Pinksterbeweging groeit explosief

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door Mara »

Mannetje schreef: Als ik in onze gemeente kijk, dan hebben we best zo nu en dan iemand of een gezin waarbij de stap richting zo'n soort gemeente gemaakt wordt. Maar het is gelukkig geen grote groep, inderdaad.
Dat is een dooddoener. "Bij ons in de gemeente is er maar één (gezin) dus zal het zo'n vaart niet lopen".
Er zijn heel veel gemeentes en die leden komen wel ergens vandaan.
In de gemeente waar mijn zoon kerkt zijn in de afgelopen 5 jaar zeker 10 gezinnen naar de evangelische/charismatische gemeentes gegaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door s1051952 »

Ik ken eigenlijk maar 2 gezinnen die van een 'traditionele' kerk zijn overgegaan naar een evangelische/pinkstergemeente. Andersom ken ik ook 1 gezin die de omgekeerde beweging heeft gemaakt..
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door emigrant »

pinksterkerken zijn gevaarlijk. Dominante machtige voorgangers die niet bestuurlijk gecontroleerd worden.

in de begintijd van Johan Maasbach huurde hij hele stadions af. Er gingen gigantische bakken met geld rond door het stadion en men doneerde helemaal in trance. Die familie heeft een enorm kapitaal.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door s1051952 »

Wat mij meer opvalt is dat veel jongeren zich aansluiten bij een populaire 'traditionele' kerk. Dat is een ontwikkeling waar ik me zorgen over maak!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door eilander »

s1051952 schreef:Wat mij meer opvalt is dat veel jongeren zich aansluiten bij een populaire 'traditionele' kerk. Dat is een ontwikkeling waar ik me zorgen over maak!
Kun je dit wat verder uitleggen? Wat bedoel je met een populaire traditionele kerk?
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door s1051952 »

eilander schreef:
s1051952 schreef:Wat mij meer opvalt is dat veel jongeren zich aansluiten bij een populaire 'traditionele' kerk. Dat is een ontwikkeling waar ik me zorgen over maak!
Kun je dit wat verder uitleggen? Wat bedoel je met een populaire traditionele kerk?
Twee voorbeelden in Zwolle zijn bijvoorbeeld de CGK of de Plantagekerk (GKv). Deze gemeenten trekken veel jongeren maar ook ouderen uit andere kerken en groeien daardoor. De mensen die naar deze gemeenten overgaan laten een lege plek achter in de gemeente waar ze vandaan kwamen. Ik maak me zorgen over de lege plekken die zij achterlaten. Herkennen jullie dit beeld ook elders in het land?
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:
Mannetje schreef: Als ik in onze gemeente kijk, dan hebben we best zo nu en dan iemand of een gezin waarbij de stap richting zo'n soort gemeente gemaakt wordt. Maar het is gelukkig geen grote groep, inderdaad.
Dat is een dooddoener. "Bij ons in de gemeente is er maar één (gezin) dus zal het zo'n vaart niet lopen".
Er zijn heel veel gemeentes en die leden komen wel ergens vandaan.
In de gemeente waar mijn zoon kerkt zijn in de afgelopen 5 jaar zeker 10 gezinnen naar de evangelische/charismatische gemeentes gegaan.
Zeg ik dat? Ik ben blij dat de grote meerderheid niet gaat, maar herken de beweging wel.
-
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door Ambtenaar »

emigrant schreef: Dominante machtige voorgangers die niet bestuurlijk gecontroleerd worden.
Inderdaad. Maar dat komt omdat zij zichzelf presenteren als directe boodschapper van God. Daardoor is hun status binnen deze bewegingen vrijwel onaantastbaar. Totdat ze vallen, zoals enkele jaren geleden nog Bert de Haan van Nehemia Ministries. Hij had een affaire met zijn secretaresse. Mijn advies is om ver weg te blijven bij dit soort gemeenschappen. Ze zuigen je leeg, zowel emotioneel, geestelijk als financieel, en je blijft met de brokstukken over. Ik heb dit in mijn nabije omgeving meegemaakt.

Overigens zie ik wel een bepaalde overeenkomsten met de gereformeerde gezindte, waar predikanten in sommige kringen ook een haast onaantastbare positie hebben. De casus Kruiningen is daar mijns inziens ook een voorbeeld van.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door samanthi »

Ik heb de docu gekeken en vond hem erg eenzijdig, hier wordt een karikatuur neergezet zoals ze dat ook van ons doen, in deze docu zie extreme gevallen, deze komen vaak voor, hier in Rotterdam hebben we die ook zeker, maar ook andere, mijn tante komt uit een pinkstergemeente waar dit niet voorkomt, misbruik, gesjoemel met geld, machtsmisbruik, extreme regels opleggen, het komt in alle kerken voor.

Je baan opzeggen en zo afhankelijk van een kerk worden is echt sectarisch, maar dat gebeurd niet in alle evangelische kerken.

Dat we onze jeugd eraan kwijtraken? Ik ben bang dat we er ook veel aan de wereld kwijtraken.

Ik ben in de stad een keer aangehouden (hij stond bij een bord waar allerlei ziekten op stonden, ik dacht eigenlijk dat het een of andere kwakzalver was), hij beriep zich op oa het slot van Markus en zag mensen genezen als bevel, ik heb verteld dat ik zeker in gebedsgenezing geloofde en vooral in bepaalde situaties, maar dat het geen bevel was, ik heb gevraagd waarom paulus Trofimus ziek achtergelaten had en hem niet genezen had en ook al zou mijn lichaam genezen en mijn ziel ziek blijven ik er niets aan had.
We kwamen er samen uit dat alles draaide om de Heere Jezus en dat we in Hem moeten geloven.

Het geschreeuw vond ik ook eng.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Hendrien
Berichten: 1337
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door Hendrien »

samanthi schreef:Ik heb de docu gekeken en vond hem erg eenzijdig, hier wordt een karikatuur neergezet zoals ze dat ook van ons doen, in deze docu zie extreme gevallen, deze komen vaak voor, hier in Rotterdam hebben we die ook zeker, maar ook andere, mijn tante komt uit een pinkstergemeente waar dit niet voorkomt, misbruik, gesjoemel met geld, machtsmisbruik, extreme regels opleggen, het komt in alle kerken voor.

Je baan opzeggen en zo afhankelijk van een kerk worden is echt sectarisch, maar dat gebeurd niet in alle evangelische kerken.

Dat we onze jeugd eraan kwijtraken? Ik ben bang dat we er ook veel aan de wereld kwijtraken.

Ik ben in de stad een keer aangehouden (hij stond bij een bord waar allerlei ziekten op stonden, ik dacht eigenlijk dat het een of andere kwakzalver was), hij beriep zich op oa het slot van Markus en zag mensen genezen als bevel, ik heb verteld dat ik zeker in gebedsgenezing geloofde en vooral in bepaalde situaties, maar dat het geen bevel was, ik heb gevraagd waarom paulus Trofimus ziek achtergelaten had en hem niet genezen had en ook al zou mijn lichaam genezen en mijn ziel ziek blijven ik er niets aan had.
We kwamen er samen uit dat alles draaide om de Heere Jezus en dat we in Hem moeten geloven.

Het geschreeuw vond ik ook eng.
Toch zie ik wel degelijk een groot gevaar in de Pinksterbeweging! Wereldwijd is er een enorme groei. Het is enorm aantrekkelijk voor jongeren. Het is belangrijk dat we goed Bijbels zijn toegerust en ook het een en ander weten over hun theologie. Ik vind het zelf ook belangrijk om te blijven lezen en je te verdiepen in de "oudvaders". (Dit bedoel ik heel breed.)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door samanthi »

Hendrien schreef:
samanthi schreef:Ik heb de docu gekeken en vond hem erg eenzijdig, hier wordt een karikatuur neergezet zoals ze dat ook van ons doen, in deze docu zie extreme gevallen, deze komen vaak voor, hier in Rotterdam hebben we die ook zeker, maar ook andere, mijn tante komt uit een pinkstergemeente waar dit niet voorkomt, misbruik, gesjoemel met geld, machtsmisbruik, extreme regels opleggen, het komt in alle kerken voor.

Je baan opzeggen en zo afhankelijk van een kerk worden is echt sectarisch, maar dat gebeurd niet in alle evangelische kerken.

Dat we onze jeugd eraan kwijtraken? Ik ben bang dat we er ook veel aan de wereld kwijtraken.

Ik ben in de stad een keer aangehouden (hij stond bij een bord waar allerlei ziekten op stonden, ik dacht eigenlijk dat het een of andere kwakzalver was), hij beriep zich op oa het slot van Markus en zag mensen genezen als bevel, ik heb verteld dat ik zeker in gebedsgenezing geloofde en vooral in bepaalde situaties, maar dat het geen bevel was, ik heb gevraagd waarom paulus Trofimus ziek achtergelaten had en hem niet genezen had en ook al zou mijn lichaam genezen en mijn ziel ziek blijven ik er niets aan had.
We kwamen er samen uit dat alles draaide om de Heere Jezus en dat we in Hem moeten geloven.

Het geschreeuw vond ik ook eng.
Toch zie ik wel degelijk een groot gevaar in de Pinksterbeweging! Wereldwijd is er een enorme groei. Het is enorm aantrekkelijk voor jongeren. Het is belangrijk dat we goed Bijbels zijn toegerust en ook het een en ander weten over hun theologie. Ik vind het zelf ook belangrijk om te blijven lezen en je te verdiepen in de "oudvaders". (Dit bedoel ik heel breed.)
Ja ik ook hoor, dat bedoelde ik niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
joy
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jun 2012, 20:37

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door joy »

samanthi schreef:I

Ik ben in de stad een keer aangehouden (hij stond bij een bord waar allerlei ziekten op stonden, ik dacht eigenlijk dat het een of andere kwakzalver was), hij beriep zich op oa het slot van Markus en zag mensen genezen als bevel, ik heb verteld dat ik zeker in gebedsgenezing geloofde en vooral in bepaalde situaties, maar dat het geen bevel was, ik heb gevraagd waarom paulus Trofimus ziek achtergelaten had en hem niet genezen had en ook al zou mijn lichaam genezen en mijn ziel ziek blijven ik er niets aan had.
We kwamen er samen uit dat alles draaide om de Heere Jezus en dat we in Hem moeten geloven.

Het geschreeuw vond ik ook eng.
Dat is precies hoe we ons moeten wapenen tegen deze dwaalleer, kennis van het Woord van God, en zeker ook kennis wat deze beweging leert.

En zeker moeten we niet alles op een hoop gooien want niet in alle evangelische gemeenten wordt er geleerd dat alle gelovigen alle gaven van de apostelen hebben, of dat alle gelovigen in tongen moeten bidden als bewijs van de inwoning van de Heilige Geest.

Al met al dringt deze leer zich steeds verder op onder het mom "er is meer" en zoals in de wereld het er aan toegaat
met een verlangen naar ervaringen en emoties zo is het vaak ook met christenen zonder goede kennis van het Woord van God.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Ik ben in de stad een keer aangehouden (hij stond bij een bord waar allerlei ziekten op stonden, ik dacht eigenlijk dat het een of andere kwakzalver was), hij beriep zich op oa het slot van Markus en zag mensen genezen als bevel,
Ik ook, misschien was het wel dezelfde.
Het valt mij op dat al die charismatische gemeentes en "Maasbach" bewegingen heel erg gefocussed zijn op de lichamelijke genezing.
Alsof dat het allerbelangrijkste is.
Maar als het lukt, heb je meteen wel succes en geloof natuurlijk.
Ik zei iets anders tegen hem. Dat ik geloof dat ik mijn gezondheid en ziekte uit Gods Hand ontvang, dus als ik niet genees dan heeft God daar een bedoeling mee. En dan is het groot als je het eens mag worden en geen opstandige gedachten hebt.
Mmmm, daar was hij het wel mee eens.
samanthi schreef:We kwamen er samen uit dat alles draaide om de Heere Jezus en dat we in Hem moeten geloven.
Dus volgens mij praat hij gewoon met veel monden mee.
samanthi schreef:Het geschreeuw vond ik ook eng.
Ik heb nog maar 1 fragment gezien en ik vond die tongentaal griezelig.
Ik had het nog nooit gehoord. En het meest bizar vind ik dan nog dat de jongen zelf niet weet wat hij dan zegt. :jongle
Op de middelbare school had iemand eens hasj naar binnen gesmokkeld en een meisje had dit gebruikt. Die keek net zo raar uit haar ogen en brabbelde ook onverstaanbare woorden.
Iets of iemand neemt de controle over van hen, waar staat in de Bijbel dat dit juist goed is?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Ik ben in de stad een keer aangehouden (hij stond bij een bord waar allerlei ziekten op stonden, ik dacht eigenlijk dat het een of andere kwakzalver was), hij beriep zich op oa het slot van Markus en zag mensen genezen als bevel,
Ik ook, misschien was het wel dezelfde.
Het valt mij op dat al die charismatische gemeentes en "Maasbach" bewegingen heel erg gefocussed zijn op de lichamelijke genezing.
Alsof dat het allerbelangrijkste is.
Maar als het lukt, heb je meteen wel succes en geloof natuurlijk.
Ik zei iets anders tegen hem. Dat ik geloof dat ik mijn gezondheid en ziekte uit Gods Hand ontvang, dus als ik niet genees dan heeft God daar een bedoeling mee. En dan is het groot als je het eens mag worden en geen opstandige gedachten hebt.
Mmmm, daar was hij het wel mee eens.
samanthi schreef:We kwamen er samen uit dat alles draaide om de Heere Jezus en dat we in Hem moeten geloven.
Dus volgens mij praat hij gewoon met veel monden mee.
samanthi schreef:Het geschreeuw vond ik ook eng.
Ik heb nog maar 1 fragment gezien en ik vond die tongentaal griezelig.
Ik had het nog nooit gehoord. En het meest bizar vind ik dan nog dat de jongen zelf niet weet wat hij dan zegt. :jongle
Op de middelbare school had iemand eens hasj naar binnen gesmokkeld en een meisje had dit gebruikt. Die keek net zo raar uit haar ogen en brabbelde ook onverstaanbare woorden.
Iets of iemand neemt de controle over van hen, waar staat in de Bijbel dat dit juist goed is?
Ergens op het laatst krijgen ze een soort lachkik, Samanthus en ik zeiden meteen, het is net of ze onder invloed van drugs zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
joy
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jun 2012, 20:37

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door joy »

Die "lachkik" noemen ze een manifestatie van de heilige geest, anders genoemd "heilig lachen"

Het is toch te erg om over te praten. :banghead
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Plaats reactie