Afscheid en intrede [2]

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef::haha Die zit! :D
Die zit? Die bevestigt alleen maar wat Wilhelmus al zei. Maar goed, ook dat wisten we al.
Hoe was het spreekwoord ook alweer? Bij de McDonalds is het altijd drukker dan bij het sterrenrestaurant.
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Zangavonden van Pieter Heykoop worden ook altijd zeer druk bezocht.

Blijkbaar heeft het traditionele refovolk geen zin in allerlei geleerde voorstellingen die ingestudeerd zijn en waarin geen gevoel en liefde in wordt gevonden.

Je kan beter een organist hebben die met gevoel speelt en technisch minder goed is, dan andersom. En dat weet een groot gedeelte van de reformatorische gezindte gelukkig feilloos te filteren.

En verder zijn zangavonden van André Nieuwkoop of Pieter Heykoop inderdaad altijd gratis. Dat is meestal niet het geval bij bepaalde organisten die allerlei moeilijk ingestudeerde stukken spelen. Dus in dat verband klopt je laatste uitspraak wel. De organist waar @wilhelmus naar ging luisteren zal dus waarschijnlijk wel een aanzienlijk verlies hebben gedraaid.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:Zangavonden van Pieter Heykoop worden ook altijd zeer druk bezocht.

Blijkbaar heeft het traditionele refovolk geen zin in allerlei geleerde voorstellingen die ingestudeerd zijn en waarin geen gevoel en liefde in wordt gevonden.

Je kan beter een organist hebben die met gevoel speelt en technisch minder goed is, dan andersom. En dat weet een groot gedeelte van de reformatorische gezindte gelukkig feilloos te filteren.

En verder zijn zangavonden van André Nieuwkoop of Pieter Heykoop inderdaad altijd gratis. Dat is meestal niet het geval bij bepaalde organisten die allerlei moeilijk ingestudeerde stukken spelen. Dus in dat verband klopt je laatste uitspraak wel. De organist waar @wilhelmus naar ging luisteren zal dus waarschijnlijk wel een aanzienlijk verlies hebben gedraaid.
Goede organisten kunnen ook met gevoel en liefde spelen. Het vereist soms wat luistervermogen om bepaalde stukken te beluisteren. Ik noem bijvoorbeeld Ben van Oosten, Jan Hage, Hayo Boerema, Sietze de Vries en tientallen anderen.
Maar zoals eerder gezegd, sommigen vinden Mac Donalds lekkerder dan een sterrenrestaurant en dat kan natuurlijk. Maar daarom is Mac Donalds nog niet beter.

Sent from my Xperia Z5 using Tapatalk
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Herman »

Als je voor de tiende keer de Passacaglia van J.S.Bach kan je net zo in vervoering raken als bij een invoelend gespeelde Psalm.

Het verschil is dat je voor het eerste alleen maar psalmen hoef te kennen die je van jongsaf zingt en voor het tweede moet je zelf een investering doen.
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door HHKtE »

Pas op met heiligen verering van André Nieuwkoop
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door ejvl »

Marion schreef:
wilhelmus schreef:Je zou het zorgwekkend kunnen noemen, het muzikale gehalte in de refo kringen. Pas bezocht ik een concert van een zeer begaafde organist in de Bovenkerk van Kampen, welgeteld 40 mensen!
Ja en ik pas een zangavond in Zaltbommel van André Nieuwkoop.
1500 aanwezigen volgens de kosteres, en nog een kleine 100 naar huis gestuurd omdat het er niet meer in ging. :huhu
@jantje
Het is te vergelijken met de Bijbelvertaling.
De bijbel in gewone taal is makkelijk te lezen, makkelijk te begrijpen, hapklaar. (Nieuwkoop, Heykoop ed.)

De Statenvertaling is veel moeilijker te begrijpen, maar heeft een o zo rijke inhoud.


Sent from my Xperia Z5 using Tapatalk
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Dat ben ik dus absoluut niet met je eens. De Statenvertaling is heel rijk aan inhoud, wordt door eenvoudigen gelezen, en is ouderwets, in de goede zin van het woord. Dat geldt voor de zangavonden van André en Pieter ook. De Herziene Statenvertaling is een nieuwe vertaling, waar hooggeleerde mensen, die houden van hoogdravend orgelspel, graag naar grijpen, omdat de woordtechnische zinsopbouw beter zou zijn.
:nananere
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
wilhelmus
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jan 2017, 12:38

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door wilhelmus »

Andre Nieuwkoop de Anton Piek van de Gereformeerde Gezindte. Kunst in hapklare brokken zonder er bij na te hoeven denken. Ik ga liever voor iets meer diepgang.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: RE: Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Bona Fide »

