Jacquet predikant GG toch aftrekbaar

Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door Bruna »

Wandelende schreef:
Dodo schreef:Ben ik toch niet met je eens. Het hoort gewoon bij kerkenwerk dat je er wat van jezelf in investeert. Niet alleen tijd maar ook geld of spullen. Vrijwel iedereen die iets in de kerk doet (onbezoldigd!), heeft daar kosten van. Je belt mensen op, je print dingen, je pakt een postzegel van jezelf, je krijgt mensen op de koffie, je rijdt met je auto, er is geen eind aan. Bijna niemand declareert dat soort kosten, omdat het er een beetje bijhoort, liefdewerk. Een predikant krijgt zijn traktement en moet dan niet gaan miepen over een paar koppen koffie hier of daar.
Ongelofelijk.
Vindt ik niet ongelofelijk. Het is na welke afspraken worden gemaakt. Een traktement is meestal wel zo ruim dat dit er makkelijk van betaald kan worden. Je zou bijvoorbeeld ook een lager traktement af kunnen spreken en al die kosten vergoeden, maar dan moet ds. dit allemaal bijhouden, dan kun je beter wat ruimer afspreken waar eigenlijk ook onkostenvergoeding voor dit soort zaken inzit. Bij PKN zou ik me voor kunnen stellen dat bij het salaris een omkostenvergoeding zit voor dat soort zaken. Dan is het nog onbelast ook. Onkosten die bewijsbaar zijn mag je vergoeden. Daarnaast heb je bijvoorbeeld nog WKR.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ben ik toch niet met je eens. Het hoort gewoon bij kerkenwerk dat je er wat van jezelf in investeert. Niet alleen tijd maar ook geld of spullen. Vrijwel iedereen die iets in de kerk doet (onbezoldigd!), heeft daar kosten van. Je belt mensen op, je print dingen, je pakt een postzegel van jezelf, je krijgt mensen op de koffie, je rijdt met je auto, er is geen eind aan. Bijna niemand declareert dat soort kosten, omdat het er een beetje bijhoort, liefdewerk. Een predikant krijgt zijn traktement en moet dan niet gaan miepen over een paar koppen koffie hier of daar.
Inderdaad Dodo. Heel herkenbaar. Het is nog nooit in me opgekomen om print- reis- schoonmaak- of onderhoudskosten in rekening te brengen.
En ik ken ook niemand die dit doet, want het is 1 van de pijlers waar de kerken op kunnen steunen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door eilander »

Ik vraag me af of predikanten hier wel recht gedaan wordt. Er wordt gesuggereerd dat ze kosten voor de koffie thuis declareren bij de kerkenraad. Volgens mij werd eigenlijk bedoeld dat ze dit als kosten aftrekken van hun 'winst uit onderneming'. Het lijkt mij beslist niet verkeerd maar zelfs verstandig om binnen de regels die daarvoor zijn zoveel mogelijk kosten in mindering te brengen op de winst.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door Ditbenik »

Orchidee schreef:
Ditbenik schreef:
Orchidee schreef:Ja, nu nog;-)
Een ds is toch in dienst van zijn Zender?
Of zie ik écht iets over het hoofd?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Ja, je ziet over het hoofd dat hij ook gewoon z'n gezin moet onderhouden enz. . Ik krijg ook veel familie en vrienden op bezoek. Dat zijn ook niet de kosten waar het om gaat, maar als je 1x per week een kring thuis hebt, waar koffie/thee/koek voor geregeld moet worden, loopt dat op jaarbasis al aardig op. Evenals telefoon kosten, printerkosten e.d. Dan is het niet meer dan reëel dat die vergoed worden.
Dat een predikant in dienst is van zijn Zender is geen reden voor de gemeente om dan te zeggen dat hij (een deel) van de onkosten dan maar zelf moet betalen. Dat heet m.i. gewoon uitbuiting. Als gemeente dien je er juist voor te zorgen dat de predikant zich over financien geen zorgen hoeft toe maken zodat hij volledig zijn Zender kan dienen.
Nou sorry dat slaat écht nérgens op ik moet toch óók voor m,n gezin zorgen!
De meeste dominees hebben vrij wonen dus houden ze huur/hypotheekgeld over.
Daar alleen al van kan je royaal een maand boodschappen doen voor een gezin!
Het zou toch van de zotte zijn om koffie/koek/maaltijd toeslag te krijgen als predikant, terwijl er óók gewone gemeenteleden zijn die bijna wekelijks bijbelstudie of andere kringen thuis hebben.
Tenzij, zie mijn eerdere post, iemand armlastig is.
Dan geef je vanzelf wat of je wisselt van boodschappen.
De ene keer zorgt de één voor eten en drinken en dan om de beurt bijv.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Dat vind ik geen vergelijk. In de eerste plaats heeft een predikant geen vrij wonen. Hij wordt hiervoor door de belastingdienst fors aangeslagen. In het meeste gunstige geval betaalt hij tot maximaal 18% van zijn traktement voor de pastorie. Daarnaast kun je je eigen situatie binnen de gemeente niet vergelijken met die van hem. Als je een vergelijk wilt maken, moet je vergelijken met je verhouding tot je werkgever. Je kunt niet op basis van het traktement van je predikant bepalen dat hij maar op moet draaien voor alle kosten die hij t.b.v. de gemeente maakt. Verder had ik het niet over een toeslag maar over vergoeding van bepaalde zaken. Voor een beter zicht kun je die nog uitbreiden met km's, kraamcadeautjes, enz. Natuurlijk, een aantal predikanten zal dat zelf kunnen betalen. Maar het gaat niet om de vraag of ze het kunnen, maar om de vraag of het reëel is. Is het bijvoorbeeld reëel om een predikant of ouderling jaarlijks duizenden km's te laten rijden zonder die te vergoeden omdat het voor de kerk is? ik vind van niet. In dat geval moet je bij ambtsdragers verkiezingen opletten dat je mensen op dubbeltal zet die financieel voldoende bemiddeld zijn om die kosten te kunnen dragen. Dat is volstrekt onterecht. Hetzelfde geldt voor je predikant. Het is niet meer dan normaal dat de kosten die iemand maakt in het kader van functie of beroep vergoed krijgt.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:Ik vraag me af of predikanten hier wel recht gedaan wordt. Er wordt gesuggereerd dat ze kosten voor de koffie thuis declareren bij de kerkenraad. Volgens mij werd eigenlijk bedoeld dat ze dit als kosten aftrekken van hun 'winst uit onderneming'. Het lijkt mij beslist niet verkeerd maar zelfs verstandig om binnen de regels die daarvoor zijn zoveel mogelijk kosten in mindering te brengen op de winst.
Een predikant maakt geen winst. Hij is geen ZZP-er.... Daarom mag hij de kosten die hij maakt gewoon declareren.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door samanthi »

18% is mi nog altijd minder dan huur of hypotheeek. Er is stile armoe in sommige pastories, dat zijn jonge predikanten van kleine gemeenten. Daar valt niet veel terug te vragen zo'n gemeente heeft zelf niet veel te makken. Bij de cgk heb je kleine gemeenten met predikant. Die zijn niet te vergelijken met GG gemeenten, Zuidland had een predikant, volgens mij toendertijd, dik onder de 200 leden. Een predikant in zijn eerste dienstjaren, met een groot gezin die hebben echt geen weelde. Daar valt niet veel te sxhuiven en ik ben het me orchidee eens, waar blijft de liefdedienst als je alles declareerd? Ben je dan nog dienaar? Of gewoon werknemer?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:
eilander schreef:Ik vraag me af of predikanten hier wel recht gedaan wordt. Er wordt gesuggereerd dat ze kosten voor de koffie thuis declareren bij de kerkenraad. Volgens mij werd eigenlijk bedoeld dat ze dit als kosten aftrekken van hun 'winst uit onderneming'. Het lijkt mij beslist niet verkeerd maar zelfs verstandig om binnen de regels die daarvoor zijn zoveel mogelijk kosten in mindering te brengen op de winst.
Een predikant maakt geen winst. Hij is geen ZZP-er.... Daarom mag hij de kosten die hij maakt gewoon declareren.
Dat ligt eraan, over welk kerkverband heb je het?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door Jongere »

samanthi schreef:waar blijft de liefdedienst als je alles declareerd? Ben je dan nog dienaar? Of gewoon werknemer?
Een heel onterechte redenering, die gelukkig door veel kerkenraden niet wordt overgenomen. De predikant moet dus een deel van zijn kosten uit eigen zak betalen, omdat veel kerkleden dat ook doen en om zo te 'bewijzen' dat hij zijn werk uit liefde doet!?
Ik vind zo'n declaratieregeling heel normaal, als een kerkenraad dat aanbiedt. Als ze dat niet zouden aanbieden, zou ik persoonlijk als ik predikant was geen moeite doen om dat aan de orde te stellen en uit eigen zak betalen, maar ik vind dat dat een persoonlijke keuze moet kunnen zijn.
De predikant is nu eenmaal de (meestal) enige betaalde kracht in de gemeente, en daarmee inderdaad werknemer. Je moet nuchter en eerlijk naar zo'n positie kunnen kijken. En geloof me: ook betaald kun je je werk als 'liefdedienst' doen. Gelukkig heeft Paulus genoeg nuchterheid als hij schrijft: "De arbeider is zijn loon waardig."
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door samanthi »

Jongere schreef:
samanthi schreef:waar blijft de liefdedienst als je alles declareerd? Ben je dan nog dienaar? Of gewoon werknemer?
Een heel onterechte redenering, die gelukkig door veel kerkenraden niet wordt overgenomen. De predikant moet dus een deel van zijn kosten uit eigen zak betalen, omdat veel kerkleden dat ook doen en om zo te 'bewijzen' dat hij zijn werk uit liefde doet!?
Ik vind zo'n declaratieregeling heel normaal, als een kerkenraad dat aanbiedt. Als ze dat niet zouden aanbieden, zou ik persoonlijk als ik predikant was geen moeite doen om dat aan de orde te stellen en uit eigen zak betalen, maar ik vind dat dat een persoonlijke keuze moet kunnen zijn.
De predikant is nu eenmaal de (meestal) enige betaalde kracht in de gemeente, en daarmee inderdaad werknemer. Je moet nuchter en eerlijk naar zo'n positie kunnen kijken. En geloof me: ook betaald kun je je werk als 'liefdedienst' doen. Gelukkig heeft Paulus genoeg nuchterheid als hij schrijft: "De arbeider is zijn loon waardig."
Lees eens wat de Heere Jezus tegen Zijn discipelen zei toen Hij hen uitzond.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door Jongere »

samanthi schreef:Lees eens wat de Heere Jezus tegen Zijn discipelen zei toen Hij hen uitzond.
Hoe haal je uit dit gedeelte dat een predikant wél een traktement moet ontvangen maar géén onkosten mag declareren? Of ben je ook tegen een traktement voor predikanten?
Ik blijf toch bij wat ik schreef: laten we met enige nuchterheid kijken naar de positie van een predikant. Traktement en onkostendeclaraties horen daar gewoon bij. Zoals iemand anders al schreef in dit topic: de redelijkheid van specifieke onkosten declareren (als kopjes koffie) ligt vooral in de verhouding: bij een royaler traktement mag je dat als inbegrepen zien.
Overigens geloof ik niet dat onze gemeente zo'n regeling (rond koffie) kent en ik zou daar persoonlijk ook niet voor zijn, kies liever voor een wat ruimer traktement. Anders 'verzakelijken' je kopjes koffie net wat teveel. Maar ik vind vooral dat we nuchter naar dat soort afspraken moeten kijken. Met het wel of niet uitoefenen van je ambt als liefdesdienst heeft het niet veel te maken.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door Ambtenaar »

Jongere schreef: Hoe haal je uit dit gedeelte dat een predikant wél een traktement moet ontvangen maar géén onkosten mag declareren? Of ben je ook tegen een traktement voor predikanten?
Ik blijf toch bij wat ik schreef: laten we met enige nuchterheid kijken naar de positie van een predikant. Traktement en onkostendeclaraties horen daar gewoon bij. Zoals iemand anders al schreef in dit topic: de redelijkheid van specifieke onkosten declareren (als kopjes koffie) ligt vooral in de verhouding: bij een royaler traktement mag je dat als inbegrepen zien.
Volledig me je eens.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door Jantje »

Zijn er nou werkelijk mensen die beweren dat je als predikant álle kosten moet kunnen declareren, tot op de postzegel nauwkeurig?

Sorry hoor, maar ik vind het gewoon onzin. Hoe kun je als gemeente zo een predikant onderhouden?

Nee, denk dan maar aan vroeger, toen er eens een dominee in een gemeente 'op de zak' moest preken, en zijn kind ziek was en er bijna geen geld meer over was. De collectezakken zaten nog nooit zo vol als toen... Ik vind dat men hier zo verschrikkelijk zakelijk reageert dat de afhankelijkheid gemist wordt die een predikant zou moeten hebben, zéker als geld geen rol zou moeten spelen en men makkelijk rond kan komen. Maar het lijkt wel of er juist dan extra op de kleintjes gelet zou moeten worden. En dat is niet zoals Gods Woord ons leert hoor!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door Orchidee »

Traktementen komen óók misstanden van!
Gewoon salaris is het beste!
Predikanten krijgen tóch wel vaak extraatjes!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door samanthi »

Jongere schreef:
samanthi schreef:Lees eens wat de Heere Jezus tegen Zijn discipelen zei toen Hij hen uitzond.
Hoe haal je uit dit gedeelte dat een predikant wél een traktement moet ontvangen maar géén onkosten mag declareren? Of ben je ook tegen een traktement voor predikanten?
Ik blijf toch bij wat ik schreef: laten we met enige nuchterheid kijken naar de positie van een predikant. Traktement en onkostendeclaraties horen daar gewoon bij. Zoals iemand anders al schreef in dit topic: de redelijkheid van specifieke onkosten declareren (als kopjes koffie) ligt vooral in de verhouding: bij een royaler traktement mag je dat als inbegrepen zien.
Overigens geloof ik niet dat onze gemeente zo'n regeling (rond koffie) kent en ik zou daar persoonlijk ook niet voor zijn, kies liever voor een wat ruimer traktement. Anders 'verzakelijken' je kopjes koffie net wat teveel. Maar ik vind vooral dat we nuchter naar dat soort afspraken moeten kijken. Met het wel of niet uitoefenen van je ambt als liefdesdienst heeft het niet veel te maken.
Zeg ik dat dan dat hij een tractement moet ontvangen?
Ik lees dit nl niet terug in de Bijbel.

Een gemeente biedt het een predikant aan, maar het is beslist geen must.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door Mara »

Jantje schreef: Sorry hoor, maar ik vind het gewoon onzin. Hoe kun je als gemeente zo een predikant onderhouden?
De financiële boekhouding van veel kerkelijke gemeentes is openbaar en als je dan ziet hoe weinig de collectes soms opbrengen en waar dan zulke hoge kosten tegenover staan, vraag je je weleens af hoe een gemeente kan bestaan.
Als het een bloeiende groeiende gemeente van 1500 zielen is, is het geen probleem. Prachtige pastorie (eigendom) ds rijdt in een mooie middenklasser.
Maar met de gewone (CGK) gemeentes is het anders gesteld. Vaak werken de echtgenotes ook (parttime).
En als de predikant vertrekt, wordt de pastorie verkocht. Want soms duurt het jaren voordat een nieuwe predikant het beroep aanneemt.
Of nooit meer.
Jantje schreef: Ik vind dat men hier zo verschrikkelijk zakelijk reageert dat de afhankelijkheid gemist wordt die een predikant zou moeten hebben, zéker als geld geen rol zou moeten spelen en men makkelijk rond kan komen.
Ik weet wel van een voorbeeld van een predikant (vrije gemeente) die het idd van de opbrengst moest hebben.
Hij was niet verzekerd. Op een dag zei de dokter tegen hem dat zijn been geamputeerd moest worden.
Daar was geen geld voor. En hij legde het de Heere voor in het gebed.
Op een avond had hij elders gepreekt en in de consistorie kreeg hij zijn traktement.
Maar er lag ook een enveloppe voor hem. Niemand wist van wie hij kwam.
Hij maakte hem open en er zat precies het bedrag in wat de operatie zou gaan kosten.
Voor de goede orde, dit is geen romantische anekdote uit het gezelschapsleven, maar speelde zich af in de jaren '80!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie