Afscheid en intrede [2]

DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

KGPHP schreef:Wat is toch de reden dat diensten in de GG zo vaak op slot gaan?
Deze diensten zijn vaak nog wel terug te luisteren, maar dat is nu ook niet het geval.
De preken gaan vooral op slot in gemeenten waar overwegend predikanten voorgaan die hun preken verkopen in de vorm van boeken. Dus wellicht speelt het verdienmodel een rol. Bovendien is het een teken van rechtzinnigheid als je in geheimtaal praat, dus wellicht voegt het slotje ook weer wat ervaren diepzinnigheid toe aan hetgeen verkondigd wordt.

Daarnaast is het in de gereformeerde gezindte altijd zo dat de meer gematigde gemeenten eerst nieuwe ontwikkelingen accepteren. Als gemeenten in de rechterflank datzelfde steeds hebben afgewezen, dan moet er natuurlijk wel een verschil zijn. En dat is het slotje geworden. Ik denk dat toevalligheden daarbij een grotere rol spelen dan principes. Dat is bij de HSV precies hetzelfde. Je moet daar niet alleen diepzinnige gedachten achter zoeken. Het is voor een groot deel ook nadoen en napraten.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:@DDD: Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik vrees dat waar DIA over spreekt over niet zeer lange tijd realiteit zal zijn. Als je de discussies in de politiek volgt hierover, en over de vrijheid van onderwijs, dan gaan die een richting op waar ik niet blij van word.
Er is nog geen enkel Europees land waarin mensen geen godsdienstvrijheid meer hebben. Er zullen ooit wellicht eisen gesteld worden aan het onderwijs, maar ik denk dat de eerste 25 jaar predikanten eerder tegengas krijgen uit kerkenraad en gemeenten dan van de overheid.
TSC
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 feb 2019, 21:06

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door TSC »

DDD schreef:
KGPHP schreef:Wat is toch de reden dat diensten in de GG zo vaak op slot gaan?
Deze diensten zijn vaak nog wel terug te luisteren, maar dat is nu ook niet het geval.
De preken gaan vooral op slot in gemeenten waar overwegend predikanten voorgaan die hun preken verkopen in de vorm van boeken. Dus wellicht speelt het verdienmodel een rol.
Ik vraag me af of dit een argument is dat echt speelt. Juist predikanten uit de GG die veel boeken schrijven als ds. W. Visscher, ds. C. Harinck, ds. D.W. Tuinier en ds. C.G. Vreugdenhil gaan regelmatig voor in gemeenten waar meegeluisterd kan worden. En ik maak daar regelmatig dankbaar gebruik van.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Wat zijn dan de laatste prekenboeken van dominee Harinck?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Om nog even op gisteren terug te komen: ds. Van Nieuw Amerongen vertelde dat hij ook (extra) les heeft gehad van ds. A.H. Verhoef (predikant in Sint Catherines, in Canada). Deze deed ook mee aan de handoplegging. Weet iemand waarom hij ook les kreeg van deze overzeese predikant?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
TSC
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 feb 2019, 21:06

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door TSC »

DDD schreef:Wat zijn dan de laatste prekenboeken van dominee Harinck?
Dat is volgens mij al een flinke tijd geleden. Had ik zo niet paraat. Maar na zoeken bleek het 2017 te zijn. Minder lang dan ik dacht.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

OK. In ieder geval heb ik niet het idee dat er nu speciaal veel prekenboeken van de genoemde predikanten verschijnen, en daar hadden we het over. Maar wellicht zie ik de verkeerde advertenties, en is het aanbod er wel. Ik zou nooit zo'n boek kopen, ik zie daar totaal het nut niet van in. Met uitzondering wellicht van een heel bijzondere preek, volstaat een printje ook prima.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Om nog even op gisteren terug te komen: ds. Van Nieuw Amerongen vertelde dat hij ook (extra) les heeft gehad van ds. A.H. Verhoef (predikant in Sint Catherines, in Canada). Deze deed ook mee aan de handoplegging. Weet iemand waarom hij ook les kreeg van deze overzeese predikant?
Omdat hij, naar eigen zeggen, een domme student was :D. Maar dat is vast niet het antwoord dat je zoekt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Om nog even op gisteren terug te komen: ds. Van Nieuw Amerongen vertelde dat hij ook (extra) les heeft gehad van ds. A.H. Verhoef (predikant in Sint Catherines, in Canada). Deze deed ook mee aan de handoplegging. Weet iemand waarom hij ook les kreeg van deze overzeese predikant?
Omdat hij, naar eigen zeggen, een domme student was :D. Maar dat is vast niet het antwoord dat je zoekt.
Dat heb ik uiteraard ook gehoord. Predikanten hebben gelukkig ook humor. Maar ik bedoelde dat antwoord natuurlijk niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Om nog even op gisteren terug te komen: ds. Van Nieuw Amerongen vertelde dat hij ook (extra) les heeft gehad van ds. A.H. Verhoef (predikant in Sint Catherines, in Canada). Deze deed ook mee aan de handoplegging. Weet iemand waarom hij ook les kreeg van deze overzeese predikant?
Omdat hij, naar eigen zeggen, een domme student was :D. Maar dat is vast niet het antwoord dat je zoekt.
Dat heb ik uiteraard ook gehoord. Predikanten hebben gelukkig ook humor. Maar ik bedoelde dat antwoord natuurlijk niet.
Niet mijn humor.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Stof »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Om nog even op gisteren terug te komen: ds. Van Nieuw Amerongen vertelde dat hij ook (extra) les heeft gehad van ds. A.H. Verhoef (predikant in Sint Catherines, in Canada). Deze deed ook mee aan de handoplegging. Weet iemand waarom hij ook les kreeg van deze overzeese predikant?
Omdat hij, naar eigen zeggen, een domme student was :D. Maar dat is vast niet het antwoord dat je zoekt.
Dat heb ik uiteraard ook gehoord. Predikanten hebben gelukkig ook humor. Maar ik bedoelde dat antwoord natuurlijk niet.
Ik weet het niet, maar het viel me wel op hoe breed deze student zich wereldwijd heeft georiënteerd tijdens zijn studie. Wat zou daar de reden van zijn? Zowel NZ als het zendingsveld als Amerika als Israël?
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Stof »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Om nog even op gisteren terug te komen: ds. Van Nieuw Amerongen vertelde dat hij ook (extra) les heeft gehad van ds. A.H. Verhoef (predikant in Sint Catherines, in Canada). Deze deed ook mee aan de handoplegging. Weet iemand waarom hij ook les kreeg van deze overzeese predikant?
Omdat hij, naar eigen zeggen, een domme student was :D. Maar dat is vast niet het antwoord dat je zoekt.
Dat heb ik uiteraard ook gehoord. Predikanten hebben gelukkig ook humor. Maar ik bedoelde dat antwoord natuurlijk niet.
Niet mijn humor.
Het was dan ook het enige (zweem van) grapje tijdens deze dienst. Vaak wordt er wat (eerlijk gezegd soms een beetje gezocht naar mijn mening) grappigs in de toespraken verwerkt maar daar was dit keer geen enkele sprake van.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
KGPHP schreef:Wat is toch de reden dat diensten in de GG zo vaak op slot gaan?
Deze diensten zijn vaak nog wel terug te luisteren, maar dat is nu ook niet het geval.
De preken gaan vooral op slot in gemeenten waar overwegend predikanten voorgaan die hun preken verkopen in de vorm van boeken. Dus wellicht speelt het verdienmodel een rol. Bovendien is het een teken van rechtzinnigheid als je in geheimtaal praat, dus wellicht voegt het slotje ook weer wat ervaren diepzinnigheid toe aan hetgeen verkondigd wordt.

Daarnaast is het in de gereformeerde gezindte altijd zo dat de meer gematigde gemeenten eerst nieuwe ontwikkelingen accepteren. Als gemeenten in de rechterflank datzelfde steeds hebben afgewezen, dan moet er natuurlijk wel een verschil zijn. En dat is het slotje geworden. Ik denk dat toevalligheden daarbij een grotere rol spelen dan principes. Dat is bij de HSV precies hetzelfde. Je moet daar niet alleen diepzinnige gedachten achter zoeken. Het is voor een groot deel ook nadoen en napraten.
Dit is laster of grenst aan laster. Dat er een slot op gaat is om dezelfde reden waarom altijd het speken voor de radio ook is afgewezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Arja »

TSC schreef:
DDD schreef:Wat zijn dan de laatste prekenboeken van dominee Harinck?
Dat is volgens mij al een flinke tijd geleden. Had ik zo niet paraat. Maar na zoeken bleek het 2017 te zijn. Minder lang dan ik dacht.

Ik dacht: Gods beloften in het persoonlijk leven. Maar dat is geen prekenboek. https://www.rd.nl/boeken/ds-c-harinck-e ... -1.1428918
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Laster is het bericht van @DDD niet, mijns inziens, @DIA. Maar wel vreselijk grote onzin. Want veel van de meest rechtse gemeenten hebben niet eens een medium waarbij je überhaupt kan meeluisteren. Dus in die zin slaat de reactie kant noch wal. En verder: er zijn ook gemeenten ter linkerzijde waar men wars is van meeluisteren/terugluisteren.

Daarnaast wordt er niets nagedaan of nageaapt. Want alle bevestiging- en intredediensten van pakweg de afgelopen 3, 4 jaar heb ik grotendeels kunnen downloaden, zelfs vanuit de GGiN.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie