Afscheid en intrede [2]

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Luther »

Het waren twee bijzondere diensten, met twee heldere, evenwichtige preken. De toespraak van ds. Roos was als een vaderlijke vriend. Het citaat van Spurgeon: Wat een bloem is voor een bij, is Jezus Christus voor mij.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Jantje schreef:Houden de predikanten tijdens het gebed, wat ds. Roos uitsprak, na het zingen van Psalm 134 vers 2, ook de handen op het hoofd? Dan zou het in plaats van een tekst een gebed kunnen zijn, wat uitgesproken wordt.
Nee, alleen ds. Roos heeft de handen op het hoofd. Daarboven de Bijbel, vastgehouden door twee ouderlingen en ds. Schultink en ds. Van Voorden. De andere predikanten stonden er omheen.
Helder! Dank! Dat was dan alleen tijdens het zingen van Psalm 134 vers 2? Of ook tijdens het gebed er net na?
Ik begrijp alleen niet waarom ze geen tekst noemen. Maar dat zal dan wellicht een gewoonte zijn.

Met je net binnenkomende reactie stem ik volmondig in.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Luther »

Jantje schreef:
Luther schreef:
Jantje schreef:Houden de predikanten tijdens het gebed, wat ds. Roos uitsprak, na het zingen van Psalm 134 vers 2, ook de handen op het hoofd? Dan zou het in plaats van een tekst een gebed kunnen zijn, wat uitgesproken wordt.
Nee, alleen ds. Roos heeft de handen op het hoofd. Daarboven de Bijbel, vastgehouden door twee ouderlingen en ds. Schultink en ds. Van Voorden. De andere predikanten stonden er omheen.
Helder! Dank! Dat was dan alleen tijdens het zingen van Psalm 134 vers 2? Of ook tijdens het gebed er net na?
Ik begrijp alleen niet waarom ze geen tekst noemen. Maar dat zal dan wellicht een gewoonte zijn.
Ik begrijp dat ook niet. Het zal inderdaad de gewoonte niet zijn, ik vond het jammer. Ds. Roos had ook onder het gebed zijn handen op het hoofd van ds. Vd Kieft.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Mannes »

gallio schreef:
Gerson schreef:
Jantje schreef:Overal wordt een tekst meegegeven, ook in de GGiN. Dat herinner me ik althans nog van de bevestiging van ds. Krijgsman.
Binnen de GGin Ned wordt er bij bevestiging van een predikant door de handopleggers geen tekst meegegeven. Dat is daar niet gebruikelijk.
Ik was aanwezig bij de bevestiging van ds Krijgsman en daar is het toen ook niet gebeurt.
Typisch dat jullie allebei bij die bevestiging aanwezig waren en Janntje herinnerd dat het wel gedaan werd en Gerson is zeker dat het niet zo was.
Ik was ook bij de bevestiging van Ds Krijgsman en daar is geen tekst meegegeven.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Bezorgd »

Heerlijk die nuchterheid van ds Baan.
Er hoefden geen predikanten te komen als ze daarvoor een dienst zouden moeten verzuimen zei de ouderling in zijn toespraak.

En zo is het. Afscheid en intrede is voor de gemeente.

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-g-j-b ... vlissingen
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Erskinees »

Afscheid sowieso. Je ziet dat afscheidsdiensten weer steeds vaker op zondag gehouden worden. Bij intrede snap ik wel dat kleine afvaardigingen/predikanten uit classisgemeenten en predikanten die in vacante perioden vaak voorgingen, of oud-predikanten van de betreffende gemeente, ook uitgenodigd worden. Blijdschap mag je immers vieren.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef:Er hoefden geen predikanten te komen als ze daarvoor een dienst zouden moeten verzuimen zei de ouderling in zijn toespraak.

En zo is het. Afscheid en intrede is voor de gemeente.
Hmm. Daarmee onderken je het belang niet van de werkzaamheden die een predikant doet binnen een classis en als consulent. Je bent predikant van zowel de gemeente als binnen een kerkverband. Dus gasten mogen gerust komen. Maar tientallen is overdreven.

Overigens houd ik dergelijke activiteiten ook graag sober.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Wandelende »

Bezorgd schreef:Heerlijk die nuchterheid van ds Baan.
Er hoefden geen predikanten te komen als ze daarvoor een dienst zouden moeten verzuimen zei de ouderling in zijn toespraak.

En zo is het. Afscheid en intrede is voor de gemeente.

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-g-j-b ... vlissingen
De link doet het niet.