Hendrikus schreef:
Bona Fide schreef: Hij is autodidact, dus op muziekregels moet je hem maar niet afrekenen... Aan de hoge opkomst tijdens zijn samenzangavonden te merken, zijn er toch zeer velen die graag bij zijn manier van begeleiden zingen. Alle ooit bedachte muziekregels ten spijt. Dat vind ik dus altijd zo opmerkelijk. Waarom dan toch persé vasthouden aan die regels?
De regels zijn er niet omwille van de regels. Ze zijn achteraf (!) opgesteld (o.a. door Rameau) om vast te leggen wat al eeuwenlang was bewezen een goede ordening in de muziek te zijn. En je mag het rustig vergelijken met de verkeersregels, of met de regels van spelling en grammatica. Waarom vasthouden aan die regels? Omdat daarmee alle dingen in orde geschieden, en dat willen we toch graag?
Puur op 't gevoel spelen lijkt misschien eventjes mooi, maar omdat de diepgang gering is, ben je er zo op uitgekeken. Het hapt zo heerlijk weg, maar het voedt niet.
Ben van mening dat muziekregels van andere orde zijn dan verkeers- of spellingsregels en dus niet vergelijkbaar. Als die laatste niet gehanteerd worden, ontstaat wanorde, dat zal niemand ontkennen.
Van het niet houden aan de muziekregels -hou oud ze ook zijn of wanneer ze ook zijn opgesteld- kan dat gewoonweg niet gezegd worden.
Ik heb een VOGG-CD met samenzang, waarbij vást volgens deze regels wordt gezongen, en het zal best 5 sterren zijn, maar hier zing je echt niet fijn bij.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:Dat ben ik dus absoluut niet met je eens. De Statenvertaling is heel rijk aan inhoud, wordt door eenvoudigen gelezen, en is ouderwets, in de goede zin van het woord. Dat geldt voor de zangavonden van André en Pieter ook. De Herziene Statenvertaling is een nieuwe vertaling, waar hooggeleerde mensen, die houden van hoogdravend orgelspel, graag naar grijpen, omdat de woordtechnische zinsopbouw beter zou zijn.
:nananere
Haha geweldig! Afbeelding
Toch blijf ik erbij dat de Statenvertaling te vergelijken is met goede muziek die ook door eenvoudigen te begrijpen is en inderdaad ouderwets, met veel diepgang en de BGT met hapklare brokken oppervlakkige muziek met weinig diepgang en nieuwerwets, net als bepaalde muziek die 100 jaar geleden echt niet te horen was. Ook niet met Jan Zwart oid te vergelijken.

Sent from my Xperia Z5 using Tapatalk
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Boertje »

Vanuit mijn RKKverleden: gregoriaanse gezangen zijn erg mooi. Daar draait het enkel om het gezang, en zo hoort het ook. Wat mij wel opvalt is de vooraanstaande plek die in bevindelijke gemeenten gegeven wordt aan de kerkorgel. Zou bijna zeggen ze moesten het verbieden, soms overstemt de orgelklanken het gezang zo...en dan die lange intro's....moet dat nu?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Dat ben ik dus absoluut niet met je eens. De Statenvertaling is heel rijk aan inhoud, wordt door eenvoudigen gelezen, en is ouderwets, in de goede zin van het woord. Dat geldt voor de zangavonden van André en Pieter ook. De Herziene Statenvertaling is een nieuwe vertaling, waar hooggeleerde mensen, die houden van hoogdravend orgelspel, graag naar grijpen, omdat de woordtechnische zinsopbouw beter zou zijn.
:nananere
Na dit verhaaltje ben ik m'n eigen positiebepaling volledig kwijt. :oO
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Je moet het in samenhang lezen met de eerdere reactie van @ejvl erboven. Dan begrijp je het vast wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Je moet het in samenhang lezen met de eerdere reactie van @ejvl erboven. Dan begrijp je het vast wel.
Weet ik, Jantje.
Maar dat zou betekenen dat ik naar ongeveer iedere bedoelde vorm van muziek zou luisteren.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:Je moet het in samenhang lezen met de eerdere reactie van @ejvl erboven. Dan begrijp je het vast wel.
Weet ik, Jantje.
Maar dat zou betekenen dat ik naar ongeveer iedere bedoelde vorm van muziek zou luisteren.
Hoezo?

Ik vind de muziek zoals tijdens de samenzang bij deze dienst, en dan in het bijzonder wel het 7de vers van de 65ste Psalm, echt goede muziek in de juiste zin van het woord. Er zijn bovendien geen ellenlange orgelvoorspellen. En als kers op de taart waren er nog wat Genemuiders ook, die een bovenstem meezongen.

In mijn gemeente is het een enkele keer zo erg dat de collectanten al klaar zijn en de samenzang nog moet beginnen, en dat terwijl er 4 coupletten worden gezongen.
Laatst gewijzigd door Jantje op 08 mar 2019, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie