Afscheid en intrede [2]

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10451
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Zita »

DDD schreef:Voor mij was de preek veel te lang in verhouding tot wat de dominee zei. Maar dat doet hij expres. En hij herhaalt niet veel. Ik snap niet zo goed wat hier zo ingewikkeld aan is, maar ik zeg het nu maar in andere woorden.
Als er relatief weinig inhoud is ten opzichte van de lengte van de preek, hoe is het dan mogelijk dat er toch niet veel herhaald wordt? Waar wordt de tijd dan mee gevuld, als het niet met nieuw en ook niet met herhaling is?
disclaimer: hiermee bedoel ik alleen de woorden van DDD helder te krijgen. Over de inhoud of vorm van de preek zeg ik zelf niets.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Terri »

DDD schreef:Voor mij was de preek veel te lang in verhouding tot wat de dominee zei. Maar dat doet hij expres. En hij herhaalt niet veel. Ik snap niet zo goed wat hier zo ingewikkeld aan is, maar ik zeg het nu maar in andere woorden.
Bedoel je dat je het wat 'langdradig' vond, terwijl ds. niet in herhalingen valt. Want uitweiden bedoel je juist niet, want je schreef dat dominee niet alles wil vertellen. Corrigeer me als ik het verkeerd begrijp.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Terri »

Ik zie dat Zita het ook helder probeert te krijgen :)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Daar zit toch een tegenstrijdigheid in?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Terri »

Jantje schreef:Daar zit toch een tegenstrijdigheid in?
Nee dat hoeft niet, maar we wachten op het verhelderende antwoord van @DDD :)
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Zita schreef:
DDD schreef:Voor mij was de preek veel te lang in verhouding tot wat de dominee zei. Maar dat doet hij expres. En hij herhaalt niet veel. Ik snap niet zo goed wat hier zo ingewikkeld aan is, maar ik zeg het nu maar in andere woorden.
Als er relatief weinig inhoud is ten opzichte van de lengte van de preek, hoe is het dan mogelijk dat er toch niet veel herhaald wordt? Waar wordt de tijd dan mee gevuld, als het niet met nieuw en ook niet met herhaling is?
disclaimer: hiermee bedoel ik alleen de woorden van DDD helder te krijgen. Over de inhoud of vorm van de preek zeg ik zelf niets.
Dat is nu precies het knappe. Hij legt het zo rustig uit, dat iedereen het tempo ruimschoots kan bijhouden. Maar hij herhaalt niet. De tijd wordt dus gevuld met uitvoerige toelichtingen zonder herhaling.

En dat is op een bepaalde manier ook knap, al vind ik het zelf niet fijn luisteren. Ik ben daar te ongeduldig voor en ik ben in gedachten al vijf minuten verder als ik de eerste drie regels gehoord heb. Maar goed. Dat is niet de norm natuurlijk. Integendeel. Mijn manier van formuleren is tamelijk compact. En vervolgens moet ik soms in drievoud uitleggen wat ik schreef. Preken moeten voor iedereen goed te volgen zijn en ik denk dat dat bij deze preek heel aardig het geval was.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door GGotK »

Ds Schreuder over de inhoud van de prediking van ds van Eckeveld :Een rijke Christus voor een arme zondaar en hoe die beiden door de leiding van de Heilige Geest in het geloof met elkaar verenigd worden.
Laatst gewijzigd door GGotK op 10 apr 2019, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Tom »

Als ik aan ds. Van Eckeveld denk, denk ik altijd een beetje aan de (niet-officieel, maar toch) leider van het kerkverband met veel invloed in het curatorium en de theologische school. Als ik zijn preken hoor, weet hij flanken te binden, Schriftuurlijk Christus te prediken, gevoelsmatig met de hoorders mee te gaan en velen te boeien door eenvoudigheid. Zoiets zie je ook bij ds. P. Mulder en ds. Labee. Dat is zo nodig, ook om de jeugd binnen te houden.

Wat ik mij dan altijd afvraag: waarom worden onze studenten niet zo opgeleid? Daar hoor je vaak een juridische verhandeling over de noodzaak van bekering met daarna een zakelijke toepassing en aanbod voor hen die hun zonden hebben leren kennen. Daar klaagt dan rechts en links over en beiden vinden het niets.

Sommige predikanten veranderen daarin na het studentschap, anderen niet. Waarom wordt een preekstijl zoals die van deze predikant op de opleiding dan niet nagevolgd? Hij kon links, rechts en alles wat daartussenin zit juist zo binden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Duidelijk, @DDD!
GGotK schreef:Ds Schreuders
Het gaat over de GG, niet over de HHK. :hum
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

@Jantje: Was het nu wel of niet tegenstrijdig?

@Tom: Het wonderbaarlijke is dat homiletiek niet wordt gegeven door predikanten die zelf goed kunnen preken, althans, mijns inziens, want er zijn veel smaken. Misschien is dat uit bescheidenheid. Zo is ook wel een beetje de cultuur van het kerkverband, is mijn indruk.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:Duidelijk, @DDD!
GGotK schreef:Ds Schreuders
Het gaat over de GG, niet over de HHK. :hum
Je hebt helemaal gelijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:@Jantje: Was het nu wel of niet tegenstrijdig?

@Tom: Het wonderbaarlijke is dat homiletiek niet wordt gegeven door predikanten die zelf goed kunnen preken, althans, mijns inziens, want er zijn veel smaken. Misschien is dat uit bescheidenheid. Zo is ook wel een beetje de cultuur van het kerkverband, is mijn indruk.
Nu ik het begrijp niet meer. :)

En verder verheugt jouw laatste reactie mij zeer. Ik had nooit gedacht dat jij het woord 'bescheidenheid' zou koppelen als één van de cultuurkenmerken van de voorgangers in de GG. :super
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Zeker. Bescheidenheid is niet echt een karaktereigenschap die je aankweekt als je dominees op een voetstuk zet, maar in de bevindelijke traditie is iedere vorm van zichtbare profilering uit den boze. Mensen wordt nog liever aangeleerd zich wat dommig aan te stellen, zodat ze in ieder geval niet hoogmoedig lijken.

Kijk maar naar de manier waarop sommige predikanten het votum uitspreken. In een persiflage zou het niet gekker kunnen. Dat hoort wellicht bij de cultuur om niet arrogant en zelfingenomen op de preekstoel te staan, zij het dat het mijns inziens nogal doorslaat. Het is ieder geval niet zelfingenomen.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door GGotK »

Tom schreef:Als ik aan ds. Van Eckeveld denk, denk ik altijd een beetje aan de (niet-officieel, maar toch) leider van het kerkverband met veel invloed in het curatorium en de theologische school. Als ik zijn preken hoor, weet hij flanken te binden, Schriftuurlijk Christus te prediken, gevoelsmatig met de hoorders mee te gaan en velen te boeien door eenvoudigheid. Zoiets zie je ook bij ds. P. Mulder en ds. Labee. Dat is zo nodig, ook om de jeugd binnen te houden.

Wat ik mij dan altijd afvraag: waarom worden onze studenten niet zo opgeleid? Daar hoor je vaak een juridische verhandeling over de noodzaak van bekering met daarna een zakelijke toepassing en aanbod voor hen die hun zonden hebben leren kennen. Daar klaagt dan rechts en links over en beiden vinden het niets.

Sommige predikanten veranderen daarin na het studentschap, anderen niet. Waarom wordt een preekstijl zoals die van deze predikant op de opleiding dan niet nagevolgd? Hij kon links, rechts en alles wat daartussenin zit juist zo binden.
Er zijn genoeg mensen die de preekstijl van ds van Eckeveld en ds P Mulder niet erg boeiend oftewel saai vinden, dus dat is allemaal maar subjectief.
Jouw persoonlijke kritiek op de studenten is prima, maar dat links tot rechts daarover klaagt en dat beide het niets vinden, is natuurlijk pure nonsens.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:Er zijn genoeg mensen die de preekstijl van ds. Van Eckeveld en ds P. Mulder niet erg boeiend oftewel saai vinden, dus dat is allemaal maar subjectief.
Dit is natuurlijk ook pure nonsens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie