Afscheid en intrede [2]

SanderL
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 mar 2019, 12:01

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door SanderL »

Kand. van Nieuw Amerongen hoopt zijn examen af te leggen op zaterdag 13 juli. Deze dienst(waarin alleen mannelijke belijdende leden toegankelijk zijn) begint om 9.30.

De bevestiging en intrede zal plaatsvinden op woensdag 21 augustus. In de middagdienst zal Ds. J.M.D. de Heer de bevestigingsdienst leiden. In de avonddienst zal Kand. van Nieuw Amerongen intrede doen.

Aanvang diensten: 14.30 en 19.00.
Beide diensten in eigen kerkgebouw, Sionkerk te Goes.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Terri »

Jantje schreef:Christelijk Gereformeerde Kerken
Ouderkerk aan den Amstel:
vrijdag 05 juli, 19.00 uur: bevestigingsdienst kand. W.J. van Gent: door prof. dr. M.J. Kater (preek) en dr. A. Versluis (bevestiging). Aansluitend volgt de intrededienst door kand. W.J. van Gent. Beide diensten worden gehouden in de Pauluskerk, Wolfert van Borsselenweg 116 te Amstelveen. Hier kan meegeluisterd worden: https://kerkdienstgemist.nl/streams/471778
Bevestiging en intrede in èèn dienst?
Het is toch vaak 's middags bevestigingsdienst en 's avonds intrededienst?
HHKtE
Berichten: 1448
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door HHKtE »

Terri schreef:
Jantje schreef:Christelijk Gereformeerde Kerken
Ouderkerk aan den Amstel:
vrijdag 05 juli, 19.00 uur: bevestigingsdienst kand. W.J. van Gent: door prof. dr. M.J. Kater (preek) en dr. A. Versluis (bevestiging). Aansluitend volgt de intrededienst door kand. W.J. van Gent. Beide diensten worden gehouden in de Pauluskerk, Wolfert van Borsselenweg 116 te Amstelveen. Hier kan meegeluisterd worden: https://kerkdienstgemist.nl/streams/471778
Bevestiging en intrede in èèn dienst?
Het is toch vaak 's middags bevestigingsdienst en 's avonds intrededienst?
Nee hoor in de CGK meestal in 1 lange dienst op vrijdag avond
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Terri »

HHKtE schreef:
Terri schreef:
Jantje schreef:Christelijk Gereformeerde Kerken
Ouderkerk aan den Amstel:
vrijdag 05 juli, 19.00 uur: bevestigingsdienst kand. W.J. van Gent: door prof. dr. M.J. Kater (preek) en dr. A. Versluis (bevestiging). Aansluitend volgt de intrededienst door kand. W.J. van Gent. Beide diensten worden gehouden in de Pauluskerk, Wolfert van Borsselenweg 116 te Amstelveen. Hier kan meegeluisterd worden: https://kerkdienstgemist.nl/streams/471778
Bevestiging en intrede in èèn dienst?
Het is toch vaak 's middags bevestigingsdienst en 's avonds intrededienst?
Nee hoor in de CGK meestal in 1 lange dienst op vrijdag avond
Ik ben niet zo op de hoogte blijkbaar, :blush , goede gewoonte!
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door KGPHP »

Gereformeerde Gemeenten
Den Haag-Scheveningen:
De bevestiging en intrede van Kand. M.L. Dekker is op woensdag 28 augustus 2019 in het kerkgebouw van de Ger.Gem. te Gouda.

In de middagdienst (14:30 uur) zal Ds. W. Silfhout de bevestigingsdienst leiden.
De uitzending zelf zal verricht worden door Ds. A. Schot, deputaat voor het Deputaatschap voor Israël.
In de avonddienst (19:00 uur) zal Ds. M.L. Dekker intrede doen in de GG Den Haag-Scheveningen voor het dienstwerk in Nazareth (Israël)
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Erskinees »

Was er in de omgeving van DH/Scheveningen geen groot kerkgebouw te huur?
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Opmerkelijker is dat dat gewoon op een werkdag is, vind ik. Ik vermoed dat er niet heel veel gemeenteleden uit Den Haag naartoe zullen gaan. Dus wat dat betreft, is een centrale locatie ook wel weer handig.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Opmerkelijker is dat dat gewoon op een werkdag is, vind ik. Ik vermoed dat er niet heel veel gemeenteleden uit Den Haag naartoe zullen gaan. Dus wat dat betreft, is een centrale locatie ook wel weer handig.
Alle bevestigingen en intredediensten in de Gereformeerde Gemeenten zijn op een werkdag. Dus ik begrijp je probleem niet zo. Ook kand. Van Nieuw Amerongen wordt op een werkdag (precies 1 week eerder) bevestigd.

Ik begrijp overigens niet wanneer dat is ingesteld. Weet iemand dat? Waarom wordt dat niet op zondag gedaan? Ik weet wel dat het 100 jaar geleden gewoon een vaste gewoonte was om het op zondag te doen. 's Ochtends was dan de bevestiging en 's middags of 's avonds de intrede. Ik denk dat dat ook een heleboel minder nieuwsgierigheid oplevert van buitenstaanders van de gemeente.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Dan passen alle gasten misschien niet meer.

Er zijn veel dominees die uit hoofde van hun functie zulke bijeenkomsten bezoeken. En dan is er tussendoor nog een maaltijd.

Maar ik vind het wat anders om vrij te nemen voor een eigen nieuwe predikant, dan voor zo'n activiteit.

Maar goed. Het is ook een kwestie van perceptie. Iemand die blij is met een nieuwe dominee, zal er met plezier een dag voor vrij nemen en iemand die hoopt dat hij snel weer vertrekt, zal vermoedelijk eerder thuisblijven tenzij hij erg trouw of vriendelijk is ingesteld.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dan passen alle gasten misschien niet meer.
Dat weet ik niet. Als het overal gewoon kerk is, dan ga je sneller naar zo'n bevestigingsdienst of intrededienst.
DDD schreef:Er zijn veel dominees die uit hoofde van hun functie zulke bijeenkomsten bezoeken. En dan is er tussendoor nog een maaltijd.
Dacht je nauw werkelijk dat ik dat niet wist? :bobo
DDD schreef:Maar ik vind het wat anders om vrij te nemen voor een eigen nieuwe predikant, dan voor zo'n activiteit.
Dat ben ik geheel met je oneens. Het is een belangrijke zaak om een dag stil te staan bij het werk onder de beminden om der vaderen wil. Het werk onder het Joodse volk is net zo belangrijk als een eigen nieuwe predikant.
DDD schreef:Maar goed. Het is ook een kwestie van perceptie. Iemand die blij is met een nieuwe dominee, zal er met plezier een dag voor vrij nemen en iemand die hoopt dat hij snel weer vertrekt, zal vermoedelijk eerder thuisblijven tenzij hij erg trouw of vriendelijk is ingesteld.
Hier geloof ik niks van. Ik denk dat de meest kritische persoon gewoon een bevestiging of intrededienst kan bijwonen. De vraag is of het daar bij blijft of niet. Maar dat ligt meestal niet aan de nieuwe dominee, maar aan de kritische persoon zelf, is mijn stellige indruk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Natuurlijk. Dat laatste heb ik ook niet willen ontkennen.

Hoe zich de eerste twee punten tot elkaar verhouden, is mij een raadsel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Hoe zich de eerste twee punten tot elkaar verhouden, is mij een raadsel.
De vraag is dan of je zoiets niet moet afschaffen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10454
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Zita »

DDD schreef:Opmerkelijker is dat dat gewoon op een werkdag is, vind ik. Ik vermoed dat er niet heel veel gemeenteleden uit Den Haag naartoe zullen gaan. Dus wat dat betreft, is een centrale locatie ook wel weer handig.
Bevestiging en intrede van kand. Van Gent was op vrijdagavond. Met een strakke planning is het prima in één avonddienst te doen. Dan kom je de werkenden en de niet-zondagsrijders allemaal tegemoet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Tenzij je op vrijdagavond moet werken of als je de werken der barmhartigheid vervult.

Bovendien begon dat vrijdagavond al heel vroeg, dus dat is voor degenen die geen kantoorbaan hebben, ook al een probleem.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
aggieoudje
Berichten: 902
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door aggieoudje »

Johannes 3:16 schreef:
HHKtE schreef:Ds A Beens em pred in de PKN is gestopt met preken.
Hij preekt inmiddels bijna wekelijks weer.
Hij zou aankomende zondagmorgen bij ons preken maar dat heeft hij afgezegd. Hij is gevallen en daardoor niet in staat om te preken.
Hij zou gisteren in Huizen preken en daar was hij ook niet.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Plaats reactie