Dank je wel, goed om deze uitleg te lezen en nee hoor @ Wandelende ik doelde meer op het feit dat ik er zo van schrok dat zoiets gezegd wordt van de kansel en dat ik dacht, of eigenlijk hoopte,( heb ik zelf ook wel eens) misschien wat verkeerd gezegd of begrepen.pierre27 schreef:Wandelende schreef:Persoonlijk vind ik het heel moeilijk dat er openlijk wordt gezegd dat de Veluwe rein wordt geacht en de Randstad onrein. Ondanks dat er dan een getuigen achteraan komt dat er een sturende Hand achter zit om toch te gaan. Het zijn gesproken woorden die niet teruggenomen zijn, maar destemeer zijn versterkt door woorden als "woestijn van Damascus", "de stad Nineve" en "middenin de wereld". Ik bedoel dit verre van schoppend, maar wel oprecht en moeilijk.-DIA- schreef:Ik vond het echt een aansprekende dienst.
Paulus en Cornelius, naar aanleiding van Handelingen 10 de verzen 28b, 29a en 36midden
Vers 28b-29a
Doch God heeft mij getoond dat ik geen mens zou gemeen of onrein achten. Daarom ben ik ook zonder tegenspreken gekomen,
ontboden zijnde.
Vers 29b
Zo vraag ik dan, om wat reden gij mij hebt ontboden.
Dan vers 36 midden:
Verkondigende vrede door Jezus Christus.
Ds. Verschuure stond stil bij PAULUS EN CORNELIUS in een drietal gedachten
1. Een gekomen knecht tot Cornelius (vers 28b-29a)
2. Een onderzoekende vraag aan Cornelius (vers 29b)
3. Een heerlijke boodschap voor Cornelius
Ik kan je goed volgen, heb de context van deze opmerkingen ook gehoord. Na een kleine tien jaar onder het gehoor van Ds gezeten te hebben kan ik ze goed plaatsen. Ds Verschuure geeft erg vaak een inkijkje hoe hij denkt en hoe hij tegen dingen aankijkt. Vind ik op zichzelf niet zo erg maar hiermee maakt hij het niet altijd makkelijk voor zichzelf. Hij is gewoon knetters eerlijk als het gaat hoe dit beroep bij hem gegaan is. Een en ander heb ik de afgelopen meer dan eens gehoord o.a. vanaf de kansel. Bijbels gezien is zijn opzien om te gaan naar de omgeving in en van de Randstad niet vreemd, zie eerdere opmerkingen over bijv.. Nineve. Handig is het niet altijd om woorden als rein en onrein te noemen. Maar boven alles vind ik het ronduit eerlijk hoe hij een en ander in de intredepreek heeft neergelegd en verteld. En voor alle mensen in de Randstad...hier in Scherpenzeel zijn we geen druppel reiner..eerder onreiner....
Afscheid en intrede [2]
Re: Afscheid en intrede [2]
Re: Afscheid en intrede [2]
Mooie uitleg mensen. Ik weet een ding zeker dat Ds de mensen in Capelle niet reiner of onreiner acht dan de mensen op de Veluwe. Dat er sprake is van een andere cultuur, omgeving, gewoonten etc...dat lijkt me helder. Is nog niet eens altijd verkeerd:)Terri schreef:Dank je wel, goed om deze uitleg te lezen en nee hoor @ Wandelende ik doelde meer op het feit dat ik er zo van schrok dat zoiets gezegd wordt van de kansel en dat ik dacht, of eigenlijk hoopte,( heb ik zelf ook wel eens) misschien wat verkeerd gezegd of begrepen.pierre27 schreef:Wandelende schreef:Persoonlijk vind ik het heel moeilijk dat er openlijk wordt gezegd dat de Veluwe rein wordt geacht en de Randstad onrein. Ondanks dat er dan een getuigen achteraan komt dat er een sturende Hand achter zit om toch te gaan. Het zijn gesproken woorden die niet teruggenomen zijn, maar destemeer zijn versterkt door woorden als "woestijn van Damascus", "de stad Nineve" en "middenin de wereld". Ik bedoel dit verre van schoppend, maar wel oprecht en moeilijk.-DIA- schreef:Ik vond het echt een aansprekende dienst.
Paulus en Cornelius, naar aanleiding van Handelingen 10 de verzen 28b, 29a en 36midden
Vers 28b-29a
Doch God heeft mij getoond dat ik geen mens zou gemeen of onrein achten. Daarom ben ik ook zonder tegenspreken gekomen,
ontboden zijnde.
Vers 29b
Zo vraag ik dan, om wat reden gij mij hebt ontboden.
Dan vers 36 midden:
Verkondigende vrede door Jezus Christus.
Ds. Verschuure stond stil bij PAULUS EN CORNELIUS in een drietal gedachten
1. Een gekomen knecht tot Cornelius (vers 28b-29a)
2. Een onderzoekende vraag aan Cornelius (vers 29b)
3. Een heerlijke boodschap voor Cornelius
Ik kan je goed volgen, heb de context van deze opmerkingen ook gehoord. Na een kleine tien jaar onder het gehoor van Ds gezeten te hebben kan ik ze goed plaatsen. Ds Verschuure geeft erg vaak een inkijkje hoe hij denkt en hoe hij tegen dingen aankijkt. Vind ik op zichzelf niet zo erg maar hiermee maakt hij het niet altijd makkelijk voor zichzelf. Hij is gewoon knetters eerlijk als het gaat hoe dit beroep bij hem gegaan is. Een en ander heb ik de afgelopen meer dan eens gehoord o.a. vanaf de kansel. Bijbels gezien is zijn opzien om te gaan naar de omgeving in en van de Randstad niet vreemd, zie eerdere opmerkingen over bijv.. Nineve. Handig is het niet altijd om woorden als rein en onrein te noemen. Maar boven alles vind ik het ronduit eerlijk hoe hij een en ander in de intredepreek heeft neergelegd en verteld. En voor alle mensen in de Randstad...hier in Scherpenzeel zijn we geen druppel reiner..eerder onreiner....
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
- Wandelende
- Inactief
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43
Re: Afscheid en intrede [2]
Nu begrijp ik reactieTerri schreef: Dank je wel, goed om deze uitleg te lezen en nee hoor @ Wandelende ik doelde meer op het feit dat ik er zo van schrok dat zoiets gezegd wordt van de kansel en dat ik dacht, of eigenlijk hoopte,( heb ik zelf ook wel eens) misschien wat verkeerd gezegd of begrepen.
(~)
- Wandelende
- Inactief
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43
Re: Afscheid en intrede [2]
Hihi, nee dat er een andere cultuur, omgeving, gewoonten etc. heerst is niet erg. Gelukkig maar. Alleen het ene is niet beter dan het andere en het andere niet beter dan het ene. Als die indruk wordt gewekt van beter en minder is dat lastig. Ds. Brons zei het gelukkig ook: "Het kan nog weleens meevallen." Ik wens dat dit ook nog eens door de ander gezegd wordt.pierre27 schreef:Mooie uitleg mensen. Ik weet een ding zeker dat Ds de mensen in Capelle niet reiner of onreiner acht dan de mensen op de Veluwe. Dat er sprake is van een andere cultuur, omgeving, gewoonten etc...dat lijkt me helder. Is nog niet eens altijd verkeerd:)
(~)
Re: Afscheid en intrede [2]
Ik snap je helemaal. Laten we hopen dat die indruk tijdelijk is. Nietemin kan hij door soms bout de dingen te zeggen het zichzelf lastig maken. Persoonlijk zou ik dat tactischer doen. Ik sluit me van harte aan bij jouw wens. Al is alleen maar dat het gedoe over de GG en haar predikanten eens een halt toe geroepen gaat worden. Niemand is hiermee gediend en er is er werkelijk maar 1 die het hardste lacht.Wandelende schreef:Hihi, nee dat er een andere cultuur, omgeving, gewoonten etc. heerst is niet erg. Gelukkig maar. Alleen het ene is niet beter dan het andere en het andere niet beter dan het ene. Als die indruk wordt gewekt van beter en minder is dat lastig. Ds. Brons zei het gelukkig ook: "Het kan nog weleens meevallen." Ik wens dat dit ook nog eens door de ander gezegd wordt.pierre27 schreef:Mooie uitleg mensen. Ik weet een ding zeker dat Ds de mensen in Capelle niet reiner of onreiner acht dan de mensen op de Veluwe. Dat er sprake is van een andere cultuur, omgeving, gewoonten etc...dat lijkt me helder. Is nog niet eens altijd verkeerd:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Afscheid en intrede [2]
Ds. Verschuure heeft afgelopen donderdag uitgelegd dat hij niet wil zeggen dat wij slechter zijn of onreiner. Maar hij vindt het gewoon heel moeilijk om naar de randstad te komen met zijn gezin. Maar maak je geen zorgen, ze worden hier in Capelle met liefde ontvangen.pierre27 schreef:Wandelende schreef:Persoonlijk vind ik het heel moeilijk dat er openlijk wordt gezegd dat de Veluwe rein wordt geacht en de Randstad onrein. Ondanks dat er dan een getuigen achteraan komt dat er een sturende Hand achter zit om toch te gaan. Het zijn gesproken woorden die niet teruggenomen zijn, maar destemeer zijn versterkt door woorden als "woestijn van Damascus", "de stad Nineve" en "middenin de wereld". Ik bedoel dit verre van schoppend, maar wel oprecht en moeilijk.-DIA- schreef:Ik vond het echt een aansprekende dienst.
Paulus en Cornelius, naar aanleiding van Handelingen 10 de verzen 28b, 29a en 36midden
Vers 28b-29a
Doch God heeft mij getoond dat ik geen mens zou gemeen of onrein achten. Daarom ben ik ook zonder tegenspreken gekomen,
ontboden zijnde.
Vers 29b
Zo vraag ik dan, om wat reden gij mij hebt ontboden.
Dan vers 36 midden:
Verkondigende vrede door Jezus Christus.
Ds. Verschuure stond stil bij PAULUS EN CORNELIUS in een drietal gedachten
1. Een gekomen knecht tot Cornelius (vers 28b-29a)
2. Een onderzoekende vraag aan Cornelius (vers 29b)
3. Een heerlijke boodschap voor Cornelius
Ik kan je goed volgen, heb de context van deze opmerkingen ook gehoord. Na een kleine tien jaar onder het gehoor van Ds gezeten te hebben kan ik ze goed plaatsen. Ds Verschuure geeft erg vaak een inkijkje hoe hij denkt en hoe hij tegen dingen aankijkt. Vind ik op zichzelf niet zo erg maar hiermee maakt hij het niet altijd makkelijk voor zichzelf. Hij is gewoon knetters eerlijk als het gaat hoe dit beroep bij hem gegaan is. Een en ander heb ik de afgelopen meer dan eens gehoord o.a. vanaf de kansel. Bijbels gezien is zijn opzien om te gaan naar de omgeving in en van de Randstad niet vreemd, zie eerdere opmerkingen over bijv.. Nineve. Handig is het niet altijd om woorden als rein en onrein te noemen. Maar boven alles vind ik het ronduit eerlijk hoe hij een en ander in de intredepreek heeft neergelegd en verteld. En voor alle mensen in de Randstad...hier in Scherpenzeel zijn we geen druppel reiner..eerder onreiner....
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
- Wandelende
- Inactief
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43
Re: Afscheid en intrede [2]
Ik sluit me hier volledig bij aan.pierre27 schreef:Ik snap je helemaal. Laten we hopen dat die indruk tijdelijk is. Nietemin kan hij door soms bout de dingen te zeggen het zichzelf lastig maken. Persoonlijk zou ik dat tactischer doen. Ik sluit me van harte aan bij jouw wens. Al is alleen maar dat het gedoe over de GG en haar predikanten eens een halt toe geroepen gaat worden. Niemand is hiermee gediend en er is er werkelijk maar 1 die het hardste lacht.Wandelende schreef:Hihi, nee dat er een andere cultuur, omgeving, gewoonten etc. heerst is niet erg. Gelukkig maar. Alleen het ene is niet beter dan het andere en het andere niet beter dan het ene. Als die indruk wordt gewekt van beter en minder is dat lastig. Ds. Brons zei het gelukkig ook: "Het kan nog weleens meevallen." Ik wens dat dit ook nog eens door de ander gezegd wordt.pierre27 schreef:Mooie uitleg mensen. Ik weet een ding zeker dat Ds de mensen in Capelle niet reiner of onreiner acht dan de mensen op de Veluwe. Dat er sprake is van een andere cultuur, omgeving, gewoonten etc...dat lijkt me helder. Is nog niet eens altijd verkeerd:)
(~)
Re: Afscheid en intrede [2]
Ik hoop dat deze dominee werkelijk als een Petrus is weggeroepen tot de heidenen en gezien heeft dat de Heere de middelmuur des afscheidsels heeft weggenomen. Dan zou hij veel kunnen betekenen voor het evangelisatiewerk in Capelle. Ik ga er vanuit dat hij met 'Nineve' en 'Damascus' doelt op de relatief onkerkelijke omgeving in Capelle en niet op de eigen gemeente.
Dan zal het inderdaad nog wel eens mee kunnen vallen. In het werken onder de seculiere inwoners van Capelle zal hij zich gesteund weten door een grote reformatorische gemeente, in een omgeving waar nog veel reformatorische voorzieningen (scholen, etc.) zijn. De gemeente van Capelle is door de trek uit Rotterdam groot geworden. Capelle is weliswaar stedelijk, maar in vergelijking tot Rotterdam toch nog heel beschermd wonen.
De gemeente van Middelwatering is al redelijk betrokken bij het evangelisatiewerk, maar laten we hopen en bidden dat door de komst van een predikant die door de Heere is ingewonnen om te werken onder "het onreine" dit werk goede voortgang zal hebben en vrucht mag dragen. Maar al te vaak gaat het alleen om wat er in de kerk gebeurt en alle binnenkerkelijke discussies. De les die Petrus leerde is inderdaad nog altijd actueel.
Dan zal het inderdaad nog wel eens mee kunnen vallen. In het werken onder de seculiere inwoners van Capelle zal hij zich gesteund weten door een grote reformatorische gemeente, in een omgeving waar nog veel reformatorische voorzieningen (scholen, etc.) zijn. De gemeente van Capelle is door de trek uit Rotterdam groot geworden. Capelle is weliswaar stedelijk, maar in vergelijking tot Rotterdam toch nog heel beschermd wonen.
De gemeente van Middelwatering is al redelijk betrokken bij het evangelisatiewerk, maar laten we hopen en bidden dat door de komst van een predikant die door de Heere is ingewonnen om te werken onder "het onreine" dit werk goede voortgang zal hebben en vrucht mag dragen. Maar al te vaak gaat het alleen om wat er in de kerk gebeurt en alle binnenkerkelijke discussies. De les die Petrus leerde is inderdaad nog altijd actueel.
Re: Afscheid en intrede [2]
@Jongere:
Dat is een mooi perspectief.
Dat is een mooi perspectief.
Re: Afscheid en intrede [2]
Ik merk meer op, als je van je hart geen moordkuil maakt, open er eerlijk de waarheid zegt, dat kunnen veel mensen (ook hier, ervaring) niet meer verdragen. Dan geloof ik toch dat er ergens wat tussen zit wat er niet hoort.
Maar dat zegt mijn boerenverstand. Dat zal de geleerdheid wel niet onderschrijven en nog minder bevinden.
Maar dat zegt mijn boerenverstand. Dat zal de geleerdheid wel niet onderschrijven en nog minder bevinden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Afscheid en intrede [2]
Als predikant ben je niet geroepen om jouw waarheid te zeggen maar om de Waarheid te verkondigen.. Als ik mij niet vergis zit daar nog wel eens wat licht tussen.-DIA- schreef:Ik merk meer op, als je van je hart geen moordkuil maakt, open er eerlijk de waarheid zegt, dat kunnen veel mensen (ook hier, ervaring) niet meer verdragen. Dan geloof ik toch dat er ergens wat tussen zit wat er niet hoort.
Maar dat zegt mijn boerenverstand. Dat zal de geleerdheid wel niet onderschrijven en nog minder bevinden.
Schuilen achter en buigen onder het Woord is de roeping van een predikant.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Afscheid en intrede [2]
Een predikant is niet feilloos. Ik weet wel, zover ken ik ds. Verschuure wel, dat hij dit hartelijk zal onderschrijven. Maar er is wat anders. Over het algemeen wil men het persoonlijke niet horen. Men zegt al snel: Hij preekt zichzelf, maar laten we hier ook onderscheid maken en niet alles over een kam scheren. Een predikant moet het Woord verkondigen, maar de praktijk: Niet alleen hoe het moet, maar ook hoe de Heere in de praktijk werkt. Altijd door het onmogelijke heen.huisman schreef:Als predikant ben je niet geroepen om jouw waarheid te zeggen maar om de Waarheid te verkondigen.. Als ik mij niet vergis zit daar nog wel eens wat licht tussen.-DIA- schreef:Ik merk meer op, als je van je hart geen moordkuil maakt, open er eerlijk de waarheid zegt, dat kunnen veel mensen (ook hier, ervaring) niet meer verdragen. Dan geloof ik toch dat er ergens wat tussen zit wat er niet hoort.
Maar dat zegt mijn boerenverstand. Dat zal de geleerdheid wel niet onderschrijven en nog minder bevinden.
Schuilen achter en buigen onder het Woord is de roeping van een predikant.
Het hoeft echt geen struikelblok te zijn. Paulus vertelde ook enkele malen zijn bekering wat een man tot de uitspraak bracht: Gij beweegt mij bijna een christen te worden. Let op! zoals ds. Verschure zijn komst naar Capelle a/d IJssel verwoorde gebeurde dat vroeger algemeen bij afscheid en intrede. Neem me alstublieft niet kwalijk, maar dat je tegenwoordig niet meer zoveel hoort van de Goddelijke roeping vind ik een gemis. Zo wordt ook de gemeente niet meer bekend met de wonderlijke wegen des Heeren, en gaat men zich daar zelfs aan stoten. De ouderen onder ons (uit de GG en verwante kerken) zullen dit kunnen beamen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Afscheid en intrede [2]
Ik sprak niet over een predikant in het bijzonder. Als een predikant preekt hoe de Heere in de praktijk werkt moet het ook terug te vinden zijn in Gods Woord anders zal het geen dageraad hebben.-DIA- schreef:Een predikant is niet feilloos. Ik weet wel, zover ken ik ds. Verschuure wel, dat hij dit hartelijk zal onderschrijven. Maar er is wat anders. Over het algemeen wil men het persoonlijke niet horen. Men zegt al snel: Hij preekt zichzelf, maar laten we hier ook onderscheid maken en niet alles over een kam scheren. Een predikant moet het Woord verkondigen, maar de praktijk: Niet alleen hoe het moet, maar ook hoe de Heere in de praktijk werkt. Altijd door het onmogelijke heen.huisman schreef:Als predikant ben je niet geroepen om jouw waarheid te zeggen maar om de Waarheid te verkondigen.. Als ik mij niet vergis zit daar nog wel eens wat licht tussen.-DIA- schreef:Ik merk meer op, als je van je hart geen moordkuil maakt, open er eerlijk de waarheid zegt, dat kunnen veel mensen (ook hier, ervaring) niet meer verdragen. Dan geloof ik toch dat er ergens wat tussen zit wat er niet hoort.
Maar dat zegt mijn boerenverstand. Dat zal de geleerdheid wel niet onderschrijven en nog minder bevinden.
Schuilen achter en buigen onder het Woord is de roeping van een predikant.
Het hoeft echt geen struikelblok te zijn. Paulus vertelde ook enkele malen zijn bekering wat een man tot de uitspraak bracht: Gij beweegt mij bijna een christen te worden. Let op! zoals ds. Verschure zijn komst naar Capelle a/d IJssel verwoorde gebeurde dat vroeger algemeen bij afscheid en intrede. Neem me alstublieft niet kwalijk, maar dat je tegenwoordig niet meer zoveel hoort van de Goddelijke roeping vind ik een gemis. Zo wordt ook de gemeente niet meer bekend met de wonderlijke wegen des Heeren, en gaat men zich daar zelfs aan stoten. De ouderen onder ons (uit de GG en verwante kerken) zullen dit kunnen beamen.
Schijn en zijn moet scherp worden onderscheiden maar de scheiding moet uit de Schrift worden verklaard.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Afscheid en intrede [2]
Ben ik het niet mee eens. Inderdaad hoorde je vroeger ook wel eens zulk soort getuigenissen maar het is geen vereiste om dat altijd te horen en ik mis het dus ook helemaal niet als het niet genoemd wordt.-DIA- schreef:Een predikant is niet feilloos. Ik weet wel, zover ken ik ds. Verschuure wel, dat hij dit hartelijk zal onderschrijven. Maar er is wat anders. Over het algemeen wil men het persoonlijke niet horen. Men zegt al snel: Hij preekt zichzelf, maar laten we hier ook onderscheid maken en niet alles over een kam scheren. Een predikant moet het Woord verkondigen, maar de praktijk: Niet alleen hoe het moet, maar ook hoe de Heere in de praktijk werkt. Altijd door het onmogelijke heen.huisman schreef:Als predikant ben je niet geroepen om jouw waarheid te zeggen maar om de Waarheid te verkondigen.. Als ik mij niet vergis zit daar nog wel eens wat licht tussen.-DIA- schreef:Ik merk meer op, als je van je hart geen moordkuil maakt, open er eerlijk de waarheid zegt, dat kunnen veel mensen (ook hier, ervaring) niet meer verdragen. Dan geloof ik toch dat er ergens wat tussen zit wat er niet hoort.
Maar dat zegt mijn boerenverstand. Dat zal de geleerdheid wel niet onderschrijven en nog minder bevinden.
Schuilen achter en buigen onder het Woord is de roeping van een predikant.
Het hoeft echt geen struikelblok te zijn. Paulus vertelde ook enkele malen zijn bekering wat een man tot de uitspraak bracht: Gij beweegt mij bijna een christen te worden. Let op! zoals ds. Verschure zijn komst naar Capelle a/d IJssel verwoorde gebeurde dat vroeger algemeen bij afscheid en intrede. Neem me alstublieft niet kwalijk dat je tegenwoordig niet meer zoveel hoort van de Goddelijke roeping. Zo wordt ook de gemeente niet meer bekend met de wonderlijke wegen des Heeren, en gaat men zich daar zelfs aan stoten. De ouderen onder ons (uit de GG en verwante kerken) zullen dit kunnen beamen.
Aan de andere kant hoor je ook wel eens teveel van het goede, dat je de kerk uitloopt en je denkt het ging 95% over wat de prediker denkt en voelt en het Woord is eigenlijk dicht gebleven. En dat zal je ook wel met me eens zijn dat dat geen rechte prediking is.
Re: Afscheid en intrede [2]
De praktijk is wel dat we daardoor de bevindelijke wegen niet meer kennen, zelf ontkennen. Om de eenvoudige reden dat we het niet meer horen. Uitgezonderd (nog)gallio schreef:Ben ik het niet mee eens. Inderdaad hoorde je vroeger ook wel eens zulk soort getuigenissen maar het is geen vereiste om dat altijd te horen en ik mis het dus ook helemaal niet als het niet genoemd wordt.-DIA- schreef:Een predikant is niet feilloos. Ik weet wel, zover ken ik ds. Verschuure wel, dat hij dit hartelijk zal onderschrijven. Maar er is wat anders. Over het algemeen wil men het persoonlijke niet horen. Men zegt al snel: Hij preekt zichzelf, maar laten we hier ook onderscheid maken en niet alles over een kam scheren. Een predikant moet het Woord verkondigen, maar de praktijk: Niet alleen hoe het moet, maar ook hoe de Heere in de praktijk werkt. Altijd door het onmogelijke heen.huisman schreef:Als predikant ben je niet geroepen om jouw waarheid te zeggen maar om de Waarheid te verkondigen.. Als ik mij niet vergis zit daar nog wel eens wat licht tussen.-DIA- schreef:Ik merk meer op, als je van je hart geen moordkuil maakt, open er eerlijk de waarheid zegt, dat kunnen veel mensen (ook hier, ervaring) niet meer verdragen. Dan geloof ik toch dat er ergens wat tussen zit wat er niet hoort.
Maar dat zegt mijn boerenverstand. Dat zal de geleerdheid wel niet onderschrijven en nog minder bevinden.
Schuilen achter en buigen onder het Woord is de roeping van een predikant.
Het hoeft echt geen struikelblok te zijn. Paulus vertelde ook enkele malen zijn bekering wat een man tot de uitspraak bracht: Gij beweegt mij bijna een christen te worden. Let op! zoals ds. Verschure zijn komst naar Capelle a/d IJssel verwoorde gebeurde dat vroeger algemeen bij afscheid en intrede. Neem me alstublieft niet kwalijk dat je tegenwoordig niet meer zoveel hoort van de Goddelijke roeping. Zo wordt ook de gemeente niet meer bekend met de wonderlijke wegen des Heeren, en gaat men zich daar zelfs aan stoten. De ouderen onder ons (uit de GG en verwante kerken) zullen dit kunnen beamen.
Aan de andere kant hoor je ook wel eens teveel van het goede, dat je de kerk uitloopt en je denkt het ging 95% over wat de prediker denkt en voelt en het Woord is eigenlijk dicht gebleven. En dat zal je ook wel met me eens zijn dat dat geen rechte prediking is.
de rechterflank van onze gezindte.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??