Jacquet predikant GG toch aftrekbaar

Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door Bruna »

Herman schreef:Hier is het vonnis te lezen:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... rd=jacquet

De advocaat is Jan Visscher uit Amersfoort. Waarschijnlijk is de hele zaak dus een verjaardagsweddenschap.
Waar jullie dat inkomen kunnen lezen in dit stuk is mij een raadsel. Ook zie ik bijvoorbeeld geen jaartal staan.
In het stuk wat ik lees is het meeste geanonimiseerd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12056
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door Herman »

Bruna schreef:
Herman schreef:Hier is het vonnis te lezen:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... rd=jacquet

De advocaat is Jan Visscher uit Amersfoort. Waarschijnlijk is de hele zaak dus een verjaardagsweddenschap.
Waar jullie dat inkomen kunnen lezen in dit stuk is mij een raadsel. Ook zie ik bijvoorbeeld geen jaartal staan.
In het stuk wat ik lees is het meeste geanonimiseerd.
Vanochend dus nog niet.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door Jongere »

Herman schreef: De wetgeving biedt geen mogelijkheid om gewone kleding die uitsluitend zakelijk gebruik wordt, als kosten op te voeren. Dat geeft een gevoel van oneerlijkheid als de kleding (en dat is in dit geval goed denkbaar) wel uitsluitend zakelijk wordt gebruikt. Of je wordt benadeeld ten opzichte van collega's die in dergelijke gevallen een toga (of kniebroek met steek) dragen. Want dergelijke kleding draag je niet privé.

Daarom kan je erop wachten dat dit in hoger beroep verder wordt behandeld.
Naast wat je noemt lijkt de vraag me vooral in hoeverre een jacquet 'gewone kleding' is. Dat vind ik geen onlogische vraag om aan de rechter voor te leggen.
li-
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2017, 16:38

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door li- »

Helaas is het bedrag niet meer leesbaar.
Curie
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 mei 2015, 11:07

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door Curie »

[inhoud zelf verwijderd bij nader inzien]
Laatst gewijzigd door Curie op 23 nov 2017, 13:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Zekerheid
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 mei 2017, 15:51

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door Zekerheid »

Jongere schreef:Verstandige keuze van deze predikant om dit voor de rechter te brengen. Blijkbaar denken sommige mensen hier dat je alleen procedeert omdat je geld wilt krijgen. Dat is natuurlijk onzin. Ook heeft deze zaak niets met 'gelijk halen' te maken, zoals in andere civiele procedures. Wat hier gebeurt is dat er duidelijkheid komt (dmv jurisprudentie) waar die eerst niet was. Daar zijn rechters voor. De predikant heeft nu eenmaal een wat bijzondere arbeidsrechtelijke positie. Hij bewijst zijn broeders in ieder geval ook een dienst hiermee.
Al die overtrokken reacties hierop laten vooral ónze scheve prioriteiten zien, namelijk bemoeizucht. Wat mij betreft kan zo'n nieuwsberichtje - als het al relevant nieuws is voor niet betrokkenen - gewoon onbesproken blijven. Of misschien nog even nadenken voordat we ons oordeel - tot en met salaris aan toe - uitbraken over het internet.
Eens, over zeer veel uiteenlopende belastingtechnische zaken worden rechtzaken gevoerd om duidelijkheid te verkrijgen. Wellicht gaat dit uit van de adviseur die meer van deze casussen heeft. De zaak van deze predikant wordt dan gebruikt om duidelijkheid te scheppen in wat grijze gebieden van de wet. Vaak zijn wetteksten namelijk multi-interpretabel, er kan worden gekozen voor een precieze lezing, of voor een lezing waarbij meer wordt gekeken naar de bedoeling van de wet. Indien de rechter dat laatste had gedaan, was de uitspraak wellicht heel anders geweest.
DDD
Berichten: 28725
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door DDD »

Ik ben het geheel met Jongere eens.

De uitspraak was volstrekt onvoldoende geanonimiseerd. Dat is tamelijk dom van de rechtbank. En verder is de rechter ervoor om duidelijkheid te bieden over dit soort dingen. Ik zie niet in waarom de dominee daar überhaupt van moet weten, laat staan tijd aan hoeft te besteden. En zo wel, het staat iedereen vrij zijn eigen hobby's te hebben. Ik zie er werkelijk geen kwaad in.

Het salaris van een predikant is voor de gemeenteleden toch gewoon beschikbaar in de jaarstukken? Dus dat is ook geen geheim.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door refo »

De belastingwetten zijn niet altijd even helder, dat klopt. Dat neemt niet weg dat er heldere regels in die wetten staan. Bij kleding is de regel duidelijk: Aftrekbare werkkleding is kleding die uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt is om bij het verwerven van de inkomsten te dragen. Zelfs mijn klanten snappen het, dus moet het wel duidelijk zijn.
Een overall wel, een kostuum niet (tenzij er een logo opstaat van het bedrijf van minstens 70 cm2)
Een toga is wel aftrekbaar, maar dat staat weer zo hervormd voor een predikant uit de afgescheiden kerken.
DDD
Berichten: 28725
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door DDD »

Dat ben ik wel met je eens. Misschien was de adviseur niet goed op de hoogte. Maar het gaat nu om het principe dat iemand zich op de rechter beroept en ook om alle mijns inziens rare conclusies die mensen daaruit trekken. Alsof een dominee of ondernemer altijd zelf dit soort beslissingen neemt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door refo »

DDD schreef:Ik ben het geheel met Jongere eens.

De uitspraak was volstrekt onvoldoende geanonimiseerd. Dat is tamelijk dom van de rechtbank. En verder is de rechter ervoor om duidelijkheid te bieden over dit soort dingen. Ik zie niet in waarom de dominee daar überhaupt van moet weten, laat staan tijd aan hoeft te besteden. En zo wel, het staat iedereen vrij zijn eigen hobby's te hebben. Ik zie er werkelijk geen kwaad in.

Het salaris van een predikant is voor de gemeenteleden toch gewoon beschikbaar in de jaarstukken? Dus dat is ook geen geheim.
Het is geen salaris, maar een traktement.
Echt openbaar is het bedrag niet. In Gouda worden alle personeelskosten bij elkaar geveegd: samen met (hulp)kosters op één hoop.
DDD
Berichten: 28725
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door DDD »

Is een traktement niet gewoon een salaris? Volgens Wikipedia wel, maar dat is niet het einde van alle tegenspraak.

Ik vind het raar als de salarissen van de koster enzovoort erbij worden opgeteld, maar goed. Dat mag dan kennelijk ook.
CvdW
Berichten: 2949
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door CvdW »

DDD schreef:Is een traktement niet gewoon een salaris? Volgens Wikipedia wel, maar dat is niet het einde van alle tegenspraak.

Ik vind het raar als de salarissen van de koster enzovoort erbij worden opgeteld, maar goed. Dat mag dan kennelijk ook.
Ervaring leert dat ze het graag geheimzinnig houden. En wee je gebeente als je daar een vraag over stelt op de ledenvergadering.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door Mara »

refo schreef:Dat verzint die predikant niet zelf, dat doet zijn adviseur.
Die gaat vast nog naar het Hof, de Hoge Raad en het Europese Hof van Justitie. We zijn er nog niet.
Om hoeveel geld gaat het nu uiteindelijk?
Is het wel de moeite waard om daar een zaak van te maken?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12056
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door Herman »

DDD schreef:Is een traktement niet gewoon een salaris? Volgens Wikipedia wel, maar dat is niet het einde van alle tegenspraak.

Ik vind het raar als de salarissen van de koster enzovoort erbij worden opgeteld, maar goed. Dat mag dan kennelijk ook.
Bij het woord salaris is doorgaans (of vrijwel altijd) sprake van werknemerschap. Dat is onderscheiden van dominees die een nogal rare arbeidsrechtelijke verhouding kennen tot de gemeente die ze dienen. Vandaar dat het traktement heet en fiscaal dus als Resultaat uit overige werkzaamheden kwalificeert. En niet als loon uit dienstbetrekking of winst uit onderneming.

Voor wat betreft de openbaarmaking van financiën. Sommigen gemeente vermelden niet meer dan volgens de ANBI normen op het internet te vinden is (zie gergem.info) en die hebben een speciale rubriek "Uitgaven ter onderhouding van de eredienst" waar dus blijkbaar ook de traktementen onder vallen.
DDD
Berichten: 28725
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door DDD »

Mara schreef:
refo schreef:Dat verzint die predikant niet zelf, dat doet zijn adviseur.
Die gaat vast nog naar het Hof, de Hoge Raad en het Europese Hof van Justitie. We zijn er nog niet.
Om hoeveel geld gaat het nu uiteindelijk?
Is het wel de moeite waard om daar een zaak van te maken?
Dat is altijd de moeite waard, als het om iets onduidelijks zou gaan. Wat dus volgens andere deskundigen niet het geval is.

@Herman:
Dank. Raar dat Wikipedia en Google blz. 1 dat niet ophelderen.
Plaats reactie