En verder is het bij een afscheid toch niet gebruikelijk dat er predikanten bij zijn?
Bij bevestiging en intrede ligt dat anders.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Ds. B. van der Heiden, ds. G. Hoogerland, ds. J. van Rijswijk en ds. A. Verschuure werden allen door één of meerdere predikant(en) toegesproken bij hun afscheid. Dus het is wel degelijk gebruikelijk hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Ds. B. van der Heiden, ds. G. Hoogerland, ds. J. van Rijswijk en ds. A. Verschuure werden allen door één of meerdere predikant(en) toegesproken bij hun afscheid. Dus het is wel degelijk gebruikelijk hoor.
Dat was dan wel doordeweeks, allemaal op dinsdagavond.

Verder ben ik niet zo van de toespraken, zowel bij bevestiging, intrede als afscheid. Houd het maar sober en 'in besloten kring'. Dat heeft overigens weinig met onderwaardering te maken. Bij toespraken voert niet zelden een bepaalde verlegenheid de boventoon.
(~)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Bezorgd »

Wandelende schreef:
Bezorgd schreef:Heerlijk die nuchterheid van ds Baan.
Er hoefden geen predikanten te komen als ze daarvoor een dienst zouden moeten verzuimen zei de ouderling in zijn toespraak.

En zo is het. Afscheid en intrede is voor de gemeente.

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-g-j-b ... vlissingen
De link doet het niet.

En verder is het bij een afscheid toch niet gebruikelijk dat er predikanten bij zijn?
Bij bevestiging en intrede ligt dat anders.
Deze wel? https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-g-j-b ... -1.1511545

Maar die opmerking over predikanten komt naar voren in de toespraak, staat niet in het RD artikel.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Wandelende »

Bezorgd schreef:
Wandelende schreef:
Bezorgd schreef:Heerlijk die nuchterheid van ds Baan.
Er hoefden geen predikanten te komen als ze daarvoor een dienst zouden moeten verzuimen zei de ouderling in zijn toespraak.

En zo is het. Afscheid en intrede is voor de gemeente.

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-g-j-b ... vlissingen
De link doet het niet.

En verder is het bij een afscheid toch niet gebruikelijk dat er predikanten bij zijn?
Bij bevestiging en intrede ligt dat anders.
Deze wel? https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-g-j-b ... -1.1511545

Maar die opmerking over predikanten komt naar voren in de toespraak, staat niet in het RD artikel.
Dank!
Dan is het door eigen oren gehoord of uit overlevering vernomen. ;)
(~)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Bezorgd »

Wandelende schreef:
Bezorgd schreef:
Wandelende schreef:
Bezorgd schreef:Heerlijk die nuchterheid van ds Baan.
Er hoefden geen predikanten te komen als ze daarvoor een dienst zouden moeten verzuimen zei de ouderling in zijn toespraak.

En zo is het. Afscheid en intrede is voor de gemeente.

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-g-j-b ... vlissingen
De link doet het niet.

En verder is het bij een afscheid toch niet gebruikelijk dat er predikanten bij zijn?
Bij bevestiging en intrede ligt dat anders.
Deze wel? https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-g-j-b ... -1.1511545

Maar die opmerking over predikanten komt naar voren in de toespraak, staat niet in het RD artikel.
Dank!
Dan is het door eigen oren gehoord of uit overlevering vernomen. ;)
:modo Dienst zondagmiddag: https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/AS_604
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Wandelende »

Bezorgd schreef: :modo Dienst zondagmiddag: https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/AS_604
Dus met eigen oren. :)
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:Ds. B. van der Heiden, ds. G. Hoogerland, ds. J. van Rijswijk en ds. A. Verschuure werden allen door één of meerdere predikant(en) toegesproken bij hun afscheid. Dus het is wel degelijk gebruikelijk hoor.
Dat was dan wel doordeweeks, allemaal op dinsdagavond.

Verder ben ik niet zo van de toespraken, zowel bij bevestiging, intrede als afscheid. Houd het maar sober en 'in besloten kring'. Dat heeft overigens weinig met onderwaardering te maken. Bij toespraken voert niet zelden een bepaalde verlegenheid de boventoon.
Nou, vooruit: hier nog een afscheid, van ds. W. Harinck van Moerkapelle, wat wél op zondag was en waar wél een dominee een toespraak hield. Het hoort erbij en is de gewoonte. Ik vind dat daaruit juist de verbondenheid in de classis en de Particuliere Synode blijkt en het dus een goede zaak is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie