zijn Woord, dat zeg ik als gereformeerde broeder.
Re: Pinksterbeweging groeit explosief
Nee is zeker niet een extreme lijn, satan zal zeker op emoties inwerken en niet op gezond verstand, de mensen die zich overgeven stellen hun belevingen boven het Woord van God.JCRyle schreef:Ja, ik begrijp waar je heen wilt. Dat is een moeilijke. Je doelt dan op het verschijnen als een engel des lichts door satan? Of zit ik dan gelijk op de extreme lijn?joy schreef:De vraag is uit welke geest deze uitingen komen ook die van de z.g. genezingen.JCRyle schreef: [6] Tongentaal. Vreemd. Ik kreeg niet de indruk dat het erg geestelijk was, maar blijkbaar was dat het juist wel. En ik vraag mij of we het spreken van Gods Geest moeten losmaken van Zijn Woord, dat zeg ik als gereformeerde broeder.
En zoals ik al schreef emoties en belevingen zijn in deze tijd hot.
Mensen komen naar dit soort bijeenkomsten niet om God te eren, maar om allerlei gevoelens te ervaren.
Daarom is het belangrijk om te deze bewegingen ontmaskeren met het Woord van God en zeker als we bezorgd zijn over jongeren die weg getrokken worden uit kerken.
Ik kan het mis hebben maar ik ervaar wel eens onkunde en totaal geen interesse over wat er buiten de gereformeerde kerken gebeurd. Hoe kan men het dan bestrijden met de Bijbel in de hand, alles gebeurd onder onze neus, wij moeten ons toch wapenen tegen deze epidemie die rond gaat in Nederland.
Er staat trouwens in de Bijbel dat we de onderscheiding der geesten horen te hebben.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Re: Pinksterbeweging groeit explosief
Jan Zijlstra heeft zijn "gave" gekregen door handoplegging van Benny Hinn dus dat zegt ook al genoeg.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Re: Pinksterbeweging groeit explosief
De illusionist Derren Brown heeft dat mensen op geleid die precies dezelfde ervaringen geven als de z.g. christelijke genezingen.helma schreef:Veel genezingen zijn maar van korte duur, volgens dokter Brad Burke, en worden veroorzaakt door een psychologisch effect. Hij heeft als arts een onderzoek gedaan naar wondergenezingen.joy schreef:De vraag is uit welke geest deze uitingen komen ook die van de z.g. genezingen.JCRyle schreef: [6] Tongentaal. Vreemd. Ik kreeg niet de indruk dat het erg geestelijk was, maar blijkbaar was dat het juist wel. En ik vraag mij of we het spreken van Gods Geest moeten losmaken van Zijn Woord, dat zeg ik als gereformeerde broeder.
Hij heeft het gedaan uit ergenis over de geldklopperij van grote evangelisten, en snapt vanuit zijn werk heel goed
hoe ze te werk gaan.
https://www.youtube.com/watch?v=iuP5uOI7XwcNou zal deze mens wel geen christen zijn, maar goed wel een ontmaskering.
Hier een link als het lukt kijk vanaf ca. 59 min.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Re: Pinksterbeweging groeit explosief
Dat is wel een aangrijpende tekst om hier op toe te passen. Al begrijp ik je gedachten wel. Zeker ook gezien de tijdelijkheid van de genezing.samanthi schreef:Ik weet het niet, wel weet ik dat ik nog niemand gezien die weer benen kreeg, heel vaak ook bij Jan Zijlstra zie je mensen met posttraumatische distrofie, bordeline, conversie stoornissen, maar blinden gaan niet zien, sommige moeten een paar keer terug zo zie je een afhankelijkheid van de genezer, in de Bijbel staat dar zij zullen zeggen; wij hebben in Uw Naam vele tekenen en wonderen gedaan, maar Ik zal zeggen Ik ken u niet.JCRyle schreef:Ja, ik begrijp waar je heen wilt. Dat is een moeilijke. Je doelt dan op het verschijnen als een engel des lichts door satan? Of zit ik dan gelijk op de extreme lijn?joy schreef:De vraag is uit welke geest deze uitingen komen ook die van de z.g. genezingen.JCRyle schreef: [6] Tongentaal. Vreemd. Ik kreeg niet de indruk dat het erg geestelijk was, maar blijkbaar was dat het juist wel. En ik vraag mij of we het spreken van Gods Geest moeten losmaken van Zijn Woord, dat zeg ik als gereformeerde broeder.
Re: Pinksterbeweging groeit explosief
Dat vermoeden had ik al; de psyche van een mens is een wonderlijk ding en heeft op veel invloed wat betreft het lichamelijke. Wel goed dat daar onderzoek naar gedaan wordt.helma schreef:Veel genezingen zijn maar van korte duur, volgens dokter Brad Burke, en worden veroorzaakt door een psychologisch effect. Hij heeft als arts een onderzoek gedaan naar wondergenezingen.joy schreef:De vraag is uit welke geest deze uitingen komen ook die van de z.g. genezingen.JCRyle schreef: [6] Tongentaal. Vreemd. Ik kreeg niet de indruk dat het erg geestelijk was, maar blijkbaar was dat het juist wel. En ik vraag mij of we het spreken van Gods Geest moeten losmaken van Zijn Woord, dat zeg ik als gereformeerde broeder.
Re: Pinksterbeweging groeit explosief
Je tekent het hier scherp, maar wel terecht. Om eerlijk te zijn is er bij mij ook veel onkunde over deze bewegingen, stromingen. Maar hoe voorkom je dat? Of wellicht beter: Hoe zorg je voor een kentering daarin? En dan bedoel ik nog geeneens op persoonlijk vlak. Dat kan opgelost worden door me er in te verdiepen. Maar kerkelijk breed. Die bewustwording is wel nodig in deze tijd.joy schreef:Nee is zeker niet een extreme lijn, satan zal zeker op emoties inwerken en niet op gezond verstand, de mensen die zich overgeven stellen hun belevingen boven het Woord van God.JCRyle schreef:Ja, ik begrijp waar je heen wilt. Dat is een moeilijke. Je doelt dan op het verschijnen als een engel des lichts door satan? Of zit ik dan gelijk op de extreme lijn?joy schreef:De vraag is uit welke geest deze uitingen komen ook die van de z.g. genezingen.JCRyle schreef: [6] Tongentaal. Vreemd. Ik kreeg niet de indruk dat het erg geestelijk was, maar blijkbaar was dat het juist wel. En ik vraag mij of we het spreken van Gods Geest moeten losmaken van Zijn Woord, dat zeg ik als gereformeerde broeder.
En zoals ik al schreef emoties en belevingen zijn in deze tijd hot.
Mensen komen naar dit soort bijeenkomsten niet om God te eren, maar om allerlei gevoelens te ervaren.
Daarom is het belangrijk om te deze bewegingen ontmaskeren met het Woord van God en zeker als we bezorgd zijn over jongeren die weg getrokken worden uit kerken.
Ik kan het mis hebben maar ik ervaar wel eens onkunde en totaal geen interesse over wat er buiten de gereformeerde kerken gebeurd. Hoe kan men het dan bestrijden met de Bijbel in de hand, alles gebeurd onder onze neus, wij moeten ons toch wapenen tegen deze epidemie die rond gaat in Nederland.
Er staat trouwens in de Bijbel dat we de onderscheiding der geesten horen te hebben.
Re: Pinksterbeweging groeit explosief
Ik reageer hiermee direct op de openingstitel:
Zonder alle Pinkster en Evangelische gemeenten over één kam te willen scheren.
Soms heb ik het gevoel dat de enige geest die bij dit soort spektakels geëerd word de tijdsgeest is.
''Ik wil het NU!''
''Ik wil het GROOTS!''
''En ik wil het ZONDER POESPAS!'' (Lees: verplichtingen en overdenkingen)
We nemen een paar bijbelteksten die ons aanstaan, (laat de rest maar zitten) die onderstrepen we met stift en we gaan er mee lopen evangeliseren in het Centrum.
Iedereen die met ons in discussie gaat over de aangehaalde teksten en probeert te nuanceren of uit te diepen is een oud fossiel.
''DOE NIET ZOALS JE OPA, KOM MET ONS MEE !!!''
Net als met mode, als het niet meer in de omgeving of in mijn leven past gaat het bij het grof vuil op straat.
Net als oude kleren en de aardappelschillen.
Ter nuance, er zijn naast de oppervlakkige spektakelclubs ook goede Pinksterbewegingen die een bijbelvaste lijn volgen.
Zonder alle Pinkster en Evangelische gemeenten over één kam te willen scheren.
Soms heb ik het gevoel dat de enige geest die bij dit soort spektakels geëerd word de tijdsgeest is.
''Ik wil het NU!''
''Ik wil het GROOTS!''
''En ik wil het ZONDER POESPAS!'' (Lees: verplichtingen en overdenkingen)
We nemen een paar bijbelteksten die ons aanstaan, (laat de rest maar zitten) die onderstrepen we met stift en we gaan er mee lopen evangeliseren in het Centrum.
Iedereen die met ons in discussie gaat over de aangehaalde teksten en probeert te nuanceren of uit te diepen is een oud fossiel.
''DOE NIET ZOALS JE OPA, KOM MET ONS MEE !!!''
Net als met mode, als het niet meer in de omgeving of in mijn leven past gaat het bij het grof vuil op straat.
Net als oude kleren en de aardappelschillen.
Ter nuance, er zijn naast de oppervlakkige spektakelclubs ook goede Pinksterbewegingen die een bijbelvaste lijn volgen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Re: Pinksterbeweging groeit explosief
[/quote]
Je tekent het hier scherp, maar wel terecht. Om eerlijk te zijn is er bij mij ook veel onkunde over deze bewegingen, stromingen. Maar hoe voorkom je dat? Of wellicht beter: Hoe zorg je voor een kentering daarin? En dan bedoel ik nog geeneens op persoonlijk vlak. Dat kan opgelost worden door me er in te verdiepen. Maar kerkelijk breed. Die bewustwording is wel nodig in deze tijd.[/quote]
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Je persoonlijk verdiepen in deze dwaalleer zal zeker zijn vruchten afwerpen want we zullen steeds vaker geconfronteerd worden met deze zaken, en het Woord van God geeft altijd antwoord op deze verleidingen.
sorry een beetje verkeerd gequote
Je tekent het hier scherp, maar wel terecht. Om eerlijk te zijn is er bij mij ook veel onkunde over deze bewegingen, stromingen. Maar hoe voorkom je dat? Of wellicht beter: Hoe zorg je voor een kentering daarin? En dan bedoel ik nog geeneens op persoonlijk vlak. Dat kan opgelost worden door me er in te verdiepen. Maar kerkelijk breed. Die bewustwording is wel nodig in deze tijd.[/quote]
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Je persoonlijk verdiepen in deze dwaalleer zal zeker zijn vruchten afwerpen want we zullen steeds vaker geconfronteerd worden met deze zaken, en het Woord van God geeft altijd antwoord op deze verleidingen.
sorry een beetje verkeerd gequote
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Re: Pinksterbeweging groeit explosief
Inderdaad traditioneel en Bijbels hoort bij het oud papier.Van Ewijk schreef:Ik reageer hiermee direct op de openingstitel:
Zonder alle Pinkster en Evangelische gemeenten over één kam te willen scheren.
Soms heb ik het gevoel dat de enige geest die bij dit soort spektakels geëerd word de tijdsgeest is.
''Ik wil het NU!''
''Ik wil het GROOTS!''
''En ik wil het ZONDER POESPAS!'' (Lees: verplichtingen en overdenkingen)
We nemen een paar bijbelteksten die ons aanstaan, (laat de rest maar zitten) die onderstrepen we met stift en we gaan er mee lopen evangeliseren in het Centrum.
Iedereen die met ons in discussie gaat over de aangehaalde teksten en probeert te nuanceren of uit te diepen is een oud fossiel.
''DOE NIET ZOALS JE OPA, KOM MET ONS MEE !!!''
Net als met mode, als het niet meer in de omgeving of in mijn leven past gaat het bij het grof vuil op straat.
Net als oude kleren en de aardappelschillen.
Ter nuance, er zijn naast de oppervlakkige spektakelclubs ook goede Pinksterbewegingen die een bijbelvaste lijn volgen.
Maar laten we als oude fossielen strijdbaar zijn, want wij staan in de Waarheid.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Re: Pinksterbeweging groeit explosief
Laten we onszelf daar nu ook niet te veel op beroemen, niets zo gevaarlijk dan diegene die denkt de ultieme waarheid in pacht te hebben.joy schreef:Maar laten we als oude fossielen strijdbaar zijn, want wij staan in de Waarheid.
Ook bij ''ons'' , en dan bedoel ik de traditionele kerken, is er veel mis in de vorm van verstening en starheid.
Het niet verder kijken dan de eigen kerkmuren en het naar de kerk gaan uit gewoonte en voor de omgeving en familie, zonder verdere verdieping in het evangelie en het uitdragen er van, dat zijn de houtwormen die aan onze stoelpoten knagen.
Nogmaals, ik heb in mijn eerste post ook niet voor niets een nuance geplaatst.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''